한국사회는 빠르게 발전하여왔고, 이러한 사회의 발전에 따라 인제 육성에 대한 사회적 관심이 증가하였으며 대학에 진학하는 것이 중시되면서 최근에는 고등학교 졸업생의 70%이상이 대학에 진학하고 있다(양은미, 2012).
우리나라의 대학입학제도는 1945년부터 시작되었으며, 1994년에 현재의 대학수학능력시험으로 변하였다(강창동, 2007). 그리고 이러한 대학수학능력시험의 변화는 교육과정의 개정과 함께 이루어져 왔으며, 최근에는 2009 개정 교육 과정이 실시되면서 2011년도 고등학교 입학생부터 개정 된 화학Ⅰ교과서를 이용한 학습이 현재까지 이루어지고 있다. 하지만 대학수학능력시험의 문항은 교과서의 여러 주제들이 영역에 상관없이 혼재되어 출제되고 있으며, 학교현장에서 대학수학능력시험을 준비하기 위해서는 교사가 자체 제작한 교재나 교과서 이외의 외부교재를 함께 사용해야 한다(수도권대학교국어교육과, 2014).
이에 본 연구는 2015학년도 수능시험을 준비했던 수험생들이 화학Ⅰ교과를 학습하면서 사교육 홈페이지에 한 질문을 이용하여, 질문한 수험생들의 성별, 지역별 경향을 파악하고, 수험생들의 질문 내용을 해당 단원의 주제별로 분류하고 분석하여 교사의 효율적인 교수-학습 지도를 위한 기초 자료를 제공하고자 한다.
질문한 수험생들은 성별과 거주하는 지역에 따라 분류하고, 그 결과를 선행연구와 비교하였다. 수험생들의 질문은 ‘2009 개정 교육과정’과 ‘2009 개정 교육과정 해설서’를 이용하여 화학Ⅰ교과의 각 단원에 포함되어 있는 주제들을 사용하여, 질문에 포함된 개념이 한 가지인 것(단일주제)과 두 가지 이상인 것(복수주제)으로 분류하고 질문을 한 이유에 대하여 분석하였다.
화학Ⅰ교과를 선택한 수험생들은 선행연구와 마찬가지로 남학생의 비율이 높게 나타났으며, 대도시가 많이 있는 수도권에 거주하는 수험생들의 비율이 높게 나타났다. 수험생들의 질문은 단일주제에 해당하는 질문보다 복수주제에 해당하는 질문의 빈도가 높게 나타났다.
단일주제에 해당하는 질문을 단원별로 분류한 결과, 2단원에 대한 질문 빈도가 가장 높게 나타났다. 질문을 각 단원의 주제별로 분류한 결과, 1단원에서는 [원소의 ...
한국사회는 빠르게 발전하여왔고, 이러한 사회의 발전에 따라 인제 육성에 대한 사회적 관심이 증가하였으며 대학에 진학하는 것이 중시되면서 최근에는 고등학교 졸업생의 70%이상이 대학에 진학하고 있다(양은미, 2012).
우리나라의 대학입학제도는 1945년부터 시작되었으며, 1994년에 현재의 대학수학능력시험으로 변하였다(강창동, 2007). 그리고 이러한 대학수학능력시험의 변화는 교육과정의 개정과 함께 이루어져 왔으며, 최근에는 2009 개정 교육 과정이 실시되면서 2011년도 고등학교 입학생부터 개정 된 화학Ⅰ교과서를 이용한 학습이 현재까지 이루어지고 있다. 하지만 대학수학능력시험의 문항은 교과서의 여러 주제들이 영역에 상관없이 혼재되어 출제되고 있으며, 학교현장에서 대학수학능력시험을 준비하기 위해서는 교사가 자체 제작한 교재나 교과서 이외의 외부교재를 함께 사용해야 한다(수도권대학교국어교육과, 2014).
이에 본 연구는 2015학년도 수능시험을 준비했던 수험생들이 화학Ⅰ교과를 학습하면서 사교육 홈페이지에 한 질문을 이용하여, 질문한 수험생들의 성별, 지역별 경향을 파악하고, 수험생들의 질문 내용을 해당 단원의 주제별로 분류하고 분석하여 교사의 효율적인 교수-학습 지도를 위한 기초 자료를 제공하고자 한다.
