학교는 지식을 습득하고 바람직한 사회적 발달을 경험하기 위한 교육이 이루어지는 곳이다. 그러나 우리나라의 청소년은 입시 위주의 치열한 경쟁과 성적 지상주의적 교육환경으로 인해 다양한 스트레스와 어려움에 노출되어 있다. 이는 청소년의 문제행동의 원인이 되고 있으며, 학교폭력과 폭력의 잠재화를 가중시키는 원인이 되기도 한다. 학교폭력은 1995년부터 사회문제로 공론화되었다. 이러한 가운데 정부는 2004년 ‘학교폭력예방 및 대책에 관한 법률’과 그 시행령을 제정하여 학교폭력을 조정하고 학생의 인권을 보호하며, 건전한 사회구성원으로 육성하기 위한 노력을 기울이고 있다. 그러나 최근까지 학교 청소년 사이에서 학교폭력은 여전히 발생하고 있고, 그 심각성은 학교폭력 이후 청소년의 학교생활적응 뿐만 아니라 삶 전체에 영향을 미치고 있다. 이에 본 연구는 청소년 학교폭력 가해행동에 영향을 미치는 요인으로 ...
학교는 지식을 습득하고 바람직한 사회적 발달을 경험하기 위한 교육이 이루어지는 곳이다. 그러나 우리나라의 청소년은 입시 위주의 치열한 경쟁과 성적 지상주의적 교육환경으로 인해 다양한 스트레스와 어려움에 노출되어 있다. 이는 청소년의 문제행동의 원인이 되고 있으며, 학교폭력과 폭력의 잠재화를 가중시키는 원인이 되기도 한다. 학교폭력은 1995년부터 사회문제로 공론화되었다. 이러한 가운데 정부는 2004년 ‘학교폭력예방 및 대책에 관한 법률’과 그 시행령을 제정하여 학교폭력을 조정하고 학생의 인권을 보호하며, 건전한 사회구성원으로 육성하기 위한 노력을 기울이고 있다. 그러나 최근까지 학교 청소년 사이에서 학교폭력은 여전히 발생하고 있고, 그 심각성은 학교폭력 이후 청소년의 학교생활적응 뿐만 아니라 삶 전체에 영향을 미치고 있다. 이에 본 연구는 청소년 학교폭력 가해행동에 영향을 미치는 요인으로 사회적 지지의 하위요인인 친구지지, 가족지지, 교사지지와 인권의식의 매개효과를 검증하여 청소년의 학교폭력 근절을 위한 기초자료를 제공하는데 목적을 두고 있다. 본 연구의 목적을 위해 선행연구를 검토하여 본 연구에 맞는 연구모형을 제시하고 연구가설을 검증하고자 하였다. 가설 검증을 위해 전라북도 남원시 소재 초·중·고등학생 600명을 대상으로 설문지를 배포하였으며, 최종적으로 580부를 SPSS 21.0 for Windows프로그램을 활용하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 사회적 지지가 인권의식에 미치는 영향을 알아보기 위한 회귀분석결과, 사회적 지지의 하위요인 중 친구지지, 가족지지는 정(+)적인 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 교사지지는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 사회적 지지가 학교폭력 가해행동에 미치는 영향에서는 친구지지, 가족지지는 학교폭력 가해행동에 부(-)적인 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 교사지지는 가설과 반대방향인 정(+)적으로 유의하게 나타났다. 셋째, 사회적 지지와 학교폭력 가해행동 사이를 인권의식이 매개하는지를 알아본 결과 교사지지는 매개효과가 없었고, 친구지지, 가족지지는 부분 매개하는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 토대로 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 사회적 지지의 하위요인 중 친구지지, 가족지지와 학교폭력 가해행동 사이에서 인권의식이 부분 매개함이 밝혀졌으므로 학교폭력 가해행동을 감소시키기 위해 인권의식의 필요성을 확인하였다. 따라서 학교에서 의무적으로 실시되고 있는 인권교육의 질적 향상이 요구된다. 특히 인권교육 내용에 가해, 피해, 방관자에 따른 학교폭력의 특징 및 예방교육을 실시해야 한다. 또한 학교폭력이 일어나는 것이 근본적으로 인간 존엄성에 대한 감수성의 결여로 인해 발생하는 것이기에 실생활에 적용할 수 있는 인권교육을 지속적으로 실시해야 할 것이다. 둘째, 가족지지가 학교폭력 가해행동에 부(-)의 영향을 미친다는 연구결과를 통해 학교폭력 가해행동을 예방하기 위해서 부모는 자녀의 입장을 사려 깊게 생각하고 자녀와의 대화의 시간을 늘려 자녀의 고민을 충분히 수용하여야 한다. 그리고 세심한 관심을 기울여 생활상에 특별한 변화가 없는지 주의하여야 한다. 이와 더불어 부모-자녀 간 유대 관계를 강화를 위한 프로그램의 개발과 실행이 필요할 것이다. 셋째, 학교폭력이 일어나는 원인은 사회전반에 걸쳐 있기 때문에 민간단체나 상담소의 활성화를 위한 적극적인 행정의 뒷받침과 협력이 요구된다. 넷째, 교사지지는 학교폭력 가해행동에 가설과 반대인 정(+)적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 교사의 태도가 학교폭력 가해행동을 강화하는데 영향을 미친다는 결과이다. 이 연구 결과와 가해행동의 과정을 밝히는 과정에서 교사의 역할에 따라 학교폭력이 해결되거나 악화되는 것을 발견한 선행 연구결과를 바탕으로 학교폭력 개입을 위한 안내서(manual)를 개발하고 이를 공용화 할 필요가 있다. 다섯째, 교사지지가 학교폭력 가해행동에 정(+)적인 영향을 미친다는 결과는 교사의 지지 정도와 강도, 내용은 이를 받아들이는 학생의 가치관에 따라 달라질 수 있음을 보여준다. 따라서 교사의 지지와 이를 받아들이는 학생의 가치관과의 관계에 대한 연구가 이루어진다면 교사지지가 학교폭력 가해행동을 증가시킨다는 결과에 대한 의문점을 해소할 수 있을 것이다.
학교는 지식을 습득하고 바람직한 사회적 발달을 경험하기 위한 교육이 이루어지는 곳이다. 그러나 우리나라의 청소년은 입시 위주의 치열한 경쟁과 성적 지상주의적 교육환경으로 인해 다양한 스트레스와 어려움에 노출되어 있다. 이는 청소년의 문제행동의 원인이 되고 있으며, 학교폭력과 폭력의 잠재화를 가중시키는 원인이 되기도 한다. 학교폭력은 1995년부터 사회문제로 공론화되었다. 이러한 가운데 정부는 2004년 ‘학교폭력예방 및 대책에 관한 법률’과 그 시행령을 제정하여 학교폭력을 조정하고 학생의 인권을 보호하며, 건전한 사회구성원으로 육성하기 위한 노력을 기울이고 있다. 그러나 최근까지 학교 청소년 사이에서 학교폭력은 여전히 발생하고 있고, 그 심각성은 학교폭력 이후 청소년의 학교생활적응 뿐만 아니라 삶 전체에 영향을 미치고 있다. 이에 본 연구는 청소년 학교폭력 가해행동에 영향을 미치는 요인으로 사회적 지지의 하위요인인 친구지지, 가족지지, 교사지지와 인권의식의 매개효과를 검증하여 청소년의 학교폭력 근절을 위한 기초자료를 제공하는데 목적을 두고 있다. 본 연구의 목적을 위해 선행연구를 검토하여 본 연구에 맞는 연구모형을 제시하고 연구가설을 검증하고자 하였다. 