통합교육 상황에서 분노조절 프로그램이 정서행동장애위험군 학생의 정서지능에 미치는 영향 The effect of the anger control program under inclusive education on the emotional intelligence of students at risk group of emotional behavioral disabilities원문보기
이 연구는 통합교육 상황에서 분노조절 프로그램이 정서‧행동장애위험군 학생의 정서지능에 미치는 영향을 알아보기 위한 단일대상 실험연구로써, 대구광역시에 위치한 B초등학교 5학년 동일학급에 재학 중인 정서‧행동장애위험군 학생 3명을 연구 대상으로 2015년 3월 9일부터 4월 20일까지 매 회기 30분씩, 주 2회 총 12회기 실험 처치를 실시하였다. 분노조절 프로그램은 평승원(2014) 등의 활동 내용을 참고하여 연구 목적과 대상에 맞게 재구성하였다. 검사도구는 문용린(1997)이 제작한 초등학교 고학년용 ‘생각과 느낌’ 정서지능 검사지를 사용하였다. 자료 처리는 연구 대상 학생의 사전․중간․사후의 정서지능 변화를 알아보기 위해 ...
이 연구는 통합교육 상황에서 분노조절 프로그램이 정서‧행동장애위험군 학생의 정서지능에 미치는 영향을 알아보기 위한 단일대상 실험연구로써, 대구광역시에 위치한 B초등학교 5학년 동일학급에 재학 중인 정서‧행동장애위험군 학생 3명을 연구 대상으로 2015년 3월 9일부터 4월 20일까지 매 회기 30분씩, 주 2회 총 12회기 실험 처치를 실시하였다. 분노조절 프로그램은 평승원(2014) 등의 활동 내용을 참고하여 연구 목적과 대상에 맞게 재구성하였다. 검사도구는 문용린(1997)이 제작한 초등학교 고학년용 ‘생각과 느낌’ 정서지능 검사지를 사용하였다. 자료 처리는 연구 대상 학생의 사전․중간․사후의 정서지능 변화를 알아보기 위해 분산 분석을 하였으며 회기별 관찰을 통해 질적인 변화를 알아보았다. 이 연구의 결과와 논의를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 통합교육상황에서 분노조절 프로그램은 정서‧행동장애위험군 학생들의 정서인식 능력에 긍정적인 영향을 미친다. EQ 출석부르기, 화의 개념 이해하기 등을 통하여 자신과 다른 사람이 느끼는 감정을 빨리 인지하고 정확하게 파악하는 능력이 향상되어 정서인식 능력이 개선된 것으로 보인다. 둘째, 통합교육상황에서 분노조절 프로그램은 정서‧행동장애위험군 학생들의 정서표현 능력에 긍정적인 영향을 미친다. 주장적 행동 이해하고 실천하기, 요청과 거절하기 등을 통하여 자신의 감정을 억압하거나 과장하지 않고 타인이나 상황에 맞추어 적절하게 표현할 줄 아는 능력이 향상되어 정서표현 능력이 개선된 것으로 보인다. 셋째, 통합교육상황에서 분노조절 프로그램은 정서‧행동장애위험군 학생들의 감정이입 능력에 긍정적인 영향을 미친다. 입장 바꿔 생각하기, 경청과 공감하기 등을 통하여 다른 사람의 감정과 기분을 마치 자신의 것처럼 느낄 수 있는 능력이 향상되어 감정이입 능력이 개선된 것으로 보인다. 넷째, 통합교육상황에서 분노조절 프로그램은 정서‧행동장애위험군 학생들의 정서조절 능력에 긍정적인 영향을 미친다. 나 전달법, 분노 상황에 맞는 전략 선택하기 등을 통하여 자신과 다른 사람의 감정과 기분을 효과적으로 조절할 수 있는 능력이 향상되어 감정조절 능력이 개선된 것으로 보인다. 다섯째, 통합교육상황에서 분노조절 프로그램은 정서‧행동장애위험군 학생들의 정서활용 능력에 긍정적인 영향을 미친다. 비합리적 사고를 합리적 사고로 전환하기, 분노에 대한 대처 방법 찾기 등을 통하여 부정적 또는 파괴적인 감정과 정서를 긍정적이고 생산적인 활동으로 바꾸고 이끌어 내는 정서활용 능력이 개선된 것으로 보인다.
