본 연구는 무분별한 정보와 가치가 혼돈되는 사회 속에서 청소년들에게 비판적 사고성향이 필요하며, 이를 위해서는 무엇보다 인문학 교육이 도움을 줄 것이라고 예상하였다. 이에 청소년들을 대상으로 한 인문학 프로그램이 부족하다는 문제의식을 가지고 성찰적 관점 중심의 청소년 인문학 프로그램을 직접 개발하고자 하였다. 이를 위해 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 제시하였다. 첫 번째로, 청소년들의 비판적 사고성향을 함양하기 위한 성찰적 인문학 프로그램은 어떻게 개발되는지를 살펴보았다. <연구문제 1>의 목적을 달성하기 위해 비판적 사고성향의 특징과 현재 진행되고 있는 인문학 프로그램을 살펴봄으로써 프로그램의 방향을 설정하였고, 타일러(Tyler)의 교육과정 모형과 파울로 프레이리(Paulo Freire)의 문제제기식 교육방법을 토대로 내용과 방법을 선정하였다. 따라서 본 연구에서는 인문학 소재의 내용으로 강의를 비롯한 토론 및 게임, 역할극 등 다양한 교육방법을 사용하여 매주 2회 90분씩, 총 10회기로 구성하였다. 두 번째로, 성찰적 인문학 프로그램이 청소년의 비판적 사고성향에 효과가 있는가를 연구문제로 상정하였다. 이를 검증하기 위하여 서울시 D지역의 청소년문화의집에서 인근의 학교와 연계하여 20명의 청소년을 대상으로 실험집단과 통제집단으로 구성하여 개발한 성찰적 인문학 프로그램을 실시하였다. 실험집단과 통제집단의 사전-사후 검사를 통해 수집된 양적 연구 자료는 ...
본 연구는 무분별한 정보와 가치가 혼돈되는 사회 속에서 청소년들에게 비판적 사고성향이 필요하며, 이를 위해서는 무엇보다 인문학 교육이 도움을 줄 것이라고 예상하였다. 이에 청소년들을 대상으로 한 인문학 프로그램이 부족하다는 문제의식을 가지고 성찰적 관점 중심의 청소년 인문학 프로그램을 직접 개발하고자 하였다. 이를 위해 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 제시하였다. 첫 번째로, 청소년들의 비판적 사고성향을 함양하기 위한 성찰적 인문학 프로그램은 어떻게 개발되는지를 살펴보았다. <연구문제 1>의 목적을 달성하기 위해 비판적 사고성향의 특징과 현재 진행되고 있는 인문학 프로그램을 살펴봄으로써 프로그램의 방향을 설정하였고, 타일러(Tyler)의 교육과정 모형과 파울로 프레이리(Paulo Freire)의 문제제기식 교육방법을 토대로 내용과 방법을 선정하였다. 따라서 본 연구에서는 인문학 소재의 내용으로 강의를 비롯한 토론 및 게임, 역할극 등 다양한 교육방법을 사용하여 매주 2회 90분씩, 총 10회기로 구성하였다. 두 번째로, 성찰적 인문학 프로그램이 청소년의 비판적 사고성향에 효과가 있는가를 연구문제로 상정하였다. 이를 검증하기 위하여 서울시 D지역의 청소년문화의집에서 인근의 학교와 연계하여 20명의 청소년을 대상으로 실험집단과 통제집단으로 구성하여 개발한 성찰적 인문학 프로그램을 실시하였다. 실험집단과 통제집단의 사전-사후 검사를 통해 수집된 양적 연구 자료는 빈도분석, Mann-Whitney U-test, Wilcoxon signed-rank test를 사용하였고, 프로그램 만족도에 대한 평가지는 빈도분석을 통해 분석하였다. 또한, 참여관찰방법을 통한 질적 연구를 함께 실시하여 비판적 사고성향과 관련한 실험집단의 변화를 살펴보고자 하였다. 이에 대한 분석결과, 비판적 사고성향의 모든 영역에서 실험집단 청소년들의 평균점수가 통제집단 청소년들의 평균점수보다 더 높게 나타났으며, 비판적 사고성향을 구성하고 있는 각 하위요인별로는 통계적으로 유의미한 차이가 다르게 나타났다. 또한, 프로그램 과정 속에서 실험집단을 관찰한 결과 양적 연구에서 변화가 드러나지 않은 영역에 대해서도 보다 세밀하게 살펴볼 수 있었는데 그 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 성찰적 인문학 프로그램은 청소년들의 비판적 사고성향을 향상시키는데 전반적으로 효과가 있는 것으로 확인되었다. 둘째, 하위요인별로 살펴보면 진실추구성과 자기신뢰성은 양적 및 질적 연구 결과에서 뚜렷한 효과가 나타났으며, 특히 진실추구성에서는 사실 근거에 따라 자신의 의견을 정하는 모습을 보였고, 자기신뢰성과 관련해서는 자기주장에 대해 확신을 가지고 자신 있게 제시하는 모습을 보였다. 개방성과 탐구성, 객관성은 양적 연구에서 비록 유의미한 효과가 나타나지 않았지만 질적 연구 결과에서는 개방성과 관련하여 다른 관점에 대한 유연성을 보였고, 새로운 영역에 대한 관심이 증가하는 탐구성, 그리고 올바르게 정보를 분별하려는 객관성에 대한 변화를 나타냈다. 셋째, 비판적 사고성향의 하위요인 중 자신의 주장을 논리적으로 일관되게 제시하고자 하는 체계성 영역만이 양적 및 질적 연구 결과에서 아무런 변화가 나타나지 않았다. 넷째, 청소년들은 성찰적 인문학 프로그램을 통해 인문학에 대한 낯설고 지루한 이미지 대신 재미있고 친근한 학문으로서 긍정적인 이미지를 갖게 되었고, 이전에 비해 인문학에 대해 더욱 더 관심을 갖게 되었다. 다섯째, 청소년들은 다양한 주제에 대해 자유롭게 논의하고 스스로 표현하는 참여형의 성찰적 인문학 프로그램을 선호하였고, 운영횟수와 관련해서는 보다 장기적으로 프로그램을 구성해야 한다고 하였다. 본 연구의 결과를 종합해 볼 때, 본 연구에서 개발한 성찰적 인문학 프로그램은 청소년의 비판적 사고성향을 함양하는데 있어 효과적인 프로그램이라는 근거를 마련할 수 있었으며, 청소년들에게 인문학에 대한 긍정적인 인식과 관심을 불러일으키는데 효과적이라고 할 수 있겠다. 또한, 프로그램을 개발하는 데 있어 내용과 방법 등 고려해야 할 점에 대해 제시함으로써 앞으로 청소년을 대상으로 하는 성찰적 인문학 프로그램이 더 활성화될 수 있는 기초자료를 제공했다는 점에서 이론적인 측면과 실천적인 측면에서 의의를 가질 수 있다고 할 수 있다.
본 연구는 무분별한 정보와 가치가 혼돈되는 사회 속에서 청소년들에게 비판적 사고성향이 필요하며, 이를 위해서는 무엇보다 인문학 교육이 도움을 줄 것이라고 예상하였다. 이에 청소년들을 대상으로 한 인문학 프로그램이 부족하다는 문제의식을 가지고 성찰적 관점 중심의 청소년 인문학 프로그램을 직접 개발하고자 하였다. 이를 위해 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 제시하였다. 첫 번째로, 청소년들의 비판적 사고성향을 함양하기 위한 성찰적 인문학 프로그램은 어떻게 개발되는지를 살펴보았다. <연구문제 1>의 목적을 달성하기 위해 비판적 사고성향의 특징과 현재 진행되고 있는 인문학 프로그램을 살펴봄으로써 프로그램의 방향을 설정하였고, 타일러(Tyler)의 교육과정 모형과 파울로 프레이리(Paulo Freire)의 문제제기식 교육방법을 토대로 내용과 방법을 선정하였다. 따라서 본 연구에서는 인문학 소재의 내용으로 강의를 비롯한 토론 및 게임, 역할극 등 다양한 교육방법을 사용하여 매주 2회 90분씩, 총 10회기로 구성하였다. 두 번째로, 성찰적 인문학 프로그램이 청소년의 비판적 사고성향에 효과가 있는가를 연구문제로 상정하였다. 이를 검증하기 위하여 서울시 D지역의 청소년문화의집에서 인근의 학교와 연계하여 20명의 청소년을 대상으로 실험집단과 통제집단으로 구성하여 개발한 성찰적 인문학 프로그램을 실시하였다. 