본 연구는 유아교사가 지각하는 조직풍토와 교사 자기개발욕구 및 행복감 간에 어떠한 관계가 있는지를 밝히고 나아가 교사가 지각하는 조직풍토가 자기개발욕구 및 행복감이 미치는 영향력을 분석하고자 하였다. 이러한 본 연구결과는 유아교육의 효과성을 극대화할 수 있는 교사의 바람직한 조직풍토를 구축하는데 뿐 아니라 유아 교사의 근무환경을 개선을 돕기 위한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 설정된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아교육기관 조직풍토와 교사의 자기개발욕구 간의 상관관계는 어떠한가? 둘째, 유아교육기관 조직풍토와 교사의 행복감 간의 상관관계는 어떠한가? 셋째, 유아교육기관 조직풍토에 대한 교사의 자기개발욕구와 행복감의 상대적 영향력은 어떠한가? 본 연구의 대상은 S시와 K도에 소재한 유아교육기관 중 유치원에서 근무하고 있는 교사 153명, 어린이집에서 근무하고 있는 교사 181명, 총 334명이다. 검사도구는 유아교육기관 조직풍토를 측정하기 위해 Smylie(1988)가 제작한 ‘조직적 · 심리적 요인에 대한 교사들의 인식(Teachers’ ...
본 연구는 유아교사가 지각하는 조직풍토와 교사 자기개발욕구 및 행복감 간에 어떠한 관계가 있는지를 밝히고 나아가 교사가 지각하는 조직풍토가 자기개발욕구 및 행복감이 미치는 영향력을 분석하고자 하였다. 이러한 본 연구결과는 유아교육의 효과성을 극대화할 수 있는 교사의 바람직한 조직풍토를 구축하는데 뿐 아니라 유아 교사의 근무환경을 개선을 돕기 위한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 설정된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아교육기관 조직풍토와 교사의 자기개발욕구 간의 상관관계는 어떠한가? 둘째, 유아교육기관 조직풍토와 교사의 행복감 간의 상관관계는 어떠한가? 셋째, 유아교육기관 조직풍토에 대한 교사의 자기개발욕구와 행복감의 상대적 영향력은 어떠한가? 본 연구의 대상은 S시와 K도에 소재한 유아교육기관 중 유치원에서 근무하고 있는 교사 153명, 어린이집에서 근무하고 있는 교사 181명, 총 334명이다. 검사도구는 유아교육기관 조직풍토를 측정하기 위해 Smylie(1988)가 제작한 ‘조직적 · 심리적 요인에 대한 교사들의 인식(Teachers’ Perception of Organization and Psychological Factors: TPOPF)’ 도구를 이분려(1998)가 번안한 도구를 본 연구자가 재수정 · 보완하여 사용하였으며, 교사 자기개발욕구를 측정하기 위해 이윤식(2002 : 209-236)이 제시한 자기 개발 영역과 선행 연구 자료를 기초하여 김성희(2003)가 제작한 도구를 수정 · 보완하여 사용하였다. 교사 행복감을 측정하기 위해 Hills & Argyle(2002)가 제작한 옥스퍼드 행복 질문지(The Oxford Happiness Questionnaire: OHQ)를 번안 · 수정하여 사용하였다. 수집된 연구자료는 SPSS 21.0 Program을 활용하여 빈도와 백분율을 산출하고, 연구도구에 대한 신뢰도를 검정하기 위하여 Cronbach’s α를 구하였으며, 변인 간의 단순 상관을 알아보기 위하여 Pearson 적률상관 분석을 실시하였고, 유아교육기관의 조직풍토에 대한 교사의 자기개발욕구와 행복감이 미치는 상대적 영향력을 알아보기 위하여 단계별 중다회귀분석(stepwise-multiple regression)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교육기관 조직풍토와 교사의 자기개발욕구 간의 관계는 정적 상관을 보였다. 즉, 교사의 자기개발욕구가 높을수록 교사가 인식하는 조직풍토는 건강하고 긍정적임을 의미한다. 둘째, 유아교육기관 조직풍토와 교사의 행복감 간의 관계는 정적 상관을 보였다. 즉, 교사의 행복감이 높을수록 교사가 인식하는 조직풍토는 건강하고 긍정적임을 의미한다. 셋째, 유아교육기관 조직풍토에 대한 교사 자기개발욕구와 행복감의 하위영역들의 상대적 영향력은 교사의 행복감이 기관의 조직풍토에 가장 높은 영향력을 나타냈으며, 교사 자기개발욕구의 하위영역 중 전문적 영역과 개인적 영역이 순서대로 추가되어 기관의 조직풍토를 예측하였다. 본 연구결과를 통하여, 유아교육기관 조직풍토와 교사의 자기개발욕구, 행복감 간에 밀접한 연관이 있음을 밝혀졌고, 이들 변인이 서로에게 의미 있는 영향요인임이 밝혀졌다. 따라서 본 연구결과는 유아교육기관의 긍정적인 조직풍토를 구축하기 위해서는 교사의 자기개발욕구와 행복감을 증진 시켜주는 것이 필요하다는 점을 시사해준다.
