우리나라의 미술시장은 경제적 불황과 맞물려 난항을 겪고 있는 실정이다. 2013년에 시행한 미술소득세 시행으로 인하여 시장경제는 더욱 정체되어 가고 있다. 이러한 미술시장의 전반적 침체는 거래 부족 현상으로 작품의 질적 저하를 초래하고, 브랜드 작가의 생산을 저하시키면서 그림으로 먹고 살아야 하는 전업 작가들에게 더없는 고통을 주고 있는 것이다. 현재 우리나라의 미술시장은 거래의 부재로 인하여 유명작가와 신진작가의 작품에 대한 양극화 현상이 두드러지고 있다. 이러한 양극화를 해소하기 위해서는 유통구조를 활성화시킬 대안 마련이 시급한 상황이다. 재능 있는 신진작가들의 등용을 늘릴 여러 가지 제도가 마련되어야 하는 것이다. 해외 미술시장의 호황을 타고 세계시장에 발을 들여놓고 싶어 하는 전업작가 또한 늘어나고 있으나 비싼 대관료나 항공료 등을 감당할 여유가 없다면 기회를 얻기가 쉽지 않다. 본 연구는 이런 국내 미술시장의 문제점과 작가들의 애로사항 등을 조사·분석하여 대안을 모색하고자 하였다. 미술품 유통시장에서 작품의 임대나 매매를 활성화하기 위해서 그동안 여러 방면의 연구와 학술세미나 등을 통해 다방면의 연구가 진행되어 오고 있으나, 기존의 ...
우리나라의 미술시장은 경제적 불황과 맞물려 난항을 겪고 있는 실정이다. 2013년에 시행한 미술소득세 시행으로 인하여 시장경제는 더욱 정체되어 가고 있다. 이러한 미술시장의 전반적 침체는 거래 부족 현상으로 작품의 질적 저하를 초래하고, 브랜드 작가의 생산을 저하시키면서 그림으로 먹고 살아야 하는 전업 작가들에게 더없는 고통을 주고 있는 것이다. 현재 우리나라의 미술시장은 거래의 부재로 인하여 유명작가와 신진작가의 작품에 대한 양극화 현상이 두드러지고 있다. 이러한 양극화를 해소하기 위해서는 유통구조를 활성화시킬 대안 마련이 시급한 상황이다. 재능 있는 신진작가들의 등용을 늘릴 여러 가지 제도가 마련되어야 하는 것이다. 해외 미술시장의 호황을 타고 세계시장에 발을 들여놓고 싶어 하는 전업작가 또한 늘어나고 있으나 비싼 대관료나 항공료 등을 감당할 여유가 없다면 기회를 얻기가 쉽지 않다. 본 연구는 이런 국내 미술시장의 문제점과 작가들의 애로사항 등을 조사·분석하여 대안을 모색하고자 하였다. 미술품 유통시장에서 작품의 임대나 매매를 활성화하기 위해서 그동안 여러 방면의 연구와 학술세미나 등을 통해 다방면의 연구가 진행되어 오고 있으나, 기존의 아트페어 사례를 답습하는 연구가 주를 이룬 것이 사실이다. 본 연구는 기존 사례가 아닌 최근 새롭게 대두되고 있는 대안형 아트페어 사례를 통해 미술시장의 활성화를 위한 새로운 방법을 모색하고자 한다. 대안형 아트페어의 국내외 주요 사례를 분석하여, 4가지 유기적 전략을 제안하였다. 미술과 미술시장의 개념적 측면에서 벗어나지 않는 범위에서 미술유통이 역사적으로 어떻게 변해 왔는지를 참조하여 국내외 미술시장의 현황을 분석하였다. 현재의 유통구조 활성화에 적당한 유통형태를 연구한 결과로 투명한 유통과 기부연계로 양질의 작품 확보와 잠재소비자 양성을 위하여 개방형 아트페어 신설을 늘리는 것이다. 영국의 Own Art Loan제도를 벤치마킹하여 한국문화예술위원회의 지원을 받아 무이자 할부금융제도를 적극 활용하는 방안과 미국에서 성행중인 사이버 아트페어를 도입하여 미술소비에 적극적으로 활용하여 미술시장의 유통구조를 활성화시키는 시사점을 도출시켰다. 위와 같은 과정을 통해 해외에 시선을 돌리고 있는 국내 미술인들을 자국으로 끌어 들여야만 국내 미술시장의 발전과 활성화가 가능해질 것이다. 유통구조 개선방안으로 스페이스 마케팅 전략으로 공간 활용과 모바일 마케팅 전략, 컴퓨터 미술전문 프로그래머를 양성하여 사이버 아트페어 등을 구축시키는데 적극 활용하는 방안을 제시하였다. 예전엔 예술자체를 향유했다면 현재는 투자재로서의 상품적 가치에 더 중점을 두고 있는 것이 사실이며 예술을 소비하는 형태로 빠르게 변화하고 있다. 이런 변화에 빠르게 적응하고 연구하여 시대의 흐름에 편승해야 어렵게 작품을 창작하는 작가들의 작품이 홍보와 판매에 큰 힘을 줄 수 있으며, 국가적인 측면에서는 장기적으로 문화예술을 통해 경제를 살리고 국가의 위상을 세계에 떨칠 수 있는 것이 아닐까 조망해 본다.
