최근 철도궤도 건설 전 구간에서 자갈도상이 아닌 콘크리트도상 궤도가 시공되고 있다. 이는 자갈도상의 특성상 지속적인 유지보수가 필요하다 보니 늘어나는 유지관리비용을 감당하기 어려워지게 되어 결국 대안으로 선택한 것이 콘크리트도상인 것이다. 그러나 콘크리트의 수화열 반응과 온도 수축균열 등의 영향으로 콘크리트 도상 궤도의 유지관리 문제점이 점점 증가하고 있어 이에 대한 다양한 연구들이 진행되고 있다. 본 연구는 궤도틀림을 평가하는 TQI값의 특성과 균열이 TQI에 미치는 현황관계를 조사하였으며 TQI값과 균열진전과의 관계분석을 통해 이 값들의 상관성 정도를 비교 분석하였다. 분석 결과를 바탕으로 균열크기의 변화에 따른 단일 궤도틀림(...
최근 철도궤도 건설 전 구간에서 자갈도상이 아닌 콘크리트도상 궤도가 시공되고 있다. 이는 자갈도상의 특성상 지속적인 유지보수가 필요하다 보니 늘어나는 유지관리비용을 감당하기 어려워지게 되어 결국 대안으로 선택한 것이 콘크리트도상인 것이다. 그러나 콘크리트의 수화열 반응과 온도 수축균열 등의 영향으로 콘크리트 도상 궤도의 유지관리 문제점이 점점 증가하고 있어 이에 대한 다양한 연구들이 진행되고 있다. 본 연구는 궤도틀림을 평가하는 TQI값의 특성과 균열이 TQI에 미치는 현황관계를 조사하였으며 TQI값과 균열진전과의 관계분석을 통해 이 값들의 상관성 정도를 비교 분석하였다. 분석 결과를 바탕으로 균열크기의 변화에 따른 단일 궤도틀림(면틀림) 측정값의 변화량과 전문가 설문조사 응답을 종합하여 유지관리 의사결정 기준을 제안하였으며, 침목매립형 궤도에서 궤도틀림 발생의 주요원인인 침목유동이 있는 침목테두리 균열에 적합한 균열보수 공법을 제안하였다. 이들 통해 급증하고 있는 콘크리트도상 궤도의 예방 안전관리 및 유지관리 수행의 보다 발전된 방법론을 이끌어내었으며 현장에서의 균열과 궤도틀림의 관계성검토에 따른 실제적인 업무 수행에 큰 도움이 될 수 있도록 기준을 제시하였다.
최근 철도궤도 건설 전 구간에서 자갈도상이 아닌 콘크리트도상 궤도가 시공되고 있다. 이는 자갈도상의 특성상 지속적인 유지보수가 필요하다 보니 늘어나는 유지관리비용을 감당하기 어려워지게 되어 결국 대안으로 선택한 것이 콘크리트도상인 것이다. 그러나 콘크리트의 수화열 반응과 온도 수축균열 등의 영향으로 콘크리트 도상 궤도의 유지관리 문제점이 점점 증가하고 있어 이에 대한 다양한 연구들이 진행되고 있다. 본 연구는 궤도틀림을 평가하는 TQI값의 특성과 균열이 TQI에 미치는 현황관계를 조사하였으며 TQI값과 균열진전과의 관계분석을 통해 이 값들의 상관성 정도를 비교 분석하였다. 분석 결과를 바탕으로 균열크기의 변화에 따른 단일 궤도틀림(면틀림) 측정값의 변화량과 전문가 설문조사 응답을 종합하여 유지관리 의사결정 기준을 제안하였으며, 침목매립형 궤도에서 궤도틀림 발생의 주요원인인 침목유동이 있는 침목테두리 균열에 적합한 균열보수 공법을 제안하였다. 이들 통해 급증하고 있는 콘크리트도상 궤도의 예방 안전관리 및 유지관리 수행의 보다 발전된 방법론을 이끌어내었으며 현장에서의 균열과 궤도틀림의 관계성검토에 따른 실제적인 업무 수행에 큰 도움이 될 수 있도록 기준을 제시하였다.
Recently, in the total railroad construction field, the concrete slab track is adapted, not ballast track. Because the ballast track have the characteristics doing the ongoing maintenance and difficult to handle increasing maintenance costs, eventually the concrete slab track is selected as an alter...
Recently, in the total railroad construction field, the concrete slab track is adapted, not ballast track. Because the ballast track have the characteristics doing the ongoing maintenance and difficult to handle increasing maintenance costs, eventually the concrete slab track is selected as an alternative. However, owing to the hydration heat reactions and temperature affected shrinkage cracks related to concrete itself, a variety of studies to solve maintenance problems related to concrete slab track are underway. This study searched for characteristic of TQI values evaluating the track irregularity, and current relation of the impact the crack renders on TQI. Then through analysis of TQI value and relation of concrete slab track with crack progression, compared correlations of these values. As a result, by integrating estimated value of single crack irregularity according to change of crack size and response to expert survey, suggested maintenance management decision-making standard. Also, suggested an appropriate crack maintenance method for sleeper brim crack which has sleeper moving, a main cause of occurrence of track irregularity in sleeper filling-up type track. Through these steps, we extracted a further enhanced methodology of preventative safety management, maintenance, and administration of concrete bed track and contributed to the study on the relevance of cracks and disorder of track by suggesting the standard.
Recently, in the total railroad construction field, the concrete slab track is adapted, not ballast track. Because the ballast track have the characteristics doing the ongoing maintenance and difficult to handle increasing maintenance costs, eventually the concrete slab track is selected as an alternative. However, owing to the hydration heat reactions and temperature affected shrinkage cracks related to concrete itself, a variety of studies to solve maintenance problems related to concrete slab track are underway. This study searched for characteristic of TQI values evaluating the track irregularity, and current relation of the impact the crack renders on TQI. Then through analysis of TQI value and relation of concrete slab track with crack progression, compared correlations of these values. As a result, by integrating estimated value of single crack irregularity according to change of crack size and response to expert survey, suggested maintenance management decision-making standard. Also, suggested an appropriate crack maintenance method for sleeper brim crack which has sleeper moving, a main cause of occurrence of track irregularity in sleeper filling-up type track. Through these steps, we extracted a further enhanced methodology of preventative safety management, maintenance, and administration of concrete bed track and contributed to the study on the relevance of cracks and disorder of track by suggesting the standard.
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