본 연구는 사교육에 종사하는 학원구성원의 진로교육에 대한 인식과 요구도를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 통해 공교육에서 이루어지는 진로교육의 발전에 필요한 정보를 제공할 뿐 아니라, 사교육에서 도입 가능한 진로교육의 방향과 구체적인 프로그램 개발을 위한 기초자료를 제공하고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 학원의 구성원을 대상으로 설문조사연구를 하였으며, 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 진로교육에 대한 인식에 관하여 학원구성원은 ...
본 연구는 사교육에 종사하는 학원구성원의 진로교육에 대한 인식과 요구도를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 통해 공교육에서 이루어지는 진로교육의 발전에 필요한 정보를 제공할 뿐 아니라, 사교육에서 도입 가능한 진로교육의 방향과 구체적인 프로그램 개발을 위한 기초자료를 제공하고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 학원의 구성원을 대상으로 설문조사연구를 하였으며, 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 진로교육에 대한 인식에 관하여 학원구성원은 ‘교육기회 탐색’, ‘일과 직업 이해’, ‘진로계획과 준비’, ‘자아이해’, ‘진로의사결정 능력개발’ 순으로 필요성에 대한 인식이 높게 나타났다. 진로교육의 학원도입은 ‘원생입시’, ‘학원 이미지 개선’에 도움이 된다고 인식하였다. 전반적으로 진로교육에 대한 필요성은 높게 인식하고 있었지만 자신의 교육능력에 대해서는 낮게 인식하였다. 둘째, 학원구성원들은 학원에서의 원활한 진로교육을 위하여 ‘학부모의 관심과 참여’, ‘학원장의 관심과 의지’가 가장 필요하다고 인식하였다. 진로교육의 활성화를 위해서는 ‘정기적인 진로/진학 상담’, ‘학부모 대상 교육’, ‘전문기관과의 협력’, ‘학원 진로교육 프로그램 개발’ 순으로 높게 요구하였다. ‘자아이해’, ‘교육기회 탐색’, ‘진학 준비’ 순으로 학원도입의 필요성을 높게 인식하고 있었다. 셋째, 학원특성에 따른 진로교육 인식의 차이는 ‘광역시’와 ‘중소도시’ 소재학원이 ‘서울시’ 소재학원보다 진로교육의 필요성을 높게 인식하였다. ‘입시실적’을 중시하는 학원이 ‘내신관리’ 및 ‘생활습관교육’을 중시하는 학원에 비해 진로교육 도입의 경영효과를 높게 인식했다. 진로교육 ‘실시’ 학원은 ‘미실시’ 학원에 비해 진로교육의 필요성, 효과성, 교육능력을 모두 높게 인식하였다. 넷째, 학원구성원 개인특성에 따른 진로교육 인식의 차이는 ‘50대’ 집단이 ‘20대’, ‘30대’ 집단보다 진로교육의 필요성에 대해 높게 인식하였다. 필요성, 효과성, 교육능력에 대해서는 ‘학원장’, ‘부원장/팀장’, ‘강사’ 순으로 높게 인식하였으며, 진로교육과 입시교육을 ‘이수’한 집단이 ‘미이수’ 집단보다 필요성, 효과성, 교육능력 모든 부분에서 인식이 높게 나타났다. 다섯째, 학원특성에 따른 진로교육 요구도의 차이는 ‘광역시’와 ‘중소도시’ 학원이 ‘서울시’와 ‘경기·수도권’ 학원에 비해 운영 요구도가 높게 나타났다. ‘입시실적’을 중시하는 학원이 ‘내신관리’를 중시하는 학원보다 운영 요구도가 높은 것으로 나타났다. 운영·활성화·교육내용 모든 영역에서 진로교육 ‘실시’ 학원이 ‘미실시’ 학원 보다 요구도가 높게 나타났다. 여섯째, 학원구성원의 개인특성에 따른 진로교육 요구도의 차이는 ‘학원장’과 ‘중간관리자’ 집단의 운영 요구도가 ‘강사’ 집단보다 높은 것으로 나타났다. 운영·활성화·교육내용 모두 진로교육을 ‘이수’한 구성원 집단의 요구도가 ‘미이수’ 집단보다 높게 나타났으며, 입시지도교육을 ‘이수’한 구성원이 ‘미이수’ 구성원보다 모든 영역에서 요구도가 높게 나타났다. 이상의 연구결과를 종합해 볼 때, 사교육에서 진로교육의 효율성과 효과성을 높이기 위해서는 우선적으로 ‘입시에 직접적으로 도움이 되는 내용’을 다루어야 한다. 그리고 ‘자아이해’, ‘교육기회 탐색’, ‘일과 직업 이해’ 등과 관련된 프로그램을 개발하고, 학원구성원들의 능력 향상을 위해 직·간접적인 경험 기회 제공과 체계적인 교육이 이루어져야 한다. 이를 위해서 원장과 학부모의 적극적인 지원이 필요하다. 아울러 광역시·중소도시에서 진로교육이 제대로 이루어지기 위해서는 전문가 파견과 온라인 등을 이용한 진로교육 프로그램의 개발과 보급이 필요하다. 이에 정부는 공교육과 사교육을 포괄하는 진로교육에 대한 장기 비전을 수립하고, 사교육 구성원을 포함하여 일관성 있는 교육이 이루어질 수 있도록 해야 한다. 그리고 사교육분야의 진로교육에 대한 연구가 더 많은 영역에서 좀 더 세심하고 정교하게 이루어질 필요가 있다.
