본 연구는 유아교사의 직무스트레스와 역할수행에 대하여 교사가 어떻게 인식하고 있는지 변인별(경력, 학력, 학급원아 수, 급여, 근무시간)로 알아보고 유아교사의 직무스트레스와 역할수행인식에 대하여 교사가 소속된 기관유형에 따라 어떤 차이가 있는지 살펴보고 유아교사의 직무스트레스와 역할수행인식 간에는 어떤 관계가 있는가를 알아보고자 한다. 본 연구에서 위와 같은 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아교사의 직무스트레스의 정도는 어떠한가? 1-1 유아교사의 직무스트레스 정도는 교사의 일반적인 배경 변인 (경력, 학력, 학급의 원아 수, 급여, 근무시간)에 따라 차이가 있는가? 1-2 유아교사의 직무스트레스 정도는 기관의 유형(설립유형, 시설유형) 에 따라 차이가 있는가? 2. 유아교사의 역할수행 정도는 어떠한가? 2-1 유아교사 역할수행에 대한 인식은 교사의 일반적인 배경 변인 (경력, 학력, 학급의 원아 수, 급여, 근무시간)에 따라 차이가 있는가? 2-2 유아교사 역할수행인식 정도는 기관의 유형(설립유형, 시설유형)에 따라 차이가 있는가? 3. 유아교사의 직무스트레스와 유아교사의 역할수행인식 정도 간에는 어떤 관계가 있는가? 본 연구의 대상은 전라북도 전주, 익산, 군산에 위치하고 있는 유치원 어린이집 교사로 교육을 담당하고 있는 교사들을 대상으로 하였으며 공립 유치원교사 30명, 사립 유치원교사 53명, 공립 어린이집 62명, 사립(민간) 어린이집 77명 총 222명이다. 본 연구에서는 유아교사의 직무스트레스를 알아보기 위하여 Clark이 개발하고 D'Arienzo와 Moracco와 Krajewski(1982)가 수정한 교사직무 스트레스요인질문지(Modified Teacher Occupational ...
본 연구는 유아교사의 직무스트레스와 역할수행에 대하여 교사가 어떻게 인식하고 있는지 변인별(경력, 학력, 학급원아 수, 급여, 근무시간)로 알아보고 유아교사의 직무스트레스와 역할수행인식에 대하여 교사가 소속된 기관유형에 따라 어떤 차이가 있는지 살펴보고 유아교사의 직무스트레스와 역할수행인식 간에는 어떤 관계가 있는가를 알아보고자 한다. 본 연구에서 위와 같은 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아교사의 직무스트레스의 정도는 어떠한가? 1-1 유아교사의 직무스트레스 정도는 교사의 일반적인 배경 변인 (경력, 학력, 학급의 원아 수, 급여, 근무시간)에 따라 차이가 있는가? 1-2 유아교사의 직무스트레스 정도는 기관의 유형(설립유형, 시설유형) 에 따라 차이가 있는가? 2. 유아교사의 역할수행 정도는 어떠한가? 2-1 유아교사 역할수행에 대한 인식은 교사의 일반적인 배경 변인 (경력, 학력, 학급의 원아 수, 급여, 근무시간)에 따라 차이가 있는가? 2-2 유아교사 역할수행인식 정도는 기관의 유형(설립유형, 시설유형)에 따라 차이가 있는가? 3. 유아교사의 직무스트레스와 유아교사의 역할수행인식 정도 간에는 어떤 관계가 있는가? 본 연구의 대상은 전라북도 전주, 익산, 군산에 위치하고 있는 유치원 어린이집 교사로 교육을 담당하고 있는 교사들을 대상으로 하였으며 공립 유치원교사 30명, 사립 유치원교사 53명, 공립 어린이집 62명, 사립(민간) 어린이집 77명 총 222명이다. 