코칭의 수요가 우리의 삶과 조직에서 점점 늘어나고 있다. 그런 만큼 코칭성과와 코칭역량에 대한 관심도 높아지고 있다. 지금까지는 실무 차원에서 많은 시행착오를 통해 경험이 축적되면서 코칭성과를 높이는 거시적 방법론이 개발되어왔고, 코칭발전에 기여도 많이 했다. 그러나 이제는 거시적 방법론의 개발보다는 코칭성과에 영향을 주는 이론적인 변수들을 설정하여 이를 실증적으로 분석하는 미시적인 연구도 필요한 시점이다.
본 연구는 언어적·비언어적 관점에서 코칭 커뮤니케이션의 구성요소인 긍정질문, 부정질문, 적극적 경청, 알아주기가 ...
코칭의 수요가 우리의 삶과 조직에서 점점 늘어나고 있다. 그런 만큼 코칭성과와 코칭역량에 대한 관심도 높아지고 있다. 지금까지는 실무 차원에서 많은 시행착오를 통해 경험이 축적되면서 코칭성과를 높이는 거시적 방법론이 개발되어왔고, 코칭발전에 기여도 많이 했다. 그러나 이제는 거시적 방법론의 개발보다는 코칭성과에 영향을 주는 이론적인 변수들을 설정하여 이를 실증적으로 분석하는 미시적인 연구도 필요한 시점이다.
본 연구는 언어적·비언어적 관점에서 코칭 커뮤니케이션의 구성요소인 긍정질문, 부정질문, 적극적 경청, 알아주기가 긍정심리자본의 구성요소인 자기효능감, 낙관주의, 희망, 회복탄력성에 어떤 영향을 주는지를 실증적으로 검증하였다.
본 논문의 연구 결과는 다음과 같이 요약될 수 있다. 먼저, 긍정질문은 낙관주의와 회망, 그리고 회복탄력성에 긍정적으로 유의미한 영향을 주는 반면, 자기효능감에는 유의미한 영향을 미치지 못한다. 적극적 경청은 자기효능감, 낙관주의, 희망에 긍정적으로 유의미한 영향을 미치는 반면, 회복탄력성에는 유의미한 영향을 주지 못한다. 알아주기는 자기효능감, 낙관주의에 긍정적으로 유의미한 영향을 미치는 반면, 희망에는 아주 약하게 긍정적인 영향을 주되, 회복탄력성에는 영향을 주지 못하는 것으로 검증되었다. 반면에 부정질문은 긍정심리자본 어느 구성요소에도 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 검증되었다. 두 번째로 언어적 관점에서 긍정질문, 부정질문, 적극적 경청, 알아주기의 특성을 결정짓는 주요 어휘들이 무엇이며, 어느 정도의 빈도로 사용되는지 구체적으로 밝히고 제시하였다. 그동안 큰 틀에서 코칭이 코칭고객의 동기부여에 효과가 있다는 것에 연구의 초점이 맞춰져 왔다면, 본 연구는 언어적·비언어적 관점에서 보다 미시적으로 독립변수로서의 커뮤니케이션의 4가지 하위요소와 종속변수로서의 긍정심리자본의 4가지 하위요소와의 각각에서 유의미한 연관성을 검증하고, 언어적 관점에서 코칭 커뮤니케이션에 사용되는 어휘와 사용빈도를 밝힌 것에서 의미가 있다고 할 것이다. 세 번째로 코칭성과에 대한 연구가 대부분 설문에 의한 양적연구로만 연구되어 왔었다면, 본 연구는 양적연구에 추가하여 최초로 빅데이터 분석 기법의 하나인 시멘틱 네트워크 분석 방법을 적용하여 질적연구를 동시에 진행했다는 것에서도 중요한 의미가 있다. 코칭성과 연구에 시멘틱 네트워크 분석 방법론을 도입한 것은 추후 코칭성과에 대한 다양한 관점에서의 연구 가능성을 열어준 것이며, 더 나아가 IT(정보기술) 또는 AI(인공지능)를 접목할 수 있는 길을 열어주는 길잡이가 될 것이라는 점에서 의미하는 바가 크다 하겠다. 마지막으로 코칭 실무 관점에서 커뮤니케이션 역량을 객관적으로 측정하고 평가하는 방법을 제시함으로써 향후 코치협회를 비롯한 코칭기관에서 코치의 훈련 및 양성 단계에서 자격 인증 및 유지보수 하는 단계에 이르기까지 체계적인 커뮤니케이션 역량 기준의 설정과 함께 효과적인 훈련 프로그램을 개발하는 방향을 제시하였다는 것에서 또한 의미가 있다.