본 연구는 사교육에 종사하는 학원구성원의 진로교육에 대한 인식과 요구도를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 통해 공교육에서 이루어지는 진로교육의 발전에 필요한 정보를 제공할 뿐 아니라, 사교육에서 도입 가능한 진로교육의 방향과 구체적인 프로그램 개발을 위한 기초자료를 제공하고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 학원의 구성원을 대상으로 설문조사연구를 하였으며, 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 진로교육에 대한 인식에 관하여 학원구성원은 ‘교육기회 탐색’, ‘일과 직업 이해’, ‘진로계획과 준비’, ‘자아이해’, ‘진로의사결정 능력개발’ 순으로 필요성에 대한 인식이 높게 나타났다. 진로교육의 학원도입은 ‘원생입시’, ‘학원 이미지 개선’에 도움이 된다고 인식하였다. 전반적으로 진로교육에 대한 필요성은 높게 인식하고 있었지만 자신의 교육능력에 대해서는 낮게 인식하였다. 둘째, 학원구성원들은 학원에서의 원활한 진로교육을 위하여 ‘학부모의 관심과 참여’, ‘학원장의 관심과 의지’가 가장 필요하다고 인식하였다. 진로교육의 활성화를 위해서는 ‘정기적인 진로/진학 상담’, ‘학부모 대상 교육’, ‘전문기관과의 협력’, ‘학원 진로교육 프로그램 개발’ 순으로 높게 요구하였다. ‘자아이해’, ‘교육기회 탐색’, ‘진학 준비’ 순으로 학원도입의 필요성을 높게 인식하고 있었다. 셋째, 학원특성에 따른 진로교육 인식의 차이는 ‘광역시’와 ‘중소도시’ 소재학원이 ‘서울시’ 소재학원보다 진로교육의 필요성을 높게 인식하였다. ‘입시실적’을 중시하는 학원이 ‘내신관리’ 및 ‘생활습관교육’을 중시하는 학원에 비해 진로교육 도입의 경영효과를 높게 인식했다. 진로교육 ‘실시’ 학원은 ‘미실시’ 학원에 비해 진로교육의 필요성, 효과성, 교육능력을 모두 높게 인식하였다. 넷째, 학원구성원 개인특성에 따른 진로교육 인식의 차이는 ‘50대’ 집단이 ‘20대’, ‘30대’ 집단보다 진로교육의 필요성에 대해 높게 인식하였다. 필요성, 효과성, 교육능력에 대해서는 ‘학원장’, ‘부원장/팀장’, ‘강사’ 순으로 높게 인식하였으며, 진로교육과 입시교육을 ‘이수’한 집단이 ‘미이수’ 집단보다 필요성, 효과성, 교육능력 모든 부분에서 인식이 높게 나타났다. 다섯째, 학원특성에 따른 진로교육 요구도의 차이는 ‘광역시’와 ‘중소도시’ 학원이 ‘서울시’와 ‘경기·수도권’ 학원에 비해 운영 요구도가 높게 나타났다. ‘입시실적’을 중시하는 학원이 ‘내신관리’를 중시하는 학원보다 운영 요구도가 높은 것으로 나타났다. 운영·활성화·교육내용 모든 영역에서 진로교육 ‘실시’ 학원이 ‘미실시’ 학원 보다 요구도가 높게 나타났다. 여섯째, 학원구성원의 개인특성에 따른 진로교육 요구도의 차이는 ‘학원장’과 ‘중간관리자’ 집단의 운영 요구도가 ‘강사’ 집단보다 높은 것으로 나타났다. 운영·활성화·교육내용 모두 진로교육을 ‘이수’한 구성원 집단의 요구도가 ‘미이수’ 집단보다 높게 나타났으며, 입시지도교육을 ‘이수’한 구성원이 ‘미이수’ 구성원보다 모든 영역에서 요구도가 높게 나타났다. 이상의 연구결과를 종합해 볼 때, 사교육에서 진로교육의 효율성과 효과성을 높이기 위해서는 우선적으로 ‘입시에 직접적으로 도움이 되는 내용’을 다루어야 한다. 그리고 ‘자아이해’, ‘교육기회 탐색’, ‘일과 직업 이해’ 등과 관련된 프로그램을 개발하고, 학원구성원들의 능력 향상을 위해 직·간접적인 경험 기회 제공과 체계적인 교육이 이루어져야 한다. 이를 위해서 원장과 학부모의 적극적인 지원이 필요하다. 아울러 광역시·중소도시에서 진로교육이 제대로 이루어지기 위해서는 전문가 파견과 온라인 등을 이용한 진로교육 프로그램의 개발과 보급이 필요하다. 이에 정부는 공교육과 사교육을 포괄하는 진로교육에 대한 장기 비전을 수립하고, 사교육 구성원을 포함하여 일관성 있는 교육이 이루어질 수 있도록 해야 한다. 그리고 사교육분야의 진로교육에 대한 연구가 더 많은 영역에서 좀 더 세심하고 정교하게 이루어질 필요가 있다.
The purpose of this study is to investigate recognition and demand for career education of private tutoring center members working in the private tutoring sector. This study will not only provide necessary information on development of career education offered in the public education sector but also...
The purpose of this study is to investigate recognition and demand for career education of private tutoring center members working in the private tutoring sector. This study will not only provide necessary information on development of career education offered in the public education sector but also aims to provide basic data to set course for career education and develop specific programs that can be introduced in the private tutoring sector. To achieve this goal, private tutoring center members were surveyed and results are as follows. First, regarding recognition for career education, members of private tutoring centers perceived ‘exploration for education opportunity’ to be most necessary with ‘career planning and preparation’, ‘self-understanding’, ‘career decision-making capability development’ following its lead. This group recognized introduction of career education in private tutoring centers to help ‘students’ college entrance examination’ and ‘improve image of private tutoring center’. Recognition on overall need for career education was high while their career education ability was perceived to be low. Second, private tutoring center members recognized ‘parents’ interest and involvement’, ‘private tutoring center directors’ interest and involvement’ to be most necessary for smooth career education in private tutoring centers. For vitalization of career education, ‘periodic career/higher education counseling’, ‘parent education’, ‘collaboration