본 연구는 유아교사가 지각하는 조직풍토와 교사 자기개발욕구 및 행복감 간에 어떠한 관계가 있는지를 밝히고 나아가 교사가 지각하는 조직풍토가 자기개발욕구 및 행복감이 미치는 영향력을 분석하고자 하였다. 이러한 본 연구결과는 유아교육의 효과성을 극대화할 수 있는 교사의 바람직한 조직풍토를 구축하는데 뿐 아니라 유아 교사의 근무환경을 개선을 돕기 위한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 설정된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아교육기관 조직풍토와 교사의 자기개발욕구 간의 상관관계는 어떠한가? 둘째, 유아교육기관 조직풍토와 교사의 행복감 간의 상관관계는 어떠한가? 셋째, 유아교육기관 조직풍토에 대한 교사의 자기개발욕구와 행복감의 상대적 영향력은 어떠한가? 본 연구의 대상은 S시와 K도에 소재한 유아교육기관 중 유치원에서 근무하고 있는 교사 153명, 어린이집에서 근무하고 있는 교사 181명, 총 334명이다. 검사도구는 유아교육기관 조직풍토를 측정하기 위해 Smylie(1988)가 제작한 ‘조직적 · 심리적 요인에 대한 교사들의 인식(Teachers’ Perception of Organization and Psychological Factors: TPOPF)’ 도구를 이분려(1998)가 번안한 도구를 본 연구자가 재수정 · 보완하여 사용하였으며, 교사 자기개발욕구를 측정하기 위해 이윤식(2002 : 209-236)이 제시한 자기 개발 영역과 선행 연구 자료를 기초하여 김성희(2003)가 제작한 도구를 수정 · 보완하여 사용하였다. 교사 행복감을 측정하기 위해 Hills & Argyle(2002)가 제작한 옥스퍼드 행복 질문지(The Oxford Happiness Questionnaire: OHQ)를 번안 · 수정하여 사용하였다. 수집된 연구자료는 SPSS 21.0 Program을 활용하여 빈도와 백분율을 산출하고, 연구도구에 대한 신뢰도를 검정하기 위하여 Cronbach’s α를 구하였으며, 변인 간의 단순 상관을 알아보기 위하여 Pearson 적률상관 분석을 실시하였고, 유아교육기관의 조직풍토에 대한 교사의 자기개발욕구와 행복감이 미치는 상대적 영향력을 알아보기 위하여 단계별 중다회귀분석(stepwise-multiple regression)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교육기관 조직풍토와 교사의 자기개발욕구 간의 관계는 정적 상관을 보였다. 즉, 교사의 자기개발욕구가 높을수록 교사가 인식하는 조직풍토는 건강하고 긍정적임을 의미한다. 둘째, 유아교육기관 조직풍토와 교사의 행복감 간의 관계는 정적 상관을 보였다. 즉, 교사의 행복감이 높을수록 교사가 인식하는 조직풍토는 건강하고 긍정적임을 의미한다. 셋째, 유아교육기관 조직풍토에 대한 교사 자기개발욕구와 행복감의 하위영역들의 상대적 영향력은 교사의 행복감이 기관의 조직풍토에 가장 높은 영향력을 나타냈으며, 교사 자기개발욕구의 하위영역 중 전문적 영역과 개인적 영역이 순서대로 추가되어 기관의 조직풍토를 예측하였다. 본 연구결과를 통하여, 유아교육기관 조직풍토와 교사의 자기개발욕구, 행복감 간에 밀접한 연관이 있음을 밝혀졌고, 이들 변인이 서로에게 의미 있는 영향요인임이 밝혀졌다. 따라서 본 연구결과는 유아교육기관의 긍정적인 조직풍토를 구축하기 위해서는 교사의 자기개발욕구와 행복감을 증진 시켜주는 것이 필요하다는 점을 시사해준다.
The purpose of this study is to investigate relationships among the organizational-climate of early childhood center, teachers' desire for self-development, and sense of happiness and to analyze the impact teachers' desire for self-development and sense of happiness affect the organizational-climate...
