문화예술 복지프로그램 참여경험에 관한 지식경영적 해석 Interpretation by knowledge management approach for welfare program of arts and culture based-on participation experience원문보기
이 연구는 문화예술 복지프로그램을 대상으로 참여자들의 경험을 분석하고, 지식경영순환 이론을 적용하여 해석하는데 목적이 있다. 연구대상인 문화예술 복지프로그램은 문화예술 경험 기회를 넓히고 삶의 질을 향상시키는데 기여한다. 문화예술 복지프로그램에 대한 평가와 분석 및 해석 과정은 이러한 목표를 성취하기 위한 것으로서 공공 복지적 목적과 목표들을 가지게 된다. 이에 프로그램의 성공여부를 판단하기 위한 평가 과정이 요청되며, 문화예술 프로그램이 복지차원에서 기획할 수 있도록 연구문제를 설정하여 연구를 진행하였다. 본 연구에서 문화예술 복지프로그램 경험분석에 사용된 분석기준은 문화예술의 가치 및 특성, 기능을 적용한 복지프로그램의 품질・과정・효과성이었다. 분석결과는 지식경영활동에 따른 순환요소, 지식생산, 지식저장, 지식공유, 지식활용 등의 프로세스에 따라 해석하였다. 문화예술 복지프로그램에 대한 평가는 경험자들의 경험분석을 바탕으로 적절한 의미를 도출하고, 경험들에 대하여 질적인 분석으로 연구하였다. 이러한 진행을 거치면서 ...
이 연구는 문화예술 복지프로그램을 대상으로 참여자들의 경험을 분석하고, 지식경영순환 이론을 적용하여 해석하는데 목적이 있다. 연구대상인 문화예술 복지프로그램은 문화예술 경험 기회를 넓히고 삶의 질을 향상시키는데 기여한다. 문화예술 복지프로그램에 대한 평가와 분석 및 해석 과정은 이러한 목표를 성취하기 위한 것으로서 공공 복지적 목적과 목표들을 가지게 된다. 이에 프로그램의 성공여부를 판단하기 위한 평가 과정이 요청되며, 문화예술 프로그램이 복지차원에서 기획할 수 있도록 연구문제를 설정하여 연구를 진행하였다. 본 연구에서 문화예술 복지프로그램 경험분석에 사용된 분석기준은 문화예술의 가치 및 특성, 기능을 적용한 복지프로그램의 품질・과정・효과성이었다. 분석결과는 지식경영활동에 따른 순환요소, 지식생산, 지식저장, 지식공유, 지식활용 등의 프로세스에 따라 해석하였다. 문화예술 복지프로그램에 대한 평가는 경험자들의 경험분석을 바탕으로 적절한 의미를 도출하고, 경험들에 대하여 질적인 분석으로 연구하였다. 이러한 진행을 거치면서 사례연구에 기초한 질적 연구방법을 통해 프로그램 참여자들의 경험이 갖는 적절한 의미를 도출해 냈다. 이 연구에서는 8명의 참여자를 선정하여 심층 인터뷰를 하였다. 인터뷰 기간은 2014년 11월부터 2015년 6월까지, 연구 참여자 1인당 2~4회 실시하였다. 문화예술 복지프로그램은 그 성격, 목적, 내용 등을 효과적으로 달성하기 위하여 수혜자들의 감성욕구와 더불어 지적욕구를 고려할 필요가 있다. 인간들이 지적 욕구를 충족시키기 위해서는 먼저 어떤 대상을 충분히 알고 경험해야 한다. 그런 점에서 이와 관련된 문화예술 복지프로그램을 어떻게 공동체에 제공하는가 하는 점이 중요하다. 따라서 프로그램의 경험분석과 함께 지식순환을 기초로 하는 지식경영활동 프로세스를 도입하여 문화예술 복지프로그램 진행을 관찰해야 한다. 아울러 각 개인이 경험한 지식의 경험을 해석하는 과정이 필요하다. 그런데, 이러한 문화예술프로그램과 개인의 경험에 대한 지식경영적 분석과 해석 연구는 거의 이루어진 바가 없다. 이 연구에서는 이러한 바탕에서 문화예술 복지프로그램을 개인경험을 토대로 질적 연구와 지식 경영 순환 활동에 따라 분석하고 해석하였다. 이 연구를 거쳐서 도출된 성과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 경험자들은 문화예술 복지프로그램 진행 인력들이 전문적이며, 프로그램의 질적 수준과 과정에 대해서 우수하다고 평가하였다. 