우리나라의 미술시장은 경제적 불황과 맞물려 난항을 겪고 있는 실정이다. 2013년에 시행한 미술소득세 시행으로 인하여 시장경제는 더욱 정체되어 가고 있다. 이러한 미술시장의 전반적 침체는 거래 부족 현상으로 작품의 질적 저하를 초래하고, 브랜드 작가의 생산을 저하시키면서 그림으로 먹고 살아야 하는 전업 작가들에게 더없는 고통을 주고 있는 것이다. 현재 우리나라의 미술시장은 거래의 부재로 인하여 유명작가와 신진작가의 작품에 대한 양극화 현상이 두드러지고 있다. 이러한 양극화를 해소하기 위해서는 유통구조를 활성화시킬 대안 마련이 시급한 상황이다. 재능 있는 신진작가들의 등용을 늘릴 여러 가지 제도가 마련되어야 하는 것이다. 해외 미술시장의 호황을 타고 세계시장에 발을 들여놓고 싶어 하는 전업작가 또한 늘어나고 있으나 비싼 대관료나 항공료 등을 감당할 여유가 없다면 기회를 얻기가 쉽지 않다. 본 연구는 이런 국내 미술시장의 문제점과 작가들의 애로사항 등을 조사·분석하여 대안을 모색하고자 하였다. 미술품 유통시장에서 작품의 임대나 매매를 활성화하기 위해서 그동안 여러 방면의 연구와 학술세미나 등을 통해 다방면의 연구가 진행되어 오고 있으나, 기존의 아트페어 사례를 답습하는 연구가 주를 이룬 것이 사실이다. 본 연구는 기존 사례가 아닌 최근 새롭게 대두되고 있는 대안형 아트페어 사례를 통해 미술시장의 활성화를 위한 새로운 방법을 모색하고자 한다. 대안형 아트페어의 국내외 주요 사례를 분석하여, 4가지 유기적 전략을 제안하였다. 미술과 미술시장의 개념적 측면에서 벗어나지 않는 범위에서 미술유통이 역사적으로 어떻게 변해 왔는지를 참조하여 국내외 미술시장의 현황을 분석하였다. 현재의 유통구조 활성화에 적당한 유통형태를 연구한 결과로 투명한 유통과 기부연계로 양질의 작품 확보와 잠재소비자 양성을 위하여 개방형 아트페어 신설을 늘리는 것이다. 영국의 Own Art Loan제도를 벤치마킹하여 한국문화예술위원회의 지원을 받아 무이자 할부금융제도를 적극 활용하는 방안과 미국에서 성행중인 사이버 아트페어를 도입하여 미술소비에 적극적으로 활용하여 미술시장의 유통구조를 활성화시키는 시사점을 도출시켰다. 위와 같은 과정을 통해 해외에 시선을 돌리고 있는 국내 미술인들을 자국으로 끌어 들여야만 국내 미술시장의 발전과 활성화가 가능해질 것이다. 유통구조 개선방안으로 스페이스 마케팅 전략으로 공간 활용과 모바일 마케팅 전략, 컴퓨터 미술전문 프로그래머를 양성하여 사이버 아트페어 등을 구축시키는데 적극 활용하는 방안을 제시하였다. 예전엔 예술자체를 향유했다면 현재는 투자재로서의 상품적 가치에 더 중점을 두고 있는 것이 사실이며 예술을 소비하는 형태로 빠르게 변화하고 있다. 이런 변화에 빠르게 적응하고 연구하여 시대의 흐름에 편승해야 어렵게 작품을 창작하는 작가들의 작품이 홍보와 판매에 큰 힘을 줄 수 있으며, 국가적인 측면에서는 장기적으로 문화예술을 통해 경제를 살리고 국가의 위상을 세계에 떨칠 수 있는 것이 아닐까 조망해 본다.
The Korean art market experiences stormy passage under the economic depression. Due to the execution of art-work income tax since 2013, the Korean art market economy becomes more stagnant. Such general economic depress in the Korean art market led to the qualitative deterioration of art works and th...