가설 검증을 위해 전라북도 남원시 소재 초·중·고등학생 600명을 대상으로 설문지를 배포하였으며, 최종적으로 580부를 SPSS 21.0 for Windows프로그램을 활용하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 사회적 지지가 인권의식에 미치는 영향을 알아보기 위한 회귀분석결과, 사회적 지지의 하위요인 중 친구지지, 가족지지는 정(+)적인 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 교사지지는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 사회적 지지가 학교폭력 가해행동에 미치는 영향에서는 친구지지, 가족지지는 학교폭력 가해행동에 부(-)적인 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 교사지지는 가설과 반대방향인 정(+)적으로 유의하게 나타났다. 셋째, 사회적 지지와 학교폭력 가해행동 사이를 인권의식이 매개하는지를 알아본 결과 교사지지는 매개효과가 없었고, 친구지지, 가족지지는 부분 매개하는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 토대로 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 사회적 지지의 하위요인 중 친구지지, 가족지지와 학교폭력 가해행동 사이에서 인권의식이 부분 매개함이 밝혀졌으므로 학교폭력 가해행동을 감소시키기 위해 인권의식의 필요성을 확인하였다. 따라서 학교에서 의무적으로 실시되고 있는 인권교육의 질적 향상이 요구된다. 특히 인권교육 내용에 가해, 피해, 방관자에 따른 학교폭력의 특징 및 예방교육을 실시해야 한다. 또한 학교폭력이 일어나는 것이 근본적으로 인간 존엄성에 대한 감수성의 결여로 인해 발생하는 것이기에 실생활에 적용할 수 있는 인권교육을 지속적으로 실시해야 할 것이다. 둘째, 가족지지가 학교폭력 가해행동에 부(-)의 영향을 미친다는 연구결과를 통해 학교폭력 가해행동을 예방하기 위해서 부모는 자녀의 입장을 사려 깊게 생각하고 자녀와의 대화의 시간을 늘려 자녀의 고민을 충분히 수용하여야 한다. 그리고 세심한 관심을 기울여 생활상에 특별한 변화가 없는지 주의하여야 한다. 이와 더불어 부모-자녀 간 유대 관계를 강화를 위한 프로그램의 개발과 실행이 필요할 것이다. 셋째, 학교폭력이 일어나는 원인은 사회전반에 걸쳐 있기 때문에 민간단체나 상담소의 활성화를 위한 적극적인 행정의 뒷받침과 협력이 요구된다. 넷째, 교사지지는 학교폭력 가해행동에 가설과 반대인 정(+)적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 교사의 태도가 학교폭력 가해행동을 강화하는데 영향을 미친다는 결과이다. 이 연구 결과와 가해행동의 과정을 밝히는 과정에서 교사의 역할에 따라 학교폭력이 해결되거나 악화되는 것을 발견한 선행 연구결과를 바탕으로 학교폭력 개입을 위한 안내서(manual)를 개발하고 이를 공용화 할 필요가 있다. 다섯째, 교사지지가 학교폭력 가해행동에 정(+)적인 영향을 미친다는 결과는 교사의 지지 정도와 강도, 내용은 이를 받아들이는 학생의 가치관에 따라 달라질 수 있음을 보여준다. 따라서 교사의 지지와 이를 받아들이는 학생의 가치관과의 관계에 대한 연구가 이루어진다면 교사지지가 학교폭력 가해행동을 증가시킨다는 결과에 대한 의문점을 해소할 수 있을 것이다.
A school is a place where education is conducted to acquire knowledge and to experience desirable social development. However, our adolescents in country are exposed to stress and difficulties due to keen competition of the college entrance exam and test score-oriented educational environment. This ...
A school is a place where education is conducted to acquire knowledge and to experience desirable social development. However, our adolescents in country are exposed to stress and difficulties due to keen competition of the college entrance exam and test score-oriented educational environment. This causes adolescents problem behaviors and also causes school violence and increases its latency. School violence has been referred to public opinion as a social problem since 1995. Among this situation, the government established 'the Law for Protection and Measure of School violence' and its enforcement decree in 2004 in order to control school violence and to protect students' human rights, and has made efforts to raise them as healthy society members. However, school violence still occurs among school adolescents till lately and the seriousness influences not only on school life adaptation of adolescents but also on their whole lives. In this connection, this study aims to verify mediating effect of such sub-factors of social support as friend support, family support, teacher support and consciousness of human rights as factors influencing on adolescents' school violence action and then, to suggest basic data for eradication of adolescents' school violence. To satisfy purpose of this study, the researcher reviewed advanced researches and suggested a research model suitable for the study to verify research hypothesis. Questionnaires were distributed to 600 students of primary, middle school and high school in Namwon, Jellabukdo for verification