본 연구는 영아교사의 정서노동에 대한 심층적인 이해를 돕고, 궁극적으로 영아교사의 긍정적인 정서표현을 향상시키기 위한 기초자료를 제공하여 보육의 질을 향상시키는데 목적을 가지고 영아교사의 정서노동이 놀이교수효능감과 교사-영아 상호작용에 미치는 영향을 살펴보았다. 본 연구를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 영아교사의 일반적 특성에 따라 정서노동, 놀이교수효능감, 교사-영아 상호작용에 차이가 있는가? 연구문제 2. 영아교사의 정서노동과 놀이교수효능감, 교사-영아 상호작용 간의 관계는 어떠한가? 연구문제 3. 놀이교수효능감과 교사-영아 상호작용에 대한 영아교사 정서노동의 영향력은 어떠한가? 연구대상은 서울시, 성남시, 광주시에 소재한 어린이집에 근무하고 있는 교사 중 현재 만 0~2세반 담임을 맡고 있는 영아교사 302명이다. 본 연구도구는 영아교사의 일반적 특성을 알아보기 위한 설문지, Gilstrap(2005)의 연구에서 사용된 ...
본 연구는 영아교사의 정서노동에 대한 심층적인 이해를 돕고, 궁극적으로 영아교사의 긍정적인 정서표현을 향상시키기 위한 기초자료를 제공하여 보육의 질을 향상시키는데 목적을 가지고 영아교사의 정서노동이 놀이교수효능감과 교사-영아 상호작용에 미치는 영향을 살펴보았다. 본 연구를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 영아교사의 일반적 특성에 따라 정서노동, 놀이교수효능감, 교사-영아 상호작용에 차이가 있는가? 연구문제 2. 영아교사의 정서노동과 놀이교수효능감, 교사-영아 상호작용 간의 관계는 어떠한가? 연구문제 3. 놀이교수효능감과 교사-영아 상호작용에 대한 영아교사 정서노동의 영향력은 어떠한가? 연구대상은 서울시, 성남시, 광주시에 소재한 어린이집에 근무하고 있는 교사 중 현재 만 0~2세반 담임을 맡고 있는 영아교사 302명이다. 본 연구도구는 영아교사의 일반적 특성을 알아보기 위한 설문지, Gilstrap(2005)의 연구에서 사용된 ELS(Emotional Labor Scale, Grandey, 2000)를 이진화(2007)가 수정한 정서노동 척도, 신은수, 유영의, 박현경(2004)이 개발한 측정도구를 이재진(2013)이 수정ㆍ보완한 놀이교수효능감 척도, 임옥희, 이진숙(2006)이 개발한 교사-영아 상호작용 척도를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 프로그램을 사용하여, 연구문제에 따라 빈도분석, 일원변량분석(one-way ANOVA), 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 기관유형, 자격증 취득 배경에 따라 정서노동, 놀이교수효능감, 교사-영아 상호작용 모든 요인에서 유의미한 차이를 보였고, 교사 연령에 따라 자연적 행동, 적극적 활동참여, 경험의 다양성, 교사의 반응적 태도, 교사-영아 상호작용 전체에서 유의미한 차이가 나타났다. 담당 학급 연령에 따라 놀이교수결과에 대한 기대, 경험의 다양성에서 유의미한 차이를 보였고, 담당 학급 교사 수에 따라 표면적 행동, 내면적 행동, 정서노동 전체에서 유의미한 차이를 보였으며, 영아반 경력에 따라 자연적 행동에서만 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 영아교사의 정서노동과 놀이교수효능감은 유의미한 정적 상관관계를 보였으며, 정서노동과 교사-영아 상호작용은 유의미한 차이가 나타나지 않았고 내면적 행동에서만 낮은 부적 상관관계가 나타났다. 셋째, 영아교사의 자연적 행동은 놀이교수효능감 전체, 놀이교수효능에 대한 신념에 유의미한 영향을 미치며, 내면적 행동은 놀이교수결과에 대한 기대에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 영아교사의 자연적 행동은 교사-영아 상호작용 전체, 경험의 다양성, 교사의 반응적 태도에 유의미한 영향을 미치는 반면, 교사의 허용적 태도에는 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 내면적 행동은 교사-영아 상호작용 전체, 적극적인 활동의 참여, 경험의 다양성, 교사의 반응적 태도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 토대로 후속 연구를 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 영아의 특성과 발달 사항을 고려한 영아교사의 놀이교수효능감 측정 도구가 개발되어야 할 것이다. 둘째, 다양한 교육활동 및 영역에 대한 놀이교수효능감 간의 관계를 밝히기 위한 현장 관찰이나 심층 면접 등을 통한 질적 연구가 요구된다. 셋째, 관찰, 녹음 및 녹화 등의 방법을 통해 교사-영아상호작용을 더욱 객관적으로 측정할 필요가 있다. 넷째, 긍정적인 정서관리를 위한 교육프로그램 개발과 영아교사의 정서적 스트레스 해소를 위한 다양한 교사교육이 요구된다.
