본 연구의 목적은 신문 만들기 활동이 유아의 읽기·쓰기 발달 및 자기효능감에 미치는 영향을 밝히는데 있다. 연구목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제1. 신문 만들기 활동이 유아의 읽기·쓰기 발달에 어떤 영향을 미치는가? 1-1. 신문 만들기 활동이 유아의 읽기 발달에 어떤 영향을 미치는가? 1-2. 신문 만들기 활동이 유아의 쓰기 발달에 어떤 영향을 미치는가? 연구문제2. 신문 만들기 활동이 유아의 자기효능감에 어떤 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 서울시 동작구에 위치한 사립유치원 두 곳의 만 5세 반 유아 36명을 실험집단 17명, 통제집단 19명으로 선정하였다. 본 연구의 검사도구로 읽기 검사는 박혜경(1988)이 취학 전 유아의 문자지도에 관한 연구에서 개발한 읽기 검사(가형)의 문항을 김옥분(1994)이 수정, 보완한 것을 본 연구자가 사용하였다. 쓰기 검사는 Lindberg(1987)의 Kindergarten Writing Assessment를 노영희가(1994) 번안하여 사용한 유아 쓰기 능력평가척도를 사용하였고, 자기효능감 검사도구는 전인옥(1996)의 유아의 자기효능감 검사를 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 ...
본 연구의 목적은 신문 만들기 활동이 유아의 읽기·쓰기 발달 및 자기효능감에 미치는 영향을 밝히는데 있다. 연구목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제1. 신문 만들기 활동이 유아의 읽기·쓰기 발달에 어떤 영향을 미치는가? 1-1. 신문 만들기 활동이 유아의 읽기 발달에 어떤 영향을 미치는가? 1-2. 신문 만들기 활동이 유아의 쓰기 발달에 어떤 영향을 미치는가? 연구문제2. 신문 만들기 활동이 유아의 자기효능감에 어떤 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 서울시 동작구에 위치한 사립유치원 두 곳의 만 5세 반 유아 36명을 실험집단 17명, 통제집단 19명으로 선정하였다. 본 연구의 검사도구로 읽기 검사는 박혜경(1988)이 취학 전 유아의 문자지도에 관한 연구에서 개발한 읽기 검사(가형)의 문항을 김옥분(1994)이 수정, 보완한 것을 본 연구자가 사용하였다. 쓰기 검사는 Lindberg(1987)의 Kindergarten Writing Assessment를 노영희가(1994) 번안하여 사용한 유아 쓰기 능력평가척도를 사용하였고, 자기효능감 검사도구는 전인옥(1996)의 유아의 자기효능감 검사를 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 분석 기법으로는 신문 만들기 활동이 유아의 읽기·쓰기 발달 및 자기효능감에 미치는 영향을 알아보기 위해 독립표본 t검증과 공변량분석(ANCOVA)을 실시하여 비교하였다. 본 연구에서 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 신문 만들기 활동을 시행한 실험집단의 유아들이 유치원 정규교육과정의 언어활동을 시행한 통제집단의 유아들보다 읽기 발달 검사의 시각변별에서 점수가 유의미한 차이로 높게 나타났다. 둘째, 신문 만들기 활동을 실시한 실험집단의 유아들이 유치원 정규교육과정의 언어활동을 시행한 통제집단의 유아들보다 쓰기 능력 검사에 의미 표현적 쓰기 영역의 그림, 말, 쓰기의 협응성, 그림의 통합성·정교성, 글 내용의 복잡성·통합성과 관습적 쓰기 영역의 글자의 모양, 소리·상징의 관계성, 철자법의 점수가 유의미한 차이로 높게 나타났다. 셋째, 신문 만들기 활동을 시행한 실험집단의 유아들이 유치원 정규교육과정의 언어활동을 시행한 통제집단의 유아들보다 자기효능감 검사에 인지적, 신체적, 사회·정서적 영역의 자기효능감의 점수가 유의미한 차이로 높게 나타났다. 본 연구 결과 신문 만들기 활동은 유아의 읽기·쓰기 발달 및 자기효능감에 효과가 있으므로 유아교육 현장에서 실행할 필요가 있음을 시사한다.