이렇게 다양한 의미가 있음에도 불구하고 본 연구는 세 가지 면에서 연구의 한계점이 노출되었다. 첫째, 본 연구에 코칭훈련을 받은 코치들과 코칭리더십내재화 훈련을 받는 네트워크 마케팅에서 성공한 리더들이 연구에 참여한 이유로 부정질문과 긍정심리자본 구성요소 사이에 유의미한 연관성이 없는 것으로 나타났기 때문이다. 아마도 코칭훈련을 받지 않은 조직의 리더들과 직장인, 그리고 일반인으로 연구 대상을 확장한다면 부정질문은 긍정심리자본 구성요소에 부정적인 영향을 줄 것으로 예상된다. 두 번째는 질적연구로 빅데이터 분석 기법의 하나인 시멘틱 네트워크 분석 방법을 코칭성과에 대한 연구에 최초로 도입했다는 의미가 있음에도 불구하고, 양적연구의 보조수단으로 머물렀다는 점이다. 추후 시멘틱 네트워크 분석 방법만으로도 코칭성과에 대한 영향관계를 규명할 수 있는 연구를 수행할 수 있다면 좋을 것이다. 마지막으로 언어적 관점에서 시멘틱 네트워크 분석 방법으로 커뮤니케이션 역량을 측정하고 평가하는 방법을 제시했다는 것에 의미가 있음에도 불구하고, 코치자격의 등급에 따른 커뮤니케이션 역량의 차이를 비교해서 보여주지 못했다는 아쉬움이 남는다. 향후 코치자격의 등급에 따른 커뮤니케이션 역량의 유의미한 차이를 실증적으로 비교해서 보여줄 수 있는 연구가 잇따를 것으로 기대한다.
본 연구를 계기로 코칭성과에 영향을 주는 변수들을 찾아 이들 간의 관계를 규명하는 후속 연구가 계속해서 나오기를 기대한다.
코칭의 수요가 우리의 삶과 조직에서 점점 늘어나고 있다. 그런 만큼 코칭성과와 코칭역량에 대한 관심도 높아지고 있다. 지금까지는 실무 차원에서 많은 시행착오를 통해 경험이 축적되면서 코칭성과를 높이는 거시적 방법론이 개발되어왔고, 코칭발전에 기여도 많이 했다. 그러나 이제는 거시적 방법론의 개발보다는 코칭성과에 영향을 주는 이론적인 변수들을 설정하여 이를 실증적으로 분석하는 미시적인 연구도 필요한 시점이다.
본 연구는 언어적·비언어적 관점에서 코칭 커뮤니케이션의 구성요소인 긍정질문, 부정질문, 적극적 경청, 알아주기가 긍정심리자본의 구성요소인 자기효능감, 낙관주의, 희망, 회복탄력성에 어떤 영향을 주는지를 실증적으로 검증하였다.
