이 연구는 학교폭력을 예방하고 대처하기 위한 교사역량 진단척도를 개발하고 타당화하는데 목적이 있다. 문헌분석을 통해 교사가 학교폭력을 예방하고 대처하기 위해 꼭 갖추어야할 교사역량이 무엇인지에 대한 정의와 하위요인을 도출하고 문항을 개발하였다. 그리고 총 11명의 전문가를 통해 총 4차례에 걸쳐 내용타당도를 검토한 뒤 2차례의 설문조사를 통해 타당도와 신뢰도를 검증함으로 척도를 개발하고 타당화하였다. 설문조사는 서울 및 경기 수도권의 현직 교사를 대상으로 이루어졌으며, 예비조사는 271명, 본조사는 487명의 자료를 수집하여 분석하였다. ...
이 연구는 학교폭력을 예방하고 대처하기 위한 교사역량 진단척도를 개발하고 타당화하는데 목적이 있다. 문헌분석을 통해 교사가 학교폭력을 예방하고 대처하기 위해 꼭 갖추어야할 교사역량이 무엇인지에 대한 정의와 하위요인을 도출하고 문항을 개발하였다. 그리고 총 11명의 전문가를 통해 총 4차례에 걸쳐 내용타당도를 검토한 뒤 2차례의 설문조사를 통해 타당도와 신뢰도를 검증함으로 척도를 개발하고 타당화하였다. 설문조사는 서울 및 경기 수도권의 현직 교사를 대상으로 이루어졌으며, 예비조사는 271명, 본조사는 487명의 자료를 수집하여 분석하였다. 구인타당도 평가를 위해 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 실시하였고, 수렴 및 변별타당도를 확인하였다. 또 공인타당도 평가를 위해 교사효능감 점수 및 교사리더십 점수와의 상관분석을 실시하였으며, 신뢰도 검토를 위해 문항 내적합치도를 확인하였고, t검증 및 ANOVA검증으로 교사집단 간의 차이를 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교폭력 예방 및 대처를 위한 교사역량은 “학교폭력이 발생하지 않도록 최대한 예방하고, 발생 시에는 적절히 대처하여 사안의 원만한 해결을 돕기 위해 필요한 지식·기술·태도로 구성된 교사의 전문적 능력”으로 정의할 수 있다. 개발된 척도는 총 5개의 교사역량 하위요인과 18개의 문항으로 구성된다. 교사역량의 하위요인은 “학교폭력 인식역량”, “학부모와 의사소통역량”, “학교폭력 관련학생 면담역량”, “또래관계 이해역량”, “비폭력 학급풍토 관리역량”이다. 둘째, 개발된 척도의 5개 요인의 모형 구조는 적합한 것으로 확인되었다. 18개 문항은 요인에 수렴되고 하위 요인끼리는 서로 변별되므로 이론적으로 가정된 이 척도의 구인타당도를 검증하였다. 또 개발된 척도는 교사효능감 및 교사리더십과의 상관관계가 통계적으로 유의하게 확인되어 공인타당도를 확보하였다. 이 척도의 전체 내적합치도와 요인별 내적합치도가 높게 나타났으므로 신뢰도도 검증되었다. 마지막으로 개발된 척도는 학교폭력 책임교사의 경험 유무, 전문연수의 경험 유무, 교직경력, 학교급 등에 따라 교사의 역량 수준을 구분하였다. 이 연구는 학교폭력을 예방하고 대처하기 위해 필요한 교사역량을 교사가 스스로 진단해볼 수 있도록 신뢰성과 타당성이 확보된 진단척도를 개발했다는 점에서 의의가 있다. 이 연구에서 개발된 학교폭력 예방 및 대처를 위한 교사역량 척도 문항은 교사를 위한 학교폭력 관련 교육프로그램 개발의 도구로 사용될 수 있을 것이다. 따라서 예비교사 및 현직교사가 학교폭력 예방과 대처를 위해 어떤 교사역량을 준비하고 개발해야하는지에 관한 기초자료를 제공할 것으로 기대한다. 마지막으로 개발된 척도의 효과적인 활용방안과 학교폭력 문제 해결을 위한 교육적 시사점을 제언하였다.