본 연구에서는 유아교사의 직무스트레스를 알아보기 위하여 Clark이 개발하고 D'Arienzo와 Moracco와 Krajewski(1982)가 수정한 교사직무 스트레스요인질문지(Modified Teacher Occupational Stress Factor Questionnaire)를 보완하여 이지영(2008)이 사용한 도구를 재구성하여 사용하였다. 그리고 유아교사의 역할수행인식을 알아보기 위하여 조부경과 Saracho(1997)의 ‘유치원 교사 역할수행 평정도구(Early Childhood Teacher's Role Rating Scale : ECTRRS)’를 수정하여 사용한 고문영(2001)의 도구를 재구성하여 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 15.0 윈도우용 프로그램을 이용하여 자료를 분석하였다. 연구대상의 일반적 배경을 파악하기 위하여 빈도와 백분율을 산출하였다. 연구 문제에 따라 일원변량분석, 이원변량분석, Pearson의 적률상관분석, 동시투입 방식의 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 직무스트레스 지각의 정도는 교사들의 경력이 적을수록, 학력이 낮을수록, 학급원아수가 많을수록, 급여가 적을수록, 근무시간이 많은 집단이 직무스트레스가 높게 나타났다. 그 차이는 경력에서 스트레스하위요인 원아의 활동요인, 행정지원요인, 대인관련요인, 경제사회적 요인에서, 학력은 경제사회적 요인에서, 급여는 행정지원요인, 대인관련요인, 경제사회적요인 에서 유의한 차이가 있었다. 둘째, 유아교사의 직무스트레스는 유아교사의 소속기관에 따라 설립유형에서 원아와의활동요인과 업무관련 요인에서 사립 보다 공립이 스트레스 정도가 더 높으며 대인관련요인과 행정지원 그리고 경제 사회적 요인에서 공립 보다 사립이 스트레스 정도가 더 높았다. 시설유형 에서는 어린이집이 유치원보다 더 높았다. 그 차이는 설립유형은 행정지원요인, 경제사회적요인 에서 시설유형은 업무관련, 대인관련요인, 행정지원요인, 경제사회적요인 에서 통계적으로 유의한 정도에 해당하는 것으로 나타났다. 셋째, 유아교사의 역할수행에 대한 교사들의 인식은 경력이 많을수록, 학력이 높을수록, 담당원아 수가 많을수록, 급여를 많이 받는 교사가, 근무시간이 적은 집단이 역할수행 인식이 높게 나타났다. 그 차이는 교육과정 설계자와 상담자는 모든 변인에서 일과계획 및 수행자, 연구자, 행정 관리자 역할에서는 변인 경력, 학력, 급여에서 유의한 차이를 보였다. 넷째, 유아교사의 역할수행인식의 정도는 기관의 유형에 따라 설립유형에서 사립 보다 공립이 역할수행인식의 정도가 더 높으며 시설유형 에서는 어린이집이 유치원보다 더 높았다. 그 차이는 하위요인의 설립유형과 시설유형 의 모든 차이의 경우에서 통계적으로 유의한 정도에 해당하는 것으로 나타났다. 다섯째, 유아교사 직무스트레스의 여러 요인들은 역할수행인식의 여러 측면에서 유의한 상관을 유지하고 있었다. 전체적으로 높은 역 상관을 나타내어 직무스트레스를 높게 지각할수록 역할은 잘 수행하지 못하는 것을 알 수 있다. 이상에서 제시한 바와 같이 유아교사의 직무스트레스와 역할수행인식과 관계가 있으며 직무스트레스 요인들은 역할수행 인식에 영향을 주고 있음을 알 수 있다. 따라서 역할수행인식을 높이고 보다나은 교육을 위해서는 교사의 스트레스가 높아지지 않도록 다각적인 정책지원과 교사를 위한 제도개선이 필요함을 시사한다.
