단순언어장애 아동과 일반 아동 간 외현적 시연(vocal rehearsal)을 통한 음운표상인출 수행력 비교 The Effect of Vocal Rehearsal on Retrieval of New Phonological Representation in Children with and Without Specific Language Impairment원문보기
(초 록) 일반 아동과 달리 단순언어장애 아동은 단어 습득에 제한된 능력을 가지고 있는데, 그 원인으로 새로운 단어에 대한 음운처리 능력의 결함이 제기된 바 있다. 일반 아동은 새로운 단어를 저장 할 때 외현적 시연을 적극적으로 활용하는 반면, 단순언어장애 아동은 외현적 시연의 자발적인 활용도가 매우 낮다고 보고되었다. 또한 단순언어장애 아동은 외현적 시연을 활용하더라도 성취도 면에서 큰 향상을 보이지 않는 것으로 보고되기도 하였다. 이러한 점으로 미루어보아 단순언어장애 아동의 경우 외현적 시연 활용 능력이 결여되었다는 점을 짐작할 수 있었다. 따라서 본 연구의 대상은 6세의 언어연령 일치 일반집단 10명, 생활연령 일치 일반집단 10명, 단순언어장애 집단 10명을 대상으로 하였다. 세 집단 간 외현적 시연 여부에 따라 음운표상 인출 수행력에 어떠한 차이가 있는지 알아보고자 하였다. 10초와 5분이라는 시간적 차이를 두어, 각각의 시간 경과 후 외현적 시연을 사용했을 경우와 그렇지 않은 경우에 대해 세 집단 간 수행력을 정확도와 오류유형의 두 가지 측면에서 비교하였다. 그리고 대상자들의 수용, 표현 어휘량과 새로운 음운표상 인출 능력 간 상관관계를 분석하였다. 연구과제는 실생활에 존재하지 않는 새로운 물체 또는 인물을 그린 그림자극과 그것에 해당하는 비단어 소리자극을 반복하여 제시한 후, 10초와 5분 동안 대상자들에게 자극어에 대해 외현적 시현을 실시하거나 또는 실시하지 않도록 하였다. 10초와 5분 후 대상자들에게 그림자극을 다시 제시하고 그것에 해당하는 비단어 자극어를 각각 산출하도록 하였다. 이때 선정 된 비단어 자극어는 단어와의 유사성은 낮고, 음절빈도는 높은 비단어로 선정하였다. 또한 외현적 시연의 실시 여부에 따라 비단어 자극어가 중복되지 않도록 통제하였다. 음운표상 인출과제의 정/오반응 점수는 각 항목에 대해 적절한 위치에서 정확하게 인출한 음소수를 인출해야할 총 음소수로 나눈 후 100을 곱하여 정확도로 구하였다. 오류유형은 음절생략, 음소생략, 음소첨가, 음소대치, 단어오류, 무반응로 구분하여 그 비율을 구하였다. 본 연구 결과 첫째, 단순언어장애 집단은 새로운 음운표상을 형성하여 인출하는 능력이 생활연령일치 집단보다 유의하게 떨어졌고 언어연령이 일치하는 ...
