본 연구에서는 국립한글박물관의 상설 전시 분석을 통하여 기존 이미지화 된 ‘한글’의 기억의 틀을 뛰어넘어 국립한글박물관이 ‘한글’에 대한 새로운 교육·연구의 장으로서 기능하는지 알아보고자 하였다. 연구의 범위는 한글의 창제에서부터 한글 사용의 변천, 오늘날 한글 사용 현황 및 미래 과제 제시를 다루고 있는 상설 전시실 전관이며 문헌연구와 현장조사 연구의 분석 방법을 사용하였다. 내용 요소와 서술 분석의 기준을 찾기 위해 첫째, 한글에 대한 사회의 보편적인 인식을 보여주는 초등, 중등, 고등학교 한글 관련 교과서를 분석하였으며 둘째...
본 연구에서는 국립한글박물관의 상설 전시 분석을 통하여 기존 이미지화 된 ‘한글’의 기억의 틀을 뛰어넘어 국립한글박물관이 ‘한글’에 대한 새로운 교육·연구의 장으로서 기능하는지 알아보고자 하였다. 연구의 범위는 한글의 창제에서부터 한글 사용의 변천, 오늘날 한글 사용 현황 및 미래 과제 제시를 다루고 있는 상설 전시실 전관이며 문헌연구와 현장조사 연구의 분석 방법을 사용하였다. 내용 요소와 서술 분석의 기준을 찾기 위해 첫째, 한글에 대한 사회의 보편적인 인식을 보여주는 초등, 중등, 고등학교 한글 관련 교과서를 분석하였으며 둘째, 다양한 한글 관련 연구 성과들을 알기 위해 관련 학술 선행연구를 분석하였다. 선행연구의 범위는 전시의 주요 주제인 훈민정음의 창제에서부터 한글 문화의 발전, 한글 연구와 위상의 내용들을 분석하였다. 현장조사연구는 전시 주제 구성, 전시 공간 구성, 전시 세부 내용으로 분석의 범위를 정하였다. 위의 문헌연구, 현장조사연구 결과 국립한글박물관의 전시 성격은 다음 세 가지로 정리할 수 있다. 첫째, 국립한글박물관은 한글 창제 배경의 정통성, 생활 속의 한글 이용을 강조하여 한글이 우리 생활의 근간을 이루는 문자이었음을 보여주고 있다. 둘째, 다양한 관점의 한글에 대한 연구 성과보다는 국어학적, 민족주의적 관점, 교과서적 관점의 한글 요소를 반영하여 보편적 교육의 장으로서 기능하고 있다. 셋째, 한글의 우수성과 과학적 원리, 그것을 이어나가는 오늘날 한글의 위상은 연구사적 중요도에 비해 그 근거가 약하게 전시되어 있다. 위의 세 가지 내용을 보았을 때 국립한글박물관의 상설 전시는 국민들에게 보편적 교육의 장으로서 정체성을 형성하며 기능하고 있으나 여러 연구 성과를 종합하고 발전시켜 나가는 폭넓은 연구·교육의 장으로서는 다양한 시각과 기회를 담지 못하고 있음을 알 수 있다. 또한 한글의 우수성과 과학적 원리를 강조하고 있는 것에 비해 전시물 수와 과학적 전시기법의 부족, 연계성 없는 전시실별 흐름으로 실제로 한글의 우수성과 과학적 원리에 대한 자부심을 관람객이 느끼고 가기에는 부족한 전시를 하고 있다고 판단된다.