본 연구는 유아교사의 직무스트레스와 역할수행에 대하여 교사가 어떻게 인식하고 있는지 변인별(경력, 학력, 학급원아 수, 급여, 근무시간)로 알아보고 유아교사의 직무스트레스와 역할수행인식에 대하여 교사가 소속된 기관유형에 따라 어떤 차이가 있는지 살펴보고 유아교사의 직무스트레스와 역할수행인식 간에는 어떤 관계가 있는가를 알아보고자 한다. 본 연구에서 위와 같은 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아교사의 직무스트레스의 정도는 어떠한가? 1-1 유아교사의 직무스트레스 정도는 교사의 일반적인 배경 변인 (경력, 학력, 학급의 원아 수, 급여, 근무시간)에 따라 차이가 있는가? 1-2 유아교사의 직무스트레스 정도는 기관의 유형(설립유형, 시설유형) 에 따라 차이가 있는가? 2. 유아교사의 역할수행 정도는 어떠한가? 2-1 유아교사 역할수행에 대한 인식은 교사의 일반적인 배경 변인 (경력, 학력, 학급의 원아 수, 급여, 근무시간)에 따라 차이가 있는가? 2-2 유아교사 역할수행인식 정도는 기관의 유형(설립유형, 시설유형)에 따라 차이가 있는가? 3. 유아교사의 직무스트레스와 유아교사의 역할수행인식 정도 간에는 어떤 관계가 있는가? 본 연구의 대상은 전라북도 전주, 익산, 군산에 위치하고 있는 유치원 어린이집 교사로 교육을 담당하고 있는 교사들을 대상으로 하였으며 공립 유치원교사 30명, 사립 유치원교사 53명, 공립 어린이집 62명, 사립(민간) 어린이집 77명 총 222명이다. 본 연구에서는 유아교사의 직무스트레스를 알아보기 위하여 Clark이 개발하고 D'Arienzo와 Moracco와 Krajewski(1982)가 수정한 교사직무 스트레스요인질문지(Modified Teacher Occupational Stress Factor Questionnaire)를 보완하여 이지영(2008)이 사용한 도구를 재구성하여 사용하였다. 그리고 유아교사의 역할수행인식을 알아보기 위하여 조부경과 Saracho(1997)의 ‘유치원 교사 역할수행 평정도구(Early Childhood Teacher's Role Rating Scale : ECTRRS)’를 수정하여 사용한 고문영(2001)의 도구를 재구성하여 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 15.0 윈도우용 프로그램을 이용하여 자료를 분석하였다. 연구대상의 일반적 배경을 파악하기 위하여 빈도와 백분율을 산출하였다. 연구 문제에 따라 일원변량분석, 이원변량분석, Pearson의 적률상관분석, 동시투입 방식의 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 직무스트레스 지각의 정도는 교사들의 경력이 적을수록, 학력이 낮을수록, 학급원아수가 많을수록, 급여가 적을수록, 근무시간이 많은 집단이 직무스트레스가 높게 나타났다. 그 차이는 경력에서 스트레스하위요인 원아의 활동요인, 행정지원요인, 대인관련요인, 경제사회적 요인에서, 학력은 경제사회적 요인에서, 급여는 행정지원요인, 대인관련요인, 경제사회적요인 에서 유의한 차이가 있었다. 둘째, 유아교사의 직무스트레스는 유아교사의 소속기관에 따라 설립유형에서 원아와의활동요인과 업무관련 요인에서 사립 보다 공립이 스트레스 정도가 더 높으며 대인관련요인과 행정지원 그리고 경제 사회적 요인에서 공립 보다 사립이 스트레스 정도가 더 높았다. 시설유형 에서는 어린이집이 유치원보다 더 높았다. 그 차이는 설립유형은 행정지원요인, 경제사회적요인 에서 시설유형은 업무관련, 대인관련요인, 행정지원요인, 경제사회적요인 에서 통계적으로 유의한 정도에 해당하는 것으로 나타났다. 셋째, 유아교사의 역할수행에 대한 교사들의 인식은 경력이 많을수록, 학력이 높을수록, 담당원아 수가 많을수록, 급여를 많이 받는 교사가, 근무시간이 적은 집단이 역할수행 인식이 높게 나타났다. 그 차이는 교육과정 설계자와 상담자는 모든 변인에서 일과계획 및 수행자, 연구자, 행정 관리자 역할에서는 변인 경력, 학력, 급여에서 유의한 차이를 보였다. 넷째, 유아교사의 역할수행인식의 정도는 기관의 유형에 따라 설립유형에서 사립 보다 공립이 역할수행인식의 정도가 더 높으며 시설유형 에서는 어린이집이 유치원보다 더 높았다. 그 차이는 하위요인의 설립유형과 시설유형 의 모든 차이의 경우에서 통계적으로 유의한 정도에 해당하는 것으로 나타났다. 다섯째, 유아교사 직무스트레스의 여러 요인들은 역할수행인식의 여러 측면에서 유의한 상관을 유지하고 있었다. 전체적으로 높은 역 상관을 나타내어 직무스트레스를 높게 지각할수록 역할은 잘 수행하지 못하는 것을 알 수 있다. 이상에서 제시한 바와 같이 유아교사의 직무스트레스와 역할수행인식과 관계가 있으며 직무스트레스 요인들은 역할수행 인식에 영향을 주고 있음을 알 수 있다. 따라서 역할수행인식을 높이고 보다나은 교육을 위해서는 교사의 스트레스가 높아지지 않도록 다각적인 정책지원과 교사를 위한 제도개선이 필요함을 시사한다.