(초 록) 일반 아동과 달리 단순언어장애 아동은 단어 습득에 제한된 능력을 가지고 있는데, 그 원인으로 새로운 단어에 대한 음운처리 능력의 결함이 제기된 바 있다. 일반 아동은 새로운 단어를 저장 할 때 외현적 시연을 적극적으로 활용하는 반면, 단순언어장애 아동은 외현적 시연의 자발적인 활용도가 매우 낮다고 보고되었다. 또한 단순언어장애 아동은 외현적 시연을 활용하더라도 성취도 면에서 큰 향상을 보이지 않는 것으로 보고되기도 하였다. 이러한 점으로 미루어보아 단순언어장애 아동의 경우 외현적 시연 활용 능력이 결여되었다는 점을 짐작할 수 있었다. 따라서 본 연구의 대상은 6세의 언어연령 일치 일반집단 10명, 생활연령 일치 일반집단 10명, 단순언어장애 집단 10명을 대상으로 하였다. 세 집단 간 외현적 시연 여부에 따라 음운표상 인출 수행력에 어떠한 차이가 있는지 알아보고자 하였다. 10초와 5분이라는 시간적 차이를 두어, 각각의 시간 경과 후 외현적 시연을 사용했을 경우와 그렇지 않은 경우에 대해 세 집단 간 수행력을 정확도와 오류유형의 두 가지 측면에서 비교하였다. 그리고 대상자들의 수용, 표현 어휘량과 새로운 음운표상 인출 능력 간 상관관계를 분석하였다. 연구과제는 실생활에 존재하지 않는 새로운 물체 또는 인물을 그린 그림자극과 그것에 해당하는 비단어 소리자극을 반복하여 제시한 후, 10초와 5분 동안 대상자들에게 자극어에 대해 외현적 시현을 실시하거나 또는 실시하지 않도록 하였다. 10초와 5분 후 대상자들에게 그림자극을 다시 제시하고 그것에 해당하는 비단어 자극어를 각각 산출하도록 하였다. 이때 선정 된 비단어 자극어는 단어와의 유사성은 낮고, 음절빈도는 높은 비단어로 선정하였다. 또한 외현적 시연의 실시 여부에 따라 비단어 자극어가 중복되지 않도록 통제하였다. 음운표상 인출과제의 정/오반응 점수는 각 항목에 대해 적절한 위치에서 정확하게 인출한 음소수를 인출해야할 총 음소수로 나눈 후 100을 곱하여 정확도로 구하였다. 오류유형은 음절생략, 음소생략, 음소첨가, 음소대치, 단어오류, 무반응로 구분하여 그 비율을 구하였다. 본 연구 결과 첫째, 단순언어장애 집단은 새로운 음운표상을 형성하여 인출하는 능력이 생활연령일치 집단보다 유의하게 떨어졌고 언어연령이 일치하는 어린 아동과 유사한 수행력을 보였다. 외현적 시연은 음운표상 형성 후 그것을 인출하는 능력에 긍정적인 영향을 주었으며, 단순언어장애 아동의 경우도 마찬가지였다. 둘째, 단순언어장애 집단의 경우 다른 두 집단에 비해 음절생략, 단어오류, 무반응과 같은 오류유형을 유의하게 많이 보였다. 음절생략과 무반응은 시간이 오래 경과하면(5분 후) 많이 나타나는 오류유형과 동일하여, 단기기억에서 정보유지에 어려움을 보이면 나타날 수 있는 오류로 여겨진다. 그러나 단어오류의 경우 제시된 비단어를 자극어와 음운적으로 유사한 또는 관련 없는 단어로 바꾸어 산출하는 것으로, 이러한 오류유형은 일반 아동 집단에서는 전혀 나타나는, 단순언어장애 집단의 독특한 특성으로 여겨진다. 셋째, 세 집단 간 새로운 음운표상 인출능력과 수용, 표현어휘량 간 상관관계를 분석한 결과, 수용어휘량은 시연 없이 10초, 시연 없이 5분, 시연 후 10초, 시연 후 5분 각 조건에서의 수행력과 상관계수가 각각 유의한 정적 상관관계를 보였다. 표현어휘량 또한 시연 없이 10초, 시연 없이 5분, 시연 후 10초, 시연 후 5분 각 조건에서의 수행력과 상관관계가 각각 유의한 것으로 나타났다. 이러한 본 연구의 결과와 선행연구들의 결과를 종합할 때, 단순언어장애 집단은 새로운 음운표상을 형성하여 인출하는 능력이 생활연령일치 집단보다 유의하게 떨어졌고, 언어연령이 일치하는 어린 아동과 유사한 수행력을 보였다. 이는 단순언어장애 집단 아동들의 늦은 언어 발달과 관계가 있다는 것을 추론할 수 있다. 이러한 외현적 시연의 활용은 단순언어장애 뿐만 아니라 다른 말-언어장애, 읽기장애에 영향을 미치는 요인일 수 있기 때문에 언어병리학에서 중요하게 다루어져야 할 연구주제이다. 본 연구 결과는 다양한 음운표상 연구에 활용될 수 있을 것이라고 기대하며, 외현적 시연을 활용한 한 가지의 치료 방법으로도 사용될 수 있을 것으로 기대된다.