The Korean art market experiences stormy passage under the economic depression. Due to the execution of art-work income tax since 2013, the Korean art market economy becomes more stagnant. Such general economic depress in the Korean art market led to the qualitative deterioration of art works and the brand-named artists’ art work production resulting from the phenomenon that art works are rarely traded, so causes enormous suffering to full-time artists who have to make a living by selling their works. In current Korean art market, the sale polarization between famous artists’ works and new artists’works is distinctively appeared. In order to solve such sale polarization, it is urgent to make some alternatives to facilitate the distribution structure of art work market. That is, there should be made several institutions to increase new artists’ entrance chance to the art work market. Along with the oversea art work market’s boom, the number of full-time artists wanting to enter to the world art work markets is also increased, but, it is not difficult for them to get a chance to enter the international art work market unless they are economically affordable enough to pay out expensive venue rental fee or flight fare. This study sought to find an alternative to solve these matters by researching and analyzing domestic art work market’s common problems and artists’ difficulties. In order to facilitate rent or sale of art work in the Korean art work distribution market, there have been developed a lot of researches from several aspects through several studies and academic seminars until now, but it is the fact that most studies were ones following the cases from existing art fairs. However, this study intended to seek for a new method to facilitate the Korean art work market through some cases from the alternative-type art fair which was newly emerged in recent, not the cases of from the existing art fairs. So this study analyzed main cases from domestic and foreign alternative-type art fiars, and proposed 4 organic strategies. Within the scope not going beyond the conceptual aspects of art and art work market, this study analyzed the status quo of domestic and oversea art work markets in referring to the historic changes of art work distribution. As the results from researching an appropriate distribution form for facilitating current stagnant art work distribution structure, this study proposed the increase of open-type art fairs for securing high-quality ar works and raising potential art-work consumers. This study drew the suggestions that the Korean art work market should actively utilize the financial system giving interest-free installment under the Korean Culture and Arts Committee’s support by benchmarking the British Own Art Loan System, or the art work market should introduce the concept of cyber art fair which is booming in the U.S.A., and actively utilize the cyber art fair in order to facilitate the Korean art work’s distribution structure. Only when the Korean art work market attract Korean artists turning away their eyes to oversea art worlds in its market through the above innovation processes, it will be able to advance and facilitate domestic art work market. As a solution to improve Korean art work market’s distribution structure, this study suggested the space utilization as a space marketing strategy, the mobile marketing strategy, and the way actively utilizing the cyber art fair by raising art-specialist programers. It is the fact that while the people in the past appreciated the arts itself, but the people in current age more focus on an art work’s product value as an investing asset. And the patterns that people consume the arts are rapidly being changed. Only when the Korean art work market is adapted to this change quickly and goes along the current trends through continual researches, it can enormously help the Korean artists who create their works in hard environments in promoting and selling their art works. And seen from the national aspect, reviving the economy through its support to the culture and arts in the long term may be the way that Korean’ national prestige will soar to the world.
The Korean art market experiences stormy passage under the economic depression. Due to the execution of art-work income tax since 2013, the Korean art market economy becomes more stagnant. Such general economic depress in the Korean art market led to the qualitative deterioration of art works and the brand-named artists’ art work production resulting from the phenomenon that art works are rarely traded, so causes enormous suffering to full-time artists who have to make a living by selling their works. In current Korean art market, the sale polarization between famous artists’ works and new artists’works is distinctively appeared. In order to solve such sale polarization, it is urgent to make some alternatives to facilitate the distribution structure of art work market. That is, there should be made several institutions to increase new artists’ entrance chance to the art work market. Along with the oversea art work market’s boom, the number of full-time artists wanting to enter to the world art work markets is also increased, but, it is not difficult for them to get a chance to enter the international art work market unless they are economically affordable enough to pay out expensive venue rental fee or flight fare. This study sought to find an alternative to solve these matters by researching and analyzing domestic art work market’s common problems and artists’ difficulties. In order to facilitate rent or sale of art work in the Korean art work distribution market, there have been developed a lot of researches from several aspects through several studies and academic seminars until now, but it is the fact that most studies were ones following the cases from existing art fairs. However, this study intended to seek for a new method to facilitate the Korean art work market through some cases from the alternative-type art fair which was newly emerged in recent, not the cases of from the existing art fairs. So this study analyzed main cases from domestic and foreign alternative-type art fiars, and proposed 4 organic strategies. Within the scope not going beyond the conceptual aspects of art and art work market, this study analyzed the status quo of domestic and oversea art work markets in referring to the historic changes of art work distribution. As the results from researching an appropriate distribution form for facilitating current stagnant art work distribution structure, this study proposed the increase of open-type art fairs for securing high-quality ar works and raising potential art-work consumers. This study drew the suggestions that the Korean art work market should actively utilize the financial system giving interest-free installment under the Korean Culture and Arts Committee’s support by benchmarking the British Own Art Loan System, or the art work market should introduce the concept of cyber art fair which is booming in the U.S.A., and actively utilize the cyber art fair in order to facilitate the Korean art work’s distribution structure. Only when the Korean art work market attract Korean artists turning away their eyes to oversea art worlds in its market through the above innovation processes, it will be able to advance and facilitate domestic art work market. As a solution to improve Korean art work market’s distribution structure, this study suggested the space utilization as a space marketing strategy, the mobile marketing strategy, and the way actively utilizing the cyber art fair by raising art-specialist programers. It is the fact that while the people in the past appreciated the arts itself, but the people in current age more focus on an art work’s product value as an investing asset. And the patterns that people consume the arts are rapidly being changed. Only when the Korean art work market is adapted to this change quickly and goes along the current trends through continual researches, it can enormously help the Korean artists who create their works in hard environments in promoting and selling their art works. And seen from the national aspect, reviving the economy through its support to the culture and arts in the long term may be the way that Korean’ national prestige will soar to the world.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.