오르프 교수법에 기초한 통합유아음악교육 프로그램 개발 및 효과 검증 Development and Effect of a Comprehensive Early Child Music Education Program Based on Orff’s Teaching Method원문보기
본 연구는 오르프 교수법을 기초로 누리과정 예술경험영역에 부합한 통합유아음악교육 프로그램을 개발하고, 개발된 프로그램을 만 4-5세 유아에게 적용하여 유아의 음악능력과 정서지능에 미치는 효과를 검증하고자 하였다. 프로그램의 구성을 위해 문헌연구와 요구도 조사를 실시하여 유아교육 현장에서 적용 가능한 통합유아음악교육 프로그램을 개발하고자 다음과 같이 연구문제를 설정하였다.
[연구문제1] 오르프 교수법에 기초한 통합유아음악교육 프로그램 내용구성은 어떠한가?
[연구문제2] 오르프 교수법에 기초한 통합유아음악교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가?
2-1. 오르프 교수법에 기초한 통합유아음악교육 프로그램이 유아의 음악능력에 미치는 효과는 어떠한가?
2-2. 오르프 교수법에 기초한 통합유아음악교육 프로그램이 유아의 정서지능에 미치는 효과는 어떠한가?
다음과 같은 절차에 따라 연구를 수행하였다.
[연구문제1]에서는 오르프 교수법에 기초한 통합유아음악교육 프로그램을 개발하기 위해 통합적인 유아음악교육에 관한 선행연구에서 구성된 프로그램의 목표와 범위, 내용에 대한 연구물을 고찰하고, 유아의 음악능력 및 정서적 지능에 대한 선행연구, 누리과정의 예술경험영역에 기반으로 한 유아교육 프로그램 연구 및 오르프 ...
본 연구는 오르프 교수법을 기초로 누리과정 예술경험영역에 부합한 통합유아음악교육 프로그램을 개발하고, 개발된 프로그램을 만 4-5세 유아에게 적용하여 유아의 음악능력과 정서지능에 미치는 효과를 검증하고자 하였다. 프로그램의 구성을 위해 문헌연구와 요구도 조사를 실시하여 유아교육 현장에서 적용 가능한 통합유아음악교육 프로그램을 개발하고자 다음과 같이 연구문제를 설정하였다.
[연구문제1] 오르프 교수법에 기초한 통합유아음악교육 프로그램 내용구성은 어떠한가?
[연구문제2] 오르프 교수법에 기초한 통합유아음악교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가?
2-1. 오르프 교수법에 기초한 통합유아음악교육 프로그램이 유아의 음악능력에 미치는 효과는 어떠한가?
2-2. 오르프 교수법에 기초한 통합유아음악교육 프로그램이 유아의 정서지능에 미치는 효과는 어떠한가?
다음과 같은 절차에 따라 연구를 수행하였다.
[연구문제1]에서는 오르프 교수법에 기초한 통합유아음악교육 프로그램을 개발하기 위해 통합적인 유아음악교육에 관한 선행연구에서 구성된 프로그램의 목표와 범위, 내용에 대한 연구물을 고찰하고, 유아의 음악능력 및 정서적 지능에 대한 선행연구, 누리과정의 예술경험영역에 기반으로 한 유아교육 프로그램 연구 및 오르프 음악교육에 관한 선행연구를 바탕으로 본 연구의 통합유아음악교육 프로그램을 구성하였다. 또한, 유아교사 337명을 대상으로 음악교육 실태와 통합유아음악교육에 대한 유아교사의 인식을 알아보는 요구도 조사를 실시하고, 그 결과를 바탕으로 유아교육 현장에서 적용가능성이 높은 프로그램을 구성하였다. 그리하여 문헌조사와 요구도 조사를 바탕으로 활동을 구안하고 유아교육과 음악교육에 관한 전문가들과의 협의 과정을 거쳐 오르프 교수법에 기초하여 프로그램 개발에 대한 체계를 구성하고 목적 및 목표, 학습내용, 교수-학습방법, 교사의 역할, 평가 등을 선정하여 오르프 교수법에 기초한 통합유아음악교육 프로그램을 개발하였다.
