최근 증가하고 있는 개인정보의 유출 등의 문제로 인해 개인정보에 대한 사회적인 관심이 높아지고 있다. 거기에 발맞추어 기업의 마케팅 활성화로 고객 개인정보의 취급에 대한 중요성 또한 점점 커지고 있다. 이로 인한 기업의 고객정보 수집 및 활용과 고객의 개인정보보호에 대한 이견에 대해 충돌하는 문제가 자주 발생하고 있으며, 이에 대한 명확한 가이드라인에 대해 기업이나 고객 개인들이 숙지 못하고 있다. 한쪽에서는 개인정보 활용의 부정적인 측면을 강조하여 개인정보 보호의 수위를 한층 더 강화해야 한다고 주장하는 반면, 다른 한쪽에서는 ...
최근 증가하고 있는 개인정보의 유출 등의 문제로 인해 개인정보에 대한 사회적인 관심이 높아지고 있다. 거기에 발맞추어 기업의 마케팅 활성화로 고객 개인정보의 취급에 대한 중요성 또한 점점 커지고 있다. 이로 인한 기업의 고객정보 수집 및 활용과 고객의 개인정보보호에 대한 이견에 대해 충돌하는 문제가 자주 발생하고 있으며, 이에 대한 명확한 가이드라인에 대해 기업이나 고객 개인들이 숙지 못하고 있다. 한쪽에서는 개인정보 활용의 부정적인 측면을 강조하여 개인정보 보호의 수위를 한층 더 강화해야 한다고 주장하는 반면, 다른 한쪽에서는 개인정보 활용의 긍정적인 측면을 부각시키면서 개인정보의 산업적인 활용을 촉진해야 한다는 반론을 제기하고 있다. 따라서 이 연구에서는 고객의 개인정보를 활용하고자 하는 기업과 이를 활용하는 것에 대해 우려하는 고객 개인간의 인식 정도를 비교하여 개인정보의 보호와 활용을 조화롭게 실현할 수 있는 방안을 도출해 보고자 하였다. 이를 위하여 상대적으로 개인정보의 수집 및 보관에 대해 취약할 수 밖에 없는 중소사업자의 쇼핑몰을 대상으로 인식 설문조사와 함께 개인정보 수집 항목들을 분석하고, 개인정보보호 관련 법령의 국?내외 사례를 분석하여 개선점 및 향후 정책에 반영할 수 있는 지침을 마련하고자 하였다.
최근 증가하고 있는 개인정보의 유출 등의 문제로 인해 개인정보에 대한 사회적인 관심이 높아지고 있다. 거기에 발맞추어 기업의 마케팅 활성화로 고객 개인정보의 취급에 대한 중요성 또한 점점 커지고 있다. 이로 인한 기업의 고객정보 수집 및 활용과 고객의 개인정보보호에 대한 이견에 대해 충돌하는 문제가 자주 발생하고 있으며, 이에 대한 명확한 가이드라인에 대해 기업이나 고객 개인들이 숙지 못하고 있다. 한쪽에서는 개인정보 활용의 부정적인 측면을 강조하여 개인정보 보호의 수위를 한층 더 강화해야 한다고 주장하는 반면, 다른 한쪽에서는 개인정보 활용의 긍정적인 측면을 부각시키면서 개인정보의 산업적인 활용을 촉진해야 한다는 반론을 제기하고 있다. 따라서 이 연구에서는 고객의 개인정보를 활용하고자 하는 기업과 이를 활용하는 것에 대해 우려하는 고객 개인간의 인식 정도를 비교하여 개인정보의 보호와 활용을 조화롭게 실현할 수 있는 방안을 도출해 보고자 하였다. 이를 위하여 상대적으로 개인정보의 수집 및 보관에 대해 취약할 수 밖에 없는 중소사업자의 쇼핑몰을 대상으로 인식 설문조사와 함께 개인정보 수집 항목들을 분석하고, 개인정보보호 관련 법령의 국?내외 사례를 분석하여 개선점 및 향후 정책에 반영할 수 있는 지침을 마련하고자 하였다.
Recently, social interests on personal information have increased because of personal information leakage incidents. Catching up with the incidents, marketing of corporations is activated so that the importance to manage personal information of customers becomes bigger. Because of this condition, a ...
Recently, social interests on personal information have increased because of personal information leakage incidents. Catching up with the incidents, marketing of corporations is activated so that the importance to manage personal information of customers becomes bigger. Because of this condition, a lot of problems have happened because there are different perspectives between gathering and utilizing personal information of corporations and personal information protection of customers. The corporations and customers could not become aware of specific guidelines about that. Although one suggests that personal information protection should be reinforced by emphasizing negative aspects of utilizing personal information, another suggests that personal information should be fertilized industriallyby emphasizing positive aspects of utilizing personal information. Therefore, this study aims to deduce methods that could realize protection and utilization of personal information harmoniously, by comparing recognition degrees between the corporations, which have tried to use personal information of customers and the individuals who have tried to consider the corporation’s utilizations. In order for that, this study conducted recognition surveys focusing on small and medium sized shopping malls that must be vulnerable to collect and store personal information comparatively and analyzed items of collecting personal information, and then, as researching domestic and foreign cases about legislations related to the personal information protection, this study is to suggest guidelines to be reflected on improvements and policies in the future.
Recently, social interests on personal information have increased because of personal information leakage incidents. Catching up with the incidents, marketing of corporations is activated so that the importance to manage personal information of customers becomes bigger. Because of this condition, a lot of problems have happened because there are different perspectives between gathering and utilizing personal information of corporations and personal information protection of customers. The corporations and customers could not become aware of specific guidelines about that. Although one suggests that personal information protection should be reinforced by emphasizing negative aspects of utilizing personal information, another suggests that personal information should be fertilized industriallyby emphasizing positive aspects of utilizing personal information. Therefore, this study aims to deduce methods that could realize protection and utilization of personal information harmoniously, by comparing recognition degrees between the corporations, which have tried to use personal information of customers and the individuals who have tried to consider the corporation’s utilizations. In order for that, this study conducted recognition surveys focusing on small and medium sized shopping malls that must be vulnerable to collect and store personal information comparatively and analyzed items of collecting personal information, and then, as researching domestic and foreign cases about legislations related to the personal information protection, this study is to suggest guidelines to be reflected on improvements and policies in the future.
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