질문한 수험생들은 성별과 거주하는 지역에 따라 분류하고, 그 결과를 선행연구와 비교하였다. 수험생들의 질문은 ‘2009 개정 교육과정’과 ‘2009 개정 교육과정 해설서’를 이용하여 화학Ⅰ교과의 각 단원에 포함되어 있는 주제들을 사용하여, 질문에 포함된 개념이 한 가지인 것(단일주제)과 두 가지 이상인 것(복수주제)으로 분류하고 질문을 한 이유에 대하여 분석하였다.
화학Ⅰ교과를 선택한 수험생들은 선행연구와 마찬가지로 남학생의 비율이 높게 나타났으며, 대도시가 많이 있는 수도권에 거주하는 수험생들의 비율이 높게 나타났다. 수험생들의 질문은 단일주제에 해당하는 질문보다 복수주제에 해당하는 질문의 빈도가 높게 나타났다.
단일주제에 해당하는 질문을 단원별로 분류한 결과, 2단원에 대한 질문 빈도가 가장 높게 나타났다. 질문을 각 단원의 주제별로 분류한 결과, 1단원에서는 [원소의 선스펙트럼], [물질의 분류], [불꽃 반응색]에 해당하는 질문 빈도가 높게 나타났고, 2단원에서는 [수소의 선스펙트럼], [주기율에서 족과 주기], [오비탈의 에너지준위]에 해당하는 질문 빈도가 높게 나타났다. 3단원에서는 [결합 길이에 따른 결합에너지], [공유전자쌍의 개수와 분자구조], [이성질체]에 해당하는 질문 빈도가 높게 나타났고, 4단원에서는 [산과염기의 정의], [산화수 구하기], [산화-환원 반응의 정의], [산화-환원 반응과 전자이동]에 해당하는 질문 빈도가 높게 나타났다.
복수주제에 해당하는 질문을 주제별로 분류한 결과, [화학 반응에서 양적관계, 화학식의 종류], [오비탈의 에너지 준위, 오비탈의 전자배치], [극성 분자와 무극성 분자의 개념, 공유전자쌍의 개수와 분자구조], [전자쌍 반발 이론, 공유전자쌍의 개수와 분자구조], [산화-환원 반응에 의한 산과 염기의 생성, 산-염기 반응의 정의], [사슬 모양 탄화수소, 공유전자쌍의 개수와 분자구조, 극성과 무극성 분자의 개념]에 해당하는 질문 빈도가 높게 나타났다.
본 연구의 결과를 바탕으로 질문 빈도가 높게 나타난 주제들의 교수-학습 지도에 있어서, 각 개념의 의미를 정확하게 이해할 수 있도록 설명하고, 개념 간의 연관성에 대해서도 설명하도록 해야 한다.
한국사회는 빠르게 발전하여왔고, 이러한 사회의 발전에 따라 인제 육성에 대한 사회적 관심이 증가하였으며 대학에 진학하는 것이 중시되면서 최근에는 고등학교 졸업생의 70%이상이 대학에 진학하고 있다(양은미, 2012).
우리나라의 대학입학제도는 1945년부터 시작되었으며, 1994년에 현재의 대학수학능력시험으로 변하였다(강창동, 2007). 그리고 이러한 대학수학능력시험의 변화는 교육과정의 개정과 함께 이루어져 왔으며, 최근에는 2009 개정 교육 과정이 실시되면서 2011년도 고등학교 입학생부터 개정 된 화학Ⅰ교과서를 이용한 학습이 현재까지 이루어지고 있다. 하지만 대학수학능력시험의 문항은 교과서의 여러 주제들이 영역에 상관없이 혼재되어 출제되고 있으며, 학교현장에서 대학수학능력시험을 준비하기 위해서는 교사가 자체 제작한 교재나 교과서 이외의 외부교재를 함께 사용해야 한다(수도권대학교국어교육과, 2014).
이에 본 연구는 2015학년도 수능시험을 준비했던 수험생들이 화학Ⅰ교과를 학습하면서 사교육 홈페이지에 한 질문을 이용하여, 질문한 수험생들의 성별, 지역별 경향을 파악하고, 수험생들의 질문 내용을 해당 단원의 주제별로 분류하고 분석하여 교사의 효율적인 교수-학습 지도를 위한 기초 자료를 제공하고자 한다.
