문화예술교육 대상이 학교 및 소외계층에서 전 국민으로 확대되는 가운데, 수요자 관점에서 시민 대상 문화예술교육에 대한 만족도 연구의 필요성이 높아지고 있다. 이러한 가운데 본 연구는 시민 대상 문화예술교육 참여자의 만족도와 충성도에 영향을 미치는 요인을 분석하고 이전 교육경험 여부와 동반자 여부에 따른 교육성과 평가요인과 만족도, 충성도 간 인과관계가 차이를 보이는지 조...
문화예술교육 대상이 학교 및 소외계층에서 전 국민으로 확대되는 가운데, 수요자 관점에서 시민 대상 문화예술교육에 대한 만족도 연구의 필요성이 높아지고 있다. 이러한 가운데 본 연구는 시민 대상 문화예술교육 참여자의 만족도와 충성도에 영향을 미치는 요인을 분석하고 이전 교육경험 여부와 동반자 여부에 따른 교육성과 평가요인과 만족도, 충성도 간 인과관계가 차이를 보이는지 조절효과를 검증하고자 하였다. 한국문화예술교육진흥원이 2013년도에 실시한 “2013 시민 문화예술교육 활성화를 위한 기초연구”의 설문조사 데이터를 2차 분석하였으며, 405명의 교육참여자 응답을 대상으로 얻은 분석결과는 다음과 같다. 시민 대상 문화예술교육의 교육성과 평가 요인으로 지각된 교육효과, 교육내용, 교육운영이 추출되었으며 지각된 교육효과와 교육운영 요인이 만족도와 충성도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 참여자의 만족도가 높을수록 충성도가 높아지는 것으로 분석되었다. 이전 교육경험 여부에 따라 문화예술교육 유경험자 집단에서는 교육운영→만족도, 교육운영→충성도, 지각된 교육효과→충성도의 경로가 유의미한 것으로 나타났으며, 교육 무경험자 집단에서는 교육내용→만족도, 지각된 교육효과→충성도, 만족도→충성도의 인과관계가 통계적으로 유의미한 것으로 분석되었다. 동반자 여부에 따른 조절효과는 단독참여 집단에서 교육운영→만족도, 지각된 교육효과→충성도, 만족도→충성도가 유의한 경로로 나타났으며 동반참여 집단에서 지각된 교육효과가 만족도와 충성도에 모두 긍정적인 영향을 주는 것으로 분석되어 이전 교육경험 여부와 동반참여 여부의 조절효과가 확인되었다. 분석결과를 바탕으로 실제 시민 대상 문화예술교육 현장에서 적용가능 한 전략의 방향성 및 시사점을 제안하였으며, 본 연구의 한계점에 기반하여 향후 연구를 통해 보완되어야 할 사항을 제시하였다.
문화예술교육 대상이 학교 및 소외계층에서 전 국민으로 확대되는 가운데, 수요자 관점에서 시민 대상 문화예술교육에 대한 만족도 연구의 필요성이 높아지고 있다. 이러한 가운데 본 연구는 시민 대상 문화예술교육 참여자의 만족도와 충성도에 영향을 미치는 요인을 분석하고 이전 교육경험 여부와 동반자 여부에 따른 교육성과 평가요인과 만족도, 충성도 간 인과관계가 차이를 보이는지 조절효과를 검증하고자 하였다. 한국문화예술교육진흥원이 2013년도에 실시한 “2013 시민 문화예술교육 활성화를 위한 기초연구”의 설문조사 데이터를 2차 분석하였으며, 405명의 교육참여자 응답을 대상으로 얻은 분석결과는 다음과 같다. 시민 대상 문화예술교육의 교육성과 평가 요인으로 지각된 교육효과, 교육내용, 교육운영이 추출되었으며 지각된 교육효과와 교육운영 요인이 만족도와 충성도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 참여자의 만족도가 높을수록 충성도가 높아지는 것으로 분석되었다. 이전 교육경험 여부에 따라 문화예술교육 유경험자 집단에서는 교육운영→만족도, 교육운영→충성도, 지각된 교육효과→충성도의 경로가 유의미한 것으로 나타났으며, 교육 무경험자 집단에서는 교육내용→만족도, 지각된 교육효과→충성도, 만족도→충성도의 인과관계가 통계적으로 유의미한 것으로 분석되었다. 동반자 여부에 따른 조절효과는 단독참여 집단에서 교육운영→만족도, 지각된 교육효과→충성도, 만족도→충성도가 유의한 경로로 나타났으며 동반참여 집단에서 지각된 교육효과가 만족도와 충성도에 모두 긍정적인 영향을 주는 것으로 분석되어 이전 교육경험 여부와 동반참여 여부의 조절효과가 확인되었다. 분석결과를 바탕으로 실제 시민 대상 문화예술교육 현장에서 적용가능 한 전략의 방향성 및 시사점을 제안하였으며, 본 연구의 한계점에 기반하여 향후 연구를 통해 보완되어야 할 사항을 제시하였다.
The importance of social arts education, especially for common citizens is largely magnified recently. However, there is only little study focusing on arts education for citizens. Goals of this research are to grasp the education satisfaction and loyalty influence factor and to examine the differenc...
The importance of social arts education, especially for common citizens is largely magnified recently. However, there is only little study focusing on arts education for citizens. Goals of this research are to grasp the education satisfaction and loyalty influence factor and to examine the difference on each groups. This study is conducted on the secondary analysis from the data on “The exploratory study for revitalization of civic arts and culture education 2013” of Korea Arts and Culture Education Service. Results of this study are as follows: First, content for education, operation system in education and perceived effect are emerged as influence factor. Second, education satisfaction and loyalty are mediated positively by content for education and perceived effect. In addition, education satisfaction positively affect loyalty. Third, there is a difference of education satisfaction and loyalty influence factor between arts education experienced group and inexperienced group. The same is true of a group of accompanied people and a group of unaccompanied people. Based on the analysis results, Academic meanings and some adaptable practical strategies are suggested. Lastly, the limitations of this study and the suggestions for further research are discussed.
The importance of social arts education, especially for common citizens is largely magnified recently. However, there is only little study focusing on arts education for citizens. Goals of this research are to grasp the education satisfaction and loyalty influence factor and to examine the difference on each groups. This study is conducted on the secondary analysis from the data on “The exploratory study for revitalization of civic arts and culture education 2013” of Korea Arts and Culture Education Service. Results of this study are as follows: First, content for education, operation system in education and perceived effect are emerged as influence factor. Second, education satisfaction and loyalty are mediated positively by content for education and perceived effect. In addition, education satisfaction positively affect loyalty. Third, there is a difference of education satisfaction and loyalty influence factor between arts education experienced group and inexperienced group. The same is true of a group of accompanied people and a group of unaccompanied people. Based on the analysis results, Academic meanings and some adaptable practical strategies are suggested. Lastly, the limitations of this study and the suggestions for further research are discussed.
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