본 연구는 조직 내 중간관리자의 코칭리더십 향상에 미치는 효과를 검증하는데 그 목적이 있다. 본 연구를 위해서 서울시에 소재한 S사 N사업부중간관리자 중 실험집단 8명, 통제집단 8명을 선정하고 이들의 리더십의 영향력을 객관적으로 측정하기 위해서 실험집단의 직속상사인 팀장 8명과 팀원 34명을 연구 대상으로 포함시켰다. 그룹코칭의 프로그램은 6회차와 Follow-up 1회차로 진행하였다. 본 연구의 자료 수집을 위해 사전, 사후, 추후 검사를 실시하였으며, ...
본 연구는 조직 내 중간관리자의 코칭리더십 향상에 미치는 효과를 검증하는데 그 목적이 있다. 본 연구를 위해서 서울시에 소재한 S사 N사업부중간관리자 중 실험집단 8명, 통제집단 8명을 선정하고 이들의 리더십의 영향력을 객관적으로 측정하기 위해서 실험집단의 직속상사인 팀장 8명과 팀원 34명을 연구 대상으로 포함시켰다. 그룹코칭의 프로그램은 6회차와 Follow-up 1회차로 진행하였다. 본 연구의 자료 수집을 위해 사전, 사후, 추후 검사를 실시하였으며, 자료 분석과 연구문제의 검증은 기술통계분석, 빈도분석, 신뢰도 검증, 독립표본 t-검증, 혼합변량분석(Mixed ANOVA) 등으로 실시하였다. 통계처리는 SPSS Ver. 12.0K를 이용하였다. 연구를 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 중간관리자의 그룹코칭이 코칭리더십 향상에 미치는 효과는 통계적으로 유의한 차이가 확인되지 않았지만, 실험집단의 코칭리더십 하위요인별사전, 사후, 추후 평균 점수의 상승 변화와 팀장 평가의 유의미한 통계결과는 그룹코칭을 통한 코칭리더십 향상에 긍정적인 영향을 주었다고 할 수 있겠다. 둘째, 그룹코칭이 종료된 이후 추후 검사 결과가 코칭리더십 하위 요인별 평균점수가 상승하였고, 코칭리더십 일부 하위요인에서는 유의한 차이를 확인하였다. 따라서 중간관리자 그룹코칭이 코칭리더십 향상에 지속적인 효과가 있음을 확인할 수 있었다. 본 연구가 갖는 의의는 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 기업체 중간관리자 대상으로 그룹코칭 프로그램을 통한 실증적인 효과를 확인하고자 하는데 의의가 있다. 집합교육이나 워크샵이 아닌 그룹코칭을 통해 참여한 구성원 간의 역동을 최대한 끌어올렸고, 이를 통한 인지적, 감정적 변화를 극대화하고, 현업에 적용할 수 있도록 연계했다는데 의의가 있다. 둘째, 코칭은 목표지향적이고 행동지향적인 활동이며, 과정중심적인 협력적인 활동이다. 따라서 코칭의 본질은 현실을 있는 그대로 자각하고(awareness), 개인의 잠재력을 풀어내어 문제를 해결하는 자신만의 방법을 찾아가는 과정이라고 할 수 있다. 이런 코칭의 효과는 그룹코칭을 통해 더욱 극대화되어 참여한 구성원들의 자기인식을 높혔고, 중간관리자로서의 역할과 책임을 스스로 깨닫고 코칭형 리더로 성장하는 계기를 마련했다는데 의의가 있다. 셋째, 코칭리더십을 자기평가 뿐만이 아니라 상사인 팀장과 팀원의 평가를 통한 다각도로 영향력을 확인하고자 했다는데 의의가 있다. 리더십은 지시나 지배, 통제보다는 영향력이라는 정의에 초점을 맞추어 볼 때, 그 영향력을 타인평가를 통해 확인할 필요가 있다. 무엇보다도 팀장 평가의 유의미한 결과는 그룹코칭을 통한 중간관리자의 코칭리더십이 향상되었음을 뒷받침해 준다고 할 수 있다.
