인물학습을 통한 지역화 교육 방안 -정약용을 중심으로- A Study on Instructional Methods of Curriculum Localization Through Historical Figures Study - Focusing on Jeong Yak-Yong -원문보기
이 연구는 학생들이 살고 있는 지역의 대표적인 역사 인물인 정약용을 통해 효과적인 지역화 학습을 하는 것에 목적을 두고 수행되었다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 2007 개정 교육과정에 따른 5학년 교과서 및 지역 교과서, 2009 개정 교육과정에 따른 지역 교과서를 분석하였고 또한 지역사회에서 강조하여 다루고 있는 정약용 관련 프로그램을 분석하였다. 지역의 대표적 인물인 정약용의 분석을 통하여 학습자가 보다 능동적이고 적극적인 학습의 주체가 되어 사회과 수업에 흥미와 동기를 부여할 수 있도록 효율적인 지역화 학습이 되도록 인물을 매개로 하는 교재화의 방안을 추구하여 학생들이 실질적인 지역화 학습이 이루어지도록 하였다. 이를 위해 방법적인 측면에서는 정약용을 소재로 하는 주제 접근법의 방식을 취하였으며 내용적인 측면에서는 사회과를 포함한 다양한 교과에서 정약용과 관련된 요소들을 모아 하나의 주제로 지도하는 ...
이 연구는 학생들이 살고 있는 지역의 대표적인 역사 인물인 정약용을 통해 효과적인 지역화 학습을 하는 것에 목적을 두고 수행되었다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 2007 개정 교육과정에 따른 5학년 교과서 및 지역 교과서, 2009 개정 교육과정에 따른 지역 교과서를 분석하였고 또한 지역사회에서 강조하여 다루고 있는 정약용 관련 프로그램을 분석하였다. 지역의 대표적 인물인 정약용의 분석을 통하여 학습자가 보다 능동적이고 적극적인 학습의 주체가 되어 사회과 수업에 흥미와 동기를 부여할 수 있도록 효율적인 지역화 학습이 되도록 인물을 매개로 하는 교재화의 방안을 추구하여 학생들이 실질적인 지역화 학습이 이루어지도록 하였다. 이를 위해 방법적인 측면에서는 정약용을 소재로 하는 주제 접근법의 방식을 취하였으며 내용적인 측면에서는 사회과를 포함한 다양한 교과에서 정약용과 관련된 요소들을 모아 하나의 주제로 지도하는 프로젝트 학습으로 진행하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 수업 결과 본 연구에서 주제 접근법을 적용한 교과 통합적 구성의 수업 방안이 실제로 학습자의 흥미와 관심을 유발하였으며 정약용 자체에 대한 이해를 높였을 뿐만 아니라 정약용과 관련된 요소를 수업에 활용함으로써 수업의 효율을 높일 수 있었다. 또한 내용 중복을 피하고 학생들의 학습 부담을 감소시킴으로써 수업의 효율성을 높이고 부족한 수업 시수를 효율적으로 운영할 수 있는 방안을 제시하였다. 둘째, 정약용을 특성화하여 지도하였을 때, 학생들이 이에 대하여 더욱 더 관심을 갖게 되고 지역 문화와 인물의 관련성을 느끼게 되었으며 지역의 대표적인 인물인 정약용과 이와 관련된 축제인 다산 문화제에 대하여 더 관심을 갖게 되고 지역 문화를 활성화하는데 적극적인 태도로 임하게 되었다. 넷째, 역사인물을 통한 지역화 학습이 사회과에서 추구하고자 하는 민주 시민 양성이라는 목표와 부합할 수 있었다. 특히 학생들 스스로 다양한 자료를 조사하고 분석하고 또 학생들 간의 협력을 통한 의사소통 과정을 통해서 민주 시민의 자질 함양이라는 목표에 일정 부분 다다를 수 있었다. 이를 통해 본 연구가 갖는 시사점을 살펴보면 그동안 연구되었던 지역화 학습 방안에 인물학습에 관한 내용을 결합하였으며 이를 실제 수업을 적용하여 그 효과를 확인했다는 것이다. 이는 학생들이 살고 있는 삶의 영역과 연계된 유의미한 학습이 일어 날 때 궁극적인 학습이 일어나며 지역화 학습이 추구하는 도구로써의 지역화 및 목적으로써의 지역화 이 두 가지를 모두 달성하게 되는 것이다. 또한 각 지역에 산재하여 있는 대표적인 문화 콘텐츠를 적극적으로 활용하여 효과적인 수업을 이끌어 낼 수 있는 지역 내용의 교재화의 방법을 제시하였다는 점이다. 이러한 연구를 지속적으로 연구, 개발함으로써 지역화학습이 소극적인 지역화학습에서 벗어나 보다 능동적이고, 체계적으로 적용될 수 있을 것으로 기대되며 현장감 있는 자료를 통해 교사들이 연구자와 같은 교사의 입장에서 실제 현장에서 수업을 구성할 때 좋은 자료가 될 것이라 기대한다.