둘째, 경험자들은 문화예술 복지프로그램의 우수한 품질 및 진행 과정에서 즉각적으로 인지적 · 정서적으로 공감하고 있음을 알게 되었다. 셋째, 지식 경영적 해석에서는 발견하고 획득 · 창조된 생산된 지식, 그 지식의 수용・조직화를 거쳐 저장되고, 다시 지식들이 전이・소통되어 공유되고 어떻게 적용되어 활용되느냐를 밝힐 수 있었다. 또 본 연구 진행 과정에서 참여 경험자들의 문화예술 복지프로그램에 대해 어떻게 생각하고 있는가를 지식경영 순환이론에 입각하여 분석한 결과에서는 다음과 같은 의미가 도출되었다. 첫째, 경험자들이 지식생산에 대해 창조적으로 접근하고 있으며, 잘 짜여 진 계획에 의한 프로그램을 제공받고 있었다. 이를 바탕으로 경험자들은 다양한 문화의 이해와 세대 간 문화차이가 해소되는 지식을 획득・창조하고 있었다. 경험자들은 지식저장 과정에서는 상상력의 자극을 통해 자유로운 사고와 영화수용에 관한 자부심 및 구조적인 문제 해결을 경험하였다. 둘째, 경험자들은 지식공유 과정에서 상호간 심리적 전이, 소통이 가능했으며 따라서 정신적 포만감을 바탕으로 칭찬과 상대에 대한 존중 및 공감능력을 확대할 수 있었다. 지식 활용의 측면에서 경험자들은 공존·공생의 지혜, 카타르시스를 가져온다는 사실을 경험하였고, 감동적인 즐거움과 감성이 회복되고 고양됨을 경험하였다. 셋째, 경험자들은 일련의 경험을 공유하고, 공감・활용・적용・해석을 위해 새로운 지적내용을 창출하고 구조화할 수 있는 실천적 커뮤니티(CoP)를 형성해 나갈 능력을 배양하고 있었다. 한편, 본 연구에서 몇 가지 시사점을 도출하였다. 다시 말하면, 참여자들이 지적인 정도에 따라 프로그램 수용 정도가 다르다는 점을 알 수 있었다. 또한, 무비 큐레이터에 의한 수준 있는 작품선정과 인문학적 해설에 따라 프로그램을 선택했음을 파악했다. 아울러 다음과 같은 측면에서 문화예술 복지프로그램의 구성과 확장에 대한 새로운 아이디어를 파악하였다. 첫째, 연구자가 수행했던 문화예술 복지프로그램에 대한 경험분석은 문화예술 복지프로그램의 지식가치를 확인하고 보다 확산할 수 있는 근거가 되었다. 또한 향유자인 시민들은 정서적 즐거움과 함께 자기발전의 의미와 가치를 깨닫게 하는 문화예술 복지프로그램을 요구한다. 따라서 문화예술 복지프로그램 담당자들은 경험자들의 변화들을 면밀히 분석하고, 그 결과를 지식경영 활동의 다양한 요소들로 해석하며, 이를 바탕으로 문화예술 복지프로그램이 추구하는 공
이 연구는 문화예술 복지프로그램을 대상으로 참여자들의 경험을 분석하고, 지식경영순환 이론을 적용하여 해석하는데 목적이 있다. 연구대상인 문화예술 복지프로그램은 문화예술 경험 기회를 넓히고 삶의 질을 향상시키는데 기여한다. 문화예술 복지프로그램에 대한 평가와 분석 및 해석 과정은 이러한 목표를 성취하기 위한 것으로서 공공 복지적 목적과 목표들을 가지게 된다. 이에 프로그램의 성공여부를 판단하기 위한 평가 과정이 요청되며, 문화예술 프로그램이 복지차원에서 기획할 수 있도록 연구문제를 설정하여 연구를 진행하였다. 본 연구에서 문화예술 복지프로그램 경험분석에 사용된 분석기준은 문화예술의 가치 및 특성, 기능을 적용한 복지프로그램의 품질・과정・효과성이었다. 분석결과는 지식경영활동에 따른 순환요소, 지식생산, 지식저장, 지식공유, 지식활용 등의 프로세스에 따라 해석하였다. 문화예술 복지프로그램에 대한 평가는 경험자들의 경험분석을 바탕으로 적절한 의미를 도출하고, 경험들에 대하여 질적인 분석으로 연구하였다. 이러한 진행을 거치면서 사례연구에 기초한 질적 연구방법을 통해 프로그램 참여자들의 경험이 갖는 적절한 의미를 도출해 냈다. 이 연구에서는 8명의 참여자를 선정하여 심층 인터뷰를 하였다. 인터뷰 기간은 2014년 11월부터 2015년 6월까지, 연구 참여자 1인당 2~4회 실시하였다. 문화예술 복지프로그램은 그 성격, 목적, 내용 등을 효과적으로 달성하기 위하여 수혜자들의 감성욕구와 더불어 지적욕구를 고려할 필요가 있다. 인간들이 지적 욕구를 충족시키기 위해서는 먼저 어떤 대상을 충분히 알고 경험해야 한다. 