[학위논문]전통문화유산 고택브랜드의 디자인 분석 : 안동지역 고택을 중심으로 A study on analysis for the brand of traditional house as a traditional cultural heritage : focus on old residence in An dong area원문보기
현시대 급속한 산업화와 무분별한 신도시 개발로 인해 우리의 소중한 전통문화재가 심히 훼손되고 있다. 특히 종손과 종부의 고령화는 우리의 귀중한 문화유산인 종가문화를 소멸 시키고 있다. 과거 문화유산은 보존의 개념으로써 일종의 전시물로 여겨졌다. 그러나 오늘날 세계 관광의 추세는 단순히 보기만 하는 형태에서, 자연환경과 고유문화를 보전하면서 체험하는 형태로 바뀌고 있다. 이처럼 문화유산을 활용한 체험 관광이 늘어나고 있어 그에 따른 정책의 중요성도 부각되고 있지만 일부 지방자치단체의 경우 문화유산을 지역발전의 걸림돌로 인식하는 사례도 있다. 또한 문화관광의 시장규모가 점점 커지는 것에 비해 대부분의 고택들이 경영 적자를 겪으며 이를 극복하기 위한 경영방안을 마련하지 못한다는 것도 문제이다. 문제를 해결할 실천적인 방안으로써 우리나라에 산재해 있는 고택, 종택을 비롯한 주요 전통문화유산을 체험 관광객의 인식 속에 강력하게 자리 잡도록 하는 브랜드를 개발하는 것으로 이는 전통유산을 시대에 맞게 재정립하여 문화유산에 대한 특정한 가치를 부여하고 이미지에 맞는 B.I(Brand ...
현시대 급속한 산업화와 무분별한 신도시 개발로 인해 우리의 소중한 전통문화재가 심히 훼손되고 있다. 특히 종손과 종부의 고령화는 우리의 귀중한 문화유산인 종가문화를 소멸 시키고 있다. 과거 문화유산은 보존의 개념으로써 일종의 전시물로 여겨졌다. 그러나 오늘날 세계 관광의 추세는 단순히 보기만 하는 형태에서, 자연환경과 고유문화를 보전하면서 체험하는 형태로 바뀌고 있다. 이처럼 문화유산을 활용한 체험 관광이 늘어나고 있어 그에 따른 정책의 중요성도 부각되고 있지만 일부 지방자치단체의 경우 문화유산을 지역발전의 걸림돌로 인식하는 사례도 있다. 또한 문화관광의 시장규모가 점점 커지는 것에 비해 대부분의 고택들이 경영 적자를 겪으며 이를 극복하기 위한 경영방안을 마련하지 못한다는 것도 문제이다. 문제를 해결할 실천적인 방안으로써 우리나라에 산재해 있는 고택, 종택을 비롯한 주요 전통문화유산을 체험 관광객의 인식 속에 강력하게 자리 잡도록 하는 브랜드를 개발하는 것으로 이는 전통유산을 시대에 맞게 재정립하여 문화유산에 대한 특정한 가치를 부여하고 이미지에 맞는 B.I(Brand Identity)를 통해 우리의 전통이미지와 정체성을 관광객들에게 충분히 전달되어 지역 활성화에도 기여할 것으로 기대된다. 그렇기 때문에 전통문화유산 고택 브랜드의 올바른 목표 정립을 위해 각 고택의 특성과 유형에 따라 전문적인 디자인을 도입하여 지속적인 브랜드 디자인을 활용하고 관리해야 하며 이를 통해 경쟁력을 지닌 브랜드 아이덴티티를 확립하여야 한다는 내용을 함의하고 있다. 본 논문은 전국에서 가장 많은 고택이 밀집되어 있는 안동지역을 중심으로 브랜드 현황을 알아보고 브랜드 디자인을 이루는 세 가지 요소인 브랜드 로고, 브랜드 마크, 브랜드 컬러에 대한 조형분석을 실시하였다. 분석결과 브랜드 아이덴티티의 형태는 심벌마크와 로고타입의 조합형으로 이루어져 있었고 구상형의 심벌마크가 대부분 이었다. 또 로고타입은 대부분이 한자타입 이었고 I.R.I색채연구소의 Image Scale과 PCCS 색채 분석 결과 브랜드의 컬러는 크게 브라운, 오렌지, 레드, 그린 계열에 편향되어 있었다. 이러한 연구결과는 고택브랜드의 형태와 색상이 유사하여 특색이 없다는 것과 한자형 로고타입의 사용으로 국내 젊은 관광객과 외국 관광객들에게 브랜드명을 명확히 인지하기 어렵게 한다. 그러므로 경쟁력을 갖춘 고택브랜드의 개발을 위해서는 고택의 특징과 스토리텔링이 반영된 창의적이고 개성 있는 브랜드 이미지 구축이 필요하다. 또 로고타입은 현대인들의 학력과 시대적인 흐름을 고려해 현대적이고 세련된 글꼴의 선택이 중요하며 고택 고유의 특징을 가미한 한글타입, 영문타입의 로고개발이 시급하다. 이렇게 개발되어진 전통문화유산 브랜드는 개발에서 끝나는 것이 아니라 일관성 있고 지속적인 브랜딩 실천(홍보마케팅, 관광상품개발, 문화상품개발, 각종 SIGN 및 서식류) 및 문제점 개선을 통해 관광객들의 머리에 기억되어 하나의 브랜드 자산으로서 주기적으로 측정되고 관리하는 것이 무엇보다 중요하다. 본 연구는 전통문화유산 브랜드 표현방법 분석을 통해 개선방안을 제시하는 데 목적이 있으며, 향후 전통문화유산 브랜드 디자인의 방향을 모색할 수 있는 기회를 제공했다는 점에서 의의가 있다.