This study of early childhood teachers to perform duties for the role of stress and how to recognize that the teacher-specific variables (career, education, number of kindergarten classes, salary, working hours) to learn to perform the role of early childhood teachers' perceptions about job stress a...
This study of early childhood teachers to perform duties for the role of stress and how to recognize that the teacher-specific variables (career, education, number of kindergarten classes, salary, working hours) to learn to perform the role of early childhood teachers' perceptions about job stress and teacher Depending on the type of affiliated organizations look at whether there is any difference between Job Stress and Role of Early Childhood Teacher Recognition To investigate whether any relationship between. In this study, the research setting for the purposes of the above problem is as follows. 1. Early Childhood Teacher What is the degree of job stress? 1-1 Early Childhood Teacher Job Stress of the general background of the teacher variables (career, education, kindergarten class number, salary, working hours), the difference is there? 1-2 Early Childhood Teacher Job Stress of the type of the institution (establishment type, facility type), the difference does? Two. What is the role of early childhood teachers about performing? Awareness of early childhood teachers 2-1 Role of the teacher's general background variables (career, education, kindergarten class number, salary, working hours), the difference is there? 2-2 Role Early Childhood Teacher perception of the type of institution (establishment type, facility type), the difference is there? Three. Toddler Teachers' Job Stress and the role of early childhood teachers do What is the relationship between perception? The subjects of this study Jeonju, Iksan, Gunsan is located in kindergarten and nursery teachers responsible for the education of teachers were enrolled in public kindergarten teacher 30 people, private kindergarten teacher 53 people, 62 people a public day care center, private (private) childcare a total of 77 people is 222 people. In this study, early childhood teachers' job stress to investigate the development of Clark and D'Arienzo and Moracco and Krajewski (1982) modified by a teacher job stress questionnaire (Modified Teacher Occupational Stress Factor Questionnaire) complements Lee Ji Young (2008) by reconfiguring the tools were used. And early childhood teacher plays a role recognized to investigate jobugyeong and Saracho (1997) The 'Kindergarten Teacher Role leveling tool (Early Childhood Teacher's Role Rating Scale: ECTRRS)' Modify the use gomunyoung (2001) Tools reconstruction using were The data collected by SPSS 15.0 for Windows program data were analyzed. General background of the study in order to determine the frequency and percentage were calculated. ANOVA according to the research questions, two - way ANOVA, Pearson's product-moment correlation analysis, regression analysis of simultaneous injection method was performed. The results of this study can be summarized as follows. First, early childhood teachers perceptions of the degree of job stress, the less likely the teacher's career, the lower the education, the more the number of kindergarten classes, smaller salaries, working hours and job stress were higher in large groups. Experience the difference of stress in the sub-factor activity factors kindergartener, administrative support factors related to interpersonal factors, economic and social factors, the education in the economic and social factors, and pay administrative support factors related to interpersonal factors, no significant differences in the economic and social factors There was Second, the teacher's job stress Infant Toddler Teacher's organization established in accordance with the kindergarteners in the type of work-related factors and factors with activities in the private than the public is much more likely stress related to interpersonal factors and social factors, and economic and administrative support from the public than the private the higher the stress level. In this type of day care facilities were more than two kindergartens. The difference established administrative support type factors, economic and social factors related to the business in the facility type, and interpersonal factors related administrative support factors, from economic and social factors that correspond to a statistically significant degree was. Third, the role of early childhood teachers' perceptions about performing career, the more teachers, higher education, your kindergartener greater the number, the teacher receives a large salary, working hours and less aware groups perform this role, respectively. Curriculum designers and consultants, the difference in the work plan and all the attendant factors, researchers, administrators, the variable-winning role, education, showed significant differences in pay. Fourth, the role of early childhood teachers recognize the extent of performing the type of institution established in accordance with the type performed in the private than the public awareness about the role of the type of facility the child care center is higher than the K respectively. The establishment of sub-factors and the difference in the type and facility type in the case of any difference that corresponds to a statistically significant degree was. Fifth, a number of factors in early childhood teacher job stress in many aspects of the Role recognize significant correlation was maintained. Overall, a high inverse correlation with expressed high perceived job stress more the role can be seen that does not perform well. As presented in more than one job stress and the role of early childhood teachers do, and job stress perceptions and relationships to influence their Role recognition can see that. So do the role better education in order to raise awareness of teachers to avoid high stress a multifaceted system for teachers, policy support and suggests a need for improvement.