본 연구는 영아교사의 정서노동에 대한 심층적인 이해를 돕고, 궁극적으로 영아교사의 긍정적인 정서표현을 향상시키기 위한 기초자료를 제공하여 보육의 질을 향상시키는데 목적을 가지고 영아교사의 정서노동이 놀이교수효능감과 교사-영아 상호작용에 미치는 영향을 살펴보았다. 본 연구를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 영아교사의 일반적 특성에 따라 정서노동, 놀이교수효능감, 교사-영아 상호작용에 차이가 있는가? 연구문제 2. 영아교사의 정서노동과 놀이교수효능감, 교사-영아 상호작용 간의 관계는 어떠한가? 연구문제 3. 놀이교수효능감과 교사-영아 상호작용에 대한 영아교사 정서노동의 영향력은 어떠한가? 연구대상은 서울시, 성남시, 광주시에 소재한 어린이집에 근무하고 있는 교사 중 현재 만 0~2세반 담임을 맡고 있는 영아교사 302명이다. 본 연구도구는 영아교사의 일반적 특성을 알아보기 위한 설문지, Gilstrap(2005)의 연구에서 사용된 ELS(Emotional Labor Scale, Grandey, 2000)를 이진화(2007)가 수정한 정서노동 척도, 신은수, 유영의, 박현경(2004)이 개발한 측정도구를 이재진(2013)이 수정ㆍ보완한 놀이교수효능감 척도, 임옥희, 이진숙(2006)이 개발한 교사-영아 상호작용 척도를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 프로그램을 사용하여, 연구문제에 따라 빈도분석, 일원변량분석(one-way ANOVA), 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 기관유형, 자격증 취득 배경에 따라 정서노동, 놀이교수효능감, 교사-영아 상호작용 모든 요인에서 유의미한 차이를 보였고, 교사 연령에 따라 자연적 행동, 적극적 활동참여, 경험의 다양성, 교사의 반응적 태도, 교사-영아 상호작용 전체에서 유의미한 차이가 나타났다. 담당 학급 연령에 따라 놀이교수결과에 대한 기대, 경험의 다양성에서 유의미한 차이를 보였고, 담당 학급 교사 수에 따라 표면적 행동, 내면적 행동, 정서노동 전체에서 유의미한 차이를 보였으며, 영아반 경력에 따라 자연적 행동에서만 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 영아교사의 정서노동과 놀이교수효능감은 유의미한 정적 상관관계를 보였으며, 정서노동과 교사-영아 상호작용은 유의미한 차이가 나타나지 않았고 내면적 행동에서만 낮은 부적 상관관계가 나타났다. 셋째, 영아교사의 자연적 행동은 놀이교수효능감 전체, 놀이교수효능에 대한 신념에 유의미한 영향을 미치며, 내면적 행동은 놀이교수결과에 대한 기대에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 영아교사의 자연적 행동은 교사-영아 상호작용 전체, 경험의 다양성, 교사의 반응적 태도에 유의미한 영향을 미치는 반면, 교사의 허용적 태도에는 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 내면적 행동은 교사-영아 상호작용 전체, 적극적인 활동의 참여, 경험의 다양성, 교사의 반응적 태도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 토대로 후속 연구를 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 영아의 특성과 발달 사항을 고려한 영아교사의 놀이교수효능감 측정 도구가 개발되어야 할 것이다. 둘째, 다양한 교육활동 및 영역에 대한 놀이교수효능감 간의 관계를 밝히기 위한 현장 관찰이나 심층 면접 등을 통한 질적 연구가 요구된다. 셋째, 관찰, 녹음 및 녹화 등의 방법을 통해 교사-영아상호작용을 더욱 객관적으로 측정할 필요가 있다. 넷째, 긍정적인 정서관리를 위한 교육프로그램 개발과 영아교사의 정서적 스트레스 해소를 위한 다양한 교사교육이 요구된다.
