스마트폰 헬스케어 시장도 활발하게 발전하고 있다. 기업들과 사람들이 모바일 헬스케어에 관심이 많아지고 있는 만큼 운동 앱의 중요성은 크다고 볼 수 있다. 스마트 시대에 모바일 헬스케어 시장이 부각되고 있으므로 사용자에게 좋은 운동 앱의 인터페이스를 제공하기 위해 GUI디자인의 사용성에 대한 연구가 필요하다. 이에 본 연구는 운동 앱 GUI디자인의 사용성 향상을 위해 ...
스마트폰 헬스케어 시장도 활발하게 발전하고 있다. 기업들과 사람들이 모바일 헬스케어에 관심이 많아지고 있는 만큼 운동 앱의 중요성은 크다고 볼 수 있다. 스마트 시대에 모바일 헬스케어 시장이 부각되고 있으므로 사용자에게 좋은 운동 앱의 인터페이스를 제공하기 위해 GUI디자인의 사용성에 대한 연구가 필요하다. 이에 본 연구는 운동 앱 GUI디자인의 사용성 향상을 위해 앱 스토어를 조사하고 Nike+running, Runkeeper 및 Runtastic을 선정하여 연구하였다. 연구 방법은 GUI 디자인의 시각적 요소를 고려하여 운동 앱의 사용자를 대상으로 설문조사에 의해 사용성 평가를 실시하였다. 사용성 평가를 위해 GUI다자인의 시각적인 구성요소: 레이아웃, 메뉴, 색채, 타이포그래피, 그래픽을 중심으로 하였으며 사용성 원칙은 제이콥 닐슨 등 전문가 및 전문기구의 UI디자인원칙과 사용성 평가 원칙을 통합하여 공통적인 효율성, 심미성, 인지용이, 일관성, 피드백을 평가 항목으로 제안을 작성하여 설문 체크리스트를 제시하였다. 연구 결과로는 운동 앱의 사용자 경험을 기반으로 3개 앱의 사용성 평가에 대하여 살펴보았으며 GUI디자인의 시각적 구성요소를 중심으로 사용성을 향상 시킬 수 있는 디자인의 문제해결방안을 제시하였다. 레이아웃 측면에서 운동 앱은 사용자의 시선과 습관에 따라 핵심적인 운동 속도와 칼로 리 등을 운동 시간의 하단 좌측에서부터 우측으로 레이아웃해야 하며, 타이포크기를 조절하고 운동 시간을 눈에 잘 띄는 화면의 상단 중부에 정렬해야 한다. 메뉴 측면에서 운동 앱은 전문적인 웨어러블 디바이스 버튼을 추가해야 하며, start단계 주요화면을 들어갈 수 있는 뒤로 가기버튼이 디자인되어야 한다. 또한, 운동 앱은 사용자가 버튼을 터치한 후에 색채를 조절하여 배색된 체크 표시를 제공하여 디자인해야 한다. 색채측면에서 운동 경로는 운동 강도에 따라 green, yellow, orange, red로 디자인되어야 한다. 타이포그래피측면에서 운동정보 서체의 크기는 40포인트나 30포인트를 참고하여 디자인되어야 한다. 그래픽 측면에서 광고 이미지를 가급적으로 oppenning 화면에 배치하는 것이 좋다. 이러한 운동 앱의 GUI디자인 문제해결방안에 따라 사용자로 하여금 운동 앱을 사용하는데 있어 보다 좋은 인터페이스를 제공 할 수 있을 것이다.
