사회적책임은 모든 사회구성원에게 요구되는 책임이다. 그 중에도 소비자와 기업의 사회적책임이 매우 중요한 구성요소이다. 아울러 소비자의 사회적책임이 강해지면 사회적책임 있는 소비행동을 하게 되며 자신이나 다른 사회구성원에게 긍정적 영향을 미칠 수 있다. 또한 기업은 사회적책임 활동을 적극적으로 수행하면 자사의 이익 증가뿐만 아니라 사회, 국가 그리고 전 인류에게 바람직한 영향을 줄 수 있을 것이다. 따라서 본 연구는 소비자들의 사회적책임을 잘 수행하는 기업 제품의 구매행동을 예측하기 위하여 인지적 ...
사회적책임은 모든 사회구성원에게 요구되는 책임이다. 그 중에도 소비자와 기업의 사회적책임이 매우 중요한 구성요소이다. 아울러 소비자의 사회적책임이 강해지면 사회적책임 있는 소비행동을 하게 되며 자신이나 다른 사회구성원에게 긍정적 영향을 미칠 수 있다. 또한 기업은 사회적책임 활동을 적극적으로 수행하면 자사의 이익 증가뿐만 아니라 사회, 국가 그리고 전 인류에게 바람직한 영향을 줄 수 있을 것이다. 따라서 본 연구는 소비자들의 사회적책임을 잘 수행하는 기업 제품의 구매행동을 예측하기 위하여 인지적 학습이론에 토대를 둔 Fishbein태도모델을 기초로 구매의도를 살펴보았다. 또한 사회적책임 관련 특성(소비자의 사회적책임 의식, 기업에 대한 사회적책임 평가)과 소비자 태도가 구매의도에 미치는 영향력 분석을 통해 사회적책임에 대한 소비자측면의 특성을 파악해 보았다. 아울러 본 연구는 사회적책임을 잘 수행하는 기업 제품의 소비자 구매의도를 살펴봄으로써 기업 스스로 사회적책임의 중요성을 인지하고 적극적으로 수행하기 위한 기초 자료를 제공할 수 있다. 주요 결과 및 제언을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 소비자들의 사회적책임에 관한 소비자교육 경험은 30%에도 못 미칠 정도로 낮게 나타나 활발하게 이루어지지 않음을 알 수 있었으며 모든 변수에 있어서 소비자 교육경험 유무에서는 일괄적으로 유의한 차이를 보이지 않았고 소비자 구매의도에도 영향을 미치지 않았다. 사회적책임에 대한 소비자 교육경험은 구매의도에 관련성이 있는 것은 분명하지만 실증분석에서 유의하게 나타나지 않는 것은 현재 소비자교육 프로그램의 문제라 사료된다. 또한 주요 교육경로인 정부 및 공공기관, 기업, 소비자단체 등은 활용되지 못하고 있는 것으로 나타나 해당 기관, 조직들은 멀티채널로 보다 더 많은 교육기회를 제공하며 사회적책임과 관련하여 적절한 내용과 교육실행 및 교육 참여유도 등을 통해 소비자들이 사회적책임에 대한 올바른 의식의 형성 및 제고가 이루어질 수 있도록 한다. 둘째, 소비자들은 비교적 높은 사회적책임 의식을 가지고 있지만 하위영역에서 살펴보면 사회의 한 구성원으로서 광범위한 사회적책임보다는 자신의 개인적 이익과 관련된 사회적책임을 수행하는 성향이 더 높음을 알 수 있었다. 또한 사회인구학적 특성에 따른 소비자의 사회적책임 의식의 유의한 차이 분석에서는 결혼여부, 월평균가계소득에서 집단 간의 차이를 보였다. 따라서 사회인구학적 특성을 고려한 소비자교육이 이루어져야할 것이다. 셋째, 기업에 대한 사회적책임 평가 결과, 사회공헌이나 소비자보호보다 환경보호에서 기업에 대한 평가 점수가 상대적으로 낮게 나타났다. 소비자들이 기업의 환경보호부분을 낮게 평가하는 것은 기업에서 환경보호관련 사업을 잘 수행하지 못하고 있거나 아니면 적극적으로 수행함에도 불구하고 소비자들이 정확히 파악하지 못하여 나타난 결과라 생각된다. 따라서 기업의 입장에서는 보다 환경보호에 최선을 다하며, 또한 적극적인 홍보를 통해 소비자에게 어필할 수 있어야 할 것이다. 