현대 사회는 급변하게 변하고 있는 트렌드의 물결 속에 살고 있으며, 건축, 광고, 자동차, 인테리어, 패션 등 사람이 살아가는데 필요한 모든 영역에서 트렌드의 영향을 받고 있다. 그 중에서 패션과 메이크업 트렌드는 소비자의 반응이 더욱 빠르게 나타나고 있다. 이 분야는 변화하는 트렌드의 반응 속도 중에서 소비자가 가장 직접적으로 표현할 수 있고, 개개인의 라이프 스타일이나 개성을 가장 많이 보여주기 때문에 트렌드가 더 빨리 적용이 된다고 할 수 있다. 인간의 몸 위로 옷을 입고 표현하는 패션보다 얼굴에 직접 표현하는 메이크업이 소...
현대 사회는 급변하게 변하고 있는 트렌드의 물결 속에 살고 있으며, 건축, 광고, 자동차, 인테리어, 패션 등 사람이 살아가는데 필요한 모든 영역에서 트렌드의 영향을 받고 있다. 그 중에서 패션과 메이크업 트렌드는 소비자의 반응이 더욱 빠르게 나타나고 있다. 이 분야는 변화하는 트렌드의 반응 속도 중에서 소비자가 가장 직접적으로 표현할 수 있고, 개개인의 라이프 스타일이나 개성을 가장 많이 보여주기 때문에 트렌드가 더 빨리 적용이 된다고 할 수 있다. 인간의 몸 위로 옷을 입고 표현하는 패션보다 얼굴에 직접 표현하는 메이크업이 소비자에게 개인적으로 더 밀접하게 적용을 시킬 수 있는 분야이며, 패션보다 메이크업이 개인 소비자에게 더 쉽게 트렌드를 응용할 수 있다. 이러한 메이크업 트렌드는 시즌이나 유행에 따라 급변하기 때문에 발 빠르게 대응하는 것이 필요하며, 메이크업 트렌드의 흐름을 정확히 파악하고 적용하는 것은 개인의 가치 창출을 위한 도구로 사용된다. 또한 개인 삶의 만족도를 향상 시키는 역할을 하는데, 개인 즉 소비자들도 이러한 빠른 트렌드를 민감하게 수용하고 있다. 패션 컬렉션에 나타난 메이크업은 파워 블로거들에 의해 실시간으로 트렌드 메이크업 방법이 제시되고 있다. 이는 패션에 비해 메이크업의 특성이 소비자가 더 따라 하기 쉽고 금액적으로 부담이 낮으며, 화면으로 쉽게 접할 수 있기 때문이라 할 수 있다. 이와 같이 메이크업 트렌드는 소비자에게 직접적인 상호 소통을 하기 때문에 메이크업 트렌드의 전문적이고 빠른 분석은 메이크업 전문가와 그 시장에 갈수록 더 중요하게 될 것이다. 하지만 현재 트렌드 정보는 패션을 중심으로 이루어지고 있기 때문에 전문가가 메이크업 트렌드 정보를 찾기가 어려우며, 패션을 중심으로 4대 컬렉션의 트렌드를 분석하는 정보 회사는 많이 있지만 패션 컬렉션에 나타난 메이크업의 트렌드를 분석한 정보는 부족한 실정이다. 따라서 메이크업 트렌드를 분석하는 연구는 학문적으로나 현 시장에서도 매우 필요하다고 할 수 있으며, 패션 트렌드를 가장 잘 보여주는 컬렉션의 메이크업 트렌드를 분석하는 것은 가치가 있다고 할 수 있다. 그러므로 본 연구에서는 2010년 S/S 시즌부터 2015년 S/S 시즌까지 최근 5년 동안 총 11개 시즌의 파리, 뉴욕, 밀라노, 런던의 4대 컬렉션을 중심으로 패션 컬렉션에 나타난 메이크업 트렌드를 분석하는 것을 목적으로 하였다. 연구 범위는 공신력 있는 국내 패션 정보원에 속하는 PFIN의 패션 트렌드 정보 회사에서 선정한 총 440장의 패션 컬렉션 트렌드 스타일의 메이크업 디테일을 사진으로 분석하였다. 메이크업 트렌드의 분석 요소는 크게 피부, 눈썹, 눈, 입술을 중심으로 분석하였다. 피부는 누디/쉬머/글로시/매트/포인트 메이크업, 눈썹은 내추럴/직선형/각진형/곡선형/포인트 메이크업, 눈은 내추럴/컬러/아이홀/포인트/아트 메이크업, 입술은 누디 글로시/누디 매트/컬러 글로시/컬러 매트/포인트 메이크업으로 분석 요소를 정리하였다. 패션 컬렉션에 나타난 메이크업 트렌드를 분석한 결과 피부는 은은하게 빛나는 펄광의 화사한 상태를 보여주는 쉬머 메이크업이 가장 많이 나타나고 있으며, 눈썹은 각이 있는 각진형의 디자인이 주로 보이고 있다. 눈은 자연스러운 색조 메이크업을 연출한 상태의 컬러 메이크업이 연출되고 있으며, 마지막으로 입술은 자연스러운 컬러의 글로시한 상태로 표현하는 컬러 글로시 메이크업이 트렌드 경향으로 보이고 있다. 5년간 시즌에 상관없이 위의 분석 경향이 가장 중요한 메이크업 트렌드 경향으로 나타나고 있다. 따라서 향후 피부, 눈썹, 눈, 입술의 메이크업 트렌드 경향도 크게 다르지 않게 보일 것으로 예측해 볼 수 있다. 본 연구는 5년을 연구 범위로 제한하였지만 5년 이상의 메이크업 트렌드를 분석하여 더 심도 있는 연구가 진행되기를 희망하며, 본 연구에서 도출된 결론으로 메이크업 트렌드를 예측하는데 도움이 되기를 기대한다.
현대 사회는 급변하게 변하고 있는 트렌드의 물결 속에 살고 있으며, 건축, 광고, 자동차, 인테리어, 패션 등 사람이 살아가는데 필요한 모든 영역에서 트렌드의 영향을 받고 있다. 그 중에서 패션과 메이크업 트렌드는 소비자의 반응이 더욱 빠르게 나타나고 있다. 이 분야는 변화하는 트렌드의 반응 속도 중에서 소비자가 가장 직접적으로 표현할 수 있고, 개개인의 라이프 스타일이나 개성을 가장 많이 보여주기 때문에 트렌드가 더 빨리 적용이 된다고 할 수 있다. 인간의 몸 위로 옷을 입고 표현하는 패션보다 얼굴에 직접 표현하는 메이크업이 소비자에게 개인적으로 더 밀접하게 적용을 시킬 수 있는 분야이며, 패션보다 메이크업이 개인 소비자에게 더 쉽게 트렌드를 응용할 수 있다. 이러한 메이크업 트렌드는 시즌이나 유행에 따라 급변하기 때문에 발 빠르게 대응하는 것이 필요하며, 메이크업 트렌드의 흐름을 정확히 파악하고 적용하는 것은 개인의 가치 창출을 위한 도구로 사용된다. 또한 개인 삶의 만족도를 향상 시키는 역할을 하는데, 개인 즉 소비자들도 이러한 빠른 트렌드를 민감하게 수용하고 있다. 패션 컬렉션에 나타난 메이크업은 파워 블로거들에 의해 실시간으로 트렌드 메이크업 방법이 제시되고 있다. 이는 패션에 비해 메이크업의 특성이 소비자가 더 따라 하기 쉽고 금액적으로 부담이 낮으며, 화면으로 쉽게 접할 수 있기 때문이라 할 수 있다. 