(초 록) 일반 아동과 달리 단순언어장애 아동은 단어 습득에 제한된 능력을 가지고 있는데, 그 원인으로 새로운 단어에 대한 음운처리 능력의 결함이 제기된 바 있다. 일반 아동은 새로운 단어를 저장 할 때 외현적 시연을 적극적으로 활용하는 반면, 단순언어장애 아동은 외현적 시연의 자발적인 활용도가 매우 낮다고 보고되었다. 또한 단순언어장애 아동은 외현적 시연을 활용하더라도 성취도 면에서 큰 향상을 보이지 않는 것으로 보고되기도 하였다. 이러한 점으로 미루어보아 단순언어장애 아동의 경우 외현적 시연 활용 능력이 결여되었다는 점을 짐작할 수 있었다. 따라서 본 연구의 대상은 6세의 언어연령 일치 일반집단 10명, 생활연령 일치 일반집단 10명, 단순언어장애 집단 10명을 대상으로 하였다. 세 집단 간 외현적 시연 여부에 따라 음운표상 인출 수행력에 어떠한 차이가 있는지 알아보고자 하였다. 10초와 5분이라는 시간적 차이를 두어, 각각의 시간 경과 후 외현적 시연을 사용했을 경우와 그렇지 않은 경우에 대해 세 집단 간 수행력을 정확도와 오류유형의 두 가지 측면에서 비교하였다. 그리고 대상자들의 수용, 표현 어휘량과 새로운 음운표상 인출 능력 간 상관관계를 분석하였다. 연구과제는 실생활에 존재하지 않는 새로운 물체 또는 인물을 그린 그림자극과 그것에 해당하는 비단어 소리자극을 반복하여 제시한 후, 10초와 5분 동안 대상자들에게 자극어에 대해 외현적 시현을 실시하거나 또는 실시하지 않도록 하였다. 10초와 5분 후 대상자들에게 그림자극을 다시 제시하고 그것에 해당하는 비단어 자극어를 각각 산출하도록 하였다. 이때 선정 된 비단어 자극어는 단어와의 유사성은 낮고, 음절빈도는 높은 비단어로 선정하였다. 또한 외현적 시연의 실시 여부에 따라 비단어 자극어가 중복되지 않도록 통제하였다. 음운표상 인출과제의 정/오반응 점수는 각 항목에 대해 적절한 위치에서 정확하게 인출한 음소수를 인출해야할 총 음소수로 나눈 후 100을 곱하여 정확도로 구하였다. 오류유형은 음절생략, 음소생략, 음소첨가, 음소대치, 단어오류, 무반응로 구분하여 그 비율을 구하였다. 본 연구 결과 첫째, 단순언어장애 집단은 새로운 음운표상을 형성하여 인출하는 능력이 생활연령일치 집단보다 유의하게 떨어졌고 언어연령이 일치하는 어린 아동과 유사한 수행력을 보였다. 외현적 시연은 음운표상 형성 후 그것을 인출하는 능력에 긍정적인 영향을 주었으며, 단순언어장애 아동의 경우도 마찬가지였다. 둘째, 단순언어장애 집단의 경우 다른 두 집단에 비해 음절생략, 단어오류, 무반응과 같은 오류유형을 유의하게 많이 보였다. 음절생략과 무반응은 시간이 오래 경과하면(5분 후) 많이 나타나는 오류유형과 동일하여, 단기기억에서 정보유지에 어려움을 보이면 나타날 수 있는 오류로 여겨진다. 그러나 단어오류의 경우 제시된 비단어를 자극어와 음운적으로 유사한 또는 관련 없는 단어로 바꾸어 산출하는 것으로, 이러한 오류유형은 일반 아동 집단에서는 전혀 나타나는, 단순언어장애 집단의 독특한 특성으로 여겨진다. 셋째, 세 집단 간 새로운 음운표상 인출능력과 수용, 표현어휘량 간 상관관계를 분석한 결과, 수용어휘량은 시연 없이 10초, 시연 없이 5분, 시연 후 10초, 시연 후 5분 각 조건에서의 수행력과 상관계수가 각각 유의한 정적 상관관계를 보였다. 표현어휘량 또한 시연 없이 10초, 시연 없이 5분, 시연 후 10초, 시연 후 5분 각 조건에서의 수행력과 상관관계가 각각 유의한 것으로 나타났다. 이러한 본 연구의 결과와 선행연구들의 결과를 종합할 때, 단순언어장애 집단은 새로운 음운표상을 형성하여 인출하는 능력이 생활연령일치 집단보다 유의하게 떨어졌고, 언어연령이 일치하는 어린 아동과 유사한 수행력을 보였다. 이는 단순언어장애 집단 아동들의 늦은 언어 발달과 관계가 있다는 것을 추론할 수 있다. 이러한 외현적 시연의 활용은 단순언어장애 뿐만 아니라 다른 말-언어장애, 읽기장애에 영향을 미치는 요인일 수 있기 때문에 언어병리학에서 중요하게 다루어져야 할 연구주제이다. 본 연구 결과는 다양한 음운표상 연구에 활용될 수 있을 것이라고 기대하며, 외현적 시연을 활용한 한 가지의 치료 방법으로도 사용될 수 있을 것으로 기대된다.
(Abstract) It turned out that unlike a normal child, child with specific language impairment(SLI) has a limited vocabulary acquisition ability due to their phonological process defects on new words. It has been reported that the normal child makes positive use of vocal rehearsal when memorizing new ...
(Abstract) It turned out that unlike a normal child, child with specific language impairment(SLI) has a limited vocabulary acquisition ability due to their phonological process defects on new words. It has been reported that the normal child makes positive use of vocal rehearsal when memorizing new words, while child with SLI has a poor ability to use vocal rehearsal voluntarily. It's been also reported that even when the child with SLI utilizes vocal rehearsal, they showed a low development in terms of achievement. According to this facts, we can assume that the child with SLI has an defective ability on vocal rehearsal utilization. Therefore, this study targets 6-year old children of each group; a group of 10 people with the same language age, 10 people with the same chronological age, 10 people with SLI, which will find out correlations between vocal rehearsal skill and phonological representation output performance among 3 groups. To compare the three groups' performance in terms of accuracy and error type, this test set time difference with 10 seconds and 5 minutes, and checked out each cases; one with