다중지능에 기초한 수업이 초등학생의 자아존중감과 학업적 자기효능감에 미치는 영향 Effects of Multiple Intelligences Based Instruction on Children's Self-esteem and Academic Self-efficacy원문보기
인간의 궁극적인 삶의 목적을 행복이라 할 수 있다. 행복한 삶을 위해 학생들은 학교에서 지식을 습득하고 상호작용하며 자아를 형성한다. 그러나 우리나라 초등학생의 행복감은 학년이 올라감에 따라 낮아지는 양상을 보이며, 자아존중감과 학업적 자기효능감은 초등학생의 행복감을 설명하는 여러 요인 중에서도 매우 높은 정적 상관을 보인다. 즉 자아존중감과 학업적 자기효능감의 향상으로 초등학생의 행복감을 향상시킬 수 있으며, 이는 학교에서의 학습을 통해 이루어질 필요가 있다. 이에 대하여 Gardner가 제시한 ...
인간의 궁극적인 삶의 목적을 행복이라 할 수 있다. 행복한 삶을 위해 학생들은 학교에서 지식을 습득하고 상호작용하며 자아를 형성한다. 그러나 우리나라 초등학생의 행복감은 학년이 올라감에 따라 낮아지는 양상을 보이며, 자아존중감과 학업적 자기효능감은 초등학생의 행복감을 설명하는 여러 요인 중에서도 매우 높은 정적 상관을 보인다. 즉 자아존중감과 학업적 자기효능감의 향상으로 초등학생의 행복감을 향상시킬 수 있으며, 이는 학교에서의 학습을 통해 이루어질 필요가 있다. 이에 대하여 Gardner가 제시한 다중지능이론은 하나의 방안이 될 수 있다. Gardner는 모든 학생은 최소한 하나 이상의 강점지능을 가지고 있으며 강점지능을 활용하여 학습할 때 누구나 성공적으로 학습할 수 있다고 하였다. 학습양식에 맞는 학습활동을 제공하였을 때 보다 긍정적인 학습 효과를 기대할 수 있으며, 인지적 측면뿐만 아니라 정의적 측면의 변화를 이끌어낼 수 있다. 이에 따라 본 연구는 초등교육에 다중지능(MI)에 기초한 수업을 적용하여 초등학생의 자아존중감과 학업적 자기효능감에 미치는 영향과 그 의미를 검증하는 것을 연구의 목적으로 하고 있다. 본 연구의 목적을 위하여 설정된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 다중지능에 기초한 수업은 초등학생의 자아존중감에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 다중지능에 기초한 수업은 초등학생의 학업적 자기효능감에 어떠한 영향을 미치는가? 위의 연구 문제를 검증하기 위하여 서울시 소재의 S초등학교 5학년 2개 반을 대상으로 실험집단과 통제집단을 설정하였다. 두 집단을 대상으로 자아존중감과 학업적 자기효능감 사전검사를 실시하였으며, 두 집단은 동질집단으로 드러났다. 실험집단 학생들은 강점지능과 약점지능별로 동지능 모둠을 구성하였으며 다중지능에 기초한 수업을 9주간 25차시에 걸쳐 적용하였다. 다중지능에 기초한 수업은 5학년 사회과 1개 단원을 재구성하여 교수?학습 계획을 세우고 활동 자료를 개발하였다. 통제집단에는 일반적으로 행해지는 강의식 수업을 실시하였다. 자아존중감과 학업적 자기효능감에 영향을 미칠 수 있는 여러 요인을 모두 통제하기 어렵다는 점을 고려하여 다중지능에 기초한 수업의 효과를 검증을 위해 사전 검사 점수를 공변량으로 하는 공분산분석(ANCOVA)을 실시하였다. 또한 정량적 연구에서 도출하기 어려운 부분을 밝히고, 결과의 원인을 깊이 있게 파악하기 위하여 학생의 소감문 및 면담 내용을 분석하는 정성적 연구를 함께 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 다중지능에 기초한 수업은 초등학생의 자아존중감에 긍정적인 영향을 미쳤으며 특히 학교에서의 생활 및 적응과 관련된 학교적 자아존중감에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 다중지능에 기초한 수업은 초등학생의 학업적 자기효능감에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 특히 과제난이도선호에 긍정적인 영향을 미쳤다. 셋째, 학생들은 약점지능의 활동문제를 해결하는 중에서의 협동에 어려움을 느낀다는 점을 알 수 있었다. 그러나 어려운 문제를 해결했다는 성취감을 느끼면서 다중지능에 기초한 수업 자체에 대하여 긍정적인 만족감을 느꼈다. 또한 자아존중감과 학업적 자기효능감의 긍정적인 변화에 있어 학업성취도가 높은 학생보다 낮은 학생이 보다 효과적이었음을 알 수 있었다. 결과적으로 다중지능에 기초한 수업이 초등학생의 자아존중감과 학업적 자기효능감에 긍정적인 영향을 미칠 수 있는 학습방법임을 확인하였다. 또한 자아존중감과 학업적 자기효능감의 향상을 위한 프로그램이 학교에서의 교과 교육과 연계되어 이루어질 수 있는 가능성을 확인하였다. 자아존중감과 학업적 자기효능감은 정의적인 부분으로 일상적인 수업 안에서 자연스럽게 향상될 수 있는 통합적 접근 방법으로 다가가는 것이 효율적임을 고려할 때 본 연구의 시사점을 확인할 수 있다. 앞으로의 연구에서는 쉽게 변화하기 어려운 정의적인 부분의 효과를 검증하기 위하여 단기간에 적용된 수업처치의 한계점을 보완하여야 할 것이다. 또한 본 연구에서 이루어졌던 자아존중감과 학업적 자기효능감의 하위요인에 대한 심층적인 연구가 필요하다. 본 연구에서는 강점지능 영역의 활동과 약점지능 영역의 활동이 모두 이루어졌는데, 보다 실질적 차원의 교육적 효과를 검증하기 위하여 약점지능을 기초로 한 확장 활동의 효과를 밝히는 연구가 이루어져야 할 것이다.
인간의 궁극적인 삶의 목적을 행복이라 할 수 있다. 행복한 삶을 위해 학생들은 학교에서 지식을 습득하고 상호작용하며 자아를 형성한다. 그러나 우리나라 초등학생의 행복감은 학년이 올라감에 따라 낮아지는 양상을 보이며, 자아존중감과 학업적 자기효능감은 초등학생의 행복감을 설명하는 여러 요인 중에서도 매우 높은 정적 상관을 보인다. 즉 자아존중감과 학업적 자기효능감의 향상으로 초등학생의 행복감을 향상시킬 수 있으며, 이는 학교에서의 학습을 통해 이루어질 필요가 있다. 이에 대하여 Gardner가 제시한 다중지능이론은 하나의 방안이 될 수 있다. Gardner는 모든 학생은 최소한 하나 이상의 강점지능을 가지고 있으며 강점지능을 활용하여 학습할 때 누구나 성공적으로 학습할 수 있다고 하였다. 학습양식에 맞는 학습활동을 제공하였을 때 보다 긍정적인 학습 효과를 기대할 수 있으며, 인지적 측면뿐만 아니라 정의적 측면의 변화를 이끌어낼 수 있다. 이에 따라 본 연구는 초등교육에 다중지능(MI)에 기초한 수업을 적용하여 초등학생의 자아존중감과 학업적 자기효능감에 미치는 영향과 그 의미를 검증하는 것을 연구의 목적으로 하고 있다. 