This study aims to improve child-care quality by helping profound understanding on emotional labor of early childhood teachers and providing basic references to ultimately increase the teachers’ positive emotional expression. The study, after all, looked into how the early childhood teachers’ emotio...
This study aims to improve child-care quality by helping profound understanding on emotional labor of early childhood teachers and providing basic references to ultimately increase the teachers’ positive emotional expression. The study, after all, looked into how the early childhood teachers’ emotional labor would influence play-teaching efficacy and teacher-infant interaction as well. Research inquiries that were established for this study are presented as below. Inquiry 1. How would general factors of early childhood teachers affect emotional labor, play-teaching efficacy and teacher-infant interaction? Inquiry 2. How would early childhood teachers’emotional labor be related to play-teaching efficacy and teacher-infant interaction? Inquiry 3. How would early childhood teachers’emotional labor affect play-teaching efficacy and teacher-infant interaction? Of teachers currently working for daycare centers located in Seoul, Seongnam-si and Gwangju-si, 302 early childhood teachers in charge of infants at age of 0~2 were determined as a research subject. As for research tools, the study conducted a survey to understand the general factors of the early childhood teachers, and this emotional labor scale revised by LEE Jin-hwa (2007) based on ELS (Emotional Labor Scale, Grandey, 2000) that had been used for Gilstrap’s study (2005), a play-teaching efficacy scale improved by LEE Jae-jin (2013) based on this measuring tool developed by SHIN Eun-soo, YOO Yeong-eui and PARK Hyun-kyeong (2004) and a teacher-infant interaction scale by YIM Ok-hee and LEE Jin-sook (2006) were applied. Using SPSS 22.0 Program, the study carried out a frequency analysis, one-way ANOVA, a correlation analysis and a multiple regression analysis on gathered data depending on the inquiries. Results of this study are summarized as follows. First, types of organizations and acquisition of certificates caused significant differences in emotional labor, play-teaching efficacy and teacher-infant interaction, and ages of the teachers presented significant differences in instinct behaviors, voluntary participation, diversity of experience, teacher’s response and teacher-infant interaction. Ages of the teachers’ classes brought about significant differences in expectation of play-teaching outcomes and diversity of experience, and the study learned that career experience in infant class has a significant influence on instinct behaviors only. Second, the study observed a significant and positive correlation between early childhood teachers’ emotional labor and play-teaching efficacy, and as for emotional labor and teacher-infant interaction, no significant differences were discovered, but only internalizing behaviors were introduced with a low negative correlation. Third, the study found out that instinct behaviors of the early childhood teachers significantly affect the entire play-teaching efficacy and these beliefs in play-teaching efficacy and as for internalizing behaviors, they turned out to have a significant influence on expectation of play-teaching outcomes. The early childhood teachers’ instinct behaviors have significant effects on the entire teacher-infant interaction, diversity of experience and teacher’s response but on the other hand, the study proved that teacher’s acceptance is negatively affected by instinct behaviors. Internalizing behaviors were reported to have significant effects on the entire teacher-infant interaction, voluntary participation and teacher’s response. The followings are suggestions for any follow-up researches based on the results of this study. First, a tool to measure early childhood teacher’s play-teaching efficacy that would consider both infants’ characteristics and developments should be designed. Second, qualitative researches such as field observation and in-depth interviews to reveal relations of various educational activities and scopes with play-teaching efficacy should be carried out. Third, observation, audio-recording and video-recording will improve objectivity of teacher-infant interaction analysis. Fourth, educational programs for positive emotional management should be developed, and diverse teacher education to relieve early childhood teachers’ emotional stress should be also demanded.
