항공산업의 발달과 함께 양대 항공사에서 독점하던 항공운송 산업은 저비용항공사(LCC)라는 신규 항공사 출현으로 가격저하를 초래했고, 철도산업(KTX) 육상교통의 발달은 운송산업에 경쟁을 더욱 높이게 하였다. 기존의 소비자들은 운송수단을 선택 할 수 있는 폭이 넓어졌고, 그 혜택은 소비자들에게로 돌아오게 되었다. 그러므로 이제는 소비자들의 의도에 맞는 항공산업 정책과 마케팅에 대한 필요성이 커졌다. 본 연구에서는 저비용항공사를 이용하는 이용객들의 서비스품질과 경제성 요인이 이용객들의 만족도에 대한 영향을 분석하고, 나아가 향후 재 구매 및 타인에게 ...
항공산업의 발달과 함께 양대 항공사에서 독점하던 항공운송 산업은 저비용항공사(LCC)라는 신규 항공사 출현으로 가격저하를 초래했고, 철도산업(KTX) 육상교통의 발달은 운송산업에 경쟁을 더욱 높이게 하였다. 기존의 소비자들은 운송수단을 선택 할 수 있는 폭이 넓어졌고, 그 혜택은 소비자들에게로 돌아오게 되었다. 그러므로 이제는 소비자들의 의도에 맞는 항공산업 정책과 마케팅에 대한 필요성이 커졌다. 본 연구에서는 저비용항공사를 이용하는 이용객들의 서비스품질과 경제성 요인이 이용객들의 만족도에 대한 영향을 분석하고, 나아가 향후 재 구매 및 타인에게 추천의도에 미치는 고객 충성도를 분석하였다. 먼저 본 연구에 참여한 설문응답자의 일반적 특성을 살펴보면 남성이 65.2%로 여성에 비해 높은 비중을 차지하였고, 연령대 분포는 20대와 40대가 30.7%로 30대나 50대 연령대보다 많은 비중을 차지하였다. 이용횟수 분포는 2회이하가 54.1%로 높은 비중을 나타내었으며, 저비용항공사 이용에 대한 정보는 81.3%가 인터넷을 통하여 정보를 얻고 있는 것으로 나타났다. 이용목적으로는 60.7%가 여행을 목적으로 하고, 함께 탑승하는 대상자는 가족-친지로 38.4%로 분석되었다. 저비용항공사 대체 교통수단은 58.0%가 KTX를 선호 하였다. 저비용항공사를 선택하는 이유로는 저렴한 가격이 34.8%로 나타났으며, 91.8%가 가격인하를 원하였고, 82.4%는 기내서비스 받기를 원하는 것으로 나타났다. 본 연구의 가설검증 결과는 첫째, 저비용항공사의 서비스품질에 대한 이미지가 이용객들의 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 저비용항공사 이용에 따른 경제성은 저비용항공사를 이용하는 이용객들의 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 이용객들의 만족도는 저비용항공사를 이용하는 고객 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 볼 때 극단적인 서비스 축소로 최저 항공요금을 제시하는 방식으로는 소비자들로부터 좋은 평가를 받지 못한다는 것이다. 본 연구 결과로 저비용항공사의 경쟁력 확보를 위해 경제성뿐만 아니라 서비스 품질도 높여야 한다. 저비용항공사를 이용하는 이용객들에게 보다 편리한 저가항공사만의 차별화된 품질과 항공운임의 품질개선이 더 필요하며, 이는 저비용항공사를 이용하는 이용객들의 항공사 선택에 중요한 영향을 미친다는 점에서 의의를 찾을 수 있을 것이다. 가장 중요한 것은 정부와 지자체, 공항운영자 및 항공사와의 공조체계 구축과 함께 저비용항공사가 저렴한 운영체계로 운영할 수 있는 저비용항공사 전용 인프라 구축이다. 그 중 가장 시급한 것은 지상조업과 항공기 정비업무, 급유업무 등을 제3자가 운영하여 저렴한 가격으로 저비용항공사가 제공받을 수 있도록 하여야 한다. 또한, 저비용항공사의 활성화는 항공사 차원으로만 끝나는 것이 아니라 다양한 관광프로그램 개발을 통한 고부가가치화로 지역관광 활성화에 연계하였을 때 저비용항공사는 계속 성장 할 것이며 지역경제 발전과 일자리 창출에 크게 이바지 할 것이다. 본 연구는 부산 출발에 한정하여 설문을 실시하므로 일반적이고 포괄적인 자료도출이 부족하였다. 저가항공사가 발달되어 있는 유럽과 같이 다양한 저가 항공사를 이용해 본 경험이 있는 이용객을 표본으로 포함시켜 폭넓은 연구가 필요 할 것으로 사료된다.