실험집단과 통제집단의 사전-사후 검사를 통해 수집된 양적 연구 자료는 빈도분석, Mann-Whitney U-test, Wilcoxon signed-rank test를 사용하였고, 프로그램 만족도에 대한 평가지는 빈도분석을 통해 분석하였다. 또한, 참여관찰방법을 통한 질적 연구를 함께 실시하여 비판적 사고성향과 관련한 실험집단의 변화를 살펴보고자 하였다. 이에 대한 분석결과, 비판적 사고성향의 모든 영역에서 실험집단 청소년들의 평균점수가 통제집단 청소년들의 평균점수보다 더 높게 나타났으며, 비판적 사고성향을 구성하고 있는 각 하위요인별로는 통계적으로 유의미한 차이가 다르게 나타났다. 또한, 프로그램 과정 속에서 실험집단을 관찰한 결과 양적 연구에서 변화가 드러나지 않은 영역에 대해서도 보다 세밀하게 살펴볼 수 있었는데 그 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 성찰적 인문학 프로그램은 청소년들의 비판적 사고성향을 향상시키는데 전반적으로 효과가 있는 것으로 확인되었다. 둘째, 하위요인별로 살펴보면 진실추구성과 자기신뢰성은 양적 및 질적 연구 결과에서 뚜렷한 효과가 나타났으며, 특히 진실추구성에서는 사실 근거에 따라 자신의 의견을 정하는 모습을 보였고, 자기신뢰성과 관련해서는 자기주장에 대해 확신을 가지고 자신 있게 제시하는 모습을 보였다. 개방성과 탐구성, 객관성은 양적 연구에서 비록 유의미한 효과가 나타나지 않았지만 질적 연구 결과에서는 개방성과 관련하여 다른 관점에 대한 유연성을 보였고, 새로운 영역에 대한 관심이 증가하는 탐구성, 그리고 올바르게 정보를 분별하려는 객관성에 대한 변화를 나타냈다. 셋째, 비판적 사고성향의 하위요인 중 자신의 주장을 논리적으로 일관되게 제시하고자 하는 체계성 영역만이 양적 및 질적 연구 결과에서 아무런 변화가 나타나지 않았다. 넷째, 청소년들은 성찰적 인문학 프로그램을 통해 인문학에 대한 낯설고 지루한 이미지 대신 재미있고 친근한 학문으로서 긍정적인 이미지를 갖게 되었고, 이전에 비해 인문학에 대해 더욱 더 관심을 갖게 되었다. 다섯째, 청소년들은 다양한 주제에 대해 자유롭게 논의하고 스스로 표현하는 참여형의 성찰적 인문학 프로그램을 선호하였고, 운영횟수와 관련해서는 보다 장기적으로 프로그램을 구성해야 한다고 하였다. 본 연구의 결과를 종합해 볼 때, 본 연구에서 개발한 성찰적 인문학 프로그램은 청소년의 비판적 사고성향을 함양하는데 있어 효과적인 프로그램이라는 근거를 마련할 수 있었으며, 청소년들에게 인문학에 대한 긍정적인 인식과 관심을 불러일으키는데 효과적이라고 할 수 있겠다. 또한, 프로그램을 개발하는 데 있어 내용과 방법 등 고려해야 할 점에 대해 제시함으로써 앞으로 청소년을 대상으로 하는 성찰적 인문학 프로그램이 더 활성화될 수 있는 기초자료를 제공했다는 점에서 이론적인 측면과 실천적인 측면에서 의의를 가질 수 있다고 할 수 있다.
This study is expected to develop the humanities education in order to help the youths who live in the society faced with confuses values and an indiscreet information to improve their critical thinking disposition. So the study has designed a youth humanities program focused on reflective point of ...
This study is expected to develop the humanities education in order to help the youths who live in the society faced with confuses values and an indiscreet information to improve their critical thinking disposition. So the study has designed a youth humanities program focused on reflective point of view, having critical mind that still lack of humanities programs for youths is. For this study, two study questions were established as followed. First, this study has conducted the literature review to evaluate the effectiveness the reflective humanities program for youth in regard with improving critical thinking disposition for youth. Regarding this question, it set the direction of the program by looking at the features of critical thinking disposition and the current humanities programs. In addition, contents and methods, based on the Tyler’s model of curriculum and problem-posing education of Paulo Freire, were selected. Therefore this study composed the program with a total of 10 sessions, each 90minutes, twice a week, and the contents of the humanities were consisted of a variety of teaching methods including lecture, discuss, game, role play and so on. Second, is a reflective humanities program effective for critical thinking disposition to youth? Proving for this, the developed reflective humanities program was practiced at the youth center along with the nearby school in Seoul D area and consisted of two groups as a experimental group and a control group of 20 young people. The quantitative research data was collected from the pre-test and post-test of the two groups and was analyzed by using the frequency analysis, Mann-Whitney U test, and Wilcoxon signed-rank test, and the satisfaction rate of the program was analyzed by the frequency analysis. Also