본 연구는 대학생의 성인애착이 대인관계에 미치는 영향에서 정서조절곤란의 매개효과를 규명하는데 목적이 있다. 이를 위해 서울, 경기, 충북, 충남지역에 위치한 4년제 대학교 재학생 540명을 대상으로 설문지를 배포하였고 최종적으로 486명(남자 212명, 여자 274명)을 분석에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 21.0 통계프로그램을 사용하여 기술통계, ...
본 연구는 대학생의 성인애착이 대인관계에 미치는 영향에서 정서조절곤란의 매개효과를 규명하는데 목적이 있다. 이를 위해 서울, 경기, 충북, 충남지역에 위치한 4년제 대학교 재학생 540명을 대상으로 설문지를 배포하였고 최종적으로 486명(남자 212명, 여자 274명)을 분석에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 21.0 통계프로그램을 사용하여 기술통계, 빈도분석, 신뢰도 검증, t-검증, 상관관계분석, 일원배치분산분석을 실시하였다. 또한 정서조절곤란의 객관적인 매개효과 검증을 위하여 Sobel Test를 실시하였다. 대학생의 성인애착을 측정하기 위하여 Fraley와 Waller 그리고 Brennan(2000)이 개발한 친밀 관계 경험 개정판(Experiences in Close Relationship-Revised ; ECR-R)을 김성현(2004)이 번안하여 타당도와 신뢰도를 입증한 ECRR-K를 사용하였다. 정서조절곤란 측정을 위해서는 Gratz와 Roemer(2004)가 개발한 정서조절곤란 척도(Difficulties in Emotional Regulation Scale ; DERS)를 조용래(2007)가 번안하여 타당도와 신뢰도를 입증한 한국판 정서조절곤란 척도(K-DERS)를 사용하였고 대인관계문제를 측정하기 위하여 Horowitz, Rosenberg, Baer, Ureno 그리고 Villasenor(1988)가 개발한 대인관계문제검사(Inventory of Interpersonal Problems ; IIP)를 김영환, 진유경, 조용래, 권정혜, 홍상황, 박은영(2002)이 표준화 하고 홍상황, 박은영, 김영환, 권정혜, 조용래, 진유경(2002)이 단축 구성한 한국형 대인관계문제검사 단축형(Short form of the Korean Inventory of Interpersonal Problems Circumplex Scale ; KIIP-SC)을 사용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성인애착과 대인관계문제에 대하여 남녀 간의 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았으나 정서조절곤란에서는 여학생이 남학생보다 더 높게 나타났다. 둘째, 성인애착, 정서조절곤란과 대인관계문제의 인과관계를 분석한 결과 성인애착은 정서조절곤란과 대인관계문제에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 성인애착의 하위변인인 불안애착과 회피애착도 정서조절곤란과 대인관계문제에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 성인애착과 대인관계문제에서 정서조절곤란의 매개효과를 분석한 결과 성인애착과 대인관계문제에서 정서조절곤란이 부분 매개하는 것으로 나타났다. 또한 성인애착의 두 하위변인인 불안애착, 회피애착과 대인관계문제에서도 정서조절곤란은 부분 매개하는 것으로 나타났다. 본 연구는 대학생의 성인애착이 대인관계문제에 영향을 미치며 두 변인의 관계에서 정서조절곤란의 매개효과를 밝혔다는데 의의가 있다. 이러한 연구결과를 바탕으로 대학생의 대인관계문제를 감소시키기 위한 상담 및 교육현장에서의 시사점과 제안점 및 후속연구를 위한 제언을 제시하였다.
