현대사회는 사회 환경과 정보기술 발달로 청소년의 일탈 현상이 다양화되고 있다. 따라서 청소년기의 인격형성과 자아의 성장은 인생설계에 많은 영향을 미치고 있다. 본 연구는 청소년을 대상으로 음악 감상이 청소년기 학생들의 정서에 어떠한 영향을 미치는 지에 대해 음악 감상을 통한 정서적 안정감 제고, 자아 존중감의 향상, 불안의 해소를 위한 방안을 마련하는데 목적을 두고 있다. 본 연구는 총 300부의 설문을 배포하여 이중 마무리하지 않은 설문지와 무응답 설문 50부를 제외한 총 250부를 연구 자료로 활용하였으며, 분석결과는 다음과 같다. 첫째로 음악 감상이 청소년의 ...
현대사회는 사회 환경과 정보기술 발달로 청소년의 일탈 현상이 다양화되고 있다. 따라서 청소년기의 인격형성과 자아의 성장은 인생설계에 많은 영향을 미치고 있다. 본 연구는 청소년을 대상으로 음악 감상이 청소년기 학생들의 정서에 어떠한 영향을 미치는 지에 대해 음악 감상을 통한 정서적 안정감 제고, 자아 존중감의 향상, 불안의 해소를 위한 방안을 마련하는데 목적을 두고 있다. 본 연구는 총 300부의 설문을 배포하여 이중 마무리하지 않은 설문지와 무응답 설문 50부를 제외한 총 250부를 연구 자료로 활용하였으며, 분석결과는 다음과 같다. 첫째로 음악 감상이 청소년의 정서적 불안정성 해소는 대중가요와 POP보다 클래식, CCM이 공격성과 정서적 불안정성 해소에 더 좋은 효과가 있는 것으로 나타났다. 또한 강력하고 자극적인 음악보다 조용하고 부드러운 음악, 종교적인 음악이 청소년의 긴장을 더 늦추어주는 것으로 나타났다. 음악청취시간이 많을수록 긴장해소, 열등감해소 등 정서적 불안정성 해소에 긍정적인 기여를 하는 것으로 나타났다. 둘째로 음악 감상이 자아존중감 증대에 효과가 있는지에 대하여는 가정적 자아는 클래식과 CCM이 높았다. 학업적 자아는 클래식과 국악을 선호하는 학생의 정서가 안정되어 자아존중감 증대에 효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 선호하는 음악 분위기는 긴장수준과 사회적 자아, 일반적 자아, 학업적 자아, 가정적 자아, 자아 존중감에서 부드러운 음악이 긴장수준이 낮고 자아는 높음을 보여 주고 있는 것으로 나타났다. 냇째, 음악 감상시간이 길수록 정서가 안정되어 있으며, 자아존중감이 높고 아동·청소년 불안장애가 적은 것으로 보아 음악 감상이 정서함양에 기여하는 것을 알 수 있다. 청소년기는 전체적으로 질풍노도의 시기로 조용하한 음악을 오래 들을수록, POP이나 대중가요에 비해 클래식이나 CCM을 즐겨 들을수록 정서적으로 안정감을 보이면서 청소년의 자아 존중감 함양에 긍정적인 기여를 하고 있음을 시사하고 있으며, 본 연구의 결과를 토대로 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 정서불안 학생들이 청취 음악콘텐츠의 장르 선정으로 정서안정에 기여할 수 있도록 클래식, CCM 등을 유도하여야 한다. 조용하고 부드러운 음악이 긴장수준이 낮고, 일반적 자아, 사회적 자아, 가정적 자아, 학업적 자아, 자아존중감이 높아 에에 필요한 음원 자료를 인터넷사이트를 통해 접속할 수 있도록 정서불안 이용자에게 실시간으로 제공하여야 한다. 둘째, 장시간 음악 감상이 정서적 변화에 안정을 기할 수 있기 때문에 자아존중감에 효과가 일정기간 동안 존속할 수 있도록 음악 감상의 기회를 부여하는 방안을 강구하여야 한다. 또한 정서불안 학생은 교육과 양육의 과정에서 정서의 안정을 기할 수 있는 선곡지식 등을 알려주어 이를 적극 활용하게 할 필요가 있다. 따라서 음악 감상 효과의 세부적 연구를 통해 포괄적으로 청소년 정서에 미치는 영향에 대해서 다양한 영역으로 확대할 필요가 있다. 그리고 음악 감상이 청소년 정서에 미치는 효과를 근거로 체계적이고 다양한 내용이 포함된 음악 프로그램을 개발하여 청소년에게 적용하여야 할 것이다. 그러므로 청소년들이 실제 음악의 청취를 통한 변화의 연구 등 질적 연구방법들이나 사례연구와 같은 다양한 연구가 지속적으로 진행되기를 기대한다.