of hypothesis, SPSS 21.0 for Windows program was used on final 580 answers and drew following result. First, according to a regression analysis result to investigate influence of social support on consciousness of human rights, it was shown that friend support and family support among sub-factors of social support had positive significant influence while teacher support did not have significant influence. Second, as for influence of social support on school violence action, it was shown that friend support and family support had negative significant influence on school violence action while teacher support had positive significant influence on the contrary to the hypothesis. Third, according to investigation of mediation by human rights consciousness between social support and school violence action, it was found that teacher support had no mediating effect while friend support and family support had partial mediating effect. Based on above research outcome, the researcher would like to suggest following things. First, it was found that consciousness of human rights had partial mediating effect between such social support sub-factors as friend support, family support and school violence action and therefore, it is necessary to have consciousness of human rights to reduce school violence action. Accordingly, it is required to make qualitative improvement of human right education mandatorily implemented at schools. Especially, with respect to human right education, it is necessary to conduct education on wrongdoing, damage, features of school violence due to on-looking in addition to preventive education. Also, school violence happens fundamentally from lack of sensitivity on human dignity and therefore, it is necessary to continuously perform human right education applicable to actual life. Second, based on the research result that family support has negative influence over school violence action, parents have to deeply consider positions of their children in order to prevent school violence action and to talk more with them to sufficiently accept their worries. Furthermore, they have to pay keen attention to their children to check any changes in their life. Along with this one, it is required to develop and implement programs to strengthen ties between parents and children. Third, it is necessary to make positive administrative support and cooperation to revitalize civil organizations or consultation centers because cause of school violence lies in the overall society. Fourth, it was seen that teacher support had positive significant influence on school violence action on the contrary to the hypothesis. This means attitude of teachers had influence over strengthening school violence action. It is necessary to develop a manual for intervention in school violence and to share its common use on the basis of advanced researches which discovered that school violence was solved or aggravated according to teacher's role as per this research result and in the course of determining bullying behavior. Fifth, the result that teacher support had positive influence over school violence action shows the fact that level, strength and contents of teachers' support depend on values of a student who receives them. Therefore, if a study is made on relationships between teacher's support and values of a student who receives them, it may solve the question about the fact that teacher's support increases school violence action.