이 연구는 통합교육 상황에서 분노조절 프로그램이 정서‧행동장애위험군 학생의 정서지능에 미치는 영향을 알아보기 위한 단일대상 실험연구로써, 대구광역시에 위치한 B초등학교 5학년 동일학급에 재학 중인 정서‧행동장애위험군 학생 3명을 연구 대상으로 2015년 3월 9일부터 4월 20일까지 매 회기 30분씩, 주 2회 총 12회기 실험 처치를 실시하였다. 분노조절 프로그램은 평승원(2014) 등의 활동 내용을 참고하여 연구 목적과 대상에 맞게 재구성하였다. 검사도구는 문용린(1997)이 제작한 초등학교 고학년용 ‘생각과 느낌’ 정서지능 검사지를 사용하였다. 자료 처리는 연구 대상 학생의 사전․중간․사후의 정서지능 변화를 알아보기 위해 분산 분석을 하였으며 회기별 관찰을 통해 질적인 변화를 알아보았다. 이 연구의 결과와 논의를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 통합교육상황에서 분노조절 프로그램은 정서‧행동장애위험군 학생들의 정서인식 능력에 긍정적인 영향을 미친다. EQ 출석부르기, 화의 개념 이해하기 등을 통하여 자신과 다른 사람이 느끼는 감정을 빨리 인지하고 정확하게 파악하는 능력이 향상되어 정서인식 능력이 개선된 것으로 보인다. 둘째, 통합교육상황에서 분노조절 프로그램은 정서‧행동장애위험군 학생들의 정서표현 능력에 긍정적인 영향을 미친다. 주장적 행동 이해하고 실천하기, 요청과 거절하기 등을 통하여 자신의 감정을 억압하거나 과장하지 않고 타인이나 상황에 맞추어 적절하게 표현할 줄 아는 능력이 향상되어 정서표현 능력이 개선된 것으로 보인다. 셋째, 통합교육상황에서 분노조절 프로그램은 정서‧행동장애위험군 학생들의 감정이입 능력에 긍정적인 영향을 미친다. 입장 바꿔 생각하기, 경청과 공감하기 등을 통하여 다른 사람의 감정과 기분을 마치 자신의 것처럼 느낄 수 있는 능력이 향상되어 감정이입 능력이 개선된 것으로 보인다. 넷째, 통합교육상황에서 분노조절 프로그램은 정서‧행동장애위험군 학생들의 정서조절 능력에 긍정적인 영향을 미친다. 나 전달법, 분노 상황에 맞는 전략 선택하기 등을 통하여 자신과 다른 사람의 감정과 기분을 효과적으로 조절할 수 있는 능력이 향상되어 감정조절 능력이 개선된 것으로 보인다. 다섯째, 통합교육상황에서 분노조절 프로그램은 정서‧행동장애위험군 학생들의 정서활용 능력에 긍정적인 영향을 미친다. 비합리적 사고를 합리적 사고로 전환하기, 분노에 대한 대처 방법 찾기 등을 통하여 부정적 또는 파괴적인 감정과 정서를 긍정적이고 생산적인 활동으로 바꾸고 이끌어 내는 정서활용 능력이 개선된 것으로 보인다.
The Effect of The Anger Control Program under Inclusive Education on the Emotional Intelligence of Students at Risk Group of Emotional and Behavioral Disabilities Seon-ja Kim Major in Elementary Special Education Department of Elementary Education Graduate School of Education Daegu National Universi...