본 연구의 목적은 신문 만들기 활동이 유아의 읽기·쓰기 발달 및 자기효능감에 미치는 영향을 밝히는데 있다. 연구목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제1. 신문 만들기 활동이 유아의 읽기·쓰기 발달에 어떤 영향을 미치는가? 1-1. 신문 만들기 활동이 유아의 읽기 발달에 어떤 영향을 미치는가? 1-2. 신문 만들기 활동이 유아의 쓰기 발달에 어떤 영향을 미치는가? 연구문제2. 신문 만들기 활동이 유아의 자기효능감에 어떤 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 서울시 동작구에 위치한 사립유치원 두 곳의 만 5세 반 유아 36명을 실험집단 17명, 통제집단 19명으로 선정하였다. 본 연구의 검사도구로 읽기 검사는 박혜경(1988)이 취학 전 유아의 문자지도에 관한 연구에서 개발한 읽기 검사(가형)의 문항을 김옥분(1994)이 수정, 보완한 것을 본 연구자가 사용하였다. 쓰기 검사는 Lindberg(1987)의 Kindergarten Writing Assessment를 노영희가(1994) 번안하여 사용한 유아 쓰기 능력평가척도를 사용하였고, 자기효능감 검사도구는 전인옥(1996)의 유아의 자기효능감 검사를 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 분석 기법으로는 신문 만들기 활동이 유아의 읽기·쓰기 발달 및 자기효능감에 미치는 영향을 알아보기 위해 독립표본 t검증과 공변량분석(ANCOVA)을 실시하여 비교하였다. 본 연구에서 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 신문 만들기 활동을 시행한 실험집단의 유아들이 유치원 정규교육과정의 언어활동을 시행한 통제집단의 유아들보다 읽기 발달 검사의 시각변별에서 점수가 유의미한 차이로 높게 나타났다. 둘째, 신문 만들기 활동을 실시한 실험집단의 유아들이 유치원 정규교육과정의 언어활동을 시행한 통제집단의 유아들보다 쓰기 능력 검사에 의미 표현적 쓰기 영역의 그림, 말, 쓰기의 협응성, 그림의 통합성·정교성, 글 내용의 복잡성·통합성과 관습적 쓰기 영역의 글자의 모양, 소리·상징의 관계성, 철자법의 점수가 유의미한 차이로 높게 나타났다. 셋째, 신문 만들기 활동을 시행한 실험집단의 유아들이 유치원 정규교육과정의 언어활동을 시행한 통제집단의 유아들보다 자기효능감 검사에 인지적, 신체적, 사회·정서적 영역의 자기효능감의 점수가 유의미한 차이로 높게 나타났다. 본 연구 결과 신문 만들기 활동은 유아의 읽기·쓰기 발달 및 자기효능감에 효과가 있으므로 유아교육 현장에서 실행할 필요가 있음을 시사한다.
The purpose of this study was to examine the effect of newspaper making on young children’s development of reading/writing and self-efficacy. For this, study questions were established as follows: Question 1: ‘What effect does newspaper making have on young children’s development of reading/wri...
