본 연구의 목적은 지적장애 아동을 대상으로 실험 집단에게 코어운동프로그램의 수행시킨 후, 그에 따라 12주간의 프로그램 실시 전과 후의 보행의 생체역학적 변인들을 비교분석하고 특징을 알아보는 데 있다. 연구를 수행하기 위해서 하지의 병력을 경험하지 않은 지적장애 8세 이상 12세 이하의 여자 아동을 대상으로 하였으며, 통제집단 7명과 실험집단 7명 등 총 14명으로 선정하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 발목관절의 움직임에 있어서, 배측굴곡과 저측굴곡은 착지에서 각도가 증가하였고, 중지지에서는 사전·사후에 따른 두 집단간의 차이에서 각도가 증가하였다. 외번과 내번에 있어서는 착지, 중지지, 이지에서 모두 각도가 증가하고 그에 따른 ROM에서는 추진국면에서 사전·사후에 따른 각도가 증가하였다. 관절의 가동범위가 증가되고 발목이 유연함을 보이며 안정된 보행형태를 보였다. ...
본 연구의 목적은 지적장애 아동을 대상으로 실험 집단에게 코어운동프로그램의 수행시킨 후, 그에 따라 12주간의 프로그램 실시 전과 후의 보행의 생체역학적 변인들을 비교분석하고 특징을 알아보는 데 있다. 연구를 수행하기 위해서 하지의 병력을 경험하지 않은 지적장애 8세 이상 12세 이하의 여자 아동을 대상으로 하였으며, 통제집단 7명과 실험집단 7명 등 총 14명으로 선정하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 발목관절의 움직임에 있어서, 배측굴곡과 저측굴곡은 착지에서 각도가 증가하였고, 중지지에서는 사전·사후에 따른 두 집단간의 차이에서 각도가 증가하였다. 외번과 내번에 있어서는 착지, 중지지, 이지에서 모두 각도가 증가하고 그에 따른 ROM에서는 추진국면에서 사전·사후에 따른 각도가 증가하였다. 관절의 가동범위가 증가되고 발목이 유연함을 보이며 안정된 보행형태를 보였다. 무릎관절 움직임에 있어서, 굴곡과 신전의 움직임은 착지, 중지지기, 이지에서 각도가 증가하였고, 그에 따른 ROM에서도 착지국면에서 각도가 증가하였다. 코어운동 프로그램을 한 후 무릎각이 펴지는 곧고 안정된 보행형태를 보였다. 엉덩관절 움직임에 있어서, 굴곡과 신전의 움직임은 이지에서 차이가있었고, 내전과 외전의 움직임도 이지에서 각도차이가 있었다. 내측과 외측의 움직임은 착지, 중지지, 이지 모두에서 각도가 증하였다. ROM에서 착지국면에서도 각도가 증가하였다. 코어 근육의 유연성과 근력증가로 상체가 펴지고 보폭이 넓어진다는 의미로 안정된 보행 형태를 보였다. 골반각 움직임에 있어서, 전방과 후방의 움직임은 착지, 중지지, 이지 모두에서 각도가 증가하였다. 그에 따른, ROM에서 추진국면에서 각도가 증가 하였다. 코어 근육의 유연성과 근력증가로 상체가 펴지고 보폭이 넓어진다는 의미로 안정된 보행 형태를 보였다. 이러한 결론을 종합하여 볼 때, 모든 분석변인에서 집단 간과 실험집단의 사전·사후 코어운동 프로그램에 대한 상호작용은 통계적으로 나타나지 않았으나, 발목관절과 무릎관절, 엉덩관절 및 골반각의 결과로 미루어 보아 운동 효과가 입증되었다. 12주간의 코어운동 프로그램은 보행 시 필요한 복근과 허벅지, 등 근육을 발달시켜 발목관절과 무릎관절, 엉덩관절 및 골반각이 정상아동 보행과 비슷해지고 보행이 안정됨에 따라 코어운동의 실효성 입증되었다.
본 연구의 목적은 지적장애 아동을 대상으로 실험 집단에게 코어운동프로그램의 수행시킨 후, 그에 따라 12주간의 프로그램 실시 전과 후의 보행의 생체역학적 변인들을 비교분석하고 특징을 알아보는 데 있다. 연구를 수행하기 위해서 하지의 병력을 경험하지 않은 지적장애 8세 이상 12세 이하의 여자 아동을 대상으로 하였으며, 통제집단 7명과 실험집단 7명 등 총 14명으로 선정하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 발목관절의 움직임에 있어서, 배측굴곡과 저측굴곡은 착지에서 각도가 증가하였고, 중지지에서는 사전·사후에 따른 두 집단간의 차이에서 각도가 증가하였다. 외번과 내번에 있어서는 착지, 중지지, 이지에서 모두 각도가 증가하고 그에 따른 ROM에서는 추진국면에서 사전·사후에 따른 각도가 증가하였다. 관절의 가동범위가 증가되고 발목이 유연함을 보이며 안정된 보행형태를 보였다. 무릎관절 움직임에 있어서, 굴곡과 신전의 움직임은 착지, 중지지기, 이지에서 각도가 증가하였고, 그에 따른 ROM에서도 착지국면에서 각도가 증가하였다. 코어운동 프로그램을 한 후 무릎각이 펴지는 곧고 안정된 보행형태를 보였다. 엉덩관절 움직임에 있어서, 굴곡과 신전의 움직임은 이지에서 차이가있었고, 내전과 외전의 움직임도 이지에서 각도차이가 있었다. 내측과 외측의 움직임은 착지, 중지지, 이지 모두에서 각도가 증하였다. ROM에서 착지국면에서도 각도가 증가하였다. 코어 근육의 유연성과 근력증가로 상체가 펴지고 보폭이 넓어진다는 의미로 안정된 보행 형태를 보였다. 골반각 움직임에 있어서, 전방과 후방의 움직임은 착지, 중지지, 이지 모두에서 각도가 증가하였다. 그에 따른, ROM에서 추진국면에서 각도가 증가 하였다. 코어 근육의 유연성과 근력증가로 상체가 펴지고 보폭이 넓어진다는 의미로 안정된 보행 형태를 보였다. 이러한 결론을 종합하여 볼 때, 모든 분석변인에서 집단 간과 실험집단의 사전·사후 코어운동 프로그램에 대한 상호작용은 통계적으로 나타나지 않았으나, 발목관절과 무릎관절, 엉덩관절 및 골반각의 결과로 미루어 보아 운동 효과가 입증되었다. 12주간의 코어운동 프로그램은 보행 시 필요한 복근과 허벅지, 등 근육을 발달시켜 발목관절과 무릎관절, 엉덩관절 및 골반각이 정상아동 보행과 비슷해지고 보행이 안정됨에 따라 코어운동의 실효성 입증되었다.
