이 연구에서는 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기가 초등학생의 자아존중감과 학습동기에 미치는 영향을 검증하는데 목적을 두고, 다음의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 감사일기 쓰기 및 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기가 초등학생의 자아존중감에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 감사일기 쓰기 및 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기가 초등학생의 학습동기에 미치는 영향은 어떠한가? 이러한 연구문제를 해결하기 위해 인천광역시 소재 초등학교 3학년 75명(통제집단 25명, 비교집단 25명, 실험집단 25명)을 선정하여 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기 총 20회를 4주에 걸쳐 실시하였다. 자아존중감 측정 도구로는 Coopersmith(1967)의 SEI(Self-Esteem Inventory)를 박선미(2009)가 초등학교 저학년 수준에 맞게 재구성한 검사지를 사용하였다. 또 학습동기 측정 도구로는 기존의 동기검사 도구들에 대한 고찰을 통해 윤미선(2003)이 제작한 것을 정유경(2011)이 재구성한 검사지를 이 연구에 맞게 수정하여 사용하였다. 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기의 효과 검증을 위한 분석은 ...
이 연구에서는 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기가 초등학생의 자아존중감과 학습동기에 미치는 영향을 검증하는데 목적을 두고, 다음의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 감사일기 쓰기 및 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기가 초등학생의 자아존중감에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 감사일기 쓰기 및 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기가 초등학생의 학습동기에 미치는 영향은 어떠한가? 이러한 연구문제를 해결하기 위해 인천광역시 소재 초등학교 3학년 75명(통제집단 25명, 비교집단 25명, 실험집단 25명)을 선정하여 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기 총 20회를 4주에 걸쳐 실시하였다. 자아존중감 측정 도구로는 Coopersmith(1967)의 SEI(Self-Esteem Inventory)를 박선미(2009)가 초등학교 저학년 수준에 맞게 재구성한 검사지를 사용하였다. 또 학습동기 측정 도구로는 기존의 동기검사 도구들에 대한 고찰을 통해 윤미선(2003)이 제작한 것을 정유경(2011)이 재구성한 검사지를 이 연구에 맞게 수정하여 사용하였다. 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기의 효과 검증을 위한 분석은 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 일원변량분석(One-Way ANOVA)을 실시하였다. 이 연구에서 얻은 결과를 요약하면 아래와 같다. 첫째, 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기를 진행한 실험집단의 자아존중감 점수가 비교 및 통제집단의 자아존중감 점수보다 높은 것으로 나타나 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기는 초등학교 3학년 학생의 자아존중감 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기를 진행한 실험집단과 비교집단의 내재동기 점수가 통제집단의 내재동기 점수보다 높은 것으로 나타나 감사일기 쓰기 및 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기는 초등학교 3학년 학생의 내재동기 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통해 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기가 초등학교 3학년 학생의 자아존중감과 내재동기에 긍정적 영향을 미치는 유의미한 활동이 될 수 있다는 점을 알 수 있었다. 기존의 감사일기 틀인 감사한 일들을 쭉 나열하는 형식에서 벗어나 감사한 일을 주제로 일상적인 일기 형식처럼 쓰게 하여도 비슷한 효과를 나타낸다는 것을 알 수 있었다. 초등학교 3학년 학생들의 발달단계를 고려할 때 오히려 자유로운 형식이 감사를 내면화하고 자기 성찰하는데 도움을 주었다. 또한 교사의 긍정적 피드백도 초등학교 3학년 학생들의 자아존중감과 내재동기 향상에 좋은 영향을 주었다. 따라서 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기를 학교 및 가정에서 적극적으로 활용하도록 안내하는 것이 필요하다. 일상적인 일기 쓰기와 더불어 요일을 정해 감사와 관련된 주제를 제시하여 감사일기 쓰기를 진행한다면 학생들의 자아존중감 및 학습동기에도 좋은 영향을 끼칠 것으로 기대된다. 또한 단순히 학생들에게 감사일기를 쓰도록 하는 것에서 그치지 않고 교사의 긍정적 피드백을 같이 제공한다면 학생들의 자아존중감 및 학습동기 향상에 훨씬 의미 있는 영향을 줄 것으로 보인다.