with specialist organization’, ‘private tutoring center career education program development’ were considered to be needed. Third, differences in recognition according to characteristics of private tutoring centers, private tutoring centers in ‘metropolitan city’ and ‘small and medium city’ perceived the need for career education more than private tutoring centers in ‘Seoul’. private tutoring centers emphasizing ‘entrance examination results’ recognized management effectiveness of career education more than private tutoring centers emphasizing ‘school records management’ and ‘life habit education’. private tutoring centers ‘implementing’ career education perceived necessity, effectiveness, and education ability of career education higher than private tutoring centers ‘not implementing’ career education. Fourth, the difference in career education recognition according to individual characteristics of private tutoring center members, instructors in age group ‘50’s’ considered necessity of career education to be higher than the ‘20’s’ and ‘30’s’ group. Necessity, effectiveness, and education ability of career education were considered to be most high by ‘private tutoring center directors’ than other groups (‘mid-management’, ‘instructor’). The group that ‘completed’ course in career education and entrance examination training recognized necessity, effectiveness, and education ability of career education higher than the group that ‘did not complete’ the course. Fifth, difference in career education demand according to private tutoring centers' characteristics, management demand was higher in ‘metropolitan city’ and ‘small and medium city’ private tutoring centers than ‘Seoul’ and ‘Gyeonggi-Metropolitan Area’ private tutoring centers. Management demand was higher in private tutoring centers that emphasized ‘entrance examination results’ than private tutoring centers that emphasized ‘school records management’. In all fields of management, vitalization, and education content, demands were higher in private tutoring centers ‘implementing’ career education than ‘not implementing’ private tutoring centers. Sixth, career education demand differences according to individual characteristics of private tutoring center members, management demand of ‘private tutoring center directors’ and ‘mid-management’ were higher than ‘instructors’ group. In all fields of management, vitalization, and education content, the group that ‘completed’ career education showed higher demand than the group that ‘did not complete’ the course and same results were found in entrance examination training. Comprehensively, priority on ‘career education contents should directly assist entrance examinations’ should be made to increase effectiveness and efficiency of career education in the private tutoring sector. Also related programs in ‘self-understanding’, ‘exploration for education opportunity’, ‘understanding work and career’ should be developed and to improve capability of private tutoring center member, direct/indirect experience opportunity and systematic education must be carried out. Active assistance of private tutoring center directors and parents are required to succeed. In addition, for proper career education to be carried out in metropolitan cities and small and medium cities, development and diffusion of career education program such as dispatching career education specialist and online education are necessary. Hereupon, the government must establish long-term vision on career education which includes both public and private sector and so that consistent education, including members of private tutoring sector, can be carried out. Moreover, it is necessary to carefully and elaborately execute study on career education in more various areas of private tutoring sector.