현시대 급속한 산업화와 무분별한 신도시 개발로 인해 우리의 소중한 전통문화재가 심히 훼손되고 있다. 특히 종손과 종부의 고령화는 우리의 귀중한 문화유산인 종가문화를 소멸 시키고 있다. 과거 문화유산은 보존의 개념으로써 일종의 전시물로 여겨졌다. 그러나 오늘날 세계 관광의 추세는 단순히 보기만 하는 형태에서, 자연환경과 고유문화를 보전하면서 체험하는 형태로 바뀌고 있다. 이처럼 문화유산을 활용한 체험 관광이 늘어나고 있어 그에 따른 정책의 중요성도 부각되고 있지만 일부 지방자치단체의 경우 문화유산을 지역발전의 걸림돌로 인식하는 사례도 있다. 또한 문화관광의 시장규모가 점점 커지는 것에 비해 대부분의 고택들이 경영 적자를 겪으며 이를 극복하기 위한 경영방안을 마련하지 못한다는 것도 문제이다. 문제를 해결할 실천적인 방안으로써 우리나라에 산재해 있는 고택, 종택을 비롯한 주요 전통문화유산을 체험 관광객의 인식 속에 강력하게 자리 잡도록 하는 브랜드를 개발하는 것으로 이는 전통유산을 시대에 맞게 재정립하여 문화유산에 대한 특정한 가치를 부여하고 이미지에 맞는 B.I(Brand Identity)를 통해 우리의 전통이미지와 정체성을 관광객들에게 충분히 전달되어 지역 활성화에도 기여할 것으로 기대된다. 그렇기 때문에 전통문화유산 고택 브랜드의 올바른 목표 정립을 위해 각 고택의 특성과 유형에 따라 전문적인 디자인을 도입하여 지속적인 브랜드 디자인을 활용하고 관리해야 하며 이를 통해 경쟁력을 지닌 브랜드 아이덴티티를 확립하여야 한다는 내용을 함의하고 있다. 본 논문은 전국에서 가장 많은 고택이 밀집되어 있는 안동지역을 중심으로 브랜드 현황을 알아보고 브랜드 디자인을 이루는 세 가지 요소인 브랜드 로고, 브랜드 마크, 브랜드 컬러에 대한 조형분석을 실시하였다. 분석결과 브랜드 아이덴티티의 형태는 심벌마크와 로고타입의 조합형으로 이루어져 있었고 구상형의 심벌마크가 대부분 이었다. 또 로고타입은 대부분이 한자타입 이었고 I.R.I색채연구소의 Image Scale과 PCCS 색채 분석 결과 브랜드의 컬러는 크게 브라운, 오렌지, 레드, 그린 계열에 편향되어 있었다. 이러한 연구결과는 고택브랜드의 형태와 색상이 유사하여 특색이 없다는 것과 한자형 로고타입의 사용으로 국내 젊은 관광객과 외국 관광객들에게 브랜드명을 명확히 인지하기 어렵게 한다. 그러므로 경쟁력을 갖춘 고택브랜드의 개발을 위해서는 고택의 특징과 스토리텔링이 반영된 창의적이고 개성 있는 브랜드 이미지 구축이 필요하다. 또 로고타입은 현대인들의 학력과 시대적인 흐름을 고려해 현대적이고 세련된 글꼴의 선택이 중요하며 고택 고유의 특징을 가미한 한글타입, 영문타입의 로고개발이 시급하다. 이렇게 개발되어진 전통문화유산 브랜드는 개발에서 끝나는 것이 아니라 일관성 있고 지속적인 브랜딩 실천(홍보마케팅, 관광상품개발, 문화상품개발, 각종 SIGN 및 서식류) 및 문제점 개선을 통해 관광객들의 머리에 기억되어 하나의 브랜드 자산으로서 주기적으로 측정되고 관리하는 것이 무엇보다 중요하다. 본 연구는 전통문화유산 브랜드 표현방법 분석을 통해 개선방안을 제시하는 데 목적이 있으며, 향후 전통문화유산 브랜드 디자인의 방향을 모색할 수 있는 기회를 제공했다는 점에서 의의가 있다.