이와 같이 메이크업 트렌드는 소비자에게 직접적인 상호 소통을 하기 때문에 메이크업 트렌드의 전문적이고 빠른 분석은 메이크업 전문가와 그 시장에 갈수록 더 중요하게 될 것이다. 하지만 현재 트렌드 정보는 패션을 중심으로 이루어지고 있기 때문에 전문가가 메이크업 트렌드 정보를 찾기가 어려우며, 패션을 중심으로 4대 컬렉션의 트렌드를 분석하는 정보 회사는 많이 있지만 패션 컬렉션에 나타난 메이크업의 트렌드를 분석한 정보는 부족한 실정이다. 따라서 메이크업 트렌드를 분석하는 연구는 학문적으로나 현 시장에서도 매우 필요하다고 할 수 있으며, 패션 트렌드를 가장 잘 보여주는 컬렉션의 메이크업 트렌드를 분석하는 것은 가치가 있다고 할 수 있다. 그러므로 본 연구에서는 2010년 S/S 시즌부터 2015년 S/S 시즌까지 최근 5년 동안 총 11개 시즌의 파리, 뉴욕, 밀라노, 런던의 4대 컬렉션을 중심으로 패션 컬렉션에 나타난 메이크업 트렌드를 분석하는 것을 목적으로 하였다. 연구 범위는 공신력 있는 국내 패션 정보원에 속하는 PFIN의 패션 트렌드 정보 회사에서 선정한 총 440장의 패션 컬렉션 트렌드 스타일의 메이크업 디테일을 사진으로 분석하였다. 메이크업 트렌드의 분석 요소는 크게 피부, 눈썹, 눈, 입술을 중심으로 분석하였다. 피부는 누디/쉬머/글로시/매트/포인트 메이크업, 눈썹은 내추럴/직선형/각진형/곡선형/포인트 메이크업, 눈은 내추럴/컬러/아이홀/포인트/아트 메이크업, 입술은 누디 글로시/누디 매트/컬러 글로시/컬러 매트/포인트 메이크업으로 분석 요소를 정리하였다. 패션 컬렉션에 나타난 메이크업 트렌드를 분석한 결과 피부는 은은하게 빛나는 펄광의 화사한 상태를 보여주는 쉬머 메이크업이 가장 많이 나타나고 있으며, 눈썹은 각이 있는 각진형의 디자인이 주로 보이고 있다. 눈은 자연스러운 색조 메이크업을 연출한 상태의 컬러 메이크업이 연출되고 있으며, 마지막으로 입술은 자연스러운 컬러의 글로시한 상태로 표현하는 컬러 글로시 메이크업이 트렌드 경향으로 보이고 있다. 5년간 시즌에 상관없이 위의 분석 경향이 가장 중요한 메이크업 트렌드 경향으로 나타나고 있다. 따라서 향후 피부, 눈썹, 눈, 입술의 메이크업 트렌드 경향도 크게 다르지 않게 보일 것으로 예측해 볼 수 있다. 본 연구는 5년을 연구 범위로 제한하였지만 5년 이상의 메이크업 트렌드를 분석하여 더 심도 있는 연구가 진행되기를 희망하며, 본 연구에서 도출된 결론으로 메이크업 트렌드를 예측하는데 도움이 되기를 기대한다.
In contemporary society, people are living in the wave of rapidly changing trends, which have an effect on all fields needed for them to live, such as architecture, advertising, automobile, interior, fashion and so on. Among other things, consumers respond more rapidly to fashion and makeup trends. ...
In contemporary society, people are living in the wave of rapidly changing trends, which have an effect on all fields needed for them to live, such as architecture, advertising, automobile, interior, fashion and so on. Among other things, consumers respond more rapidly to fashion and makeup trends. In these fields, consumers can most directly express themselves at the velocity of responding to the changing trend and show their individual lifestyle or individuality most, and so they can apply themselves to the trend more rapidly. Makeup in which consumer can directly express themselves on the face is a field that can be closely personally applied to them rather than the fashion of expressing themselves by putting clothes on their body. Makeup can apply the trend to individual consumers more easily than fashion. There is a need to respond rapidly to this makeup trend because it changes rapidly in accordance with season and popularity. Identifying and applying the stream of the makeup trend accurately is used as the vehicle for creating the individual value. And it can play a role in improving the level of satisfaction with the individual life, and individual consumers also are accepting this rapidly changing trend very sensitively. In makeup found in the fashion collection, the method of trend makeup is presented by power bloggers in real time. This is