질문한 수험생들은 성별과 거주하는 지역에 따라 분류하고, 그 결과를 선행연구와 비교하였다. 수험생들의 질문은 ‘2009 개정 교육과정’과 ‘2009 개정 교육과정 해설서’를 이용하여 화학Ⅰ교과의 각 단원에 포함되어 있는 주제들을 사용하여, 질문에 포함된 개념이 한 가지인 것(단일주제)과 두 가지 이상인 것(복수주제)으로 분류하고 질문을 한 이유에 대하여 분석하였다.
화학Ⅰ교과를 선택한 수험생들은 선행연구와 마찬가지로 남학생의 비율이 높게 나타났으며, 대도시가 많이 있는 수도권에 거주하는 수험생들의 비율이 높게 나타났다. 수험생들의 질문은 단일주제에 해당하는 질문보다 복수주제에 해당하는 질문의 빈도가 높게 나타났다.
단일주제에 해당하는 질문을 단원별로 분류한 결과, 2단원에 대한 질문 빈도가 가장 높게 나타났다. 질문을 각 단원의 주제별로 분류한 결과, 1단원에서는 [원소의 선스펙트럼], [물질의 분류], [불꽃 반응색]에 해당하는 질문 빈도가 높게 나타났고, 2단원에서는 [수소의 선스펙트럼], [주기율에서 족과 주기], [오비탈의 에너지준위]에 해당하는 질문 빈도가 높게 나타났다. 3단원에서는 [결합 길이에 따른 결합에너지], [공유전자쌍의 개수와 분자구조], [이성질체]에 해당하는 질문 빈도가 높게 나타났고, 4단원에서는 [산과 염기의 정의], [산화수 구하기], [산화-환원 반응의 정의], [산화-환원 반응과 전자이동]에 해당하는 질문 빈도가 높게 나타났다.
복수주제에 해당하는 질문을 주제별로 분류한 결과, [화학 반응에서 양적관계, 화학식의 종류], [오비탈의 에너지 준위, 오비탈의 전자배치], [극성 분자와 무극성 분자의 개념, 공유전자쌍의 개수와 분자구조], [전자쌍 반발 이론, 공유전자쌍의 개수와 분자구조], [산화-환원 반응에 의한 산과 염기의 생성, 산-염기 반응의 정의], [사슬 모양 탄화수소, 공유전자쌍의 개수와 분자구조, 극성과 무극성 분자의 개념]에 해당하는 질문 빈도가 높게 나타났다.
본 연구의 결과를 바탕으로 질문 빈도가 높게 나타난 주제들의 교수-학습 지도에 있어서, 각 개념의 의미를 정확하게 이해할 수 있도록 설명하고, 개념 간의 연관성에 대해서도 설명하도록 해야 한다.
Korea has been developed rapidly, and social interest in talent development has been growing in accordance with the development. In result, more than 70% high school graduate students go on to universities(Eunmi Yang, 2012).
Korean college admission system has started since 1945, and current KSAT(Ko...
Korea has been developed rapidly, and social interest in talent development has been growing in accordance with the development. In result, more than 70% high school graduate students go on to universities(Eunmi Yang, 2012).
Korean college admission system has started since 1945, and current KSAT(Korea Scholastic Aptitude Test) system was introduced in 1994 (Changdong Kang, 2007). With the revision of curriculum, KSAT has been updated as well, and with 2009 curriculum revision, revised Chemistry Ⅰ textbook has been used by the class of 2011 and after. However, KSAT questions are designed to cover several areas of textbooks, and to prepare KSAT, teachers have to develop/find separate supportive teaching materials (Department of Korean Language Education, Seoul National Univ. 2014).
This study is to provide the base data of teachers’ effective teaching curriculum of high school Chemistry Ⅰ subject. 2015 KSAT examine’s questions on private education website were analyzed to collect gender and location data, and each question was sorted and analyzed by the topic of its chapter.
The questioners were sorted by gender and location, and the results were compared to the precedent studies. Utilizing the topics of each chapter of high school Chemistry Ⅰ from ‘2009 curriculum revision’ and ‘2009 revised curriculum handbook,’ each question was sorted by “single topic” (the question contains one concept), “multiple topics” (the question contains several concept), and the reason of the question was analyzed.