그런 점에서 이와 관련된 문화예술 복지프로그램을 어떻게 공동체에 제공하는가 하는 점이 중요하다. 따라서 프로그램의 경험분석과 함께 지식순환을 기초로 하는 지식경영활동 프로세스를 도입하여 문화예술 복지프로그램 진행을 관찰해야 한다. 아울러 각 개인이 경험한 지식의 경험을 해석하는 과정이 필요하다. 그런데, 이러한 문화예술프로그램과 개인의 경험에 대한 지식경영적 분석과 해석 연구는 거의 이루어진 바가 없다. 이 연구에서는 이러한 바탕에서 문화예술 복지프로그램을 개인경험을 토대로 질적 연구와 지식 경영 순환 활동에 따라 분석하고 해석하였다. 이 연구를 거쳐서 도출된 성과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 경험자들은 문화예술 복지프로그램 진행 인력들이 전문적이며, 프로그램의 질적 수준과 과정에 대해서 우수하다고 평가하였다. 둘째, 경험자들은 문화예술 복지프로그램의 우수한 품질 및 진행 과정에서 즉각적으로 인지적 · 정서적으로 공감하고 있음을 알게 되었다. 셋째, 지식 경영적 해석에서는 발견하고 획득 · 창조된 생산된 지식, 그 지식의 수용・조직화를 거쳐 저장되고, 다시 지식들이 전이・소통되어 공유되고 어떻게 적용되어 활용되느냐를 밝힐 수 있었다. 또 본 연구 진행 과정에서 참여 경험자들의 문화예술 복지프로그램에 대해 어떻게 생각하고 있는가를 지식경영 순환이론에 입각하여 분석한 결과에서는 다음과 같은 의미가 도출되었다. 첫째, 경험자들이 지식생산에 대해 창조적으로 접근하고 있으며, 잘 짜여 진 계획에 의한 프로그램을 제공받고 있었다. 이를 바탕으로 경험자들은 다양한 문화의 이해와 세대 간 문화차이가 해소되는 지식을 획득・창조하고 있었다. 경험자들은 지식저장 과정에서는 상상력의 자극을 통해 자유로운 사고와 영화수용에 관한 자부심 및 구조적인 문제 해결을 경험하였다. 둘째, 경험자들은 지식공유 과정에서 상호간 심리적 전이, 소통이 가능했으며 따라서 정신적 포만감을 바탕으로 칭찬과 상대에 대한 존중 및 공감능력을 확대할 수 있었다. 지식 활용의 측면에서 경험자들은 공존·공생의 지혜, 카타르시스를 가져온다는 사실을 경험하였고, 감동적인 즐거움과 감성이 회복되고 고양됨을 경험하였다. 셋째, 경험자들은 일련의 경험을 공유하고, 공감・활용・적용・해석을 위해 새로운 지적내용을 창출하고 구조화할 수 있는 실천적 커뮤니티(CoP)를 형성해 나갈 능력을 배양하고 있었다. 한편, 본 연구에서 몇 가지 시사점을 도출하였다. 다시 말하면, 참여자들이 지적인 정도에 따라 프로그램 수용 정도가 다르다는 점을 알 수 있었다. 또한, 무비 큐레이터에 의한 수준 있는 작품선정과 인문학적 해설에 따라 프로그램을 선택했음을 파악했다. 아울러 다음과 같은 측면에서 문화예술 복지프로그램의 구성과 확장에 대한 새로운 아이디어를 파악하였다. 첫째, 연구자가 수행했던 문화예술 복지프로그램에 대한 경험분석은 문화예술 복지프로그램의 지식가치를 확인하고 보다 확산할 수 있는 근거가 되었다. 또한 향유자인 시민들은 정서적 즐거움과 함께 자기발전의 의미와 가치를 깨닫게 하는 문화예술 복지프로그램을 요구한다. 따라서 문화예술 복지프로그램 담당자들은 경험자들의 변화들을 면밀히 분석하고, 그 결과를 지식경영 활동의 다양한 요소들로 해석하며, 이를 바탕으로 문화예술 복지프로그램이 추구하는 공
The purpose of this study was to analyze the experience of participants with culture and arts welfare programs and apply the theory of knowledge management circulation for the interpretation. The culture and arts welfare programs considered in this study contributes to broadening the experience with...