본 논문의 연구 결과는 다음과 같이 요약될 수 있다. 먼저, 긍정질문은 낙관주의와 회망, 그리고 회복탄력성에 긍정적으로 유의미한 영향을 주는 반면, 자기효능감에는 유의미한 영향을 미치지 못한다. 적극적 경청은 자기효능감, 낙관주의, 희망에 긍정적으로 유의미한 영향을 미치는 반면, 회복탄력성에는 유의미한 영향을 주지 못한다. 알아주기는 자기효능감, 낙관주의에 긍정적으로 유의미한 영향을 미치는 반면, 희망에는 아주 약하게 긍정적인 영향을 주되, 회복탄력성에는 영향을 주지 못하는 것으로 검증되었다. 반면에 부정질문은 긍정심리자본 어느 구성요소에도 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 검증되었다. 두 번째로 언어적 관점에서 긍정질문, 부정질문, 적극적 경청, 알아주기의 특성을 결정짓는 주요 어휘들이 무엇이며, 어느 정도의 빈도로 사용되는지 구체적으로 밝히고 제시하였다. 그동안 큰 틀에서 코칭이 코칭고객의 동기부여에 효과가 있다는 것에 연구의 초점이 맞춰져 왔다면, 본 연구는 언어적·비언어적 관점에서 보다 미시적으로 독립변수로서의 커뮤니케이션의 4가지 하위요소와 종속변수로서의 긍정심리자본의 4가지 하위요소와의 각각에서 유의미한 연관성을 검증하고, 언어적 관점에서 코칭 커뮤니케이션에 사용되는 어휘와 사용빈도를 밝힌 것에서 의미가 있다고 할 것이다. 세 번째로 코칭성과에 대한 연구가 대부분 설문에 의한 양적연구로만 연구되어 왔었다면, 본 연구는 양적연구에 추가하여 최초로 빅데이터 분석 기법의 하나인 시멘틱 네트워크 분석 방법을 적용하여 질적연구를 동시에 진행했다는 것에서도 중요한 의미가 있다. 코칭성과 연구에 시멘틱 네트워크 분석 방법론을 도입한 것은 추후 코칭성과에 대한 다양한 관점에서의 연구 가능성을 열어준 것이며, 더 나아가 IT(정보기술) 또는 AI(인공지능)를 접목할 수 있는 길을 열어주는 길잡이가 될 것이라는 점에서 의미하는 바가 크다 하겠다. 마지막으로 코칭 실무 관점에서 커뮤니케이션 역량을 객관적으로 측정하고 평가하는 방법을 제시함으로써 향후 코치협회를 비롯한 코칭기관에서 코치의 훈련 및 양성 단계에서 자격 인증 및 유지보수 하는 단계에 이르기까지 체계적인 커뮤니케이션 역량 기준의 설정과 함께 효과적인 훈련 프로그램을 개발하는 방향을 제시하였다는 것에서 또한 의미가 있다.
이렇게 다양한 의미가 있음에도 불구하고 본 연구는 세 가지 면에서 연구의 한계점이 노출되었다. 첫째, 본 연구에 코칭훈련을 받은 코치들과 코칭리더십 내재화 훈련을 받는 네트워크 마케팅에서 성공한 리더들이 연구에 참여한 이유로 부정질문과 긍정심리자본 구성요소 사이에 유의미한 연관성이 없는 것으로 나타났기 때문이다. 아마도 코칭훈련을 받지 않은 조직의 리더들과 직장인, 그리고 일반인으로 연구 대상을 확장한다면 부정질문은 긍정심리자본 구성요소에 부정적인 영향을 줄 것으로 예상된다. 두 번째는 질적연구로 빅데이터 분석 기법의 하나인 시멘틱 네트워크 분석 방법을 코칭성과에 대한 연구에 최초로 도입했다는 의미가 있음에도 불구하고, 양적연구의 보조수단으로 머물렀다는 점이다. 추후 시멘틱 네트워크 분석 방법만으로도 코칭성과에 대한 영향관계를 규명할 수 있는 연구를 수행할 수 있다면 좋을 것이다. 마지막으로 언어적 관점에서 시멘틱 네트워크 분석 방법으로 커뮤니케이션 역량을 측정하고 평가하는 방법을 제시했다는 것에 의미가 있음에도 불구하고, 코치자격의 등급에 따른 커뮤니케이션 역량의 차이를 비교해서 보여주지 못했다는 아쉬움이 남는다. 향후 코치자격의 등급에 따른 커뮤니케이션 역량의 유의미한 차이를 실증적으로 비교해서 보여줄 수 있는 연구가 잇따를 것으로 기대한다.