이 연구에서는 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기가 초등학생의 자아존중감과 학습동기에 미치는 영향을 검증하는데 목적을 두고, 다음의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 감사일기 쓰기 및 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기가 초등학생의 자아존중감에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 감사일기 쓰기 및 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기가 초등학생의 학습동기에 미치는 영향은 어떠한가? 이러한 연구문제를 해결하기 위해 인천광역시 소재 초등학교 3학년 75명(통제집단 25명, 비교집단 25명, 실험집단 25명)을 선정하여 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기 총 20회를 4주에 걸쳐 실시하였다. 자아존중감 측정 도구로는 Coopersmith(1967)의 SEI(Self-Esteem Inventory)를 박선미(2009)가 초등학교 저학년 수준에 맞게 재구성한 검사지를 사용하였다. 또 학습동기 측정 도구로는 기존의 동기검사 도구들에 대한 고찰을 통해 윤미선(2003)이 제작한 것을 정유경(2011)이 재구성한 검사지를 이 연구에 맞게 수정하여 사용하였다. 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기의 효과 검증을 위한 분석은 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 일원변량분석(One-Way ANOVA)을 실시하였다. 이 연구에서 얻은 결과를 요약하면 아래와 같다. 첫째, 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기를 진행한 실험집단의 자아존중감 점수가 비교 및 통제집단의 자아존중감 점수보다 높은 것으로 나타나 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기는 초등학교 3학년 학생의 자아존중감 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기를 진행한 실험집단과 비교집단의 내재동기 점수가 통제집단의 내재동기 점수보다 높은 것으로 나타나 감사일기 쓰기 및 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기는 초등학교 3학년 학생의 내재동기 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통해 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기가 초등학교 3학년 학생의 자아존중감과 내재동기에 긍정적 영향을 미치는 유의미한 활동이 될 수 있다는 점을 알 수 있었다. 기존의 감사일기 틀인 감사한 일들을 쭉 나열하는 형식에서 벗어나 감사한 일을 주제로 일상적인 일기 형식처럼 쓰게 하여도 비슷한 효과를 나타낸다는 것을 알 수 있었다. 초등학교 3학년 학생들의 발달단계를 고려할 때 오히려 자유로운 형식이 감사를 내면화하고 자기 성찰하는데 도움을 주었다. 또한 교사의 긍정적 피드백도 초등학교 3학년 학생들의 자아존중감과 내재동기 향상에 좋은 영향을 주었다. 따라서 긍정적 피드백을 활용한 감사일기 쓰기를 학교 및 가정에서 적극적으로 활용하도록 안내하는 것이 필요하다. 일상적인 일기 쓰기와 더불어 요일을 정해 감사와 관련된 주제를 제시하여 감사일기 쓰기를 진행한다면 학생들의 자아존중감 및 학습동기에도 좋은 영향을 끼칠 것으로 기대된다. 또한 단순히 학생들에게 감사일기를 쓰도록 하는 것에서 그치지 않고 교사의 긍정적 피드백을 같이 제공한다면 학생들의 자아존중감 및 학습동기 향상에 훨씬 의미 있는 영향을 줄 것으로 보인다.
The purpose of this study is to examine effects of thanks journal writing by using positive feedback on the self-esteem and learning motivation of elementary school students. The research questions to achieve the purpose of this study were set up as follows: First, did the thanks journal writing and...