The purpose of this study is to investigate recognition and demand for career education of private tutoring center members working in the private tutoring sector. This study will not only provide necessary information on development of career education offered in the public education sector but also aims to provide basic data to set course for career education and develop specific programs that can be introduced in the private tutoring sector. To achieve this goal, private tutoring center members were surveyed and results are as follows. First, regarding recognition for career education, members of private tutoring centers perceived ‘exploration for education opportunity’ to be most necessary with ‘career planning and preparation’, ‘self-understanding’, ‘career decision-making capability development’ following its lead. This group recognized introduction of career education in private tutoring centers to help ‘students’ college entrance examination’ and ‘improve image of private tutoring center’. Recognition on overall need for career education was high while their career education ability was perceived to be low. Second, private tutoring center members recognized ‘parents’ interest and involvement’, ‘private tutoring center directors’ interest and involvement’ to be most necessary for smooth career education in private tutoring centers. For vitalization of career education, ‘periodic career/higher education counseling’, ‘parent education’, ‘collaboration with specialist organization’, ‘private tutoring center career education program development’ were considered to be needed. Third, differences in recognition according to characteristics of private tutoring centers, private tutoring centers in ‘metropolitan city’ and ‘small and medium city’ perceived the need for career education more than private tutoring centers in ‘Seoul’. private tutoring centers emphasizing ‘entrance examination results’ recognized management effectiveness of career education more than private tutoring centers emphasizing ‘school records management’ and ‘life habit education’. private tutoring centers ‘implementing’ career education perceived necessity, effectiveness, and education ability of career education higher than private tutoring centers ‘not implementing’ career education. Fourth, the difference in career education recognition according to individual characteristics of private tutoring center members, instructors in age group ‘50’s’ considered necessity of career education to be higher than the ‘20’s’ and ‘30’s’ group. Necessity, effectiveness, and education ability of career education were considered to be most high by ‘private tutoring center directors’ than other groups (‘mid-management’, ‘instructor’). The group that ‘completed’ course in career education and entrance examination training recognized necessity, effectiveness, and education ability of career education higher than the group that ‘did not complete’ the course. Fifth, difference in career education demand according to private tutoring centers' characteristics, management demand was higher in ‘metropolitan city’ and ‘small and medium city’ private tutoring centers than ‘Seoul’ and ‘Gyeonggi-Metropolitan Area’ private tutoring centers. Management demand was higher in private tutoring centers that emphasized ‘entrance examination results’ than private tutoring centers that emphasized ‘school records management’. In all fields of management, vitalization, and education content, demands were higher in private tutoring centers ‘implementing’ career education than ‘not implementing’ private tutoring centers. Sixth, career education demand differences according to individual characteristics of private tutoring center members, management demand of ‘private tutoring center directors’ and ‘mid-management’ were higher than ‘instructors’ group. In all fields of management, vitalization, and education content, the group that ‘completed’ career education showed higher demand than the group that ‘did not complete’ the course and same results were found in entrance examination training. Comprehensively, priority on ‘career education contents should directly assist entrance examinations’ should be made to increase effectiveness and efficiency of career education in the private tutoring sector. Also related programs in ‘self-understanding’, ‘exploration for education opportunity’, ‘understanding work and career’ should be developed and to improve capability of private tutoring center member, direct/indirect experience opportunity and systematic education must be carried out. Active assistance of private tutoring center directors and parents are required to succeed. In addition, for proper career education to be carried out in metropolitan cities and small and medium cities, development and diffusion of career education program such as dispatching career education specialist and online education are necessary. Hereupon, the government must establish long-term vision on career education which includes both public and private sector and so that consistent education, including members of private tutoring sector, can be carried out. Moreover, it is necessary to carefully and elaborately execute study on career education in more various areas of private tutoring sector.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.