to conduct a qualitative research through participant observation, this study examines the changes in the experimental group who were treated with the critical thinking disposition program. As the results of the analyses in all areas of critical thinking disposition, the average score of the experimental group youth was found to be higher than the average score of the control group youth, but the statistical significance were different in each sub-factors. Also from the result of observing the experimental group during program progress, this study could look details at the area whose variation unrevealed in the quantitative research, and the results are summarized as follows. First, the reflective humanities program of this study is verified to be effective to improve the critical thinking disposition of youth overall. Second, looking at each sub-factors, truth-seeking and self-confidence presented a clear effect on the quantitative and qualitative research. Truth-seeking seemed to determine their opinions based on the fact, and self-confidence seemed to propose their own opinions with firm confidence. Even though the significant effects from openness, inquisitiveness and objectivity in the quantitative research were not found, qualitative research found the flexibility about other perspectives related with openness. And it showed inquisitiveness that increases interest in new area and variation of objectivity to discern the information correctly. Third, only systemicity area that presents their arguments logically and consistently among the sub-factors of critical thinking disposition did not notice any change in the quantitative and qualitative research. Forth, young people got a fun and positive image as a friendly academic through a reflective humanities program instead of having a strange and boring image of the humanities, and it became more and more interested in the humanities than before. Finally, young people preferred participating reflective humanities programs to discuss and express themselves on various topics with free, and about with operating times, the long-term program should be configured. The results of this study, reflective humanities program developed by this study was able to provide evidences that it was effective to improve critical thinking disposition of youth and have a positive interest in the humanities. In addition, it should be noticeable that this study provides the basic data in terms of both theoretical aspects and practical significance in regard with the program contents and methods to future studies in developing humanities program that targets youth reflexive.
This study is expected to develop the humanities education in order to help the youths who live in the society faced with confuses values and an indiscreet information to improve their critical thinking disposition. So the study has designed a youth humanities program focused on reflective point of view, having critical mind that still lack of humanities programs for youths is. For this study, two study questions were established as followed. First, this study has conducted the literature review to evaluate the effectiveness the reflective humanities program for youth in regard with improving critical thinking disposition for youth. Regarding this question, it set the direction of the program by looking at the features of critical thinking disposition and the current humanities programs. In addition, contents and methods, based on the Tyler’s model of curriculum and problem-posing education of Paulo