스마트폰 헬스케어 시장도 활발하게 발전하고 있다. 기업들과 사람들이 모바일 헬스케어에 관심이 많아지고 있는 만큼 운동 앱의 중요성은 크다고 볼 수 있다. 스마트 시대에 모바일 헬스케어 시장이 부각되고 있으므로 사용자에게 좋은 운동 앱의 인터페이스를 제공하기 위해 GUI디자인의 사용성에 대한 연구가 필요하다. 이에 본 연구는 운동 앱 GUI디자인의 사용성 향상을 위해 앱 스토어를 조사하고 Nike+running, Runkeeper 및 Runtastic을 선정하여 연구하였다. 연구 방법은 GUI 디자인의 시각적 요소를 고려하여 운동 앱의 사용자를 대상으로 설문조사에 의해 사용성 평가를 실시하였다. 사용성 평가를 위해 GUI다자인의 시각적인 구성요소: 레이아웃, 메뉴, 색채, 타이포그래피, 그래픽을 중심으로 하였으며 사용성 원칙은 제이콥 닐슨 등 전문가 및 전문기구의 UI디자인원칙과 사용성 평가 원칙을 통합하여 공통적인 효율성, 심미성, 인지용이, 일관성, 피드백을 평가 항목으로 제안을 작성하여 설문 체크리스트를 제시하였다. 연구 결과로는 운동 앱의 사용자 경험을 기반으로 3개 앱의 사용성 평가에 대하여 살펴보았으며 GUI디자인의 시각적 구성요소를 중심으로 사용성을 향상 시킬 수 있는 디자인의 문제해결방안을 제시하였다. 레이아웃 측면에서 운동 앱은 사용자의 시선과 습관에 따라 핵심적인 운동 속도와 칼로 리 등을 운동 시간의 하단 좌측에서부터 우측으로 레이아웃해야 하며, 타이포크기를 조절하고 운동 시간을 눈에 잘 띄는 화면의 상단 중부에 정렬해야 한다. 메뉴 측면에서 운동 앱은 전문적인 웨어러블 디바이스 버튼을 추가해야 하며, start단계 주요화면을 들어갈 수 있는 뒤로 가기버튼이 디자인되어야 한다. 또한, 운동 앱은 사용자가 버튼을 터치한 후에 색채를 조절하여 배색된 체크 표시를 제공하여 디자인해야 한다. 색채측면에서 운동 경로는 운동 강도에 따라 green, yellow, orange, red로 디자인되어야 한다. 타이포그래피측면에서 운동정보 서체의 크기는 40포인트나 30포인트를 참고하여 디자인되어야 한다. 그래픽 측면에서 광고 이미지를 가급적으로 oppenning 화면에 배치하는 것이 좋다. 이러한 운동 앱의 GUI디자인 문제해결방안에 따라 사용자로 하여금 운동 앱을 사용하는데 있어 보다 좋은 인터페이스를 제공 할 수 있을 것이다.
The healthcare market is actively developing. The study that on the usability of the Fitness' GUI design in order to provide the user interface for the App's good experience are needed in The Smart Time. The purpose of this study was to investigate the App Store that selected the Nike+running, R...
The healthcare market is actively developing. The study that on the usability of the Fitness' GUI design in order to provide the user interface for the App's good experience are needed in The Smart Time. The purpose of this study was to investigate the App Store that selected the Nike+running, Runkeeper and Runtastic to research the usability improvements in Fitness' GUI design. The research method was conducted on a survey of the Fitness Apps' users by the visual elements of the GUI design. For the usability evaluation, A checklist was created by "layout, menu, color, typography and graphic", the core visual design elements of GUI design are combined with the professional usability principles of "efficiency, aesthetic, easy recognition, consistency, and feedback". Users' usability Evaluations were analyzed based on the results, and finally the design guidelines were given for improving the GUI design's usability of the Fitness Apps. The result can be grouped as the Design suggestion. The layout that exercise time should be placed in the upper middle of the screen and adjust the typography size. motion speed and calories should be placed in linear from the bottom left of the exercise time to the right. For menu, the app have to add exercise professional wearable device button, and in the start step should be the top button on the main screen where you can enter the back. Also, the app have to provide a checkmark by adjusting the color after the user touched. The color that have to design an exercise route in green, yellow, orange, red for making the users recognize the exercise easy, and should design the dynamic text color of the menu changes so that you can recognize intuitively. In terms of typography typeface size of the movement information it should be designed with reference to the 40 point or 30 points. For the graphic that should place the advertising image of the main screen to oppenning screen as much as possible. This study will make a valuable contribution to improve the good interface of GUI design for the Fitness Apps.
The healthcare market is actively developing. The study that on the usability of the Fitness' GUI design in order to provide the user interface for the App's good experience are needed in The Smart Time. The purpose of this study was to investigate the App Store that selected the Nike+running, Runkeeper and Runtastic to research the usability improvements in Fitness' GUI design. The research method was conducted on a survey of the Fitness Apps' users by the visual elements of the GUI design. For the usability evaluation, A checklist was created by "layout, menu, color, typography and graphic", the core visual design elements of GUI design are combined with the professional usability principles of "efficiency, aesthetic, easy recognition, consistency, and feedback". Users' usability Evaluations were analyzed based on the results, and finally the design guidelines were given for improving the GUI design's usability of the Fitness Apps. The result can be grouped as the Design suggestion. The layout that exercise time should be placed in the upper middle of the screen and adjust the typography size. motion speed and calories should be placed in linear from the bottom left of the exercise time to the right. For menu, the app have to add exercise professional wearable device button, and in the start step should be the top button on the main screen where you can enter the back. Also, the app have to provide a checkmark by adjusting the color after the user touched. The color that have to design an exercise route in green, yellow, orange, red for making the users recognize the exercise easy, and should design the dynamic text color of the menu changes so that you can recognize intuitively. In terms of typography typeface size of the movement information it should be designed with reference to the 40 point or 30 points. For the graphic that should place the advertising image of the main screen to oppenning screen as much as possible. This study will make a valuable contribution to improve the good interface of GUI design for the Fitness Apps.
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