vocal rehearsal utilization and one with vocal rehearsal non-utilization according to a lapse of time. And we analyzed the correlations among each groups' acceptance, describable vocabulary volume and new phonological representation output ability. This research used picture presentation of new objects or portrait which don't exist in practical life and its relevant nonword sound stimulus, after that, let the subjects perform vocal rehearsal to the stimulus words during each time; 10 seconds and 5 minutes. After 10 seconds and 5 minutes, we displayed picture representation to the subjects and let them choose nonword-stimulus word. The chosen nonword-stimulus word has a low similarity to real words and a high frequency. Also nonword-stimulus word was not repeated according to performing or not vocal rehearsal. Positive response and negative response score of the phonological representation output was divided by the total number of phoneme which was accurately calculated from proper position, and its number was multiplied by 100. The error type was divided into syllable omitting, phoneme omitting, phoneme addition, phoneme replacement, word error, non-response, and their proportion was calculated. According to this research result, first, the SLI group showed significantly a lower ability to form and output a new phonological representation than the same chronological age group but are similar to the same language age group. The vocal rehearsal had a positive effect on outputting and forming phonological representation, which is same with SLI child. Second, Regarding the group with SLI, they showed error type such as syllable omitting, word error, non-response significantly when compared to two other groups. Syllable omitting and non-response are identical with time lapse error type(after 5 minutes), and it is considered an error type which is hard to maintain information on short-term memory. However regarding word error which transform the presented nonword into stimulus word and words having phonological similarity or non-similarity, this type of error was shown only in SLI group while it didn't appear in normal children group. Third, according to the research result about correlation among a new phonological representation output ability and acceptance, describable vocabulary volume of three groups, acceptable vocabulay showed a meaningful correlation between performance and correlation coefficient under the condition: 10 seconds without rehearsal, 5 minutes without rehearsal, 10 second with rehearsal, 5minutes with rehearsal. Describable vocabulary volume also showed a meaningful correlation between performance and correlation coefficient under the condition: 10 seconds without rehearsal, 5 minutes without rehearsal, 10 second with rehearsal, 5minutes with rehearsal. By collectively considering this research outcome and a precedent study result, SLI group showed a lower ability to form and output the phonological representation than the chronological age group, and were similar to the performance of the same language age, which can make a deduction that it is related to a slow language development of SLI group. This vocal rehearsal utilization should be treated importantly due to its realizable influence on another speaking-language disorder and reading impairment as well as SLI. This research result is expected to used in various phonological representation study as well as in language treatment method by using vocal rehearsal.