The purpose of this study was to analyze the experience of participants with culture and arts welfare programs and apply the theory of knowledge management circulation for the interpretation. The culture and arts welfare programs considered in this study contributes to broadening the experience with culture and arts and improving the quality of life. The process of evaluation, analysis, and interpretation of culture and arts welfare program is dedicated to achieving these goals for public welfare and goals. It requires a process of evaluation to determine whether a program has succeeded, and the topics of study were selected to plan culture and arts programs in terms of welfare. This study considered as the standards of analysis for the analysis of experience with culture and arts welfare programs the value and characteristics of culture and arts and the quality, process, and effectiveness of welfare programs that apply function. The results of analysis were interpreted according to the process of circulatory factors, knowledge production, knowledge sharing, and knowledge application from the knowledge management activities. The evaluation of culture and arts welfare programs derived valid meanings based on the analysis of experience and studied the experiences based on the analysis of the participants' experience. Through this process a qualitative study based on case studies was applied to derive the meaning of experience of participants. This study selected eight participants for in-depth interviews. Each participant was interviewed 2-4 times between November 2014 and June 2015. In order to pursue the purpose of culture and arts welfare programs effectively, it is necessary to consider the beneficiaries' intellectual desire in addition to their emotional desire. One needs to know and experience a subject matter sufficiently in order to satisfy the intellectual desire. In this respect, it is important as to how to provide the relevant culture and arts welfare programs to a community. Therefore, it is required to introduce a knowledge management activity process based on the circulation of knowledge, in addition to the analysis of experience with programs, to observe the progress of culture and arts welfare programs. Also, it is necessary to interpret the experience of knowledge experienced by each individual. However, there has not been almost any study on the analysis and interpretation of culture and arts programs and individual experiences from the knowledge management approach. This study analyzed and interpreted the culture and arts welfare programs through qualitative studies and knowledge management circulation activities based on individual experiences. The following summarizes the findings of this study: First, the participants evaluated that the staff members of culture and arts welfare programs were professional and that the qualitative level and process of programs were outstanding. Second, it was found that the participants instantly sympathized with the culture and arts welfare programs both intellectually and emotionally in regards to their outstanding quality and progress. Third, interpretation in terms of knowledge management clarified that the knowledge that has been discovered, acquired and created is stored through acceptance and organization and how the knowledge is transmitted, communicated, and applied. This study analyzed how the participants were thinking about the culture and arts welfare programs based on the theory of knowledge management circulation to derive the following meanings: First, the participants were approaching knowledge production in a creative manner and receiving programs based on a well-organized plan. By doing so, they were acquiring and creating knowledge that bridges the divide in cultural understanding and cultural difference between generations. In the process of knowledge storage, they experienced liberal thinking by stimulating imagination, pride in acceptance of movies, and structural problem-solving. Second, in the process of knowledge sharing, the participants were able to psychologically transfer and communicate knowledge to be able to expand the capacity to compliment based on mental fulfillment and respect and sympathize with others. In terms of knowledge application, they experienced the wisdom and catharsis of coexistence and the enhancement of impressive pleasure and recovery of emotions. Third, the participants shared a series of experience and nurtured the ability to form a community of practice (CoP) to create and structuralize new intellectual contents for empathy, use, application, and interpretation. This study had a few implications. In other words, the acceptance of programs vary according to the participants intellectual level. Also, it was identified that the programs were selected through movie curators' selection of quality pieces and interpretation in terms of humanities. This study suggested new ideas for the composition and expansion of culture and arts welfare programs in the following aspects: First, the analysis of experience with culture and arts welfare programs was able to lay the foundation to identify and extend the knowledge value of culture and arts welfare programs. Also, there should be culture and arts welfare programs that allows the people, the beneficiaries, to enjoy emotional amusement and realize the meaning and value of self-development. Therefore, the administrators of culture and arts welfare programs should closely analyze the changes of participants, analyze the results with various elements of knowledge management activities, and serve as a bridge toward the common goals pursued by culture and arts welfare programs. Second, my analysis of knowledge circulation process of culture and arts welfare programs as a part of knowledge management activity process can further expand the function of culture and arts through welfare programs. Eventua
