본고에서는 한·중 여성 문학 연구의 일환으로 한·중 여성 영웅 소설에 초점을 맞춰 비교 연구를 진행하였다. 창작 시기로 보면 『홍계월전』과 『난화몽기전』 모두 19세기 말에서 20세기 초에 출현했고, 한·중 양국의 고전 여성 영웅소설이라 할 수 있다. 동시에 이 두 편의 소설은 여성 의식이 강렬하게 나타났거니와 남녀 갈등을 묘사함에 있어서 특히 예리했던 대표적인 작품이다. 두 작품은 가부장제 하에서의 여주인공이 받는 성차별에 대한 투쟁을 세밀히 묘사하였는데 그 갈등의 초점이자 대상은 가부장제를 향해 있다. 예컨대 소설 속에서는 분명하게 가부장제라는 현실사회를 반대하고 있고, 이어서 압박받는 여성의 이상향을 반영해냈기 때문에 ...
본고에서는 한·중 여성 문학 연구의 일환으로 한·중 여성 영웅 소설에 초점을 맞춰 비교 연구를 진행하였다. 창작 시기로 보면 『홍계월전』과 『난화몽기전』 모두 19세기 말에서 20세기 초에 출현했고, 한·중 양국의 고전 여성 영웅소설이라 할 수 있다. 동시에 이 두 편의 소설은 여성 의식이 강렬하게 나타났거니와 남녀 갈등을 묘사함에 있어서 특히 예리했던 대표적인 작품이다. 두 작품은 가부장제 하에서의 여주인공이 받는 성차별에 대한 투쟁을 세밀히 묘사하였는데 그 갈등의 초점이자 대상은 가부장제를 향해 있다. 예컨대 소설 속에서는 분명하게 가부장제라는 현실사회를 반대하고 있고, 이어서 압박받는 여성의 이상향을 반영해냈기 때문에 여성주의 작품의 전형으로 볼 수 있다. 이 두 편의 소설은 남녀 갈등의 근원을 가부장제의 폐단에 있다고 지적했지만 두 작품의 갈등 해결 방식과 최종 결말은 분명히 달랐다. 이에 대해 본고에서는 갈등구조에 중점을 두어 두 작품 속에 있는 특수한 형태의 서로 다른 여성 의식의 해부를 시도했다. 또한 한국 여성과 중국 여성의 근대 지향과 실천 방면에 대해 비교를 진행하였다. 결혼 전 남녀 관계 속에서 여주인공의 영웅적인 행동은 대부분 남장했을 때 나타났다. 대외적으로 ‘남성’ 신분이었을 때에는 남주인공은 여주인공의 능력에 대해 긍정적이었고 심지어 여주인공을 존경하기까지 했다. 그러나 어느 날 갑자기 여주인공의 여성 신분이 폭로된 후에는 남주인공의 태도가 급변했고 혼인을 위기로 소설 속의 남녀 갈등이 전례 없는 악화일로로 치달았다. 그 다음 갈등의 원인과 그 대응 방식에 대해 상세한 비교 연구를 진행하였다. 먼저 갈등의 원인은 직접적인 원인과 근본적인 원인을 포함하고 있다. 직접적인 원인은 여주인공에 대한 남주인공의 편견과 압박에 있고, 근본적인 원인은 한·중 양국의 여성을 경시, 압박하는 가부장제에 있다. 여기에 대한 두 여주인공의 대응 방식은 분명히 다르다. 전자는 가부장제의 속박을 적극적으로 극복하여 합당한 권리를 얻었고, 후자는 가부장제에 완전히 굴복하고 개인의 권리를 상실하여 남성의 부속품이 되었다. 이에 기인하여 두 소설은 각각 서로 다른 결말을 갖게 된다. 그럼으로써 여성독자들에게 자신의 문제와 현실에 더욱 잘 직면할 수 있도록 객관적으로 인식할 수 있게 한다. 『홍계월전』에서는 여성과 남성의 문제를 도식적인 대립의 구조에 입각하였기 때문에 지극히 편향적이고 여성위주의 서사이며 당시의 남녀수직 구조를 뒤엎는 발상으로 여성 우위, 남성 하위라는 이분 체계를 보다 극명히 하고 있다. 『난화몽기전』에서는 남녀 대립 구도의 양분된 성별 개념 자체에 회의를 표명하고 필요에 따라 양성성을 적절히 구현하는 양성 인간의 면모를 보여 준다. 본고가 여성 영웅소설이라는 장르를 연구하여 한국과 중국의 고전 소설에 드러난 여성 의식에 공통성과 차이점에 대하여 논의를 하였다. 이는 여성 문학, 더 나아가 양국의 대비 문학 연구에도 매우 의의 있는 초석이 될 것이다.