[연구문제2]에서는 개발된 오르프 교수법에 기초한 통합유아음악교육 프로그램이 유아의 음악능력과 유아의 정서지능에 미치는 효과를 검증하여 분석하였다. 이를 위하여 경기도 S시와 K시에 소재한 S어린이집과 B어린이집을 실험집단과 통제집단으로 선정하여 실험집단과 통제집단 각각 만 4-5세 40명씩 구성되어 총 80명의 유아들이 본 연구에 실험 대상으로 참여하였으며 실험집단은 5주 동안 총 20회의 통합유아음악교육 프로그램을 실시하고, 통제집단은 기존의 누리과정에 따른 교육을 실시하였다. 프로그램 처치 후 사전, 사후검사 자료를 SPSS 통계프로그램 21.0을 활용하여 실험집단과 통제집단의 음악능력 차이는 동질성 검사 결과를 반영해 음악능력은 t검증을 통해 알아보았고, 정서지능은 동질성 검사에서 집단 차이를 확인하여 사전검사 점수를 공변인(covariate)으로 하여 사후검사의 점수를 검증하는 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다.
첫째, 통합유아음악교육 프로그램이 유아의 음악능력발달에 미치는 효과를 알아본 결과 실험집단이 통제집단 보다 음악능력영역 전체와 하위영역에서 점수 차이가 있는 것으로 나타나 집단 간 차이가 통계적으로 유의미하게 나타났다. 이를 통해 통합유아음악교육 프로그램이 교육현장에서 적용된다면 유아의 음악능력에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 나타났다.
둘째, 통합유아음악교육 프로그램이 유아의 정서지능에 미치는 효과를 알아본 결과 실험집단이 통제집단 보다 유아의 정서지능 전체와 자기인식·표현능력을 제외한 자기조절능력, 타인인식능력, 타인조절 대인관계능력에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 이를 통해 통합유아음악교육 프로그램이 유아의 정서지능 발달에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 통합유아음악교육 프로그램은 유아의 음악능력과 정서지능에 긍정적인 영향을 미치므로 유아의 음악능력과 정서지능을 향상시키려는 목적으로 유아교육 현장에 적용할 수 있다고 본다.
유아교육 현장에서 유아들을 위한 통합유아음악교육에 대한 요구가 높지만 현실적으로 적용할만한 프로그램에 대한 접근성이 부족한 시점에서, 본 연구의 통합유아음악교육 프로그램은 오르프 접근법의 음악철학과 교수법의 특징을 바탕으로 유아의 음악능력과 정서지능에 효과적인 통합유아음악교육 프로그램을 제시하였다. 본 연구의 의의는 유아교육 현장에서 적용할 수 있는 통합적인 유아음악교육 프로그램을 제시했다는데 있다. 본 프로그램이 유아교육 현장에서 유아교사들에 의해 자연스럽게 접근할 수 있어서 유아의 음악능력과 정서지능 발달에 기여할 수 있기를 기대해 볼 수 있겠다.
본 연구는 오르프 교수법을 기초로 누리과정 예술경험영역에 부합한 통합유아음악교육 프로그램을 개발하고, 개발된 프로그램을 만 4-5세 유아에게 적용하여 유아의 음악능력과 정서지능에 미치는 효과를 검증하고자 하였다. 프로그램의 구성을 위해 문헌연구와 요구도 조사를 실시하여 유아교육 현장에서 적용 가능한 통합유아음악교육 프로그램을 개발하고자 다음과 같이 연구문제를 설정하였다.
[연구문제1] 오르프 교수법에 기초한 통합유아음악교육 프로그램 내용구성은 어떠한가?