본 연구의 목적을 위하여 설정된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 다중지능에 기초한 수업은 초등학생의 자아존중감에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 다중지능에 기초한 수업은 초등학생의 학업적 자기효능감에 어떠한 영향을 미치는가? 위의 연구 문제를 검증하기 위하여 서울시 소재의 S초등학교 5학년 2개 반을 대상으로 실험집단과 통제집단을 설정하였다. 두 집단을 대상으로 자아존중감과 학업적 자기효능감 사전검사를 실시하였으며, 두 집단은 동질집단으로 드러났다. 실험집단 학생들은 강점지능과 약점지능별로 동지능 모둠을 구성하였으며 다중지능에 기초한 수업을 9주간 25차시에 걸쳐 적용하였다. 다중지능에 기초한 수업은 5학년 사회과 1개 단원을 재구성하여 교수?학습 계획을 세우고 활동 자료를 개발하였다. 통제집단에는 일반적으로 행해지는 강의식 수업을 실시하였다. 자아존중감과 학업적 자기효능감에 영향을 미칠 수 있는 여러 요인을 모두 통제하기 어렵다는 점을 고려하여 다중지능에 기초한 수업의 효과를 검증을 위해 사전 검사 점수를 공변량으로 하는 공분산분석(ANCOVA)을 실시하였다. 또한 정량적 연구에서 도출하기 어려운 부분을 밝히고, 결과의 원인을 깊이 있게 파악하기 위하여 학생의 소감문 및 면담 내용을 분석하는 정성적 연구를 함께 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 다중지능에 기초한 수업은 초등학생의 자아존중감에 긍정적인 영향을 미쳤으며 특히 학교에서의 생활 및 적응과 관련된 학교적 자아존중감에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 다중지능에 기초한 수업은 초등학생의 학업적 자기효능감에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 특히 과제난이도선호에 긍정적인 영향을 미쳤다. 셋째, 학생들은 약점지능의 활동문제를 해결하는 중에서의 협동에 어려움을 느낀다는 점을 알 수 있었다. 그러나 어려운 문제를 해결했다는 성취감을 느끼면서 다중지능에 기초한 수업 자체에 대하여 긍정적인 만족감을 느꼈다. 또한 자아존중감과 학업적 자기효능감의 긍정적인 변화에 있어 학업성취도가 높은 학생보다 낮은 학생이 보다 효과적이었음을 알 수 있었다. 결과적으로 다중지능에 기초한 수업이 초등학생의 자아존중감과 학업적 자기효능감에 긍정적인 영향을 미칠 수 있는 학습방법임을 확인하였다. 또한 자아존중감과 학업적 자기효능감의 향상을 위한 프로그램이 학교에서의 교과 교육과 연계되어 이루어질 수 있는 가능성을 확인하였다. 자아존중감과 학업적 자기효능감은 정의적인 부분으로 일상적인 수업 안에서 자연스럽게 향상될 수 있는 통합적 접근 방법으로 다가가는 것이 효율적임을 고려할 때 본 연구의 시사점을 확인할 수 있다. 앞으로의 연구에서는 쉽게 변화하기 어려운 정의적인 부분의 효과를 검증하기 위하여 단기간에 적용된 수업처치의 한계점을 보완하여야 할 것이다. 또한 본 연구에서 이루어졌던 자아존중감과 학업적 자기효능감의 하위요인에 대한 심층적인 연구가 필요하다. 본 연구에서는 강점지능 영역의 활동과 약점지능 영역의 활동이 모두 이루어졌는데, 보다 실질적 차원의 교육적 효과를 검증하기 위하여 약점지능을 기초로 한 확장 활동의 효과를 밝히는 연구가 이루어져야 할 것이다.
The ultimate purpose of human life is happiness, so it acquires the knowledge at school for happy life and formulate an ego by interacting. However, happiness with our country’s elementary school students is showing more lower according to increasing their grade. Self-esteem and academic self-effica...
The ultimate purpose of human life is happiness, so it acquires the knowledge at school for happy life and formulate an ego by interacting. However, happiness with our country’s elementary school students is showing more lower according to increasing their grade. Self-esteem and academic self-efficacy present a very high positive relationship among various elements in describing happiness of elementary school students. By increasing self-esteem and academic self-efficacy, we can make students happier. Therefore, we need to draw up measures that can grow their sense of happiness through learning at school. Gardner, who suggested Multiple Intelligences, said that every student has more than one strength intelligence, and anyone can learn successfully when they study by using it. In other word, we can expect more positive learning effect when providing learning activities matched to learning style, and draw a change in respect of not only recognition but defining. As emotive aspects factor like self-esteem and academic self-efficacy is affecting student’s happiness greatly, this study aims at understanding effects with elementary school student’s self-esteem and academic self-efficacy by applying elementary education to based on Multiple Intelligences and examining its meaning. Research problem set for the purpose of this study is as follows. First, how