공통적으로 가장 낮은 평가수준을 지니고 있는 20대 소비자들에게는 연령대 특유의 특성을 고려하여 자사의 사회적책임 활동을 적극적으로 홍보해야 한다. 넷째, 소비자들은 사회적책임을 잘 수행하는 기업과 그 기업의 제품에 대해 긍정적인 태도를 갖고 있는 것으로 나타났다. 소비자의 사회적책임 의식과 기업에 대한 사회적책임 평가에 따른 소비자 태도 차이에서는 모든 하위영역에서 유의한 차이를 보였고 상, 중, 하집단 순으로 기업 태도, 제품 태도가 낮아졌음을 알 수 있다. 따라서 기업의 입장에서는 사회적책임을 적극적으로 수행하여 기업에 대한 태도와 제품에 대한 호의적 태도 형성을 통해 구매의도를 높일 수 있도록 해야 한다. 다섯째, 소비자 구매의도에 큰 영향을 미치는 변수는 기업 태도와 제품 태도였다. 따라서 앞으로 소비자들이 기업에 대하여 호의적인 태도를 형성할 수 있도록 기업입장에서는 사회적책임을 수행하는데 있어 적극적인 노력이 필요하고 정부입장에서는 소비자들에게 비교적 공신력이 있는 기업정보 및 제품비교 관련 정보를 제공할 의무가 있다. 또한 기업 측면에서는 소비자들에게 사회적책임 관련 교육을 받을 기회를 제공하고 자사의 사회적책임 활동에 대한 홍보도 적극적으로 실시해야 소비자 구매의도까지 영향을 미쳐 이익을 창출하면서도 사회적책임을 다할 수 있을 것이다. 본 연구는 다음과 같은 의의가 있었다. 먼저 사회인구학적 특성에 따라 세부적으로 집단을 구분지어 차별화된 소비자교육의 기초자료를 제공하였으며. 기업측면에서는 사회적책임 관련 특성이 소비자 구매의도에 미치는 각 변수들의 영향력을 통해 기업의 마케팅전략에 필요한 정보 제공 및 효과적인 사회적책임 관련 홍보전략을 기획할 수 있도록 기초자료를 제공하였다. 아울러 정부측면에서는 기업의 사회적책임 수행과 관련된 평가방안이나 인증제도의 모색에 기초자료를 제공하는데 의의가 있었
사회적책임은 모든 사회구성원에게 요구되는 책임이다. 그 중에도 소비자와 기업의 사회적책임이 매우 중요한 구성요소이다. 아울러 소비자의 사회적책임이 강해지면 사회적책임 있는 소비행동을 하게 되며 자신이나 다른 사회구성원에게 긍정적 영향을 미칠 수 있다. 또한 기업은 사회적책임 활동을 적극적으로 수행하면 자사의 이익 증가뿐만 아니라 사회, 국가 그리고 전 인류에게 바람직한 영향을 줄 수 있을 것이다. 따라서 본 연구는 소비자들의 사회적책임을 잘 수행하는 기업 제품의 구매행동을 예측하기 위하여 인지적 학습이론에 토대를 둔 Fishbein태도모델을 기초로 구매의도를 살펴보았다. 또한 사회적책임 관련 특성(소비자의 사회적책임 의식, 기업에 대한 사회적책임 평가)과 소비자 태도가 구매의도에 미치는 영향력 분석을 통해 사회적책임에 대한 소비자측면의 특성을 파악해 보았다. 아울러 본 연구는 사회적책임을 잘 수행하는 기업 제품의 소비자 구매의도를 살펴봄으로써 기업 스스로 사회적책임의 중요성을 인지하고 적극적으로 수행하기 위한 기초 자료를 제공할 수 있다. 주요 결과 및 제언을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 소비자들의 사회적책임에 관한 소비자교육 경험은 30%에도 못 미칠 정도로 낮게 나타나 활발하게 이루어지지 않음을 알 수 있었으며 모든 변수에 있어서 소비자 교육경험 유무에서는 일괄적으로 유의한 차이를 보이지 않았고 소비자 구매의도에도 영향을 미치지 않았다. 사회적책임에 대한 소비자 교육경험은 구매의도에 관련성이 있는 것은 분명하지만 실증분석에서 유의하게 나타나지 않는 것은 현재 소비자교육 프로그램의 문제라 사료된다. 