[연구문제2] 오르프 교수법에 기초한 통합유아음악교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가?
2-1. 오르프 교수법에 기초한 통합유아음악교육 프로그램이 유아의 음악능력에 미치는 효과는 어떠한가?
2-2. 오르프 교수법에 기초한 통합유아음악교육 프로그램이 유아의 정서지능에 미치는 효과는 어떠한가?
다음과 같은 절차에 따라 연구를 수행하였다.
[연구문제1]에서는 오르프 교수법에 기초한 통합유아음악교육 프로그램을 개발하기 위해 통합적인 유아음악교육에 관한 선행연구에서 구성된 프로그램의 목표와 범위, 내용에 대한 연구물을 고찰하고, 유아의 음악능력 및 정서적 지능에 대한 선행연구, 누리과정의 예술경험영역에 기반으로 한 유아교육 프로그램 연구 및 오르프 음악교육에 관한 선행연구를 바탕으로 본 연구의 통합유아음악교육 프로그램을 구성하였다. 또한, 유아교사 337명을 대상으로 음악교육 실태와 통합유아음악교육에 대한 유아교사의 인식을 알아보는 요구도 조사를 실시하고, 그 결과를 바탕으로 유아교육 현장에서 적용가능성이 높은 프로그램을 구성하였다. 그리하여 문헌조사와 요구도 조사를 바탕으로 활동을 구안하고 유아교육과 음악교육에 관한 전문가들과의 협의 과정을 거쳐 오르프 교수법에 기초하여 프로그램 개발에 대한 체계를 구성하고 목적 및 목표, 학습내용, 교수-학습방법, 교사의 역할, 평가 등을 선정하여 오르프 교수법에 기초한 통합유아음악교육 프로그램을 개발하였다.
[연구문제2]에서는 개발된 오르프 교수법에 기초한 통합유아음악교육 프로그램이 유아의 음악능력과 유아의 정서지능에 미치는 효과를 검증하여 분석하였다. 이를 위하여 경기도 S시와 K시에 소재한 S어린이집과 B어린이집을 실험집단과 통제집단으로 선정하여 실험집단과 통제집단 각각 만 4-5세 40명씩 구성되어 총 80명의 유아들이 본 연구에 실험 대상으로 참여하였으며 실험집단은 5주 동안 총 20회의 통합유아음악교육 프로그램을 실시하고, 통제집단은 기존의 누리과정에 따른 교육을 실시하였다. 프로그램 처치 후 사전, 사후검사 자료를 SPSS 통계프로그램 21.0을 활용하여 실험집단과 통제집단의 음악능력 차이는 동질성 검사 결과를 반영해 음악능력은 t검증을 통해 알아보았고, 정서지능은 동질성 검사에서 집단 차이를 확인하여 사전검사 점수를 공변인(covariate)으로 하여 사후검사의 점수를 검증하는 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다.
첫째, 통합유아음악교육 프로그램이 유아의 음악능력발달에 미치는 효과를 알아본 결과 실험집단이 통제집단 보다 음악능력영역 전체와 하위영역에서 점수 차이가 있는 것으로 나타나 집단 간 차이가 통계적으로 유의미하게 나타났다. 이를 통해 통합유아음악교육 프로그램이 교육현장에서 적용된다면 유아의 음악능력에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 나타났다.
둘째, 통합유아음악교육 프로그램이 유아의 정서지능에 미치는 효과를 알아본 결과 실험집단이 통제집단 보다 유아의 정서지능 전체와 자기인식·표현능력을 제외한 자기조절능력, 타인인식능력, 타인조절 대인관계능력에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 이를 통해 통합유아음악교육 프로그램이 유아의 정서지능 발달에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 통합유아음악교육 프로그램은 유아의 음악능력과 정서지능에 긍정적인 영향을 미치므로 유아의 음악능력과 정서지능을 향상시키려는 목적으로 유아교육 현장에 적용할 수 있다고 본다.