The purpose of this study is to examine effects of thanks journal writing by using positive feedback on the self-esteem and learning motivation of elementary school students. The research questions to achieve the purpose of this study were set up as follows: First, did the thanks journal writing and thanks journal writing by using positive feedback effect on the growth of elementary school students' self-esteem? Second, did the thanks journal writing and thanks journal writing by using positive feedback effect on the growth of elementary school students' learning motivation? The subjects of this study were 75 students of 3rd grade in elementary school. Students of the experimental group and comparison group were taught to write a thanks journal 5 times a week, totalling 20 times during 4 weeks. The experimental group was provided positive feedback by a teacher. The comparison group was provided check-up stamps after submitting their thanks journal. The instruments of this study were the Self-Esteem Scale(Coopersmith, 1967) and the Learning Motivation Scale(Yoon, Mi Sun, 2003). The statistical processing was analyzed by using the program of SPSS 18.0. The differences among the experimental group, comparison group and control group were verified through One-Way ANOVA. The results of this study were as follows: First, it was shown that self-esteem score of the experimental group was higher than comparison group and control group, so thanks journal writing by using positive feedback may be effective for students' self-esteem. Second, it was shown that intrinsic motivation score of the experimental group and comparison group were higher than control group, so thanks journal writing and thanks journal writing by using positive feedback may affect students' intrinsic motivation. These results revealed that thanks journal writing by using positive feedback may be good for self-esteem and intrinsic motivation of elementary school students. Departing from existing framework of thanks journals that thanks things were listed simply, writing thanks things like a routine diary frame showed a similar effect. Considering the development stages of grade 3 elementary school students, various types of thanks journal helped internalization of thanks and self-reflection. Also a positive feedback by a teacher was good for grade 3 elementary school students' self-esteem and intrinsic motivation. Therefore, it is necessary to utilize thanks journal writing by using positive feedback actively at home and school. If you set a day of the week by presenting a topic related to the thanks and conduct thanks journal writing, students' self-esteem and learning motivation may improve highly. If they are provided positive feedback by a teacher, their self-esteem and learning motivation will improve more and more.
The purpose of this study is to examine effects of thanks journal writing by using positive feedback on the self-esteem and learning motivation of elementary school students. The research questions to achieve the purpose of this study were set up as follows: First, did the thanks journal writing and thanks journal writing by using positive feedback effect on the growth of elementary school students' self-esteem? Second, did the thanks journal writing and thanks journal writing by using positive feedback effect on the growth of elementary school students' learning motivation? The subjects of this study were 75 students of 3rd grade in elementary school. Students of the experimental group and comparison group were taught to write a thanks journal 5 times a week, totalling 20 times during 4 weeks. The experimental group was provided positive feedback by a teacher. The comparison group was provided check-up stamps after submitting their thanks journal. The instruments of this study were the Self-Esteem Scale(Coopersmith, 1967) and the Learning Motivation Scale(Yoon, Mi Sun, 2003). The statistical processing was analyzed by using the program of SPSS 18.0. The differences among the experimental group, comparison group and control group were verified through One-Way ANOVA. The results of this study were as follows: First, it was shown that self-esteem score of the experimental group was higher than comparison group and control group, so thanks journal writing by using positive feedback may be effective for students' self-esteem. Second, it was shown that intrinsic motivation score of the experimental group and comparison group were higher than control group, so thanks journal writing and thanks journal writing by using positive feedback may affect students' intrinsic motivation. These results revealed that thanks journal writing by using positive feedback may be good for self-esteem and intrinsic motivation of elementary school students. Departing from existing framework of thanks journals that thanks things were listed simply, writing thanks things like a routine diary frame showed a similar effect. Considering the development stages of grade 3 elementary school students, various types of thanks journal helped internalization of thanks and self-reflection. Also a positive feedback by a teacher was good for grade 3 elementary school students' self-esteem and intrinsic motivation. Therefore, it is necessary to utilize thanks journal writing by using positive feedback actively at home and school. If you set a day of the week by presenting a topic related to the thanks and conduct thanks journal writing, students' self-esteem and learning motivation may improve highly. If they are provided positive feedback by a teacher, their self-esteem and learning motivation will improve more and more.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.