does the class based on Multiple Intelligences affect self-esteem of elementary school students? Second, how does the class based on Multiple Intelligences affect academic self-efficacy of elementary school students? In order to verifying this study problem, I set an experiment group and a controlled group targeting 2 classes for 5th grade in Seoul’s S elementary school. I also conducted self-esteem and academic self-efficacy preliminary inspection. The result is that two group are homogeneous group. I discerned Multiple Intelligence of experiment group and composed co-intelligence groups according to strength intelligence and weakness intelligence. And then I applied a class based on Multiple Intelligences throughout for 9 weeks 25 classes. The classes based on Multiple Intelligences built a teaching and learning plan by restructuring 1 part of 5th social class and developed an activity materials. The control groups were generally carried out instructor-led classes. In consideration of the difficulty to control all the various factors that may affect self-esteem and academic self-efficacy, I conducted Analysis of Covariance(ANCOVA) that treats covariance previous examining points to verify effects. Furthermore, so as to find difficult parts to deduct in quantitative study and comprehend the reason of result deeply, a qualitative study is conducted in analysing student’s review and interview contents. The results of this study are as follows : First, lessons based on the Multiple Intelligences has had a positive impact on self-esteem of elementary school students, especially it has had a positive effect on self-esteem in school. Second, classes based on the Multiple Intelligences has had a positive effect on academic self-efficacy and the tendency to prefer difficult task represents a challenge challenging Third, students feel the difficulty of solving the problem of weakness intelligence activities, cooperating with their group members. However, they feel positive about the class itself satisfaction by feeling the sense of accomplishment that solve difficult problems. Also, the student who get low academic achievement was more effective than that higher student with positive change of self-esteem and academic self-efficacy. According to this result, I confirm that the class based on Multiple Intelligences is a learning method that affects positively elementary school student’s self-esteem and academic self-efficacy. In addition, the program was confirmed the potential that can be done in conjunction with education in the school curriculum. When self-esteem and academic self-efficacy is to reach out to the integrated approach that can be improved naturally in everyday lessons in defining part it considers that efficient, I can see the implications of this research. In future studies, it will be applied to compensate for the limitations of class scoring short period in order to verify the effect of the difficult change. Also, you need to deeply study about self-esteem and academic self-efficacy’s sub factor. This study was carried out by alternating the basis of the strengths and weaknesses intelligence. Therefore it is necessary to verify the effect of the expansion work on the basis of the weak intelligence in order to examining educative effect of actual level.