항공산업의 발달과 함께 양대 항공사에서 독점하던 항공운송 산업은 저비용항공사(LCC)라는 신규 항공사 출현으로 가격저하를 초래했고, 철도산업(KTX) 육상교통의 발달은 운송산업에 경쟁을 더욱 높이게 하였다. 기존의 소비자들은 운송수단을 선택 할 수 있는 폭이 넓어졌고, 그 혜택은 소비자들에게로 돌아오게 되었다. 그러므로 이제는 소비자들의 의도에 맞는 항공산업 정책과 마케팅에 대한 필요성이 커졌다. 본 연구에서는 저비용항공사를 이용하는 이용객들의 서비스품질과 경제성 요인이 이용객들의 만족도에 대한 영향을 분석하고, 나아가 향후 재 구매 및 타인에게 추천의도에 미치는 고객 충성도를 분석하였다. 먼저 본 연구에 참여한 설문응답자의 일반적 특성을 살펴보면 남성이 65.2%로 여성에 비해 높은 비중을 차지하였고, 연령대 분포는 20대와 40대가 30.7%로 30대나 50대 연령대보다 많은 비중을 차지하였다. 이용횟수 분포는 2회이하가 54.1%로 높은 비중을 나타내었으며, 저비용항공사 이용에 대한 정보는 81.3%가 인터넷을 통하여 정보를 얻고 있는 것으로 나타났다. 이용목적으로는 60.7%가 여행을 목적으로 하고, 함께 탑승하는 대상자는 가족-친지로 38.4%로 분석되었다. 저비용항공사 대체 교통수단은 58.0%가 KTX를 선호 하였다. 저비용항공사를 선택하는 이유로는 저렴한 가격이 34.8%로 나타났으며, 91.8%가 가격인하를 원하였고, 82.4%는 기내서비스 받기를 원하는 것으로 나타났다. 본 연구의 가설검증 결과는 첫째, 저비용항공사의 서비스품질에 대한 이미지가 이용객들의 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 저비용항공사 이용에 따른 경제성은 저비용항공사를 이용하는 이용객들의 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 이용객들의 만족도는 저비용항공사를 이용하는 고객 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 볼 때 극단적인 서비스 축소로 최저 항공요금을 제시하는 방식으로는 소비자들로부터 좋은 평가를 받지 못한다는 것이다. 본 연구 결과로 저비용항공사의 경쟁력 확보를 위해 경제성뿐만 아니라 서비스 품질도 높여야 한다. 저비용항공사를 이용하는 이용객들에게 보다 편리한 저가항공사만의 차별화된 품질과 항공운임의 품질개선이 더 필요하며, 이는 저비용항공사를 이용하는 이용객들의 항공사 선택에 중요한 영향을 미친다는 점에서 의의를 찾을 수 있을 것이다. 가장 중요한 것은 정부와 지자체, 공항운영자 및 항공사와의 공조체계 구축과 함께 저비용항공사가 저렴한 운영체계로 운영할 수 있는 저비용항공사 전용 인프라 구축이다. 그 중 가장 시급한 것은 지상조업과 항공기 정비업무, 급유업무 등을 제3자가 운영하여 저렴한 가격으로 저비용항공사가 제공받을 수 있도록 하여야 한다. 또한, 저비용항공사의 활성화는 항공사 차원으로만 끝나는 것이 아니라 다양한 관광프로그램 개발을 통한 고부가가치화로 지역관광 활성화에 연계하였을 때 저비용항공사는 계속 성장 할 것이며 지역경제 발전과 일자리 창출에 크게 이바지 할 것이다. 본 연구는 부산 출발에 한정하여 설문을 실시하므로 일반적이고 포괄적인 자료도출이 부족하였다. 저가항공사가 발달되어 있는 유럽과 같이 다양한 저가 항공사를 이용해 본 경험이 있는 이용객을 표본으로 포함시켜 폭넓은 연구가 필요 할 것으로 사료된다.
An aviation industry which leaded by two largest airlines causes price decrease as the emergence of new low-cost carriers(LCC). And the development of railroad(KTX) and land traffic have brought even more fierce competition in the transport industry. Consumers should use conventional public transpor...