A school is a place where education is conducted to acquire knowledge and to experience desirable social development. However, our adolescents in country are exposed to stress and difficulties due to keen competition of the college entrance exam and test score-oriented educational environment. This causes adolescents problem behaviors and also causes school violence and increases its latency. School violence has been referred to public opinion as a social problem since 1995. Among this situation, the government established 'the Law for Protection and Measure of School violence' and its enforcement decree in 2004 in order to control school violence and to protect students' human rights, and has made efforts to raise them as healthy society members. However, school violence still occurs among school adolescents till lately and the seriousness influences not only on school life adaptation of adolescents but also on their whole lives. In this connection, this study aims to verify mediating effect of such sub-factors of social support as friend support, family support, teacher support and consciousness of human rights as factors influencing on adolescents' school violence action and then, to suggest basic data for eradication of adolescents' school violence. To satisfy purpose of this study, the researcher reviewed advanced researches and suggested a research model suitable for the study to verify research hypothesis. Questionnaires were distributed to 600 students of primary, middle school and high school in Namwon, Jellabukdo for verification of hypothesis, SPSS 21.0 for Windows program was used on final 580 answers and drew following result. First, according to a regression analysis result to investigate influence of social support on consciousness of human rights, it was shown that friend support and family support among sub-factors of social support had positive significant influence while teacher support did not have significant influence. Second, as for influence of social support on school violence action, it was shown that friend support and family support had negative significant influence on school violence action while teacher support had positive significant influence on the contrary to the hypothesis. Third, according to investigation of mediation by human rights consciousness between social support and school violence action, it was found that teacher support had no mediating effect while friend support and family support had partial mediating effect. Based on above research outcome, the researcher would like to suggest following things. First, it was found that consciousness of human rights had partial mediating effect between such social support sub-factors as friend support, family support and school violence action and therefore, it is necessary to have consciousness of human rights to reduce school violence action. Accordingly, it is required to make qualitative improvement of human right education mandatorily implemented at schools. Especially, with respect to human right education, it is necessary to conduct education on wrongdoing, damage, features of school violence due to on-looking in addition to preventive education. Also, school violence happens fundamentally from lack of sensitivity on human dignity and therefore, it is necessary to continuously perform human right education applicable to actual life. Second, based on the research result that family support has negative influence over school violence action, parents have to deeply consider positions of their children in order to prevent school violence action and to talk more with them to sufficiently accept their worries. Furthermore, they have to pay keen attention to their children to check any changes in their life. Along with this one, it is required to develop and implement programs to strengthen ties between parents and children. Third, it is necessary to make positive administrative support and cooperation to revitalize civil organizations or consultation centers because cause of school violence lies in the overall society. Fourth, it was seen that teacher support had positive significant influence on school violence action on the contrary to the hypothesis. This means attitude of teachers had influence over strengthening school violence action. It is necessary to develop a manual for intervention in school violence and to share its common use on the basis of advanced researches which discovered that school violence was solved or aggravated according to teacher's role as per this research result and in the course of determining bullying behavior. Fifth, the result that teacher support had positive influence over school violence action shows the fact that level, strength and contents of teachers' support depend on values of a student who receives them. Therefore, if a study is made on relationships between teacher's support and values of a student who receives them, it may solve the question about the fact that teacher's support increases school violence action.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.