As a rapid industrialization and unplanned development proceed, precious cultural heritage harshly damaged. Especially, grandson and his family who serve the traditional culture are getting old, so the culture of head family disappears. In the past, traditional heritage considered as an exhibition t...
As a rapid industrialization and unplanned development proceed, precious cultural heritage harshly damaged. Especially, grandson and his family who serve the traditional culture are getting old, so the culture of head family disappears. In the past, traditional heritage considered as an exhibition to preserve, but now the trend of tourism is changing from watch to preserve natural environment and native culture while experiencing them. Like this, as the number of tourism based on experiencing cultural heritage increase and it is important to implement policy that can support this tourism. However some local governments consider cultural heritage as the obstacle of regional development. In addition comparing to the increasing scale of tourism market, most of traditional house in operation deficit and there is no countermeasure to overcome this economic struggle. The practical way to solve this issue is a branding for leaving a powerful impression to tourist about scattering traditional house and traditional heritage in Korea. Reorganize traditional heritage as a suitable for modern society grant a value for cultural heritage and proper B.I (Brand Identity) can be helpful for giving a message to tourist that can contribute to local economy. That is why we have to introduce professional design to establish proper target and reflecting each traditional house’s characteristic and their type. Through this we can utilize and manage the design and it is important to introduce competitive brand identity. This research is focusing on the An-dong province, which is concentrated traditional house, and analyzes the current conditions of brand also proceeding model analysis the three component of brand (brand logo, mark and color) As a result of model analysis, brand identity is composed with symbol mark and logotype, spherical symbol account 65.9% among 41 brands. In addition most of logo type was Chinese character and according to the Image Scale of I.R.I color research and PCCS color analysis, most of brand colors are categorized into brown, orange, red and green. In addition the similarity of brand and color of traditional house does not provide any impression and Chinese logo makes hard to recognize brand name by young tourists and foreign tourists. Therefore to develop competitive brand of traditional house, it is urgent to establish brand image based on characteristic of traditional house including creative and unique storytelling. Furthermore considering the education level and flow of age, the logo should be used modern and sophisticated font and should be developed as Korean and English type which can show the unique characteristic of traditional house. Once the brand is successfully developed, the more important thing is that as an asset of brand we should maintain and sustain brand for traditional house periodically (public relations, marketing, developing tourism attraction, several SIGN and forms) and improving the issue to leave an impression for the tourist. This research is aimed for suggesting the improvement for brand expression of cultural heritage and provides opportunity for direction of brand design for the future.
As a rapid industrialization and unplanned development proceed, precious cultural heritage harshly damaged. Especially, grandson and his family who serve the traditional culture are getting old, so the culture of head family disappears. In the past, traditional heritage considered as an exhibition to preserve, but now the trend of tourism is changing from watch to preserve natural environment and native culture while experiencing them. Like this, as the number of tourism based on experiencing cultural heritage increase and it is important to implement policy that can support this tourism. However some local governments consider cultural heritage as the obstacle of regional development. In addition comparing to the increasing scale of tourism market, most of traditional house in operation deficit and there is no countermeasure to overcome this economic struggle. The practical way to solve this issue is a branding for leaving a powerful impression to tourist about scattering traditional house and traditional heritage in Korea. Reorganize traditional heritage as a suitable for modern society grant a value for cultural heritage and proper B.I (Brand Identity) can be helpful for giving a message to tourist that can contribute to local economy. That is why we have to introduce professional design to establish proper target and reflecting each traditional house’s characteristic and their type. Through this we can utilize and manage the design and it is important to introduce competitive brand identity. This research is focusing on the An-dong province, which is concentrated traditional house, and analyzes the current conditions of brand also proceeding model analysis the three component of brand (brand logo, mark and color) As a result of model analysis, brand identity is composed with symbol mark and logotype, spherical symbol account 65.9% among 41 brands. In addition most of logo type was Chinese character and according to the Image Scale of I.R.I color research and PCCS color analysis, most of brand colors are categorized into brown, orange, red and green. In addition the similarity of brand and color of traditional house does not provide any impression and Chinese logo makes hard to recognize brand name by young tourists and foreign tourists. Therefore to develop competitive brand of traditional house, it is urgent to establish brand image based on characteristic of traditional house including creative and unique storytelling. Furthermore considering the education level and flow of age, the logo should be used modern and sophisticated font and should be developed as Korean and English type which can show the unique characteristic of traditional house. Once the brand is successfully developed, the more important thing is that as an asset of brand we should maintain and sustain brand for traditional house periodically (public relations, marketing, developing tourism attraction, several SIGN and forms) and improving the issue to leave an impression for the tourist. This research is aimed for suggesting the improvement for brand expression of cultural heritage and provides opportunity for direction of brand design for the future.
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