An aviation industry which leaded by two largest airlines causes price decrease as the emergence of new low-cost carriers(LCC). And the development of railroad(KTX) and land traffic have brought even more fierce competition in the transport industry. Consumers should use conventional public transport without other alternative. But nowadays, they can choose various transport and get benefit from it. Therefore, now it is the time that require aviation policy and marketing for consumer’s intention. This research analyses factor which influences on customer's satisfaction like quality of service and affordability. Further more, it reaches repurchase intention and customer loyalty. General characteristic of respondents is as follows. Men account for a high proportion of survey respondent (65.2%) compared to women. About age distribution, 20s and 40s respondents account for a high proportion(30.7%) compare to 30s and 50s. Also, the most frequent answer about the use frequency is “less than twice”(54.1%). The 81.3% of respondents get the information from the internet. On the other hand, the 60.7% of respondents choose LCC for travel, the 38.4% of respondents board a plane with family-relative. The 58.0% of respondents prefer KTX by LCC's alternative transportation. The reason why people choose LCC is affordable price(34.8%). The 91.8% of respondents want reduction of prices, the 82.4% of respondents want in-flight service. The result of this research may be summarized as follows. First, the image about the service quality of LCC influences on customer's satisfaction. Second, LCC customer's satisfaction is affected by affordability. Third, customer satisfaction influences on customer's loyalty. Therefore, the lowest airplane fare by extreme reduction of service can't receive a favorable evaluation. According to this research, LCC must improve not only affordability but also quality of service to enhance competitive. It is required to provide a differentiated service for customer because it influences on decision which airlines to choose. The most important thing is constructing infrastructure for LCC with government(central and local), airport administrator and airlines. This coordination scheme can reduce operation expense more than now. Most of all, a third party should manage a ground airport business, maintenance of aircraft and fueling for LCC to take advantage of them. Also, vitalizing of low-cost carriers(LCC) is not limited to vitalization of airline but included to development of the variety tour programs which result in local tourism to be a high value added industry. And this leads to development of local economy and creating jobs. This research is limited to airplane which departure from Busan. So it is insufficient to draw a conclusion from general and comprehensive data. Extensive research including respondents who have experience with a variety of LCC like Europe will be needed in future.
An aviation industry which leaded by two largest airlines causes price decrease as the emergence of new low-cost carriers(LCC). And the development of railroad(KTX) and land traffic have brought even more fierce competition in the transport industry. Consumers should use conventional public transport without other alternative. But nowadays, they can choose various transport and get benefit from it. Therefore, now it is the time that require aviation policy and marketing for consumer’s intention. This research analyses factor which influences on customer's satisfaction like quality of service and affordability. Further more, it reaches repurchase intention and customer loyalty. General characteristic of respondents is as follows. Men account for a high proportion of survey respondent (65.2%) compared to women. About age distribution, 20s and 40s respondents account for a high proportion(30.7%) compare to 30s and 50s. Also, the most frequent answer about the use frequency is “less than twice”(54.1%). The 81.3% of respondents get the information from the internet. On the other hand, the 60.7% of respondents choose LCC for travel, the 38.4% of respondents board a plane with family-relative. The 58.0% of respondents prefer KTX by LCC's alternative transportation. The reason why people choose LCC is affordable price(34.8%). The 91.8% of respondents want reduction of prices, the 82.4% of respondents want in-flight service. The result of this research may be summarized as follows. First, the image about the service quality of LCC influences on customer's satisfaction. Second, LCC customer's satisfaction is affected by affordability. Third, customer satisfaction influences on customer's loyalty. Therefore, the lowest airplane fare by extreme reduction of service can't receive a favorable evaluation. According to this research, LCC must improve not only affordability but also quality of service to enhance competitive. It is required to provide a differentiated service for customer because it influences on decision which airlines to choose. The most important thing is constructing infrastructure for LCC with government(central and local), airport administrator and airlines. This coordination scheme can reduce operation expense more than now. Most of all, a third party should manage a ground airport business, maintenance of aircraft and fueling for LCC to take advantage of them. Also, vitalizing of low-cost carriers(LCC) is not limited to vitalization of airline but included to development of the variety tour programs which result in local tourism to be a high value added industry. And this leads to development of local economy and creating jobs. This research is limited to airplane which departure from Busan. So it is insufficient to draw a conclusion from general and comprehensive data. Extensive research including respondents who have experience with a variety of LCC like Europe will be needed in future.
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