This study aims to improve child-care quality by helping profound understanding on emotional labor of early childhood teachers and providing basic references to ultimately increase the teachers’ positive emotional expression. The study, after all, looked into how the early childhood teachers’ emotional labor would influence play-teaching efficacy and teacher-infant interaction as well. Research inquiries that were established for this study are presented as below. Inquiry 1. How would general factors of early childhood teachers affect emotional labor, play-teaching efficacy and teacher-infant interaction? Inquiry 2. How would early childhood teachers’emotional labor be related to play-teaching efficacy and teacher-infant interaction? Inquiry 3. How would early childhood teachers’emotional labor affect play-teaching efficacy and teacher-infant interaction? Of teachers currently working for daycare centers located in Seoul, Seongnam-si and Gwangju-si, 302 early childhood teachers in charge of infants at age of 0~2 were determined as a research subject. As for research tools, the study conducted a survey to understand the general factors of the early childhood teachers, and this emotional labor scale revised by LEE Jin-hwa (2007) based on ELS (Emotional Labor Scale, Grandey, 2000) that had been used for Gilstrap’s study (2005), a play-teaching efficacy scale improved by LEE Jae-jin (2013) based on this measuring tool developed by SHIN Eun-soo, YOO Yeong-eui and PARK Hyun-kyeong (2004) and a teacher-infant interaction scale by YIM Ok-hee and LEE Jin-sook (2006) were applied. Using SPSS 22.0 Program, the study carried out a frequency analysis, one-way ANOVA, a correlation analysis and a multiple regression analysis on gathered data depending on the inquiries. Results of this study are summarized as follows. First, types of organizations and acquisition of certificates caused significant differences in emotional labor, play-teaching efficacy and teacher-infant interaction, and ages of the teachers presented significant differences in instinct behaviors, voluntary participation, diversity of experience, teacher’s response and teacher-infant interaction. Ages of the teachers’ classes brought about significant differences in expectation of play-teaching outcomes and diversity of experience, and the study learned that career experience in infant class has a significant influence on instinct behaviors only. Second, the study observed a significant and positive correlation between early childhood teachers’ emotional labor and play-teaching efficacy, and as for emotional labor and teacher-infant interaction, no significant differences were discovered, but only internalizing behaviors were introduced with a low negative correlation. Third, the study found out that instinct behaviors of the early childhood teachers significantly affect the entire play-teaching efficacy and these beliefs in play-teaching efficacy and as for internalizing behaviors, they turned out to have a significant influence on expectation of play-teaching outcomes. The early childhood teachers’ instinct behaviors have significant effects on the entire teacher-infant interaction, diversity of experience and teacher’s response but on the other hand, the study proved that teacher’s acceptance is negatively affected by instinct behaviors. Internalizing behaviors were reported to have significant effects on the entire teacher-infant interaction, voluntary participation and teacher’s response. The followings are suggestions for any follow-up researches based on the results of this study. First, a tool to measure early childhood teacher’s play-teaching efficacy that would consider both infants’ characteristics and developments should be designed. Second, qualitative researches such as field observation and in-depth interviews to reveal relations of various educational activities and scopes with play-teaching efficacy should be carried out. Third, observation, audio-recording and video-recording will improve objectivity of teacher-infant interaction analysis. Fourth, educational programs for positive emotional management should be developed, and diverse teacher education to relieve early childhood teachers’ emotional stress should be also demanded.
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