현대사회는 사회 환경과 정보기술 발달로 청소년의 일탈 현상이 다양화되고 있다. 따라서 청소년기의 인격형성과 자아의 성장은 인생설계에 많은 영향을 미치고 있다. 본 연구는 청소년을 대상으로 음악 감상이 청소년기 학생들의 정서에 어떠한 영향을 미치는 지에 대해 음악 감상을 통한 정서적 안정감 제고, 자아 존중감의 향상, 불안의 해소를 위한 방안을 마련하는데 목적을 두고 있다. 본 연구는 총 300부의 설문을 배포하여 이중 마무리하지 않은 설문지와 무응답 설문 50부를 제외한 총 250부를 연구 자료로 활용하였으며, 분석결과는 다음과 같다. 첫째로 음악 감상이 청소년의 정서적 불안정성 해소는 대중가요와 POP보다 클래식, CCM이 공격성과 정서적 불안정성 해소에 더 좋은 효과가 있는 것으로 나타났다. 또한 강력하고 자극적인 음악보다 조용하고 부드러운 음악, 종교적인 음악이 청소년의 긴장을 더 늦추어주는 것으로 나타났다. 음악청취시간이 많을수록 긴장해소, 열등감해소 등 정서적 불안정성 해소에 긍정적인 기여를 하는 것으로 나타났다. 둘째로 음악 감상이 자아존중감 증대에 효과가 있는지에 대하여는 가정적 자아는 클래식과 CCM이 높았다. 학업적 자아는 클래식과 국악을 선호하는 학생의 정서가 안정되어 자아존중감 증대에 효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 선호하는 음악 분위기는 긴장수준과 사회적 자아, 일반적 자아, 학업적 자아, 가정적 자아, 자아 존중감에서 부드러운 음악이 긴장수준이 낮고 자아는 높음을 보여 주고 있는 것으로 나타났다. 냇째, 음악 감상시간이 길수록 정서가 안정되어 있으며, 자아존중감이 높고 아동·청소년 불안장애가 적은 것으로 보아 음악 감상이 정서함양에 기여하는 것을 알 수 있다. 청소년기는 전체적으로 질풍노도의 시기로 조용하한 음악을 오래 들을수록, POP이나 대중가요에 비해 클래식이나 CCM을 즐겨 들을수록 정서적으로 안정감을 보이면서 청소년의 자아 존중감 함양에 긍정적인 기여를 하고 있음을 시사하고 있으며, 본 연구의 결과를 토대로 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 정서불안 학생들이 청취 음악콘텐츠의 장르 선정으로 정서안정에 기여할 수 있도록 클래식, CCM 등을 유도하여야 한다. 조용하고 부드러운 음악이 긴장수준이 낮고, 일반적 자아, 사회적 자아, 가정적 자아, 학업적 자아, 자아존중감이 높아 에에 필요한 음원 자료를 인터넷사이트를 통해 접속할 수 있도록 정서불안 이용자에게 실시간으로 제공하여야 한다. 둘째, 장시간 음악 감상이 정서적 변화에 안정을 기할 수 있기 때문에 자아존중감에 효과가 일정기간 동안 존속할 수 있도록 음악 감상의 기회를 부여하는 방안을 강구하여야 한다. 또한 정서불안 학생은 교육과 양육의 과정에서 정서의 안정을 기할 수 있는 선곡지식 등을 알려주어 이를 적극 활용하게 할 필요가 있다. 따라서 음악 감상 효과의 세부적 연구를 통해 포괄적으로 청소년 정서에 미치는 영향에 대해서 다양한 영역으로 확대할 필요가 있다. 그리고 음악 감상이 청소년 정서에 미치는 효과를 근거로 체계적이고 다양한 내용이 포함된 음악 프로그램을 개발하여 청소년에게 적용하여야 할 것이다. 그러므로 청소년들이 실제 음악의 청취를 통한 변화의 연구 등 질적 연구방법들이나 사례연구와 같은 다양한 연구가 지속적으로 진행되기를 기대한다.
As social environment and information technology have developed in modern society, deviant phenomenon of youth has been diversifying. Therefore, personality formation and self-growth of the adolescence have impacted on planning their own life a lot. The purpose of this study is to offer the method f...