본고에서는 한·중 여성 문학 연구의 일환으로 한·중 여성 영웅 소설에 초점을 맞춰 비교 연구를 진행하였다. 창작 시기로 보면 『홍계월전』과 『난화몽기전』 모두 19세기 말에서 20세기 초에 출현했고, 한·중 양국의 고전 여성 영웅소설이라 할 수 있다. 동시에 이 두 편의 소설은 여성 의식이 강렬하게 나타났거니와 남녀 갈등을 묘사함에 있어서 특히 예리했던 대표적인 작품이다. 두 작품은 가부장제 하에서의 여주인공이 받는 성차별에 대한 투쟁을 세밀히 묘사하였는데 그 갈등의 초점이자 대상은 가부장제를 향해 있다. 예컨대 소설 속에서는 분명하게 가부장제라는 현실사회를 반대하고 있고, 이어서 압박받는 여성의 이상향을 반영해냈기 때문에 여성주의 작품의 전형으로 볼 수 있다. 이 두 편의 소설은 남녀 갈등의 근원을 가부장제의 폐단에 있다고 지적했지만 두 작품의 갈등 해결 방식과 최종 결말은 분명히 달랐다. 이에 대해 본고에서는 갈등구조에 중점을 두어 두 작품 속에 있는 특수한 형태의 서로 다른 여성 의식의 해부를 시도했다. 또한 한국 여성과 중국 여성의 근대 지향과 실천 방면에 대해 비교를 진행하였다. 결혼 전 남녀 관계 속에서 여주인공의 영웅적인 행동은 대부분 남장했을 때 나타났다. 대외적으로 ‘남성’ 신분이었을 때에는 남주인공은 여주인공의 능력에 대해 긍정적이었고 심지어 여주인공을 존경하기까지 했다. 그러나 어느 날 갑자기 여주인공의 여성 신분이 폭로된 후에는 남주인공의 태도가 급변했고 혼인을 위기로 소설 속의 남녀 갈등이 전례 없는 악화일로로 치달았다. 그 다음 갈등의 원인과 그 대응 방식에 대해 상세한 비교 연구를 진행하였다. 먼저 갈등의 원인은 직접적인 원인과 근본적인 원인을 포함하고 있다. 직접적인 원인은 여주인공에 대한 남주인공의 편견과 압박에 있고, 근본적인 원인은 한·중 양국의 여성을 경시, 압박하는 가부장제에 있다. 여기에 대한 두 여주인공의 대응 방식은 분명히 다르다. 전자는 가부장제의 속박을 적극적으로 극복하여 합당한 권리를 얻었고, 후자는 가부장제에 완전히 굴복하고 개인의 권리를 상실하여 남성의 부속품이 되었다. 이에 기인하여 두 소설은 각각 서로 다른 결말을 갖게 된다. 그럼으로써 여성독자들에게 자신의 문제와 현실에 더욱 잘 직면할 수 있도록 객관적으로 인식할 수 있게 한다. 『홍계월전』에서는 여성과 남성의 문제를 도식적인 대립의 구조에 입각하였기 때문에 지극히 편향적이고 여성위주의 서사이며 당시의 남녀수직 구조를 뒤엎는 발상으로 여성 우위, 남성 하위라는 이분 체계를 보다 극명히 하고 있다. 『난화몽기전』에서는 남녀 대립 구도의 양분된 성별 개념 자체에 회의를 표명하고 필요에 따라 양성성을 적절히 구현하는 양성 인간의 면모를 보여 준다. 본고가 여성 영웅소설이라는 장르를 연구하여 한국과 중국의 고전 소설에 드러난 여성 의식에 공통성과 차이점에 대하여 논의를 하였다. 이는 여성 문학, 더 나아가 양국의 대비 문학 연구에도 매우 의의 있는 초석이 될 것이다.
This study has proceeded comparison to focus on the heroine novels as a part of feminist literature of Korean and China. In terms of creative time, “Honggyewoljeon”and “Nanwhwmungjijuan”, both of them emerged from the end of the 19th century to the early 20th century. They are classical heroine nove...