이 연구는 학교폭력을 예방하고 대처하기 위한 교사역량 진단척도를 개발하고 타당화하는데 목적이 있다. 문헌분석을 통해 교사가 학교폭력을 예방하고 대처하기 위해 꼭 갖추어야할 교사역량이 무엇인지에 대한 정의와 하위요인을 도출하고 문항을 개발하였다. 그리고 총 11명의 전문가를 통해 총 4차례에 걸쳐 내용타당도를 검토한 뒤 2차례의 설문조사를 통해 타당도와 신뢰도를 검증함으로 척도를 개발하고 타당화하였다. 설문조사는 서울 및 경기 수도권의 현직 교사를 대상으로 이루어졌으며, 예비조사는 271명, 본조사는 487명의 자료를 수집하여 분석하였다. 구인타당도 평가를 위해 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 실시하였고, 수렴 및 변별타당도를 확인하였다. 또 공인타당도 평가를 위해 교사효능감 점수 및 교사리더십 점수와의 상관분석을 실시하였으며, 신뢰도 검토를 위해 문항 내적합치도를 확인하였고, t검증 및 ANOVA검증으로 교사집단 간의 차이를 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교폭력 예방 및 대처를 위한 교사역량은 “학교폭력이 발생하지 않도록 최대한 예방하고, 발생 시에는 적절히 대처하여 사안의 원만한 해결을 돕기 위해 필요한 지식·기술·태도로 구성된 교사의 전문적 능력”으로 정의할 수 있다. 개발된 척도는 총 5개의 교사역량 하위요인과 18개의 문항으로 구성된다. 교사역량의 하위요인은 “학교폭력 인식역량”, “학부모와 의사소통역량”, “학교폭력 관련학생 면담역량”, “또래관계 이해역량”, “비폭력 학급풍토 관리역량”이다. 둘째, 개발된 척도의 5개 요인의 모형 구조는 적합한 것으로 확인되었다. 18개 문항은 요인에 수렴되고 하위 요인끼리는 서로 변별되므로 이론적으로 가정된 이 척도의 구인타당도를 검증하였다. 또 개발된 척도는 교사효능감 및 교사리더십과의 상관관계가 통계적으로 유의하게 확인되어 공인타당도를 확보하였다. 이 척도의 전체 내적합치도와 요인별 내적합치도가 높게 나타났으므로 신뢰도도 검증되었다. 마지막으로 개발된 척도는 학교폭력 책임교사의 경험 유무, 전문연수의 경험 유무, 교직경력, 학교급 등에 따라 교사의 역량 수준을 구분하였다. 이 연구는 학교폭력을 예방하고 대처하기 위해 필요한 교사역량을 교사가 스스로 진단해볼 수 있도록 신뢰성과 타당성이 확보된 진단척도를 개발했다는 점에서 의의가 있다. 이 연구에서 개발된 학교폭력 예방 및 대처를 위한 교사역량 척도 문항은 교사를 위한 학교폭력 관련 교육프로그램 개발의 도구로 사용될 수 있을 것이다. 따라서 예비교사 및 현직교사가 학교폭력 예방과 대처를 위해 어떤 교사역량을 준비하고 개발해야하는지에 관한 기초자료를 제공할 것으로 기대한다. 마지막으로 개발된 척도의 효과적인 활용방안과 학교폭력 문제 해결을 위한 교육적 시사점을 제언하였다.
This study aims to develop and verify a diagnostic scale of teachers’ competency to prevent and cope with school violence. This study drew the definition and sub-factors of teachers’ competency they must have in order to prevent and cope with school violence through literature review and developed q...