This study of early childhood teachers to perform duties for the role of stress and how to recognize that the teacher-specific variables (career, education, number of kindergarten classes, salary, working hours) to learn to perform the role of early childhood teachers' perceptions about job stress and teacher Depending on the type of affiliated organizations look at whether there is any difference between Job Stress and Role of Early Childhood Teacher Recognition To investigate whether any relationship between. In this study, the research setting for the purposes of the above problem is as follows. 1. Early Childhood Teacher What is the degree of job stress? 1-1 Early Childhood Teacher Job Stress of the general background of the teacher variables (career, education, kindergarten class number, salary, working hours), the difference is there? 1-2 Early Childhood Teacher Job Stress of the type of the institution (establishment type, facility type), the difference does? Two. What is the role of early childhood teachers about performing? Awareness of early childhood teachers 2-1 Role of the teacher's general background variables (career, education, kindergarten class number, salary, working hours), the difference is there? 2-2 Role Early Childhood Teacher perception of the type of institution (establishment type, facility type), the difference is there? Three. Toddler Teachers' Job Stress and the role of early childhood teachers do What is the relationship between perception? The subjects of this study Jeonju, Iksan, Gunsan is located in kindergarten and nursery teachers responsible for the education of teachers were enrolled in public kindergarten teacher 30 people, private kindergarten teacher 53 people, 62 people a public day care center, private (private) childcare a total of 77 people is 222 people. In this study, early childhood teachers' job stress to investigate the development of Clark and D'Arienzo and Moracco and Krajewski (1982) modified by a teacher job stress questionnaire (Modified Teacher Occupational Stress Factor Questionnaire) complements Lee Ji Young (2008) by reconfiguring the tools were used. And early childhood teacher plays a role recognized to investigate jobugyeong and Saracho (1997) The 'Kindergarten Teacher Role leveling tool (Early Childhood Teacher's Role Rating Scale: ECTRRS)' Modify the use gomunyoung (2001) Tools reconstruction using were The data collected by SPSS 15.0 for Windows program data were analyzed. General background of the study in order to determine the frequency and percentage were calculated. ANOVA according to the research questions, two - way ANOVA, Pearson's product-moment correlation analysis, regression analysis of simultaneous injection method was performed. The results of this study can be summarized as follows. First, early childhood teachers perceptions of the degree of job stress, the less likely the teacher's career, the lower the education, the more the number of kindergarten classes, smaller salaries, working hours and job stress were higher in large groups. Experience the difference of stress in the sub-factor activity factors kindergartener, administrative support factors related to interpersonal factors, economic and social factors, the education in the economic and social factors, and pay administrative support factors related to interpersonal factors, no significant differences in the economic and social factors There was Second, the teacher's job stress Infant Toddler Teacher's organization established in accordance with the kindergarteners in the type of work-related factors and factors with activities in the private than the public is much more likely stress related to interpersonal factors and social factors, and economic and administrative support from the public than the private the higher the stress level. In this type of day care facilities were more than two kindergartens. The difference established administrative support type factors, economic and social factors related to the business in the facility type, and interpersonal factors related administrative support factors, from economic and social factors that correspond to a statistically significant degree was. Third, the role of early childhood teachers' perceptions about performing career, the more teachers, higher education, your kindergartener greater the number, the teacher receives a large salary, working hours and less aware groups perform this role, respectively. Curriculum designers and consultants, the difference in the work plan and all the attendant factors, researchers, administrators, the variable-winning role, education, showed significant differences in pay. Fourth, the role of early childhood teachers recognize the extent of performing the type of institution established in accordance with the type performed in the private than the public awareness about the role of the type of facility the child care center is higher than the K respectively. The establishment of sub-factors and the difference in the type and facility type in the case of any difference that corresponds to a statistically significant degree was. Fifth, a number of factors in early childhood teacher job stress in many aspects of the Role recognize significant correlation was maintained. Overall, a high inverse correlation with expressed high perceived job stress more the role can be seen that does not perform well. As presented in more than one job stress and the role of early childhood teachers do, and job stress perceptions and relationships to influence their Role recognition can see that. So do the role better education in order to raise awareness of teachers to avoid high stress a multifaceted system for teachers, policy support and suggests a need for improvement.
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