이 연구는 학생들이 살고 있는 지역의 대표적인 역사 인물인 정약용을 통해 효과적인 지역화 학습을 하는 것에 목적을 두고 수행되었다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 2007 개정 교육과정에 따른 5학년 교과서 및 지역 교과서, 2009 개정 교육과정에 따른 지역 교과서를 분석하였고 또한 지역사회에서 강조하여 다루고 있는 정약용 관련 프로그램을 분석하였다. 지역의 대표적 인물인 정약용의 분석을 통하여 학습자가 보다 능동적이고 적극적인 학습의 주체가 되어 사회과 수업에 흥미와 동기를 부여할 수 있도록 효율적인 지역화 학습이 되도록 인물을 매개로 하는 교재화의 방안을 추구하여 학생들이 실질적인 지역화 학습이 이루어지도록 하였다. 이를 위해 방법적인 측면에서는 정약용을 소재로 하는 주제 접근법의 방식을 취하였으며 내용적인 측면에서는 사회과를 포함한 다양한 교과에서 정약용과 관련된 요소들을 모아 하나의 주제로 지도하는 프로젝트 학습으로 진행하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 수업 결과 본 연구에서 주제 접근법을 적용한 교과 통합적 구성의 수업 방안이 실제로 학습자의 흥미와 관심을 유발하였으며 정약용 자체에 대한 이해를 높였을 뿐만 아니라 정약용과 관련된 요소를 수업에 활용함으로써 수업의 효율을 높일 수 있었다. 또한 내용 중복을 피하고 학생들의 학습 부담을 감소시킴으로써 수업의 효율성을 높이고 부족한 수업 시수를 효율적으로 운영할 수 있는 방안을 제시하였다. 둘째, 정약용을 특성화하여 지도하였을 때, 학생들이 이에 대하여 더욱 더 관심을 갖게 되고 지역 문화와 인물의 관련성을 느끼게 되었으며 지역의 대표적인 인물인 정약용과 이와 관련된 축제인 다산 문화제에 대하여 더 관심을 갖게 되고 지역 문화를 활성화하는데 적극적인 태도로 임하게 되었다. 넷째, 역사인물을 통한 지역화 학습이 사회과에서 추구하고자 하는 민주 시민 양성이라는 목표와 부합할 수 있었다. 특히 학생들 스스로 다양한 자료를 조사하고 분석하고 또 학생들 간의 협력을 통한 의사소통 과정을 통해서 민주 시민의 자질 함양이라는 목표에 일정 부분 다다를 수 있었다. 이를 통해 본 연구가 갖는 시사점을 살펴보면 그동안 연구되었던 지역화 학습 방안에 인물학습에 관한 내용을 결합하였으며 이를 실제 수업을 적용하여 그 효과를 확인했다는 것이다. 이는 학생들이 살고 있는 삶의 영역과 연계된 유의미한 학습이 일어 날 때 궁극적인 학습이 일어나며 지역화 학습이 추구하는 도구로써의 지역화 및 목적으로써의 지역화 이 두 가지를 모두 달성하게 되는 것이다. 또한 각 지역에 산재하여 있는 대표적인 문화 콘텐츠를 적극적으로 활용하여 효과적인 수업을 이끌어 낼 수 있는 지역 내용의 교재화의 방법을 제시하였다는 점이다. 이러한 연구를 지속적으로 연구, 개발함으로써 지역화학습이 소극적인 지역화학습에서 벗어나 보다 능동적이고, 체계적으로 적용될 수 있을 것으로 기대되며 현장감 있는 자료를 통해 교사들이 연구자와 같은 교사의 입장에서 실제 현장에서 수업을 구성할 때 좋은 자료가 될 것이라 기대한다.
The purpose of this study was to promote effective localization learning through Jeong Yak-yong, one of the representative historic figures in the area where the students were living. For that purpose, the study analyzed the fifth grade textbooks and regional textbooks based on the Revised Curriculu...