This study aims to develop and verify a diagnostic scale of teachers’ competency to prevent and cope with school violence. This study drew the definition and sub-factors of teachers’ competency they must have in order to prevent and cope with school violence through literature review and developed questions. In addition, content validity was reviewed with a total of 11 experts over four times, and a scale was developed and validated by verifying the validity and reliability through a survey two times. The survey was conducted with in-service teachers in the metropolitan areas of Seoul and Gyeonggi-do, and data were collected from 271 persons in a preliminary survey and from 487 persons in the main survey. In order to secure construct validity, an exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were conducted, and the convergence and discriminant validity were verified. Also, in order to secure concurrent validity, a correlation analysis between teacher efficacy score and teacher leadership score was conducted, and in order to review reliability, the reliability of questions-internal consistency was verified, the difference between the teacher groups was analyzed using t-test and ANOVA. The results of the study were as follows. First, teachers’ competency in preventing and coping with school violence can be defined as “teachers’ professional abilities such as knowledge, skills and attitudes required to help prevent school violence from occurring and solve issues smoothly if it occurs by dealing with them properly.” The scale consisted of a total of five teachers’ competency sub-factors and 18 questions. The sub-factors of teachers’ competency include “competency of awareness of school violence,” “competency of communication with parents,” “competency of counseling with students related to school violence,” “competency of understanding peer-relationship” and “competency of administering non-violent classroom climate.” Second, the model structure of the five factors of the scale developed was proven to be appropriate. 18 questions converged to factor, and the sub-factors were differentiated from each other, so verified the construct validity of this scale. In addition, in the scale developed, the correlation between teacher efficacy and teacher leadership was considered to be statistically significant, which secured concurrent validity. Since the reliability of the entire questions-internal consistency and reliability of questions-internal consistency by each factor in this scale were high, so its reliability was verified. Lastly, it was found that the scale developed differentiated the teachers’ groups according to the responsible teachers’ experiences regarding school violence, their experiences of professional training, teaching career and the level of the school. This study has significance that it developed a diagnostic scale with reliability and feasibility secured so that teachers themselves can diagnose teachers’ competency necessary for preventing and coping with school violence. The contents of teachers’ competency in preventing and coping with school violence developed in this study will serve as a tool for developing a school violence-related educational program for teachers. Lastly, based on the results of this study, in order to solve school violence, implications for future research and education of teachers’ competency were proposed.
This study aims to develop and verify a diagnostic scale of teachers’ competency to prevent and cope with school violence. This study drew the definition and sub-factors of teachers’ competency they must have in order to prevent and cope with school violence through literature review and developed questions. In addition, content validity was reviewed with a total of 11 experts over four times, and a scale was developed and validated by verifying the validity and reliability through a survey two times. The survey was conducted with in-service teachers in the metropolitan areas of Seoul and Gyeonggi-do, and data were collected from 271 persons in a preliminary survey and from 487 persons in the main survey. In order to secure construct validity, an exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were conducted, and the convergence and discriminant validity were verified. Also, in order to secure concurrent validity, a correlation analysis between teacher efficacy score and teacher leadership score was conducted, and in order to review reliability, the reliability of questions-internal consistency was verified, the difference between the teacher groups was analyzed using t-test and ANOVA. The results of the study were as follows. First, teachers’ competency in preventing and coping with school violence can be defined as “teachers’ professional abilities such as knowledge, skills and attitudes required to help prevent school violence from occurring and solve issues smoothly if it occurs by dealing with them properly.” The scale consisted of a total of five teachers’ competency sub-factors and 18 questions. The sub-factors of teachers’ competency include “competency of awareness of school violence,” “competency of communication with parents,” “competency of counseling with students related to school violence,” “competency of understanding peer-relationship” and “competency of administering non-violent classroom climate.” Second, the model structure of the five factors of the scale developed was proven to be appropriate. 18 questions converged to factor, and the sub-factors were differentiated from each other, so verified the construct validity of this scale. In addition, in the scale developed, the correlation between teacher efficacy and teacher leadership was considered to be statistically significant, which secured concurrent validity. Since the reliability of the entire questions-internal consistency and reliability of questions-internal consistency by each factor in this scale were high, so its reliability was verified. Lastly, it was found that the scale developed differentiated the teachers’ groups according to the responsible teachers’ experiences regarding school violence, their experiences of professional training, teaching career and the level of the school. This study has significance that it developed a diagnostic scale with reliability and feasibility secured so that teachers themselves can diagnose teachers’ competency necessary for preventing and coping with school violence. The contents of teachers’ competency in preventing and coping with school violence developed in this study will serve as a tool for developing a school violence-related educational program for teachers. Lastly, based on the results of this study, in order to solve school violence, implications for future research and education of teachers’ competency were proposed.
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