The purpose of this study is to investigate relationships among the organizational-climate of early childhood center, teachers' desire for self-development, and sense of happiness and to analyze the impact teachers' desire for self-development and sense of happiness affect the organizational-climate of early childhood center which teachers' desire for self-development and sense of happiness affect the early childhood center. The result of this study is not only to make desirable organizational-climate to maximize the effectiveness of early childhood education but also to provide later data for improving work conditions for early childhood teachers. For the purpose, the research questions were set as follows: First, what is the correlation between the organizational-climate in early childhood center and teacher’s desire for self-development ? Second, what is the correlation between the organizational-climate in early childhood center and teacher’s sense of happiness? Third, how is the relative impact between teachers' desire for self-development and sense of happiness for the organizational-climate of early childhood center? The subjects used in this study were 334 teachers who work in S city and K-do. This study used 3 types of questionnaires, which were revised by me; first, ‘TPOPF(Teachers’ Perception of Organization and Psychological Factors), made by Smylie(1988) and interpreted by Lee, Bun ryeo(1998) to measure the organizational-climate of early childhood center. second, ‘the questionnaire made by Kim, Sung hee based on the area of self-development which is suggested by Lee, Yoon sik(2002) and advanced research to and revised to measure the teachers' desire for self-development, third, The Oxford Happiness Questionnaire(OHQ) made by Hills & Argyle(2002) and revised to measure teachers' sense of happiness. The collected data were analyzed through SPSS 21.0 program. The mean, standard deviation were calculated. Reliability of data was checked by cronbach’s alpha. Pearson’s correlation was employed to find out the correlations among variables, and stepwise-multiple regression was conducted to figure out the relative impact between teachers' desire for self-development and happiness for the organizational-climate of early childhood center. The results of this study were as follows: First, ‘organizational-climate in early childhood center’ and ‘teacher’s desire for self-development’ exhibited positive correlations. This finding reveals the fact that when teachers' desire for self-development is higher, the organizational-climate of early childhood center which teachers recognize is positive and healthy. Second, ‘organizational-climate in early childhood center’ and ‘teacher’s sense of happiness’ exhibited positive correlations. This finding reveals the fact that when teachers' sense of happiness is higher, the organizational-climate of early childhood center which teachers recognize is positive and healthy. Third, the relative impact between the sub-factors of teachers' desire for self-development and sense of happiness for the organizational-climate of early childhood center is the highest in teachers' sense of happiness, and the following are professional area and individual area of teachers' desire for self-development in sequence. The findings of this study illustrate the fact that there is close correlations between three factors-‘organizational-climate in early childhood center’, ‘teacher’s desire for self-development’ and ‘teacher’s sense of happiness’, and these factors exert significant influences of each other. Therefore, this study has implications that to make positive organizational-climate for early childhood centers, it is necessary to improve teachers' desire for self-development and sense of happiness.
The purpose of this study is to investigate relationships among the organizational-climate of early childhood center, teachers' desire for self-development, and sense of happiness and to analyze the impact teachers' desire for self-development and sense of happiness affect the organizational-climate of early childhood center which teachers' desire for self-development and sense of happiness affect the early childhood center. The result of this study is not only to make desirable organizational-climate to maximize the effectiveness of early childhood education but also to provide later data for improving work conditions for early childhood teachers. For the purpose, the research questions were set as follows: First, what is the correlation between the organizational-climate in early childhood center and teacher’s desire for self-development ? Second, what is the correlation between the organizational-climate in early childhood center and teacher’s sense of happiness? Third, how is the relative impact between teachers' desire for self-development and sense of happiness for the organizational-climate of early childhood center? The subjects used in this study were 334 teachers who work in S city and K-do. This study used 3 types of questionnaires, which were revised by me; first, ‘TPOPF(Teachers’ Perception of Organization and Psychological Factors), made by Smylie(1988) and interpreted by Lee, Bun ryeo(1998) to measure the organizational-climate of early childhood center. second, ‘the questionnaire made by Kim, Sung hee based on the area of self-development which is suggested by Lee, Yoon sik(2002) and advanced research to and revised to measure the teachers' desire for self-development, third, The Oxford Happiness Questionnaire(OHQ) made by Hills & Argyle(2002) and revised to measure teachers' sense of happiness. The collected data were analyzed through SPSS 21.0 program. The mean, standard deviation were calculated. Reliability of data was checked by cronbach’s alpha. Pearson’s correlation was employed to find out the correlations among variables, and stepwise-multiple regression was conducted to figure out the relative impact between teachers' desire for self-development and happiness for the organizational-climate of early childhood center. The results of this study were as follows: First, ‘organizational-climate in early childhood center’ and ‘teacher’s desire for self-development’ exhibited positive correlations. This finding reveals the fact that when teachers' desire for self-development is higher, the organizational-climate of early childhood center which teachers recognize is positive and healthy. Second, ‘organizational-climate in early childhood center’ and ‘teacher’s sense of happiness’ exhibited positive correlations. This finding reveals the fact that when teachers' sense of happiness is higher, the organizational-climate of early childhood center which teachers recognize is positive and healthy. Third, the relative impact between the sub-factors of teachers' desire for self-development and sense of happiness for the organizational-climate of early childhood center is the highest in teachers' sense of happiness, and the following are professional area and individual area of teachers' desire for self-development in sequence. The findings of this study illustrate the fact that there is close correlations between three factors-‘organizational-climate in early childhood center’, ‘teacher’s desire for self-development’ and ‘teacher’s sense of happiness’, and these factors exert significant influences of each other. Therefore, this study has implications that to make positive organizational-climate for early childhood centers, it is necessary to improve teachers' desire for self-development and sense of happiness.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.