본 연구는 대학생의 성인애착이 대인관계에 미치는 영향에서 정서조절곤란의 매개효과를 규명하는데 목적이 있다. 이를 위해 서울, 경기, 충북, 충남지역에 위치한 4년제 대학교 재학생 540명을 대상으로 설문지를 배포하였고 최종적으로 486명(남자 212명, 여자 274명)을 분석에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS WIN 21.0 통계프로그램을 사용하여 기술통계, 빈도분석, 신뢰도 검증, t-검증, 상관관계분석, 일원배치분산분석을 실시하였다. 또한 정서조절곤란의 객관적인 매개효과 검증을 위하여 Sobel Test를 실시하였다. 대학생의 성인애착을 측정하기 위하여 Fraley와 Waller 그리고 Brennan(2000)이 개발한 친밀 관계 경험 개정판(Experiences in Close Relationship-Revised ; ECR-R)을 김성현(2004)이 번안하여 타당도와 신뢰도를 입증한 ECRR-K를 사용하였다. 정서조절곤란 측정을 위해서는 Gratz와 Roemer(2004)가 개발한 정서조절곤란 척도(Difficulties in Emotional Regulation Scale ; DERS)를 조용래(2007)가 번안하여 타당도와 신뢰도를 입증한 한국판 정서조절곤란 척도(K-DERS)를 사용하였고 대인관계문제를 측정하기 위하여 Horowitz, Rosenberg, Baer, Ureno 그리고 Villasenor(1988)가 개발한 대인관계문제검사(Inventory of Interpersonal Problems ; IIP)를 김영환, 진유경, 조용래, 권정혜, 홍상황, 박은영(2002)이 표준화 하고 홍상황, 박은영, 김영환, 권정혜, 조용래, 진유경(2002)이 단축 구성한 한국형 대인관계문제검사 단축형(Short form of the Korean Inventory of Interpersonal Problems Circumplex Scale ; KIIP-SC)을 사용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성인애착과 대인관계문제에 대하여 남녀 간의 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았으나 정서조절곤란에서는 여학생이 남학생보다 더 높게 나타났다. 둘째, 성인애착, 정서조절곤란과 대인관계문제의 인과관계를 분석한 결과 성인애착은 정서조절곤란과 대인관계문제에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 성인애착의 하위변인인 불안애착과 회피애착도 정서조절곤란과 대인관계문제에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 성인애착과 대인관계문제에서 정서조절곤란의 매개효과를 분석한 결과 성인애착과 대인관계문제에서 정서조절곤란이 부분 매개하는 것으로 나타났다. 또한 성인애착의 두 하위변인인 불안애착, 회피애착과 대인관계문제에서도 정서조절곤란은 부분 매개하는 것으로 나타났다. 본 연구는 대학생의 성인애착이 대인관계문제에 영향을 미치며 두 변인의 관계에서 정서조절곤란의 매개효과를 밝혔다는데 의의가 있다. 이러한 연구결과를 바탕으로 대학생의 대인관계문제를 감소시키기 위한 상담 및 교육현장에서의 시사점과 제안점 및 후속연구를 위한 제언을 제시하였다.
The purpose of this study was to investigate the mediating effect of difficulties in emotional regulation in adult attachment and interpersonal problems among undergraduates. The questionnaires were distributed to total 540 four-year undergraduates in Seoul, Gyeong-gi, Chung-buk and Chung-nam. For t...