또한 주요 교육경로인 정부 및 공공기관, 기업, 소비자단체 등은 활용되지 못하고 있는 것으로 나타나 해당 기관, 조직들은 멀티채널로 보다 더 많은 교육기회를 제공하며 사회적책임과 관련하여 적절한 내용과 교육실행 및 교육 참여유도 등을 통해 소비자들이 사회적책임에 대한 올바른 의식의 형성 및 제고가 이루어질 수 있도록 한다. 둘째, 소비자들은 비교적 높은 사회적책임 의식을 가지고 있지만 하위영역에서 살펴보면 사회의 한 구성원으로서 광범위한 사회적책임보다는 자신의 개인적 이익과 관련된 사회적책임을 수행하는 성향이 더 높음을 알 수 있었다. 또한 사회인구학적 특성에 따른 소비자의 사회적책임 의식의 유의한 차이 분석에서는 결혼여부, 월평균가계소득에서 집단 간의 차이를 보였다. 따라서 사회인구학적 특성을 고려한 소비자교육이 이루어져야할 것이다. 셋째, 기업에 대한 사회적책임 평가 결과, 사회공헌이나 소비자보호보다 환경보호에서 기업에 대한 평가 점수가 상대적으로 낮게 나타났다. 소비자들이 기업의 환경보호부분을 낮게 평가하는 것은 기업에서 환경보호관련 사업을 잘 수행하지 못하고 있거나 아니면 적극적으로 수행함에도 불구하고 소비자들이 정확히 파악하지 못하여 나타난 결과라 생각된다. 따라서 기업의 입장에서는 보다 환경보호에 최선을 다하며, 또한 적극적인 홍보를 통해 소비자에게 어필할 수 있어야 할 것이다. 공통적으로 가장 낮은 평가수준을 지니고 있는 20대 소비자들에게는 연령대 특유의 특성을 고려하여 자사의 사회적책임 활동을 적극적으로 홍보해야 한다. 넷째, 소비자들은 사회적책임을 잘 수행하는 기업과 그 기업의 제품에 대해 긍정적인 태도를 갖고 있는 것으로 나타났다. 소비자의 사회적책임 의식과 기업에 대한 사회적책임 평가에 따른 소비자 태도 차이에서는 모든 하위영역에서 유의한 차이를 보였고 상, 중, 하집단 순으로 기업 태도, 제품 태도가 낮아졌음을 알 수 있다. 따라서 기업의 입장에서는 사회적책임을 적극적으로 수행하여 기업에 대한 태도와 제품에 대한 호의적 태도 형성을 통해 구매의도를 높일 수 있도록 해야 한다. 다섯째, 소비자 구매의도에 큰 영향을 미치는 변수는 기업 태도와 제품 태도였다. 따라서 앞으로 소비자들이 기업에 대하여 호의적인 태도를 형성할 수 있도록 기업입장에서는 사회적책임을 수행하는데 있어 적극적인 노력이 필요하고 정부입장에서는 소비자들에게 비교적 공신력이 있는 기업정보 및 제품비교 관련 정보를 제공할 의무가 있다. 또한 기업 측면에서는 소비자들에게 사회적책임 관련 교육을 받을 기회를 제공하고 자사의 사회적책임 활동에 대한 홍보도 적극적으로 실시해야 소비자 구매의도까지 영향을 미쳐 이익을 창출하면서도 사회적책임을 다할 수 있을 것이다. 본 연구는 다음과 같은 의의가 있었다. 먼저 사회인구학적 특성에 따라 세부적으로 집단을 구분지어 차별화된 소비자교육의 기초자료를 제공하였으며. 기업측면에서는 사회적책임 관련 특성이 소비자 구매의도에 미치는 각 변수들의 영향력을 통해 기업의 마케팅전략에 필요한 정보 제공 및 효과적인 사회적책임 관련 홍보전략을 기획할 수 있도록 기초자료를 제공하였다. 아울러 정부측면에서는 기업의 사회적책임 수행과 관련된 평가방안이나 인증제도의 모색에 기초자료를 제공하는데 의의가 있었
Social responsibility applies to all social members. Above all, social responsibility of consumers and corporations is considered a very important component. The strong sense of social responsibility of consumers leads to consumption behavior with social responsibility, and has positive effects on o...