유아교육 현장에서 유아들을 위한 통합유아음악교육에 대한 요구가 높지만 현실적으로 적용할만한 프로그램에 대한 접근성이 부족한 시점에서, 본 연구의 통합유아음악교육 프로그램은 오르프 접근법의 음악철학과 교수법의 특징을 바탕으로 유아의 음악능력과 정서지능에 효과적인 통합유아음악교육 프로그램을 제시하였다. 본 연구의 의의는 유아교육 현장에서 적용할 수 있는 통합적인 유아음악교육 프로그램을 제시했다는데 있다. 본 프로그램이 유아교육 현장에서 유아교사들에 의해 자연스럽게 접근할 수 있어서 유아의 음악능력과 정서지능 발달에 기여할 수 있기를 기대해 볼 수 있겠다.
This study aims to develop a comprehensive early child music education program in accordance with the art experience sector of Nuri-program and the characteristics of Orff approach, and apply it to 4 to 5-age children, and prove its positive effects to the children’s musical ability and emotional in...
This study aims to develop a comprehensive early child music education program in accordance with the art experience sector of Nuri-program and the characteristics of Orff approach, and apply it to 4 to 5-age children, and prove its positive effects to the children’s musical ability and emotional intelligence. In accordance with this purpose, literature research and questionnaire survey have been conducted to organize the comprehensive early child program applicable to kindergartens and schools, and prove the application effect. Two main research questions are included in this thesis as follows:
[Research Question 1] What are the contents organization of the comprehensive early child music education program based on Orff approach
[Research Question 2] What are the application effects of the comprehensive early child music education program based on Orff approach?
2-1 What are the effects of the comprehensive early child music education program based on Orff approach on the children’s musical ability?
2-2 What are the effects of the comprehensive early child music education program based on Orff approach on the children’s emotional intelligence?
The two main research questions have been investigated according to the following procedures.
In [Research Question 1], this study attempted to organize the program first, by reviewing and examining related literatures and previous researches; second, by collecting the core essential elements for the program development such as the program goal and range, the program contents, the child’s musical ability and emotional intelligence; third, by conforming the criteria of the art experience sector of Nuri program; finally, by adopting the theories and practices of Orff approach. In addition, it also conducted a questionnaire toward 337 teachers who are working in the child education field to collect the answers about the actual music education and their recognition. Through these literature examinations, questionnaire researches, and professional consultations, the investigation of goal, purpose, contents, teacher’s teaching method, teacher’s role and the evaluation of the program, a successful comprehensive early child music education program has been organized.
In [Research Question 2], this study attempted to prove the program’s positive effects to the children’s musical ability and emotional intelligence. For this procedure, this study selected S and B Daycare Center located in S and K city of Kyunggi Province, as an experimental group and a control group, respectively. 80 children in total participated in this research with experimental group consisting of 20 children of age 4, and control group, 20 children of age 5. Experimental group experienced the comprehensive music education program 20 times during 5 weeks and, in contrast, control group experienced the existing NURI program. Data obtained before and after the program implementation were analyzed by using SPSS Statistic Program 21.0 version. The musical ability was analyzed with T-test by reflecting the identity examination test between the experiment and control groups. The emotional intelligence ability was analyzed with ANCOVA, which verifies the post examination score with the covariate of the pre-examination score, by checking the difference between two groups in the identity examination test. The results of the program application effects are as follows.
First, it was confirmed that the experimental group significantly outperformed the control group in all aspects of the music ability and its sub-domain cognition ability and expression ability. This fact indicates that the comprehensive music education program actually improves the music ability of children of age 4 to 5.
Second, it was confirmed that the experimental group significantly outperformed the control group in all aspects of emotional intelligence and its sub-domain self-recognition, expression, self-control ability, others -recognition, others-control- human relation ability. This fact indicates that the comprehensive music education program actually improves the emotional intelligence of children of age 4 to 5.