The Effect of The Anger Control Program under Inclusive Education on the Emotional Intelligence of Students at Risk Group of Emotional and Behavioral Disabilities Seon-ja Kim Major in Elementary Special Education Department of Elementary Education Graduate School of Education Daegu National University of Education ( Supervised by Professor Chun-sik Min, Ph. D. ) (Abstract) This study was conducted to figure out how the anger control program under inclusive education influenced on emotional intelligence of students at risk group of emotional and behavioral disabilities in 5thgrade of B primary school located in Daegu metropolitan city. Three students at risk group of emotional and behavioral disabilities in the class were selected for the study and the program with 12 sessions twice a week with 30 minutes class was set out from Mar. 9 to Apr. 20 in 2015. The anger control program was reshuffled according to the object and the goal of the study referring to activities details in S. W. Pyung(2014). Test kits made by Y. L. Moon(1997) for higher grade of primary school was taken as intelligence test sheet. The study adopted variance analysis for data process in order to understand change of emotional intelligence of the students spanning all steps of pretest, intermediate test and post test and checked qualitative change by observation in each seen. The following conclusions were drawn through discussion and results of this study. First, the anger control program under inclusive education have a positive effect on the emotional awareness of students at risk group of emotional and behavioral disabilities. They showed improvement on emotional awareness with enhancement of swift and correct recognition on feeling by others through EQ roll call and understanding of concept of negotiation. Second, the anger control program under inclusive education have a positive effect on the emotional expressiveness of students at risk group of emotional and behavioral disabilities. The ability to express properly toward others and according to situation improved emotional expressiveness by means of understanding and practicing assertive action and request and refusal without depression or exaggeration of their own feeling. Third, the anger control program under inclusive education have a positive effect on the emotional empathy abilities of students at risk group of emotional and behavioral disabilities. Improvement of empathy ability was made by advance to feel other’s feeling and temper like their will through position change, listening and sympathy. Fourth, the anger control program under inclusive education have a positive effect on the emotion regulation abilities of students at risk group of emotional and behavioral disabilities. Ability to control effectively feeling and temper of others and oneself improved emotional regulation ability by means of delivery method of oneself and strategic choice on anger level. Fifth, the anger control program under inclusive education have a positive effect on the emotion utilization abilities of students at risk group of emotional and behavioral disabilities. Emotion utilization ability to draw affirmative and productive activities converted from the feeling of negative and destruction after they learned how to cope with anger and convert unreasonable thought into reasonable one.
The Effect of The Anger Control Program under Inclusive Education on the Emotional Intelligence of Students at Risk Group of Emotional and Behavioral Disabilities Seon-ja Kim Major in Elementary Special Education Department of Elementary Education Graduate School of Education Daegu National University of Education ( Supervised by Professor Chun-sik Min, Ph. D. ) (Abstract) This study was conducted to figure out how the anger control program under inclusive education influenced on emotional intelligence of students at risk group of emotional and behavioral disabilities in 5thgrade of B primary school located in Daegu metropolitan city. Three students at risk group of emotional and behavioral disabilities in the class were selected for the study and the program with 12 sessions twice a week with 30 minutes class was set out from Mar. 9 to Apr. 20 in 2015. The anger control program was reshuffled according to the object and the goal of the study referring to activities details in S. W. Pyung(2014). Test kits made by Y. L. Moon(1997) for higher grade of primary school was taken as intelligence test sheet. The study adopted variance analysis for data process in order to understand change of emotional intelligence of the students spanning all steps of pretest, intermediate test and post test and checked qualitative change by observation in each seen. The following conclusions were drawn through discussion and results of this study. First, the anger control program under inclusive education have a positive effect on the emotional awareness of students at risk group of emotional and behavioral disabilities. They showed improvement on emotional awareness with enhancement of swift and correct recognition on feeling by others through EQ roll call and understanding of concept of negotiation. Second, the anger control program under inclusive education have a positive effect on the emotional expressiveness of students at risk group of emotional and behavioral disabilities. The ability to express properly toward others and according to situation improved emotional expressiveness by means of understanding and practicing assertive action and request and refusal without depression or exaggeration of their own feeling. Third, the anger control program under inclusive education have a positive effect on the emotional empathy abilities of students at risk group of emotional and behavioral disabilities. Improvement of empathy ability was made by advance to feel other’s feeling and temper like their will through position change, listening and sympathy. Fourth, the anger control program under inclusive education have a positive effect on the emotion regulation abilities of students at risk group of emotional and behavioral disabilities. Ability to control effectively feeling and temper of others and oneself improved emotional regulation ability by means of delivery method of oneself and strategic choice on anger level. Fifth, the anger control program under inclusive education have a positive effect on the emotion utilization abilities of students at risk group of emotional and behavioral disabilities. Emotion utilization ability to draw affirmative and productive activities converted from the feeling of negative and destruction after they learned how to cope with anger and convert unreasonable thought into reasonable one.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.