Male ratio was higher in choosing Chemistry Ⅰ subject as with the precedent study, and metropolitan area located students tend to choose Chemistry Ⅰ subject compare to other areas. Multiple topic questions were asked more frequently than single topic questions.
After sorting the single topic questions by chapters, the second chapter related questions were the most frequent questions. After sorting the questions by topics of each chapter, about following topics were frequently asked. [Line spectrum of elements], [Classification of matter] and [Flame reaction] from chapter 1, [Line spectrum of hydrogen], [Periodic table] and [Orbitals energy levels] from chapter 2, [Binding energy according to the binding length], [Number of shared electron pair and molecular structure] and [Isomer] from chapter 3, [Definition of acid and base], [Oxidation state study], [Definition of oxidation-reduction reactions] and [Oxidation-reduction reactions and electron transfer] from chapter 4.
After sorting the multiple topic questions by topics, following questions were frequently asked; [Quantitative relationships in chemistry and chemical equations], [Orbitals energy levels, orbitals electron configurations], [Definition of polar molecule and nonpolar molecule, Number of shared electron pair and its molecular structure], [Electron pair repulsion theory, Number of shared electron pair and its molecular structure], [Acid-base production base on acid and base reaction, Definition of acid and base reaction] and [Hydrocarbon chain, Number of shared electron pair and its molecular structure, Definition of polar molecule and nonpolar molecule].
Therefore, guiding and teaching about frequently asked topics, precise explanation about the concept and correlation between each concept are highly recommended for students’ thorough understanding.
Korea has been developed rapidly, and social interest in talent development has been growing in accordance with the development. In result, more than 70% high school graduate students go on to universities(Eunmi Yang, 2012).
Korean college admission system has started since 1945, and current KSAT(Korea Scholastic Aptitude Test) system was introduced in 1994 (Changdong Kang, 2007). With the revision of curriculum, KSAT has been updated as well, and with 2009 curriculum revision, revised Chemistry Ⅰ textbook has been used by the class of 2011 and after. However, KSAT questions are designed to cover several areas of textbooks, and to prepare KSAT, teachers have to develop/find separate supportive teaching materials (Department of Korean Language Education, Seoul National Univ. 2014).
This study is to provide the base data of teachers’ effective teaching curriculum of high school Chemistry Ⅰ subject. 2015 KSAT examine’s questions on private education website were analyzed to collect gender and location data, and each question was sorted and analyzed by the topic of its chapter.
The questioners were sorted by gender and location, and the results were compared to the precedent studies. Utilizing the topics of each chapter of high school Chemistry Ⅰ from ‘2009 curriculum revision’ and ‘2009 revised curriculum handbook,’ each question was sorted by “single topic” (the question contains one concept), “multiple topics” (the question contains several concept), and the reason of the question was analyzed.
Male ratio was higher in choosing Chemistry Ⅰ subject as with the precedent study, and metropolitan area located students tend to choose Chemistry Ⅰ subject compare to other areas. Multiple topic questions were asked more frequently than single topic questions.
After sorting the single topic questions by chapters, the second chapter related questions were the most frequent questions. After sorting the questions by topics of each chapter, about following topics were frequently asked. [Line spectrum of elements], [Classification of matter] and [Flame reaction] from chapter 1, [Line spectrum of hydrogen], [Periodic table] and [Orbitals energy levels] from chapter 2, [Binding energy according to the binding length], [Number of shared electron pair and molecular structure] and [Isomer] from chapter 3, [Definition of acid and base], [Oxidation state study], [Definition of oxidation-reduction reactions] and [Oxidation-reduction reactions and electron transfer] from chapter 4.
After sorting the multiple topic questions by topics, following questions were frequently asked; [Quantitative relationships in chemistry and chemical equations], [Orbitals energy levels, orbitals electron configurations], [Definition of polar molecule and nonpolar molecule, Number of shared electron pair and its molecular structure], [Electron pair repulsion theory, Number of shared electron pair and its molecular structure], [Acid-base production base on acid and base reaction, Definition of acid and base reaction] and [Hydrocarbon chain, Number of shared electron pair and its molecular structure, Definition of polar molecule and nonpolar molecule].
Therefore, guiding and teaching about frequently asked topics, precise explanation about the concept and correlation between each concept are highly recommended for students’ thorough understanding.
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