because compared to fashion, consumers are more likely to follow the characteristic of makeup, which is less burdensome in the amount of money and easily accessible through the display. Like this, the makeup trend communicates mutually with consumers, and so the special and rapid analysis of the makeup trend would become more important to its market with the passage of time. But specialists have difficulty finding out information on the makeup trend as it comes largely from fashion at present. There are many information companies that analyze the trend of four collections with a focus on fashion, but the reality is that there is insufficient information coming from the analysis of the makeup trend found in the fashion collections. Accordingly, it can be said that the analytical study of the makeup trend is highly needed both in academical terms and at the current market, and that it is valuable to analyze the makeup trend of the collection showing the fashion trend best. Therefore, this study aimed to analyze the makeup trend found in the fashion collection with a focus on four collections such as Paris, New York, Milano and London in 11 seasons over the recent 5-year period between S/S seasons in 2010 and S/S seasons in 2015. In the scope of study, this study attempted to make an analysis of a total of 440 photos of the details of makeup details of fashion collection trend styles selected by the fashion trend information company of PFIN, the source of domestic fashion information with public confidence. An attempt was made to analyze the elements of the makeup trend with a focus on skin, eyebrows, eyes and lips in a broad sense. The analytical elements of the makeup trend included nudie/ shimmer/ glossy/ matt/ point makeup on the skin, natural/ linear/ angled/ curved/ point makeup on eyebrows, natural/ color/ eyehole/ point/ art makeup on eyes and nudie glossy/ nudie matt/ color glossy/ color matt/ point makeup on lips. An attempt was made to analyze the makeup trend found in the fashion collections. As a result, the shimmer makeup on the skin showing the gorgeous condition of the softly shining pearl gloss was found most. The makeup trend of the eyebrows largely showed the angled design. The makeup trend of the eyes exhibited the natural color makeup. Finally, the makeup trend of the lips was the color-glossy makeup that expressed the glossy condition of natural colors. The above trend of analysis was found to be the most important makeup trend regardless of seasons for five years. Accordingly, it can be predicted that the makeup trend of skins, eyebrows, eyes and lips will not change greatly in the future. This study confined its scope to five years but it is expected that a more in-depth study will be conducted to analyze the makeup trend of more than five years. And it is expected that the finding of this study will be helpful in predicting the makeup trend.