The purpose of this study was to investigate the mediating effect of difficulties in emotional regulation in adult attachment and interpersonal problems among undergraduates. The questionnaires were distributed to total 540 four-year undergraduates in Seoul, Gyeong-gi, Chung-buk and Chung-nam. For the final report, 486 questionnaires (212 male, 274 female) were analyzed. The analysis of collected data was done through descriptive statistics, frequency analysis, reliability analysis, t-test, correlation analysis and ANOVA on SPSS WIN 21.0. Also Sobel Test was conducted to verify the mediating roles of difficulties in emotional regulation more objectively. In order to measure the adult attachment of undergraduates, the ECRR-K(Experiences in Close Relationship-Revised Scale into Korean) that Kim Seong-Hyeon(2004) adapted the contents of ECR-R developed by Fraley, Waller and Brennan(2000) was used. The K-DERS(Korean version of the Difficulties in Emotion Regulation Scale) that Cho Yong-Rae(2007) adapted the contents of DERS developed by Gratz and Roemer(2004) was used for measure the difficulties in emotional regulation and the KIIP-SC(Short form of the Korean Inventory of Interpersonal Problems Circimplex Scale) that Hong Sang-Hwang. Park Eun-Young, Kim Young-Hwan, Kwon Jung-Hye, Cho Yong-Rae and Jin Yoo-Kyung(2002) adapted the contents of IIP developed Horowitz, Rosenberg, Baer, Urefio and Vallasefior(1988) was used for measure the interpersonal problems. The result of this study can be summarized as follows. First, adult attachment and interpersonal problems exhibited by target students of the survey did not vary significantly by their gender, but difficulties in emotional regulation were higher in female students than male students. Second, adult attachment has statistically significant positive influence on difficulties in emotional regulation and interpersonal problems. also anxiety attachment and avoidance attachment which are the subdivisions of adult attachment have statistically significant positive influences on difficulties in emotional regulation and interpersonal problems. Third, it was shown that the difficulties in emotional regulation had the partial mediation effect in the relationship of adult attachment and interpersonal problems. Also difficulties in emotional regulation had the partial mediation effect between the anxiety attachment and avoidance attachment which are the subdivisions of adult attachment and interpersonal problems. This study is significant in determining that the adult attachment of undergraduates has the positive effect on the interpersonal problems and difficulties in emotional regulation had the mediation effect in the relationship of both variables. On the basis of the result above, a proposal was suggested for the counselling and educational environment for decreasing the interpersonal problems of undergraduates.
The purpose of this study was to investigate the mediating effect of difficulties in emotional regulation in adult attachment and interpersonal problems among undergraduates. The questionnaires were distributed to total 540 four-year undergraduates in Seoul, Gyeong-gi, Chung-buk and Chung-nam. For the final report, 486 questionnaires (212 male, 274 female) were analyzed. The analysis of collected data was done through descriptive statistics, frequency analysis, reliability analysis, t-test, correlation analysis and ANOVA on SPSS WIN 21.0. Also Sobel Test was conducted to verify the mediating roles of difficulties in emotional regulation more objectively. In order to measure the adult attachment of undergraduates, the ECRR-K(Experiences in Close Relationship-Revised Scale into Korean) that Kim Seong-Hyeon(2004) adapted the contents of ECR-R developed by Fraley, Waller and Brennan(2000) was used. The K-DERS(Korean version of the Difficulties in Emotion Regulation Scale) that Cho Yong-Rae(2007) adapted the contents of DERS developed by Gratz and Roemer(2004) was used for measure the difficulties in emotional regulation and the KIIP-SC(Short form of the Korean Inventory of Interpersonal Problems Circimplex Scale) that Hong Sang-Hwang. Park Eun-Young, Kim Young-Hwan, Kwon Jung-Hye, Cho Yong-Rae and Jin Yoo-Kyung(2002) adapted the contents of IIP developed Horowitz, Rosenberg, Baer, Urefio and Vallasefior(1988) was used for measure the interpersonal problems. The result of this study can be summarized as follows. First, adult attachment and interpersonal problems exhibited by target students of the survey did not vary significantly by their gender, but difficulties in emotional regulation were higher in female students than male students. Second, adult attachment has statistically significant positive influence on difficulties in emotional regulation and interpersonal problems. also anxiety attachment and avoidance attachment which are the subdivisions of adult attachment have statistically significant positive influences on difficulties in emotional regulation and interpersonal problems. Third, it was shown that the difficulties in emotional regulation had the partial mediation effect in the relationship of adult attachment and interpersonal problems. Also difficulties in emotional regulation had the partial mediation effect between the anxiety attachment and avoidance attachment which are the subdivisions of adult attachment and interpersonal problems. This study is significant in determining that the adult attachment of undergraduates has the positive effect on the interpersonal problems and difficulties in emotional regulation had the mediation effect in the relationship of both variables. On the basis of the result above, a proposal was suggested for the counselling and educational environment for decreasing the interpersonal problems of undergraduates.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.