The purpose of this study was to promote effective localization learning through Jeong Yak-yong, one of the representative historic figures in the area where the students were living. For that purpose, the study analyzed the fifth grade textbooks and regional textbooks based on the Revised Curriculum of 2007 and the regional textbooks based on the Revised Curriculum of 2009. Also analyzed in the study were the programs related to Jeong emphasized and dealt with by the community. The study sought after ways to provide teaching materials based on figures and made it sure that the students would do practical localization learning so that they could become the subjects of more active and aggressive learning, have interest and motives for social studies lessons, and benefit from efficient localization learning by analyzing Jeong Yak-yong, one of the representative figures in the area. As for methodology, the investigator took a thematic approach with the materials of Jeong. As for content, the investigator administered project learning to collect elements related to him from various subjects including social studies and teach them under a single topic. The findings led to the following conclusions: First, the lesson results show that the thematic approach-based subject-integrated lesson plans caused the students to have actual interest and concern in the learning, increased their understanding of Jeong himself, and raised lesson efficiency by making use of the elements related to him during class. They also increased lesson efficiency by avoiding content overlapping and reducing the learning burden on the shoulders of students and proposed ways to run the lacking lesson hours efficiently. Second, Jeong was characterized for teaching purposes, which helped the students take more interest in him, feel connections between local culture and figures, become more interested in him, one of the representative figures in the area, and Dasan Cultural Festival related to him, and take an active attitude toward the vitalization of local culture. Finally, localization learning through historic figures met the goal of bringing up democratic citizens sought after in social studies. The students, in particular, surveyed and analyzed a variety of data for themselves and engaged in a communication process through collaboration, thus partially achieving the goal of cultivating the qualities as a democratic citizen. As for the implications of the study, it combined the content of figures learning with the localization learning plans that had been investigated and tested its effects by applying it to actual classes. It shows that ultimate learning can happen when the students do significant learning linked with the areas of their lives and that localization learning can attain both localization as a tool and localization as a goal. The study also proposed ways to provide teaching materials based on the local content to make active use of representative cultural content scattered around the area and give effective lessons. When such studies are subjected to constant research and development, they will help localization learning be applied in a more active and systematic fashion beyond passive one. When teachers devise their lessons in the actual field with the materials of realism in the position of the investigator, they will produce better materials.
The purpose of this study was to promote effective localization learning through Jeong Yak-yong, one of the representative historic figures in the area where the students were living. For that purpose, the study analyzed the fifth grade textbooks and regional textbooks based on the Revised Curriculum of 2007 and the regional textbooks based on the Revised Curriculum of 2009. Also analyzed in the study were the programs related to Jeong emphasized and dealt with by the community. The study sought after ways to provide teaching materials based on figures and made it sure that the students would do practical localization learning so that they could become the subjects of more active and aggressive learning, have interest and motives for social studies lessons, and benefit from efficient localization learning by analyzing Jeong Yak-yong, one of the representative figures in the area. As for methodology, the investigator took a thematic approach with the materials of Jeong. As for content, the investigator administered project learning to collect elements related to him from various subjects including social studies and teach them under a single topic. The findings led to the following conclusions: First, the lesson results show that the thematic approach-based subject-integrated lesson plans caused the students to have actual interest and concern in the learning, increased their understanding of Jeong himself, and raised lesson efficiency by making use of the elements related to him during class. They also increased lesson efficiency by avoiding content overlapping and reducing the learning burden on the shoulders of students and proposed ways to run the lacking lesson hours efficiently. Second, Jeong was characterized for teaching purposes, which helped the students take more interest in him, feel connections between local culture and figures, become more interested in him, one of the representative figures in the area, and Dasan Cultural Festival related to him, and take an active attitude toward the vitalization of local culture. Finally, localization learning through historic figures met the goal of bringing up democratic citizens sought after in social studies. The students, in particular, surveyed and analyzed a variety of data for themselves and engaged in a communication process through collaboration, thus partially achieving the goal of cultivating the qualities as a democratic citizen. As for the implications of the study, it combined the content of figures learning with the localization learning plans that had been investigated and tested its effects by applying it to actual classes. It shows that ultimate learning can happen when the students do significant learning linked with the areas of their lives and that localization learning can attain both localization as a tool and localization as a goal. The study also proposed ways to provide teaching materials based on the local content to make active use of representative cultural content scattered around the area and give effective lessons. When such studies are subjected to constant research and development, they will help localization learning be applied in a more active and systematic fashion beyond passive one. When teachers devise their lessons in the actual field with the materials of realism in the position of the investigator, they will produce better materials.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.