Social responsibility applies to all social members. Above all, social responsibility of consumers and corporations is considered a very important component. The strong sense of social responsibility of consumers leads to consumption behavior with social responsibility, and has positive effects on other social members. Also, if corporations actively participate in activities with social responsibility, they not only can see profit increase, but also have positive effects on all human beings. This study, therefore, aims to look at the purchasing intention based on Fishbein's attitude model of cognitive learning theory, in order to predict consumer purchasing behaviors on the products made by corporations that have good social responsibility. Also, we intend to examine the consumer characteristics about social responsibility by analysing the influence of the characteristics related to social responsibility(i.e. consumer consciousness of social responsibility, and assessment on corporations' social responsibility), and consumer attitude on purchasing intention. Furthermore, by examining the consumer purchasing intention on the products made by corporations that have good social responsibility, this study can provide preliminary data for corporations to understand themselves the importance of social responsibility and actively perform their role. The following is a summary of the main results and suggestions. First, Less than 30 percent of all consumers have experienced education on social responsibility, which is significantly low. No meaningful differences were found among all variables regarding consumers' education experience, and it had no effects on consumer purchasing intention. Consumers' education experience on social responsibility is surely related to purchasing intention, but gives no meaningful relations from the actual proof analysis, which is because of the problems of current consumer education programs. Government, official institutes, corporations and consumer groups should provide more educational opportunities by including contents related to social responsibility and encouraging consumers to participate, so that they can better understand the true meaning of social responsibility. Second, although consumers have relatively high level of social responsibility, by looking at subordinate scope, they tend to more focus on social responsibility related to individual interest rather than broader social responsibility as a member of society. In the difference analysis of consumers' social responsibility by socio-demographic characteristics, meaningful group differences were found in marital status and monthly income. Therefore, socio-demographic characteristics should be considered when implementing consumer education. Third, according to the analysis result on corporations' social responsibility, the assessment scores on environmental protection are relatively lower than on social contribution or consumer protection. This is because either the corporations may not actively perform their role in environmental protection or consumers may not realize even though there are much effort by corporations. In this regard, corporations should put more efforts on environmental protection, and also inform consumers of what they are doing through active public relations. Particularly the twenties who have rated low on average, should be the target of this public relations given the age characteristic. Fourth, consumers have a positive attitude toward the products made by the corporations that are actively involved in social responsibility. Between consumers' social responsibility consciousness and consumer attitude, meaningful differences were found on all subordinate scope, and the level of corporation attitude and product attitude decrease as the group rating goes down. Therefore, corporations should actively perform their role on social responsibility in order to increase the purchasing intention by making positive attitude toward themselves and their products. Fifth, the most contributing factors on consumer purchasing intention are corporation attitude and product attitude. In order for consumers to have positive attitude toward corporation, corporations should put much effort in terms of social responsibility, and the government has the obligation to provide consumers with reliable information about the corporations and their products. Also, corporations should offer consumers the opportunities to take education on social responsibility as well as promote their activities, so that these can positively influence consumer purchasing intention leading to profit increase. The meanings of this study are as follows. First of all, specific groups are categorized by socio-demographic characteristics, so that preliminary data on differentiated consumer educations are provided accordingly. Corporations can use this data for their marketing strategy as well as for designing promotion strategy on social responsibility. Also, the government can make use of this data when working on assessment methods or certification system related to corporations' activities on social responsibility.