본 연구는 조직 내 중간관리자의 코칭리더십 향상에 미치는 효과를 검증하는데 그 목적이 있다. 본 연구를 위해서 서울시에 소재한 S사 N사업부중간관리자 중 실험집단 8명, 통제집단 8명을 선정하고 이들의 리더십의 영향력을 객관적으로 측정하기 위해서 실험집단의 직속상사인 팀장 8명과 팀원 34명을 연구 대상으로 포함시켰다. 그룹코칭의 프로그램은 6회차와 Follow-up 1회차로 진행하였다. 본 연구의 자료 수집을 위해 사전, 사후, 추후 검사를 실시하였으며, 자료 분석과 연구문제의 검증은 기술통계분석, 빈도분석, 신뢰도 검증, 독립표본 t-검증, 혼합변량분석(Mixed ANOVA) 등으로 실시하였다. 통계처리는 SPSS Ver. 12.0K를 이용하였다. 연구를 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 중간관리자의 그룹코칭이 코칭리더십 향상에 미치는 효과는 통계적으로 유의한 차이가 확인되지 않았지만, 실험집단의 코칭리더십 하위요인별사전, 사후, 추후 평균 점수의 상승 변화와 팀장 평가의 유의미한 통계결과는 그룹코칭을 통한 코칭리더십 향상에 긍정적인 영향을 주었다고 할 수 있겠다. 둘째, 그룹코칭이 종료된 이후 추후 검사 결과가 코칭리더십 하위 요인별 평균점수가 상승하였고, 코칭리더십 일부 하위요인에서는 유의한 차이를 확인하였다. 따라서 중간관리자 그룹코칭이 코칭리더십 향상에 지속적인 효과가 있음을 확인할 수 있었다. 본 연구가 갖는 의의는 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 기업체 중간관리자 대상으로 그룹코칭 프로그램을 통한 실증적인 효과를 확인하고자 하는데 의의가 있다. 집합교육이나 워크샵이 아닌 그룹코칭을 통해 참여한 구성원 간의 역동을 최대한 끌어올렸고, 이를 통한 인지적, 감정적 변화를 극대화하고, 현업에 적용할 수 있도록 연계했다는데 의의가 있다. 둘째, 코칭은 목표지향적이고 행동지향적인 활동이며, 과정중심적인 협력적인 활동이다. 따라서 코칭의 본질은 현실을 있는 그대로 자각하고(awareness), 개인의 잠재력을 풀어내어 문제를 해결하는 자신만의 방법을 찾아가는 과정이라고 할 수 있다. 이런 코칭의 효과는 그룹코칭을 통해 더욱 극대화되어 참여한 구성원들의 자기인식을 높혔고, 중간관리자로서의 역할과 책임을 스스로 깨닫고 코칭형 리더로 성장하는 계기를 마련했다는데 의의가 있다. 셋째, 코칭리더십을 자기평가 뿐만이 아니라 상사인 팀장과 팀원의 평가를 통한 다각도로 영향력을 확인하고자 했다는데 의의가 있다. 리더십은 지시나 지배, 통제보다는 영향력이라는 정의에 초점을 맞추어 볼 때, 그 영향력을 타인평가를 통해 확인할 필요가 있다. 무엇보다도 팀장 평가의 유의미한 결과는 그룹코칭을 통한 중간관리자의 코칭리더십이 향상되었음을 뒷받침해 준다고 할 수 있다.
The purpose of this research is to verify the effects of group coaching on improving coaching leadership of middle managers in organizations. For this research, 16 middle managers in Department N of Company S were assigned to either an experimental group (N = 8) or a control group (N = 8). For a mor...