The purpose of this study was to analyze the experience of participants with culture and arts welfare programs and apply the theory of knowledge management circulation for the interpretation. The culture and arts welfare programs considered in this study contributes to broadening the experience with culture and arts and improving the quality of life. The process of evaluation, analysis, and interpretation of culture and arts welfare program is dedicated to achieving these goals for public welfare and goals. It requires a process of evaluation to determine whether a program has succeeded, and the topics of study were selected to plan culture and arts programs in terms of welfare. This study considered as the standards of analysis for the analysis of experience with culture and arts welfare programs the value and characteristics of culture and arts and the quality, process, and effectiveness of welfare programs that apply function. The results of analysis were interpreted according to the process of circulatory factors, knowledge production, knowledge sharing, and knowledge application from the knowledge management activities. The evaluation of culture and arts welfare programs derived valid meanings based on the analysis of experience and studied the experiences based on the analysis of the participants' experience. Through this process a qualitative study based on case studies was applied to derive the meaning of experience of participants. This study selected eight participants for in-depth interviews. Each participant was interviewed 2-4 times between November 2014 and June 2015. In order to pursue the purpose of culture and arts welfare programs effectively, it is necessary to consider the beneficiaries' intellectual desire in addition to their emotional desire. One needs to know and experience a subject matter sufficiently in order to satisfy the intellectual desire. In this respect, it is important as to how to provide the relevant culture and arts welfare programs to a community. Therefore, it is required to introduce a knowledge management activity process based on the circulation of knowledge, in addition to the analysis of experience with programs, to observe the progress of culture and arts welfare programs. Also, it is necessary to interpret the experience of knowledge experienced by each individual. However, there has not been almost any study on the analysis and interpretation of culture and arts programs and individual experiences from the knowledge management approach. This study analyzed and interpreted the culture and arts welfare programs through qualitative studies and knowledge management circulation activities based on individual experiences. The following summarizes the findings of this study: First, the participants evaluated that the staff members of culture and arts welfare programs were professional and that the qualitative level and process of programs were outstanding. Second, it was found that the participants instantly sympathized with the culture and arts welfare programs both intellectually and emotionally in regards to their outstanding quality and progress. Third, interpretation in terms of knowledge management clarified that the knowledge that has been discovered, acquired and created is stored through acceptance and organization and how the knowledge is transmitted, communicated, and applied. This study analyzed how the participants were thinking about the culture and arts welfare programs based on the theory of knowledge management circulation to derive the following meanings: First, the participants were approaching knowledge production in a creative manner and receiving programs based on a well-organized plan. By doing so, they were acquiring and creating knowledge that bridges the divide in cultural understanding and cultural difference between generations. In the process of knowledge storage, they experienced liberal thinking by stimulating imagination, pride in acceptance of movies, and structural problem-solving. Second, in the process of knowledge sharing, the participants were able to psychologically transfer and communicate knowledge to be able to expand the capacity to compliment based on mental fulfillment and respect and sympathize with others. In terms of knowledge application, they experienced the wisdom and catharsis of coexistence and the enhancement of impressive pleasure and recovery of emotions. Third, the participants shared a series of experience and nurtured the ability to form a community of practice (CoP) to create and structuralize new intellectual contents for empathy, use, application, and interpretation. This study had a few implications. In other words, the acceptance of programs vary according to the participants intellectual level. Also, it was identified that the programs were selected through movie curators' selection of quality pieces and interpretation in terms of humanities. This study suggested new ideas for the composition and expansion of culture and arts welfare programs in the following aspects: First, the analysis of experience with culture and arts welfare programs was able to lay the foundation to identify and extend the knowledge value of culture and arts welfare programs. Also, there should be culture and arts welfare programs that allows the people, the beneficiaries, to enjoy emotional amusement and realize the meaning and value of self-development. Therefore, the administrators of culture and arts welfare programs should closely analyze the changes of participants, analyze the results with various elements of knowledge management activities, and serve as a bridge toward the common goals pursued by culture and arts welfare programs. Second, my analysis of knowledge circulation process of culture and arts welfare programs as a part of knowledge management activity process can further expand the function of culture and arts through welfare programs. Eventua
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.