$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

문화예술교육이 청소년의 자아탄력성에 미치는 영향 연구
A Study on the Effects of Culture and Arts Education to Adolescents' Ego-Resilience 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.7 no.4, 2021년, pp.281 - 289  

윤선미 (추계예술대학교 대학원 문화예술학과) ,  남상문 (추계예술대학교 대학원 문화예술학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

청소년기는 자아정체성이 확립되지 않아 스트레스를 이겨내는 능력인 자아탄력성이 중요한 시기이다. 문화예술교육은 청소년의 자아탄력성에 다양한 영향을 주고 있어 학교문화예술교육과 사회문화예술교육에서 청소년들의 상황에 적절한 교수학습 방법을 활용하고 있다. 문화예술교육 효과의 자신 이해는 청소년 자아탄력성의 감정통제, 활력성, 대인관계, 낙관성, 호기심에 모두 유의한 영향을 주고 있는 반면에 문화예술교육 효과 중 정서적 안정은 청소년 자아탄력성의 모든 요인에 유의한 영향을 미치지 못한 것으로 분석되었다. 따라서 청소년의 자신에 대한 이해와 자기 계발을 위하여 더욱 실질적인 프로그램으로 진로 탐색 기회 등을 제공하는 방안을 마련하여야 한다. 그리고 문화예술교육은 청소년들의 개인적 성향을 타인과 좋은 유대관계를 유지하고 높은 자신감을 가지며 안정되고 성숙한 생활의 넓은 영역에서 역할 수행할 수 있는 융합적 연구가 이루어져야 할 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Adolescence is a period when ego resilience, the ability to overcome stress, is important because self-identity is not established. Culture and arts education has various effects on the ego resilience of adolescents, so school culture arts education and social culture arts education use teaching and...

주제어

표/그림 (6)

참고문헌 (17)

  1. Chung Kyoung Eun.Lim Young Sik.Shin Hye Sun.Cho Young Mi, "A Survey on the Arts and Cultural Education for youth and Its Policy Implications," Korea Arts & Culture Education Service, 269, 2018. 

  2. Song Mi Young.Nam Sang Moon, "A Study on the convergence learning guidance Method for adolescents with disabilities applying the Eurhythmics rhythm element," The Journal of the Convergence on Culture Technology, 7(3), 375, 2021, Dol:http://dx.doi.org/10.17703/JCCT2021.7.3.375-378. 

  3. Chung Kyoung Eun.Lim Young Sik.Cho Young Mi,"The Differences of Youth's Experiences and Effects of the Arts and Cultural Education : a comparison between student and out of school youth," Youth Culture Forum 58, 127, 2019. 

  4. Stinson, S. W., "A question of fun: Adolescent engagement in dance education," Dance Research Journal, 29(2), 49-69, 1997. 

  5. Lee In Soo. Kim Hye Young, "Effects of Best Health Dance on the Vitality and Learning Concentration of Middle School Students," Holistic Education Academy, 10-12, 2018. 

  6. Wang Young Sun, "The Relationship between School Adolescents' Belongingness and Maladaptation," Master's thesis, Catholic University Graduate School, 11-21, 2000. 

  7. Park Chan E, "Effects of Tea Culture Experience Program on Teeager' Emotional Stability and Self-Efficacy : Mainly Focused on High School Girls," Ph..D. dissertation, Hanseo University Graduate School, 5, 2010. 

  8. Kim Ji Yeon, "A Study on The Relationship between The Experience of Orchestra Activity and Emotional Stability of Middle School Students," Master's thesis, Ewha Womans University Graduate School,15-17, 2017. 

  9. Yoon Hye Mi, "The Application of Self-understanding Creative Drama Program for Improving Adolescent's Emotional Regulation Ability : Focused on the Emotional Regulation, Self-esteem, Empathic Ability," Master's thesis, Dankook University Graduate School, 19-20, 2016. 

  10. Jang So Young, "The structural relationship of adolescents' willingness to risk taking, curiosity, creative problem solving ability and resilience," Master's thesis, Konkuk University Graduate School, 13-14, 2018. 

  11. Kim Kyeong Su, "The Development and Effectiveness of Group Art Therapy for Improving Ego-Resilience of Youths in Multi-Cultural Familics," Ph.D. dissertation, Hannam University Graduate School,15. 2015. 

  12. Back Soon Hee, "A Study on the Effect of the Family Strengths of School-dropout Adolescents on the Readiness of their Independent Living : Focusing on the mediating effects of Ego-resilience and the moderating effects of a Utilization of Community Resources," Ph.D. dissertation, Silla University Graduate School, 58, 2017. 

  13. Lee Sook Young, "The Effects of Family-Environment on School Adjustment of Adolescents: Mediating Effect of Ego-resiliency, Academic Stress, Mental Health," Ph.D. dissertation, Seoul Women's University Graduate School, 13. 2010. 

  14. Jung Eun Jee "A Study of Effects of Group Counseling for Emotion Control on Maladaptive Thoughts among Adolescents," Master's thesis, Kyonggi University Graduate School, 5, 2014. 

  15. Lee Jae Duck, "A Study on the Development of School Vitality Scale and Characteristics of Vatality-Types," Ph.D. dissertation, Seoul National University Graduate School, 10-12, 2012. 

  16. Kim Jung Soo, "The Effect of Optimism on Psychological Well-being in Controllability Perception of Risk Situations: The Roles of Stress Coping and Benefit-finding as Mediators," Ph.D. dissertation, Hanyang University Graduate School, 10, 2008. 

  17. Kim S Hyuen, "The Effect of Work-Related Curiosity on Job Crafting: The Moderating Effect of Perceived Organizational Support," Master's thesis, Sogang University Graduate School, 2-3, 2020. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로