본 연구를 계기로 코칭성과에 영향을 주는 변수들을 찾아 이들 간의 관계를 규명하는 후속 연구가 계속해서 나오기를 기대한다.
The demand for coaching is growing in our lives and organizations. As such, interest in coaching performance and coaching competencies is also increasing. Up to now, macro-methodology has been developed to improve coaching performance as experience has been accumulated through a lot of trial and err...
The demand for coaching is growing in our lives and organizations. As such, interest in coaching performance and coaching competencies is also increasing. Up to now, macro-methodology has been developed to improve coaching performance as experience has been accumulated through a lot of trial and error at the practical level, and has contributed a lot to the development of coaching. However, now is the time to develop microscopic studies that empirically analyze and set theoretical variables that affect coaching performance, rather than develop macroscopic methodologies.
This study empirically demonstrates how positive questions, negative questions, active listening, and acknowledgement, which are the constructs of coaching communication, affect self-efficacy, optimism, hope, and resilience, which are constructs of positive psychological capital, from a verbal and non-verbal perspective.
The research results of this paper can be summarized as follows. First, positive questions have a positive effect on optimism, hopefulness, and resilience, while they do not have a significant effect on self-efficacy. Active listening positively affects self-efficacy, optimism, and hope, but does not significantly affect resilience. It was proved that acknowledgement positively had a positive effect on self-efficacy and optimism, while it had a very weak positive effect on hope, but not on resilience. On the other hand, negative questions were verified to have no significant effect on any component of positive psychological capital. Second, from the verbal point of view, the main vocabularies that determine the style of positive questions, negative questions, active listening, and acknowledgement are are specifically identified and presented, and how often they are used. If the research focus has been focused on clients' motivating effect in a large framework, this study has more microscopically verifying the meaningful association in each of the as four sub-elements of communication as independent variables and four sub-elements of positive psychological capital as dependent variables from a verbal and non-verbal point of view. It is said that it is meaningful in clarifying the vocabulary and frequency of use in coaching communication from a verbal point of view. Third, if most of the research on coaching performance has been studied only by quantitative research based on questionnaires, this research was conducted in addition to quantitative research, in which qualitative research was conducted simultaneously by applying the semantic network analysis method, one of the first big data analysis techniques. It has an important meaning. The introduction of a semantic network analysis methodology for coaching performance research opens up the possibility of research from various perspectives on coaching performance in the future, and further opens the way for IT (information technology) or AI (artificial intelligence) to be integrated. It means a lot in the sense that it will be a guide. Finally, by providing a method for objectively measuring and evaluating communication competency from the perspective of coaching practice, the establishment of systematic communication competency standards from coach training institutes, including Korea coach association, to the stage of coach training and training through qualification and maintenance. It is also meaningful in that it has provided a direction for developing effective training programs.
Despite the variety of significance, the limitations of the study were exposed. First, it was found that there was no significant association between negative questions and positive psychological capital constructs because coaches trained and leaders who succeeded in network marketing trained in coaching leadership participated in this study. Perhaps the negative question will have a negative impact on the constructs of positive psychological capital if the research is extended to leaders, office workers, and the general public without coaching training. Second, despite the fact that qualitative research was the first to introduce a semantic network analysis method, one of the big data analysis techniques, into research on coaching performance, it remained as an aid to quantitative research. In the future, it would be nice to be able to carry out research that can identify the impact relationship on coaching performance using only the semantic network analysis method. Lastly, despite the significance of suggesting a method for measuring and evaluating communication competency in a semantic network analysis method from a linguistic point of view, it remains unfortunate that the difference in communication competency according to the level of coaching qualification was not shown. In the future, it is expected that there will be studies that can empirically compare and show significant differences in communication capabilities according to the level of coaching qualification.