The ultimate purpose of human life is happiness, so it acquires the knowledge at school for happy life and formulate an ego by interacting. However, happiness with our country’s elementary school students is showing more lower according to increasing their grade. Self-esteem and academic self-efficacy present a very high positive relationship among various elements in describing happiness of elementary school students. By increasing self-esteem and academic self-efficacy, we can make students happier. Therefore, we need to draw up measures that can grow their sense of happiness through learning at school. Gardner, who suggested Multiple Intelligences, said that every student has more than one strength intelligence, and anyone can learn successfully when they study by using it. In other word, we can expect more positive learning effect when providing learning activities matched to learning style, and draw a change in respect of not only recognition but defining. As emotive aspects factor like self-esteem and academic self-efficacy is affecting student’s happiness greatly, this study aims at understanding effects with elementary school student’s self-esteem and academic self-efficacy by applying elementary education to based on Multiple Intelligences and examining its meaning. Research problem set for the purpose of this study is as follows. First, how does the class based on Multiple Intelligences affect self-esteem of elementary school students? Second, how does the class based on Multiple Intelligences affect academic self-efficacy of elementary school students? In order to verifying this study problem, I set an experiment group and a controlled group targeting 2 classes for 5th grade in Seoul’s S elementary school. I also conducted self-esteem and academic self-efficacy preliminary inspection. The result is that two group are homogeneous group. I discerned Multiple Intelligence of experiment group and composed co-intelligence groups according to strength intelligence and weakness intelligence. And then I applied a class based on Multiple Intelligences throughout for 9 weeks 25 classes. The classes based on Multiple Intelligences built a teaching and learning plan by restructuring 1 part of 5th social class and developed an activity materials. The control groups were generally carried out instructor-led classes. In consideration of the difficulty to control all the various factors that may affect self-esteem and academic self-efficacy, I conducted Analysis of Covariance(ANCOVA) that treats covariance previous examining points to verify effects. Furthermore, so as to find difficult parts to deduct in quantitative study and comprehend the reason of result deeply, a qualitative study is conducted in analysing student’s review and interview contents. The results of this study are as follows : First, lessons based on the Multiple Intelligences has had a positive impact on self-esteem of elementary school students, especially it has had a positive effect on self-esteem in school. Second, classes based on the Multiple Intelligences has had a positive effect on academic self-efficacy and the tendency to prefer difficult task represents a challenge challenging Third, students feel the difficulty of solving the problem of weakness intelligence activities, cooperating with their group members. However, they feel positive about the class itself satisfaction by feeling the sense of accomplishment that solve difficult problems. Also, the student who get low academic achievement was more effective than that higher student with positive change of self-esteem and academic self-efficacy. According to this result, I confirm that the class based on Multiple Intelligences is a learning method that affects positively elementary school student’s self-esteem and academic self-efficacy. In addition, the program was confirmed the potential that can be done in conjunction with education in the school curriculum. When self-esteem and academic self-efficacy is to reach out to the integrated approach that can be improved naturally in everyday lessons in defining part it considers that efficient, I can see the implications of this research. In future studies, it will be applied to compensate for the limitations of class scoring short period in order to verify the effect of the difficult change. Also, you need to deeply study about self-esteem and academic self-efficacy’s sub factor. This study was carried out by alternating the basis of the strengths and weaknesses intelligence. Therefore it is necessary to verify the effect of the expansion work on the basis of the weak intelligence in order to examining educative effect of actual level.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.