In conclusion, this research proved the positive effects of the music-based integrated education program for 4 to 5-age children’s musical ability and emotional development by applying it to the child education field. It also demonstrated the importance as well as the possibility of field-application of the comprehensive music education program for children’s musical ability and emotional intelligence. In accordance with these research results, this thesis can be viewed as a significant and practical attempt in proving that child education teachers should be guided to utilize the musical instruments or tools available in the institutes more actively and furthermore practice the comprehensive music education program with the art experience sector by applying the Orff approach.
This study aims to develop a comprehensive early child music education program in accordance with the art experience sector of Nuri-program and the characteristics of Orff approach, and apply it to 4 to 5-age children, and prove its positive effects to the children’s musical ability and emotional intelligence. In accordance with this purpose, literature research and questionnaire survey have been conducted to organize the comprehensive early child program applicable to kindergartens and schools, and prove the application effect. Two main research questions are included in this thesis as follows:
[Research Question 1] What are the contents organization of the comprehensive early child music education program based on Orff approach
[Research Question 2] What are the application effects of the comprehensive early child music education program based on Orff approach?
2-1 What are the effects of the comprehensive early child music education program based on Orff approach on the children’s musical ability?
2-2 What are the effects of the comprehensive early child music education program based on Orff approach on the children’s emotional intelligence?
The two main research questions have been investigated according to the following procedures.
In [Research Question 1], this study attempted to organize the program first, by reviewing and examining related literatures and previous researches; second, by collecting the core essential elements for the program development such as the program goal and range, the program contents, the child’s musical ability and emotional intelligence; third, by conforming the criteria of the art experience sector of Nuri program; finally, by adopting the theories and practices of Orff approach. In addition, it also conducted a questionnaire toward 337 teachers who are working in the child education field to collect the answers about the actual music education and their recognition. Through these literature examinations, questionnaire researches, and professional consultations, the investigation of goal, purpose, contents, teacher’s teaching method, teacher’s role and the evaluation of the program, a successful comprehensive early child music education program has been organized.
In [Research Question 2], this study attempted to prove the program’s positive effects to the children’s musical ability and emotional intelligence. For this procedure, this study selected S and B Daycare Center located in S and K city of Kyunggi Province, as an experimental group and a control group, respectively. 80 children in total participated in this research with experimental group consisting of 20 children of age 4, and control group, 20 children of age 5. Experimental group experienced the comprehensive music education program 20 times during 5 weeks and, in contrast, control group experienced the existing NURI program. Data obtained before and after the program implementation were analyzed by using SPSS Statistic Program 21.0 version. The musical ability was analyzed with T-test by reflecting the identity examination test between the experiment and control groups. The emotional intelligence ability was analyzed with ANCOVA, which verifies the post examination score with the covariate of the pre-examination score, by checking the difference between two groups in the identity examination test. The results of the program application effects are as follows.
First, it was confirmed that the experimental group significantly outperformed the control group in all aspects of the music ability and its sub-domain cognition ability and expression ability. This fact indicates that the comprehensive music education program actually improves the music ability of children of age 4 to 5.
Second, it was confirmed that the experimental group significantly outperformed the control group in all aspects of emotional intelligence and its sub-domain self-recognition, expression, self-control ability, others -recognition, others-control- human relation ability. This fact indicates that the comprehensive music education program actually improves the emotional intelligence of children of age 4 to 5.
In conclusion, this research proved the positive effects of the music-based integrated education program for 4 to 5-age children’s musical ability and emotional development by applying it to the child education field. It also demonstrated the importance as well as the possibility of field-application of the comprehensive music education program for children’s musical ability and emotional intelligence. In accordance with these research results, this thesis can be viewed as a significant and practical attempt in proving that child education teachers should be guided to utilize the musical instruments or tools available in the institutes more actively and furthermore practice the comprehensive music education program with the art experience sector by applying the Orff approach.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.