It is expected that follow-up studies will continue to come out to find the variables influencing coaching performance and to identify the relationships among them.
The demand for coaching is growing in our lives and organizations. As such, interest in coaching performance and coaching competencies is also increasing. Up to now, macro-methodology has been developed to improve coaching performance as experience has been accumulated through a lot of trial and error at the practical level, and has contributed a lot to the development of coaching. However, now is the time to develop microscopic studies that empirically analyze and set theoretical variables that affect coaching performance, rather than develop macroscopic methodologies.
This study empirically demonstrates how positive questions, negative questions, active listening, and acknowledgement, which are the constructs of coaching communication, affect self-efficacy, optimism, hope, and resilience, which are constructs of positive psychological capital, from a verbal and non-verbal perspective.
The research results of this paper can be summarized as follows. First, positive questions have a positive effect on optimism, hopefulness, and resilience, while they do not have a significant effect on self-efficacy. Active listening positively affects self-efficacy, optimism, and hope, but does not significantly affect resilience. It was proved that acknowledgement positively had a positive effect on self-efficacy and optimism, while it had a very weak positive effect on hope, but not on resilience. On the other hand, negative questions were verified to have no significant effect on any component of positive psychological capital. Second, from the verbal point of view, the main vocabularies that determine the style of positive questions, negative questions, active listening, and acknowledgement are are specifically identified and presented, and how often they are used. If the research focus has been focused on clients' motivating effect in a large framework, this study has more microscopically verifying the meaningful association in each of the as four sub-elements of communication as independent variables and four sub-elements of positive psychological capital as dependent variables from a verbal and non-verbal point of view. It is said that it is meaningful in clarifying the vocabulary and frequency of use in coaching communication from a verbal point of view. Third, if most of the research on coaching performance has been studied only by quantitative research based on questionnaires, this research was conducted in addition to quantitative research, in which qualitative research was conducted simultaneously by applying the semantic network analysis method, one of the first big data analysis techniques. It has an important meaning. The introduction of a semantic network analysis methodology for coaching performance research opens up the possibility of research from various perspectives on coaching performance in the future, and further opens the way for IT (information technology) or AI (artificial intelligence) to be integrated. It means a lot in the sense that it will be a guide. Finally, by providing a method for objectively measuring and evaluating communication competency from the perspective of coaching practice, the establishment of systematic communication competency standards from coach training institutes, including Korea coach association, to the stage of coach training and training through qualification and maintenance. It is also meaningful in that it has provided a direction for developing effective training programs.
Despite the variety of significance, the limitations of the study were exposed. First, it was found that there was no significant association between negative questions and positive psychological capital constructs because coaches trained and leaders who succeeded in network marketing trained in coaching leadership participated in this study. Perhaps the negative question will have a negative impact on the constructs of positive psychological capital if the research is extended to leaders, office workers, and the general public without coaching training. Second, despite the fact that qualitative research was the first to introduce a semantic network analysis method, one of the big data analysis techniques, into research on coaching performance, it remained as an aid to quantitative research. In the future, it would be nice to be able to carry out research that can identify the impact relationship on coaching performance using only the semantic network analysis method. Lastly, despite the significance of suggesting a method for measuring and evaluating communication competency in a semantic network analysis method from a linguistic point of view, it remains unfortunate that the difference in communication competency according to the level of coaching qualification was not shown. In the future, it is expected that there will be studies that can empirically compare and show significant differences in communication capabilities according to the level of coaching qualification.
It is expected that follow-up studies will continue to come out to find the variables influencing coaching performance and to identify the relationships among them.
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