This study has proceeded comparison to focus on the heroine novels as a part of feminist literature of Korean and China. In terms of creative time, “Honggyewoljeon”and “Nanwhwmungjijuan”, both of them emerged from the end of the 19th century to the early 20th century. They are classical heroine novels of both countries, Korea and China. In addition, these two novels are representative works intensely showing consciousness of women and particularly discriminating to describe the conflict between men and women. They described the heroine in minute detail who struggled against the gender discrimination under control of patriarchy. For instance, they were clearly opposed to patriarchy of the real society, can be seen models of feminist works because they reflected the utopia of women under pressure. These two novels pointed out the source of the conflict of men and women is on evil effects of the patriarchy, but they have different methods of conflict resolution and final results. In this paper, we tried to analyze the different women consciousness of the special form in two novels with emphasis on conflict structure. Also, comparison has been proceeded on respect for modern times and direction of action between Korean and Chinese women. In the relationships between men and women before getting married, the act of heroism is mostly showed in the women in male attire. Externally, when they were in men’s position, men were positive about the ability of heroine even respected them. However, one day, the man’s attitude was changed suddenly after the heroine was revealed as a woman. After all, with marriage to a crisis, the conflict between men and women in the novels was getting worse without precedent. Next, causes of conflict and method of reaction are compared on details. The causes of conflict have a direct cause and the basic cause. The direct cause is men’s prejudices and pressure on women. The basic cause is the in patriarchy with contempt and pressure on women from both countries, Korea and China. There were distinctly two different ways of reaction from two women. The former actively overcomed restraint of the patriarchy to get reasonable rights, but the latter totally submitted to the patriarchy and lost her rights as men's accessories. In response to this, two novels have two different endings. Therefore, they make women objectively aware of women’s real life with problems. In “Honggyewoljeon”, there was an extremely biased and women-focused description because the problems of women and men were based on modern conflict structure, and made clear the dividing system with the dominance of women and the descendant of men as the overturning ideas vertical structure of both genders of the time. In “Nanwhwmungjijuan”, they expressed one’s doubts themselves about divided genders of conflict composition of men and women. This paper has studied genre of heroine novels and discussed about the similarities and differences in consciousness of women emerged in the classical novels of Korea and China. This is to say female literature and, by extension, with becoming the foundation of contrast study of literature of both countries.
This study has proceeded comparison to focus on the heroine novels as a part of feminist literature of Korean and China. In terms of creative time, “Honggyewoljeon”and “Nanwhwmungjijuan”, both of them emerged from the end of the 19th century to the early 20th century. They are classical heroine novels of both countries, Korea and China. In addition, these two novels are representative works intensely showing consciousness of women and particularly discriminating to describe the conflict between men and women. They described the heroine in minute detail who struggled against the gender discrimination under control of patriarchy. For instance, they were clearly opposed to patriarchy of the real society, can be seen models of feminist works because they reflected the utopia of women under pressure. These two novels pointed out the source of the conflict of men and women is on evil effects of the patriarchy, but they have different methods of conflict resolution and final results. In this paper, we tried to analyze the different women consciousness of the special form in two novels with emphasis on conflict structure. Also, comparison has been proceeded on respect for modern times and direction of action between Korean and Chinese women. In the relationships between men and women before getting married, the act of heroism is mostly showed in the women in male attire. Externally, when they were in men’s position, men were positive about the ability of heroine even respected them. However, one day, the man’s attitude was changed suddenly after the heroine was revealed as a woman. After all, with marriage to a crisis, the conflict between men and women in the novels was getting worse without precedent. Next, causes of conflict and method of reaction are compared on details. The causes of conflict have a direct cause and the basic cause. The direct cause is men’s prejudices and pressure on women. The basic cause is the in patriarchy with contempt and pressure on women from both countries, Korea and China. There were distinctly two different ways of reaction from two women. The former actively overcomed restraint of the patriarchy to get reasonable rights, but the latter totally submitted to the patriarchy and lost her rights as men's accessories. In response to this, two novels have two different endings. Therefore, they make women objectively aware of women’s real life with problems. In “Honggyewoljeon”, there was an extremely biased and women-focused description because the problems of women and men were based on modern conflict structure, and made clear the dividing system with the dominance of women and the descendant of men as the overturning ideas vertical structure of both genders of the time. In “Nanwhwmungjijuan”, they expressed one’s doubts themselves about divided genders of conflict composition of men and women. This paper has studied genre of heroine novels and discussed about the similarities and differences in consciousness of women emerged in the classical novels of Korea and China. This is to say female literature and, by extension, with becoming the foundation of contrast study of literature of both countries.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.