Social responsibility applies to all social members. Above all, social responsibility of consumers and corporations is considered a very important component. The strong sense of social responsibility of consumers leads to consumption behavior with social responsibility, and has positive effects on other social members. Also, if corporations actively participate in activities with social responsibility, they not only can see profit increase, but also have positive effects on all human beings. This study, therefore, aims to look at the purchasing intention based on Fishbein's attitude model of cognitive learning theory, in order to predict consumer purchasing behaviors on the products made by corporations that have good social responsibility. Also, we intend to examine the consumer characteristics about social responsibility by analysing the influence of the characteristics related to social responsibility(i.e. consumer consciousness of social responsibility, and assessment on corporations' social responsibility), and consumer attitude on purchasing intention. Furthermore, by examining the consumer purchasing intention on the products made by corporations that have good social responsibility, this study can provide preliminary data for corporations to understand themselves the importance of social responsibility and actively perform their role. The following is a summary of the main results and suggestions. First, Less than 30 percent of all consumers have experienced education on social responsibility, which is significantly low. No meaningful differences were found among all variables regarding consumers' education experience, and it had no effects on consumer purchasing intention. Consumers' education experience on social responsibility is surely related to purchasing intention, but gives no meaningful relations from the actual proof analysis, which is because of the problems of current consumer education programs. Government, official institutes, corporations and consumer groups should provide more educational opportunities by including contents related to social responsibility and encouraging consumers to participate, so that they can better understand the true meaning of social responsibility. Second, although consumers have relatively high level of social responsibility, by looking at subordinate scope, they tend to more focus on social responsibility related to individual interest rather than broader social responsibility as a member of society. In the difference analysis of consumers' social responsibility by socio-demographic characteristics, meaningful group differences were found in marital status and monthly income. Therefore, socio-demographic characteristics should be considered when implementing consumer education. Third, according to the analysis result on corporations' social responsibility, the assessment scores on environmental protection are relatively lower than on social contribution or consumer protection. This is because either the corporations may not actively perform their role in environmental protection or consumers may not realize even though there are much effort by corporations. In this regard, corporations should put more efforts on environmental protection, and also inform consumers of what they are doing through active public relations. Particularly the twenties who have rated low on average, should be the target of this public relations given the age characteristic. Fourth, consumers have a positive attitude toward the products made by the corporations that are actively involved in social responsibility. Between consumers' social responsibility consciousness and consumer attitude, meaningful differences were found on all subordinate scope, and the level of corporation attitude and product attitude decrease as the group rating goes down. Therefore, corporations should actively perform their role on social responsibility in order to increase the purchasing intention by making positive attitude toward themselves and their products. Fifth, the most contributing factors on consumer purchasing intention are corporation attitude and product attitude. In order for consumers to have positive attitude toward corporation, corporations should put much effort in terms of social responsibility, and the government has the obligation to provide consumers with reliable information about the corporations and their products. Also, corporations should offer consumers the opportunities to take education on social responsibility as well as promote their activities, so that these can positively influence consumer purchasing intention leading to profit increase. The meanings of this study are as follows. First of all, specific groups are categorized by socio-demographic characteristics, so that preliminary data on differentiated consumer educations are provided accordingly. Corporations can use this data for their marketing strategy as well as for designing promotion strategy on social responsibility. Also, the government can make use of this data when working on assessment methods or certification system related to corporations' activities on social responsibility.
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