최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.10 no.8, 2020년, pp.173 - 178
이영석 (강남대학교 KNU참인재대학)
In the near future, as artificial intelligence and computing network technology develop, collaboration with artificial intelligence (AI) will become important. In an AI society, the ability to communicate and collaborate among people is an important element of talent. To do this, it is necessary to ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
알고리즘 교육에서 필요한것은 무엇인가? | 알고리즘 교육에서는 알고리즘의 단계에 따라서 문제 해결책을 생각하고 본인의 아이디어로 문제를 풀어나가는 과정을 거칠 수 있도록 학생들이 프로그래밍 언어의 기본 개념과 함께 다양한 문제 해결을 시도하도록 내용을 체계화해야 하며, 학생들의 수준에 적합한 교육 내용 마련과 이를 적용할 수 있는 문제를 준비하는 것이 필요하다[16]. | |
인공지는 시대에서 인재의 중요한 요소는 무엇인가? | 가까운 미래에 인공지능과 컴퓨터 네트워크 기술이 발전함에 따라, 인공지능과의 협업이 중요하게 될 것이다. 인공지능 시대에는 사람 간의 의사소통과 협업 능력이 인재의 중요한 요소라고 할 수 있다. 이를 위해서, 컴퓨터 과학 기반의 인공지능이 어떻게 동작하는지를 파악하는 것이 필요하다. | |
알고리즘을 작성하는 단계는 무엇인가? | - 문제 정의 또는 문제 관련 사항 진술 - 문제 해결을 위한 모델 설계 및 개발 - 알고리즘 설계 - 알고리즘의 정확성 확인 - 프로그래밍 언어 구현 - 알고리즘의 복잡성 분석 및 연구 - 프로그램 테스트와 디버깅 - 문서화 준비 |
J. J. Lee & S. W. Kim. (2019). Analysis of Informatics Curriculum and Teaching Cases for Digital Literacy Education. The Journal of Korean Association of Computer Education, 22(5), 11-25. DOI : 10.32431/kace.2019.22.5.002
O. H. KANG. (2020). Analysis of the Organization Structure and Learning Objectives of High School Informatics Textbooks. The Journal of Korean Association of Computer Education, 23(3), 9-15. DOI : 10.32431/kace.2020.23.3.002
J. K. Shim & D. Y. Kwon. (2019), Development of an Educational Tangible Coding Tools for Algorithmic Thinking Focused on Programming Activities. The Journal of Korean Association of Computer Education, 22(6), 77-90. DOI : 10.32431/kace.2019.22.6.002
G. Chen, , J. Shen, L. Barth-Cohen, S. Jiang, X. Huang & M. Eltoukhy. (2017). Assessing elementary students' computational thinking in everyday reasoning and robotics programming. Computers & Education, 109, 162-175. DOI : 10.1016/j.compedu.2017.03.001
B. C. Czerkawski & E. W. Lyman. (2015). Exploring issues about computational thinking in higher education. TechTrends, 59(2), 57-65. DOI : 10.1007/s11528-015-0840-3
H. Y. Durak, F. G. K. Yilmaz & R. Yilmaz. (2019). Computational Thinking, Programming Self-Efficacy, Problem Solving and Experiences in the Programming Process Conducted with Robotic Activities. Contemporary Educational Technology, 10(2), 173-197. DOI : 10.30935/cet.554493
Y. Lee & J. Cho. (2018). Factor Analysis of Computational Thinking for Software Education Based on Problem-Solving Learning. International Journal of Pure and Applied Mathematics, 120(6), 4953-4967.
Y. Lee & J. Cho. (2020). Knowledge representation for computational thinking using knowledge discovery computing. Information Technology and Management, 21(1), 15-28. DOI : 10.1007/s10799-019-00299-9
D. Topalli & N. E. Cagiltay. (2018). Improving programming skills in engineering education through problem-based game projects with Scratch. Computers & Education, 120, 64-74. DOI : 10.1016/j.compedu.2018.01.011
A. C. Adamuthe & S. U. Mane. (2020). PBL Based Teaching-Learning Strategy for Inculcating Research Aptitude in CS/IT Students. Journal of Engineering Education Transformations, 33, 585-594. DOI : 10.16920/jeet/2020/v33i0/150125
B. Panapt & C. Pandit. (2019). Project-Based Learning Approach in Undergraduate Engineering Course of Cryptography and Security in Computer Science. Journal of Engineering Education Transformations, 33(1), 153-158. DOI : 10.16920/jeet/2019/v33i1/149006
J. Broisin & C. Herouard. (2019). Design and Evaluation of a Semantic Indicator for Automatically Supporting Programming Learning. International Educational Data Mining Society.
C. Angeli & M. Giannakos. (2020). Computational thinking education: Issues and challenges. DOI : 10.1016/j.chb.2019.106185
A. Basuhail. (2019). e-Learning objects designing approach for programming-based problem solving. e-Learning, 2(1).
M. Gong & H. Zhang. (2019, September). Study on the Teaching Reform for Theory and Application of Algorithm Analysis based on OBE. In 2019 International Conference on Advanced Education and Social Science Research (ICAESSR 2019). Atlantis Press. DOI : 10.2991/icaessr-19.2019.39
P. J. Giabbanelli, A. A. Tawfik & V. K. Gupta. (2019). Learning analytics to support teachers' assessment of problem solving: A novel application for machine learning and graph algorithms. In Utilizing learning analytics to support study success (pp. 175-199). Springer, Cham. DOI : 10.1007/978-3-319-64792-0_11
S. M. Biju. (2019). Benefits of Working in Pairs in Problem Solving and Algorithms-Action Research.
S. Psycharis & M. Kallia. (2017). The effects of computer programming on high school students' reasoning skills and mathematical self-efficacy and problem solving. Instructional Science, 45(5), 583-602. DOI : 10.1007/s11251-017-9421-5
Z. Kazanci. (2017). Teaching computer algorithm as a medium of improving problem solving skills in elementary school students. International Journal of Social Science and Humanity, 7(3), 179. DOI : 10.18178/ijssh.2017.7.3.815
J. W. McManus & P. J. Costello. (2019). Project based learning in computer science: a student and research advisor's perspective. Journal of Computing Sciences in Colleges, 34(3), 38-46.
Y. Lee. (2018). Analyzing the effect of software education applying problem-solving learning. Journal of Digital Convergence, 16(3), 95-100. DOI : 10.14400/JDC.2018.16.3.095
Y. Lee. (2018). Python-based Software Education Model for Non-Computer Majors. Journal of the Korea Convergence Society, 9(3), 73-78. DOI : 10.15207/JKCS.2018.9.3.073
Y. Lee & J. Cho. (2019). Analysis of Correlation between Satisfaction and Academic Achievement of Software Education Based on Problem-solving Learning. Journal of the Korea Convergence Society, 9(2), 49-54. DOI : 10.22156/CS4SMB.2019.9.2.049
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.