The purpose of this research is to verify the effects of group coaching on improving coaching leadership of middle managers in organizations. For this research, 16 middle managers in Department N of Company S were assigned to either an experimental group (N = 8) or a control group (N = 8). For a more objective assessment of their leadership, 8 team leaders, who are immediate supervisors of the experimental group, and 34 team members were included as research subjects of the study. The experiment consisted of 6 sessions of the group coaching program and one follow-up session. For data collection of the research, before-, after-, and post-experiment tests were conducted. Data analysis and verification methods involved descriptive analysis, frequency analysis, reliability analysis, independent t-test, mixed ANOVA etc. and SPSS Ver. 12.0K was used for statistical analysis. The findings of this research are as follows. First, although the effects of group coaching on improving coaching leadership are not markedly shown statistically, it can be concluded that an increase in average scores of the experimental group’s before-, afterand post-experiment tests that measured the participants’ coaching leadership and significant changes in the team leaders’ evaluation indicate group coaching’s positive effects on improving coaching leadership. Second, the post-experiment test results showed an increase in average scores of sub factors of coaching leadership and in some sub factors, significant changes were found. Therefore, the research was able to confirm that group coaching for middle managers has a continuos effect on enhancing coaching leadership. This research has a significance in three aspects. First, this research focused on verifying empirical effects of the group coaching program for middle managers in organizations. The dynamic among the participants was maximized through group coaching rather than group education or workship, and significantly increased cognitive as well as emotional exchanges in the process were directed toward improving the fieldwork performance. Second, coaching is a goal-, action-oriented activity and a cooperative process-focused activity. Therefore, coaching, in its essence, is a process of finding one’s own way of solving problems by perceiving reality and by utilizing potential. This research confirmed that such effects of coaching can be maximized through group coaching, contributing to the participants’ enhanced self-awareness, and providing an opportunity to realize their roles and responsibilities as middle managers and to grow as a coaching-focused leader. Third, this research also has a significance in that it intended to determine the effects of coaching leadership from various angles by conducting not only self-assesment but also team leaders’ and team members’ evaluation. When considering the true meaning of leadership, which is influence rather than order, dominance, or control, such influence should be assessed through other people’s eyes. In this research, especially the significant results in the team leaders’ evaluation demonstrate that the middle managers’ coaching leadership has improved through group coaching.
The purpose of this research is to verify the effects of group coaching on improving coaching leadership of middle managers in organizations. For this research, 16 middle managers in Department N of Company S were assigned to either an experimental group (N = 8) or a control group (N = 8). For a more objective assessment of their leadership, 8 team leaders, who are immediate supervisors of the experimental group, and 34 team members were included as research subjects of the study. The experiment consisted of 6 sessions of the group coaching program and one follow-up session. For data collection of the research, before-, after-, and post-experiment tests were conducted. Data analysis and verification methods involved descriptive analysis, frequency analysis, reliability analysis, independent t-test, mixed ANOVA etc. and SPSS Ver. 12.0K was used for statistical analysis. The findings of this research are as follows. First, although the effects of group coaching on improving coaching leadership are not markedly shown statistically, it can be concluded that an increase in average scores of the experimental group’s before-, afterand post-experiment tests that measured the participants’ coaching leadership and significant changes in the team leaders’ evaluation indicate group coaching’s positive effects on improving coaching leadership. Second, the post-experiment test results showed an increase in average scores of sub factors of coaching leadership and in some sub factors, significant changes were found. Therefore, the research was able to confirm that group coaching for middle managers has a continuos effect on enhancing coaching leadership. This research has a significance in three aspects. First, this research focused on verifying empirical effects of the group coaching program for middle managers in organizations. The dynamic among the participants was maximized through group coaching rather than group education or workship, and significantly increased cognitive as well as emotional exchanges in the process were directed toward improving the fieldwork performance. Second, coaching is a goal-, action-oriented activity and a cooperative process-focused activity. Therefore, coaching, in its essence, is a process of finding one’s own way of solving problems by perceiving reality and by utilizing potential. This research confirmed that such effects of coaching can be maximized through group coaching, contributing to the participants’ enhanced self-awareness, and providing an opportunity to realize their roles and responsibilities as middle managers and to grow as a coaching-focused leader. Third, this research also has a significance in that it intended to determine the effects of coaching leadership from various angles by conducting not only self-assesment but also team leaders’ and team members’ evaluation. When considering the true meaning of leadership, which is influence rather than order, dominance, or control, such influence should be assessed through other people’s eyes. In this research, especially the significant results in the team leaders’ evaluation demonstrate that the middle managers’ coaching leadership has improved through group coaching.
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