The purpose of this study was to examine the effect of newspaper making on young children’s development of reading/writing and self-efficacy. For this, study questions were established as follows: Question 1: ‘What effect does newspaper making have on young children’s development of reading/writing?’ 1-1: ‘What effect does newspaper making have on young children’s development of reading?’ 1-2: ‘What effect does newspaper making have on young children’s development of writing?’ Question 2: ‘What effect does newspaper making have on young children’s self-efficacy?’ Study subjects were 36 children of 5 years age (an experiment group, n=17; and a control group, n=19) and they were sampled from 2 private kindergartens in Dongjak-gu, Seoul. In order to test reading, the author used the items of the Test of Reading (A Type), developed by Park Hye-Kyeong (1988) for her study on teaching letters to preschoolers, and modified & supplemented by Kim Ok-bun (1994). In order to test writing, the author used the Test of Young Children’s Writing Ability, which was adapted by Noh Yeong-hee (1994) based on Lindberg (1987)’s Kindergarten Writing Assessment. And in order to test self-efficacy, the author used ‘Young Children’s Self-efficacy Test’, developed by Jeon In-ok (1996). Collected data were analyzed using the SPSS 18.0 program. In order to examine the effect of newspaper making on young children’s development of reading/writing and self-efficacy, independent sample t-test and ANCOVA were carried out. Study findings are as follows: First, the score of visual discrimination of reading development of young children in the experiment group who carried out newspaper making was significantly higher than that of young children in the control group who carried out linguistic activities for the regular educational course of kindergarten. Second, in such sub-areas of writing ability test as the coordination of drawing/word/writing, the integrity and refinement of drawing, and the complexity and integrity of written contents for the expressive writing of meaning, and relationship among letter shape/sound/symbol, and spelling for habitual writing, the score of the experiment group who carried out newspaper making was significantly higher than that of young children in the control group who carried out linguistic activities for the regular educational course of kindergarten. And third, in such sub-areas of self-efficacy test as cognitive self-efficacy, physical self-efficacy and social/emotional self-efficacy, the score of the experiment group who carried out newspaper making was significantly higher than that of young children in the control group who carried out linguistic activities for the regular educational course of kindergarten. Since study findings presented that newspaper making has effect on young children’s development of reading/writing and self-efficacy, it seems to be necessary to practice the activity of newspaper making in the actual scene of early childhood education.
The purpose of this study was to examine the effect of newspaper making on young children’s development of reading/writing and self-efficacy. For this, study questions were established as follows: Question 1: ‘What effect does newspaper making have on young children’s development of reading/writing?’ 1-1: ‘What effect does newspaper making have on young children’s development of reading?’ 1-2: ‘What effect does newspaper making have on young children’s development of writing?’ Question 2: ‘What effect does newspaper making have on young children’s self-efficacy?’ Study subjects were 36 children of 5 years age (an experiment group, n=17; and a control group, n=19) and they were sampled from 2 private kindergartens in Dongjak-gu, Seoul. In order to test reading, the author used the items of the Test of Reading (A Type), developed by Park Hye-Kyeong (1988) for her study on teaching letters to preschoolers, and modified & supplemented by Kim Ok-bun (1994). In order to test writing, the author used the Test of Young Children’s Writing Ability, which was adapted by Noh Yeong-hee (1994) based on Lindberg (1987)’s Kindergarten Writing Assessment. And in order to test self-efficacy, the author used ‘Young Children’s Self-efficacy Test’, developed by Jeon In-ok (1996). Collected data were analyzed using the SPSS 18.0 program. In order to examine the effect of newspaper making on young children’s development of reading/writing and self-efficacy, independent sample t-test and ANCOVA were carried out. Study findings are as follows: First, the score of visual discrimination of reading development of young children in the experiment group who carried out newspaper making was significantly higher than that of young children in the control group who carried out linguistic activities for the regular educational course of kindergarten. Second, in such sub-areas of writing ability test as the coordination of drawing/word/writing, the integrity and refinement of drawing, and the complexity and integrity of written contents for the expressive writing of meaning, and relationship among letter shape/sound/symbol, and spelling for habitual writing, the score of the experiment group who carried out newspaper making was significantly higher than that of young children in the control group who carried out linguistic activities for the regular educational course of kindergarten. And third, in such sub-areas of self-efficacy test as cognitive self-efficacy, physical self-efficacy and social/emotional self-efficacy, the score of the experiment group who carried out newspaper making was significantly higher than that of young children in the control group who carried out linguistic activities for the regular educational course of kindergarten. Since study findings presented that newspaper making has effect on young children’s development of reading/writing and self-efficacy, it seems to be necessary to practice the activity of newspaper making in the actual scene of early childhood education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.