Freire, were selected. Therefore this study composed the program with a total of 10 sessions, each 90minutes, twice a week, and the contents of the humanities were consisted of a variety of teaching methods including lecture, discuss, game, role play and so on. Second, is a reflective humanities program effective for critical thinking disposition to youth? Proving for this, the developed reflective humanities program was practiced at the youth center along with the nearby school in Seoul D area and consisted of two groups as a experimental group and a control group of 20 young people. The quantitative research data was collected from the pre-test and post-test of the two groups and was analyzed by using the frequency analysis, Mann-Whitney U test, and Wilcoxon signed-rank test, and the satisfaction rate of the program was analyzed by the frequency analysis. Also to conduct a qualitative research through participant observation, this study examines the changes in the experimental group who were treated with the critical thinking disposition program. As the results of the analyses in all areas of critical thinking disposition, the average score of the experimental group youth was found to be higher than the average score of the control group youth, but the statistical significance were different in each sub-factors. Also from the result of observing the experimental group during program progress, this study could look details at the area whose variation unrevealed in the quantitative research, and the results are summarized as follows. First, the reflective humanities program of this study is verified to be effective to improve the critical thinking disposition of youth overall. Second, looking at each sub-factors, truth-seeking and self-confidence presented a clear effect on the quantitative and qualitative research. Truth-seeking seemed to determine their opinions based on the fact, and self-confidence seemed to propose their own opinions with firm confidence. Even though the significant effects from openness, inquisitiveness and objectivity in the quantitative research were not found, qualitative research found the flexibility about other perspectives related with openness. And it showed inquisitiveness that increases interest in new area and variation of objectivity to discern the information correctly. Third, only systemicity area that presents their arguments logically and consistently among the sub-factors of critical thinking disposition did not notice any change in the quantitative and qualitative research. Forth, young people got a fun and positive image as a friendly academic through a reflective humanities program instead of having a strange and boring image of the humanities, and it became more and more interested in the humanities than before. Finally, young people preferred participating reflective humanities programs to discuss and express themselves on various topics with free, and about with operating times, the long-term program should be configured. The results of this study, reflective humanities program developed by this study was able to provide evidences that it was effective to improve critical thinking disposition of youth and have a positive interest in the humanities. In addition, it should be noticeable that this study provides the basic data in terms of both theoretical aspects and practical significance in regard with the program contents and methods to future studies in developing humanities program that targets youth reflexive.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.