선사시대부터 구축되기 시작한 실크로드는 2,200년전인 중국 한나라때 부터 본격적으로 이용되었으며 그 이후로도 아시아와 유럽을 잇는 중요한 문명, 경제 교류의 통로였다. 대륙을 연결하는 이러한 중요한 통로가 냉전시대 러시아, 중국, 북한에 의해 가로막혀 있었다. 특히 북한으로 인해 섬처럼 고립되어 있는 우리나라 입장에서는 남북철도 연결을 통한 실크로드와의 연결, 즉 유라시아 ...
선사시대부터 구축되기 시작한 실크로드는 2,200년전인 중국 한나라때 부터 본격적으로 이용되었으며 그 이후로도 아시아와 유럽을 잇는 중요한 문명, 경제 교류의 통로였다. 대륙을 연결하는 이러한 중요한 통로가 냉전시대 러시아, 중국, 북한에 의해 가로막혀 있었다. 특히 북한으로 인해 섬처럼 고립되어 있는 우리나라 입장에서는 남북철도 연결을 통한 실크로드와의 연결, 즉 유라시아이니셔티브(SRX: Silk Road eXpress)를 통한 새로운 도약이 필요한 시점이다. 유라시아 철도는 북한을 남북철도를 통하여 연결하고 경제협력을 활성화시키며, 이를 통하여 아시아, 유럽대륙과 연결됨으로써 북한의 경제자립을 돕고 결국 남북통일의 연결고리를 찾아나가는 초석이 될 것이 분명하다. 본 연구에서는 이러한 국가적, 시대적 사명을 토대로 그동안 발표된 연구 및 논문 등의 자료들을 조사하여 발췌, 인용하였으며, 전체적으로 “남북 및 유라시아철도 연결”이라는 하나의 큰 줄기가 본 논문에서 분야별로 모두 다루어 질수 있도록 노력하였다. 남북 연결철도의 효율적인 사업비를 산출하도록 하였으며, 특히 현재 대륙횡단 철도의 물류 현주소를 국내, 러시아의 물류회사를 통하여 가장 현실성있게 파악하여 문제점을 도출하였다. 향후 유라시아 철도 물류수송의 경제성 향상을 위한 방안으로는 환적, 및 통관절차의 개선이 가장 시급하며 이를 위한 향후 연구과제를 제시하였다. 본연구가 유라시아 철도연결이라는 꿈이 실현되는데 작은 징검다리의 역할을 할수 있게 되기를 희망해 본다.
선사시대부터 구축되기 시작한 실크로드는 2,200년전인 중국 한나라때 부터 본격적으로 이용되었으며 그 이후로도 아시아와 유럽을 잇는 중요한 문명, 경제 교류의 통로였다. 대륙을 연결하는 이러한 중요한 통로가 냉전시대 러시아, 중국, 북한에 의해 가로막혀 있었다. 특히 북한으로 인해 섬처럼 고립되어 있는 우리나라 입장에서는 남북철도 연결을 통한 실크로드와의 연결, 즉 유라시아 이니셔티브(SRX: Silk Road eXpress)를 통한 새로운 도약이 필요한 시점이다. 유라시아 철도는 북한을 남북철도를 통하여 연결하고 경제협력을 활성화시키며, 이를 통하여 아시아, 유럽대륙과 연결됨으로써 북한의 경제자립을 돕고 결국 남북통일의 연결고리를 찾아나가는 초석이 될 것이 분명하다. 본 연구에서는 이러한 국가적, 시대적 사명을 토대로 그동안 발표된 연구 및 논문 등의 자료들을 조사하여 발췌, 인용하였으며, 전체적으로 “남북 및 유라시아철도 연결”이라는 하나의 큰 줄기가 본 논문에서 분야별로 모두 다루어 질수 있도록 노력하였다. 남북 연결철도의 효율적인 사업비를 산출하도록 하였으며, 특히 현재 대륙횡단 철도의 물류 현주소를 국내, 러시아의 물류회사를 통하여 가장 현실성있게 파악하여 문제점을 도출하였다. 향후 유라시아 철도 물류수송의 경제성 향상을 위한 방안으로는 환적, 및 통관절차의 개선이 가장 시급하며 이를 위한 향후 연구과제를 제시하였다. 본연구가 유라시아 철도연결이라는 꿈이 실현되는데 작은 징검다리의 역할을 할수 있게 되기를 희망해 본다.
Silk road goes down the history. The road was formed 2,200years ago and was utilized since Han Dynasty. Henceforth, it has become the most prominent exchange pathway of civilization and economy that connects Asia and Europe. This important passageway crossing continents was blocked by Russia, China,...
Silk road goes down the history. The road was formed 2,200years ago and was utilized since Han Dynasty. Henceforth, it has become the most prominent exchange pathway of civilization and economy that connects Asia and Europe. This important passageway crossing continents was blocked by Russia, China, and North Korea during cold war. Especially for us, South Korea, being isolated like an island due to division with North, it is about time to take a leap by utilizing Eurasia Initiative. As the only divided country in the world, South and North Korea will finally be able to connect and revitalize economic cooperation by the help of the railroad system. Furthermore, by connecting to other parts of Asia and Europe, this can be the beginning of North Korea’s economic independence. And hopefully, it will become the cornerstone of the reunification of South and North. This research paper was written for national and periodical purposes. Such include the stated above reasons. Extraction and citations from other research, thesis, and publications were used in order to support all the necessary points for the topic, “South and North Korea, and Eurasia Railroad Connection.” Effective cost calculation of South and North railroad was made, and problems were drawn by making the most realistic analysis on current status of railroad distribution system with data from national and Russian distribution companies. Henceforward, issues in transshipment and customs clearance must be addressed urgently for the economic enhancement of Eurasia railroad distribution system. And this paper proposes another research subject for the improvement. Hoping this lengthy analysis bridges to realization of Eurasia Initiative in the near future.
Silk road goes down the history. The road was formed 2,200years ago and was utilized since Han Dynasty. Henceforth, it has become the most prominent exchange pathway of civilization and economy that connects Asia and Europe. This important passageway crossing continents was blocked by Russia, China, and North Korea during cold war. Especially for us, South Korea, being isolated like an island due to division with North, it is about time to take a leap by utilizing Eurasia Initiative. As the only divided country in the world, South and North Korea will finally be able to connect and revitalize economic cooperation by the help of the railroad system. Furthermore, by connecting to other parts of Asia and Europe, this can be the beginning of North Korea’s economic independence. And hopefully, it will become the cornerstone of the reunification of South and North. This research paper was written for national and periodical purposes. Such include the stated above reasons. Extraction and citations from other research, thesis, and publications were used in order to support all the necessary points for the topic, “South and North Korea, and Eurasia Railroad Connection.” Effective cost calculation of South and North railroad was made, and problems were drawn by making the most realistic analysis on current status of railroad distribution system with data from national and Russian distribution companies. Henceforward, issues in transshipment and customs clearance must be addressed urgently for the economic enhancement of Eurasia railroad distribution system. And this paper proposes another research subject for the improvement. Hoping this lengthy analysis bridges to realization of Eurasia Initiative in the near future.
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