In contemporary society, people are living in the wave of rapidly changing trends, which have an effect on all fields needed for them to live, such as architecture, advertising, automobile, interior, fashion and so on. Among other things, consumers respond more rapidly to fashion and makeup trends. In these fields, consumers can most directly express themselves at the velocity of responding to the changing trend and show their individual lifestyle or individuality most, and so they can apply themselves to the trend more rapidly. Makeup in which consumer can directly express themselves on the face is a field that can be closely personally applied to them rather than the fashion of expressing themselves by putting clothes on their body. Makeup can apply the trend to individual consumers more easily than fashion. There is a need to respond rapidly to this makeup trend because it changes rapidly in accordance with season and popularity. Identifying and applying the stream of the makeup trend accurately is used as the vehicle for creating the individual value. And it can play a role in improving the level of satisfaction with the individual life, and individual consumers also are accepting this rapidly changing trend very sensitively. In makeup found in the fashion collection, the method of trend makeup is presented by power bloggers in real time. This is because compared to fashion, consumers are more likely to follow the characteristic of makeup, which is less burdensome in the amount of money and easily accessible through the display. Like this, the makeup trend communicates mutually with consumers, and so the special and rapid analysis of the makeup trend would become more important to its market with the passage of time. But specialists have difficulty finding out information on the makeup trend as it comes largely from fashion at present. There are many information companies that analyze the trend of four collections with a focus on fashion, but the reality is that there is insufficient information coming from the analysis of the makeup trend found in the fashion collections. Accordingly, it can be said that the analytical study of the makeup trend is highly needed both in academical terms and at the current market, and that it is valuable to analyze the makeup trend of the collection showing the fashion trend best. Therefore, this study aimed to analyze the makeup trend found in the fashion collection with a focus on four collections such as Paris, New York, Milano and London in 11 seasons over the recent 5-year period between S/S seasons in 2010 and S/S seasons in 2015. In the scope of study, this study attempted to make an analysis of a total of 440 photos of the details of makeup details of fashion collection trend styles selected by the fashion trend information company of PFIN, the source of domestic fashion information with public confidence. An attempt was made to analyze the elements of the makeup trend with a focus on skin, eyebrows, eyes and lips in a broad sense. The analytical elements of the makeup trend included nudie/ shimmer/ glossy/ matt/ point makeup on the skin, natural/ linear/ angled/ curved/ point makeup on eyebrows, natural/ color/ eyehole/ point/ art makeup on eyes and nudie glossy/ nudie matt/ color glossy/ color matt/ point makeup on lips. An attempt was made to analyze the makeup trend found in the fashion collections. As a result, the shimmer makeup on the skin showing the gorgeous condition of the softly shining pearl gloss was found most. The makeup trend of the eyebrows largely showed the angled design. The makeup trend of the eyes exhibited the natural color makeup. Finally, the makeup trend of the lips was the color-glossy makeup that expressed the glossy condition of natural colors. The above trend of analysis was found to be the most important makeup trend regardless of seasons for five years. Accordingly, it can be predicted that the makeup trend of skins, eyebrows, eyes and lips will not change greatly in the future. This study confined its scope to five years but it is expected that a more in-depth study will be conducted to analyze the makeup trend of more than five years. And it is expected that the finding of this study will be helpful in predicting the makeup trend.
주제어
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