The purpose of this study, after the intellectual disabled children to be executed in the core-exercise program in the experimental group to target, the biomechanical complexion of walking before and after the implementation of the 12 -week program comparative analysis and accordingly there is a pur...
The purpose of this study, after the intellectual disabled children to be executed in the core-exercise program in the experimental group to target, the biomechanical complexion of walking before and after the implementation of the 12 -week program comparative analysis and accordingly there is a purpose in order to examine the characteristics. It is intended for intellectual disability 8 years of age or under 12 years old female children who have not experienced the troops have to carry out the research, was elected to a total of 14 people of the experimental group seven of the control group seven. The results of the study are as follows. In the motion of the ankle joint, the dorsal flexion and plantal flexion angle is increased in the land, by the stop, the difference between the two groups associated with the pre- and post, the angle was increased. Landing in eversion and inversion, or stop, everyone of angle increased in the page, the angle associated with the pre- and post in the promotion aspect was increased in ROM associated with it. The movable range of the joint is increased to show the suppleness ankle, it showed a stable walking form . In the motion of the knee joint, movement of flexion and shrine landing , stop is, the angle is increased in the page, the angle is increased in ROM also landing aspects associated with it . After the core-exercise program, it showed straight stable walking form spread knee angle. In the motion of the hip joint, there is a difference of no movement of flexion and shrine, there was angular difference because there is no movement of civil war and Gaiden. Inner and outer movements landing, or stopped, in all angles increased. Angle is also increased in the landing phase from ROM. Upper body to increase muscle flexibility and strength of the core I showed stable walking form in the sense that stride spreads. In the pelvis each move, forward and backward movements landing, or stopped, in all angles increased. Associated with it, the angle is increased in promoting aspects from ROM. Upper body to increase muscle flexibility and strength of the core I showed stable walking form in the sense that stride spreads. When viewed by Together these conclusions, the interaction of pre - post of a core exercise program collective oversight experimental populations in all analyzes varying factors, although not statistically display, ankle joint and knee joint, to say as a result of the angle of the hip joint and pelvis motion effect has been demonstrated. 12 weeks of the core of the exercise program, abs and thighs required at the time of walking, muscle was allowed to develop ankle joint and the knee joint, such as the angle of the hip joint and pelvis, walking is similar to the normal children walking stability Depending it proved the effectiveness of the movement of the core.
The purpose of this study, after the intellectual disabled children to be executed in the core-exercise program in the experimental group to target, the biomechanical complexion of walking before and after the implementation of the 12 -week program comparative analysis and accordingly there is a purpose in order to examine the characteristics. It is intended for intellectual disability 8 years of age or under 12 years old female children who have not experienced the troops have to carry out the research, was elected to a total of 14 people of the experimental group seven of the control group seven. The results of the study are as follows. In the motion of the ankle joint, the dorsal flexion and plantal flexion angle is increased in the land, by the stop, the difference between the two groups associated with the pre- and post, the angle was increased. Landing in eversion and inversion, or stop, everyone of angle increased in the page, the angle associated with the pre- and post in the promotion aspect was increased in ROM associated with it. The movable range of the joint is increased to show the suppleness ankle, it showed a stable walking form . In the motion of the knee joint, movement of flexion and shrine landing , stop is, the angle is increased in the page, the angle is increased in ROM also landing aspects associated with it . After the core-exercise program, it showed straight stable walking form spread knee angle. In the motion of the hip joint, there is a difference of no movement of flexion and shrine, there was angular difference because there is no movement of civil war and Gaiden. Inner and outer movements landing, or stopped, in all angles increased. Angle is also increased in the landing phase from ROM. Upper body to increase muscle flexibility and strength of the core I showed stable walking form in the sense that stride spreads. In the pelvis each move, forward and backward movements landing, or stopped, in all angles increased. Associated with it, the angle is increased in promoting aspects from ROM. Upper body to increase muscle flexibility and strength of the core I showed stable walking form in the sense that stride spreads. When viewed by Together these conclusions, the interaction of pre - post of a core exercise program collective oversight experimental populations in all analyzes varying factors, although not statistically display, ankle joint and knee joint, to say as a result of the angle of the hip joint and pelvis motion effect has been demonstrated. 12 weeks of the core of the exercise program, abs and thighs required at the time of walking, muscle was allowed to develop ankle joint and the knee joint, such as the angle of the hip joint and pelvis, walking is similar to the normal children walking stability Depending it proved the effectiveness of the movement of the core.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.