As social environment and information technology have developed in modern society, deviant phenomenon of youth has been diversifying. Therefore, personality formation and self-growth of the adolescence have impacted on planning their own life a lot. The purpose of this study is to offer the method for improvement of emotional stability, enhancement of self-esteem, and relieving anxiety by researching the influence of the musical appreciation activities on youth emotion. This study utilized 250 fully completed questionnaires for research material among distributed 300 questionnaires. The result of analysis can be summarized as follow. First, In the relief of aggression and the emotional instability of the adolescence, classical music and CCM(Contemporary Christian Music) were much more effective than POP, popular music. In addition, the quiet, gentle music or religious music helped youth relax further than powerful and provocative music. The more they listened to music, the more positive contribution it is likely to appear for the relief of the emotional instability, for example calming tension and eliminating inferiority complex Second, in the result of the research that music has an effect on self-esteem increases, Classical music and CCM show more effectiveness on the family-self. For the academic-self, Classical music and Kook-Ak (Korean traditional music) have better effects to develop self-esteem because Classical music and Kook-Ak (Korean traditional music) help to stabilize the emotions of the students Third, in the aspects of the atmosphere of the preferred music, soft and smooth music show to help to reduce the tension for social-self, typical-self, academic-self, family-self and self-esteem and to strengthen the self-ego Fourth, the longer listening to music shows to settle the emotions, to increase self-esteem and the lower uneasy disability of children and youth, so this longer listening proves to contribute to cultivate the healthy emotion The adolescent period is called as the time of storm and gale. Therefore, the more listening to soft and smooth music, classical music and CCM than popular music, the more emotional stability and the more positive contribution on improving self-esteem for the adolescents. The results from this research are as below First, the students who have emotional instabilities or growing pains are led to listen to classical music and CCM by selecting the genre of the musical contents which contribute on emotional stability. Because the soft and smooth music reduces the tension for social-self, typical-self, academic-self, family-self and self-esteem and to strengthen the self-ego, the music contents consumers who have emotional instabilities should be provided these kinds of the sound sources in real-time to approach through internet. Second, the support plan to provide more opportunities to enjoy the music to last the effects on self-esteem should be considered because the longer listening to music helps to stabilize the emotional change positively. Therefore, we need to expand this research to more various areas to find out the effect of the musical appreciation activities on youth emotions comprehensively through the fine and detailed study. Then to develop the music program including systematic and various contents based on the effect of the musical appreciation activities on youth emotion should be adopted to the adolescents. To do this, we expect to continue the various studies and researches such as case studies or studies on the quality aspect related to the emotional changes of the adolescents through listening to music practically
As social environment and information technology have developed in modern society, deviant phenomenon of youth has been diversifying. Therefore, personality formation and self-growth of the adolescence have impacted on planning their own life a lot. The purpose of this study is to offer the method for improvement of emotional stability, enhancement of self-esteem, and relieving anxiety by researching the influence of the musical appreciation activities on youth emotion. This study utilized 250 fully completed questionnaires for research material among distributed 300 questionnaires. The result of analysis can be summarized as follow. First, In the relief of aggression and the emotional instability of the adolescence, classical music and CCM(Contemporary Christian Music) were much more effective than POP, popular music. In addition, the quiet, gentle music or religious music helped youth relax further than powerful and provocative music. The more they listened to music, the more positive contribution it is likely to appear for the relief of the emotional instability, for example calming tension and eliminating inferiority complex Second, in the result of the research that music has an effect on self-esteem increases, Classical music and CCM show more effectiveness on the family-self. For the academic-self, Classical music and Kook-Ak (Korean traditional music) have better effects to develop self-esteem because Classical music and Kook-Ak (Korean traditional music) help to stabilize the emotions of the students Third, in the aspects of the atmosphere of the preferred music, soft and smooth music show to help to reduce the tension for social-self, typical-self, academic-self, family-self and self-esteem and to strengthen the self-ego Fourth, the longer listening to music shows to settle the emotions, to increase self-esteem and the lower uneasy disability of children and youth, so this longer listening proves to contribute to cultivate the healthy emotion The adolescent period is called as the time of storm and gale. Therefore, the more listening to soft and smooth music, classical music and CCM than popular music, the more emotional stability and the more positive contribution on improving self-esteem for the adolescents. The results from this research are as below First, the students who have emotional instabilities or growing pains are led to listen to classical music and CCM by selecting the genre of the musical contents which contribute on emotional stability. Because the soft and smooth music reduces the tension for social-self, typical-self, academic-self, family-self and self-esteem and to strengthen the self-ego, the music contents consumers who have emotional instabilities should be provided these kinds of the sound sources in real-time to approach through internet. Second, the support plan to provide more opportunities to enjoy the music to last the effects on self-esteem should be considered because the longer listening to music helps to stabilize the emotional change positively. Therefore, we need to expand this research to more various areas to find out the effect of the musical appreciation activities on youth emotions comprehensively through the fine and detailed study. Then to develop the music program including systematic and various contents based on the effect of the musical appreciation activities on youth emotion should be adopted to the adolescents. To do this, we expect to continue the various studies and researches such as case studies or studies on the quality aspect related to the emotional changes of the adolescents through listening to music practically
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.