(Abstract) It turned out that unlike a normal child, child with specific language impairment(SLI) has a limited vocabulary acquisition ability due to their phonological process defects on new words. It has been reported that the normal child makes positive use of vocal rehearsal when memorizing new words, while child with SLI has a poor ability to use vocal rehearsal voluntarily. It's been also reported that even when the child with SLI utilizes vocal rehearsal, they showed a low development in terms of achievement. According to this facts, we can assume that the child with SLI has an defective ability on vocal rehearsal utilization. Therefore, this study targets 6-year old children of each group; a group of 10 people with the same language age, 10 people with the same chronological age, 10 people with SLI, which will find out correlations between vocal rehearsal skill and phonological representation output performance among 3 groups. To compare the three groups' performance in terms of accuracy and error type, this test set time difference with 10 seconds and 5 minutes, and checked out each cases; one with vocal rehearsal utilization and one with vocal rehearsal non-utilization according to a lapse of time. And we analyzed the correlations among each groups' acceptance, describable vocabulary volume and new phonological representation output ability. This research used picture presentation of new objects or portrait which don't exist in practical life and its relevant nonword sound stimulus, after that, let the subjects perform vocal rehearsal to the stimulus words during each time; 10 seconds and 5 minutes. After 10 seconds and 5 minutes, we displayed picture representation to the subjects and let them choose nonword-stimulus word. The chosen nonword-stimulus word has a low similarity to real words and a high frequency. Also nonword-stimulus word was not repeated according to performing or not vocal rehearsal. Positive response and negative response score of the phonological representation output was divided by the total number of phoneme which was accurately calculated from proper position, and its number was multiplied by 100. The error type was divided into syllable omitting, phoneme omitting, phoneme addition, phoneme replacement, word error, non-response, and their proportion was calculated. According to this research result, first, the SLI group showed significantly a lower ability to form and output a new phonological representation than the same chronological age group but are similar to the same language age group. The vocal rehearsal had a positive effect on outputting and forming phonological representation, which is same with SLI child. Second, Regarding the group with SLI, they showed error type such as syllable omitting, word error, non-response significantly when compared to two other groups. Syllable omitting and non-response are identical with time lapse error type(after 5 minutes), and it is considered an error type which is hard to maintain information on short-term memory. However regarding word error which transform the presented nonword into stimulus word and words having phonological similarity or non-similarity, this type of error was shown only in SLI group while it didn't appear in normal children group. Third, according to the research result about correlation among a new phonological representation output ability and acceptance, describable vocabulary volume of three groups, acceptable vocabulay showed a meaningful correlation between performance and correlation coefficient under the condition: 10 seconds without rehearsal, 5 minutes without rehearsal, 10 second with rehearsal, 5minutes with rehearsal. Describable vocabulary volume also showed a meaningful correlation between performance and correlation coefficient under the condition: 10 seconds without rehearsal, 5 minutes without rehearsal, 10 second with rehearsal, 5minutes with rehearsal. By collectively considering this research outcome and a precedent study result, SLI group showed a lower ability to form and output the phonological representation than the chronological age group, and were similar to the performance of the same language age, which can make a deduction that it is related to a slow language development of SLI group. This vocal rehearsal utilization should be treated importantly due to its realizable influence on another speaking-language disorder and reading impairment as well as SLI. This research result is expected to used in various phonological representation study as well as in language treatment method by using vocal rehearsal.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.