본 연구에서는 국립한글박물관의 상설 전시 분석을 통하여 기존 이미지화 된 ‘한글’의 기억의 틀을 뛰어넘어 국립한글박물관이 ‘한글’에 대한 새로운 교육·연구의 장으로서 기능하는지 알아보고자 하였다. 연구의 범위는 한글의 창제에서부터 한글 사용의 변천, 오늘날 한글 사용 현황 및 미래 과제 제시를 다루고 있는 상설 전시실 전관이며 문헌연구와 현장조사 연구의 분석 방법을 사용하였다. 내용 요소와 서술 분석의 기준을 찾기 위해 첫째, 한글에 대한 사회의 보편적인 인식을 보여주는 초등, 중등, 고등학교 한글 관련 교과서를 분석하였으며 둘째, 다양한 한글 관련 연구 성과들을 알기 위해 관련 학술 선행연구를 분석하였다. 선행연구의 범위는 전시의 주요 주제인 훈민정음의 창제에서부터 한글 문화의 발전, 한글 연구와 위상의 내용들을 분석하였다. 현장조사연구는 전시 주제 구성, 전시 공간 구성, 전시 세부 내용으로 분석의 범위를 정하였다. 위의 문헌연구, 현장조사연구 결과 국립한글박물관의 전시 성격은 다음 세 가지로 정리할 수 있다. 첫째, 국립한글박물관은 한글 창제 배경의 정통성, 생활 속의 한글 이용을 강조하여 한글이 우리 생활의 근간을 이루는 문자이었음을 보여주고 있다. 둘째, 다양한 관점의 한글에 대한 연구 성과보다는 국어학적, 민족주의적 관점, 교과서적 관점의 한글 요소를 반영하여 보편적 교육의 장으로서 기능하고 있다. 셋째, 한글의 우수성과 과학적 원리, 그것을 이어나가는 오늘날 한글의 위상은 연구사적 중요도에 비해 그 근거가 약하게 전시되어 있다. 위의 세 가지 내용을 보았을 때 국립한글박물관의 상설 전시는 국민들에게 보편적 교육의 장으로서 정체성을 형성하며 기능하고 있으나 여러 연구 성과를 종합하고 발전시켜 나가는 폭넓은 연구·교육의 장으로서는 다양한 시각과 기회를 담지 못하고 있음을 알 수 있다. 또한 한글의 우수성과 과학적 원리를 강조하고 있는 것에 비해 전시물 수와 과학적 전시기법의 부족, 연계성 없는 전시실별 흐름으로 실제로 한글의 우수성과 과학적 원리에 대한 자부심을 관람객이 느끼고 가기에는 부족한 전시를 하고 있다고 판단된다.
The purpose of this research is to analyze as to whether the National Hangeul Museum functions as a venue for new education and research of Hangeul by overcoming the past framework of image on Hangeul through analysis on permanent exhibition at the National Hangeul Museum (the “Museum”). The researc...
The purpose of this research is to analyze as to whether the National Hangeul Museum functions as a venue for new education and research of Hangeul by overcoming the past framework of image on Hangeul through analysis on permanent exhibition at the National Hangeul Museum (the “Museum”). The research covers all permanent exhibition halls that display creation of Hangeul, transition in use of Hangeul, status on use of Hangeul today and proposal of future tasks. The research is based on analysis of preceding researches and on-site studies. Analysis of contents and its presentation are based on 1) analysis of elementary·middle·high school textbooks on Hangeul which provide general awareness of the public on Hangeul and 2) analysis of preceding researches which provide understanding of different outcomes relating to research on Hangeul in order to overcome the fact that publication of school textbooks are also led by the government. Scope of the preceding researches analyzed is in line with coverage of the exhibition, which is from creation of Hangeul through development in culture of Hangeul. In addition, other preceding researches on Hangeul and its reputation of Hangeul were also analyzed. Scope of on-site studies conducted covers composition of exhibition subjects, exhibition space as well as detailed contents of the exhibition. Based on analysis of preceding researches and on-site studies, character of exhibition at the Museum would be summarized as follows: 1) the Museum displays Hangeul in a way that Hangeul was a character that was basis of the daily life by emphasizing legitimacy of historical background in its creation and usage of Hangeul in the daily life, 2) the Museum functions as a venue of general education by reflecting elements of Hangeul from Korean linguistic, nationalistic and textbook type perspective rather than various outcomes from other researches of Hangeul and 3) excellence of Hangeul and its scientific principle as well as the reputation which maintains such excellence and the principle are not extensively displayed compared to historic importance of research of Hangeul. Based on the above, it comes to the understanding that permanent exhibition at the Museum functions and forms its identity as a general venue of education for the public, however, the Museum does not contain diversified perspectives and opportunities as an extensive venue of research and education where outcomes from diversified researches are integrated and developed. In addition, despite the fact that the Museum emphasizes excellence and scientific principle of Hangeul, limited number of displayed exhibits, lack of scientific display techniques and lack of connectivity of the exhibition flow between exhibition halls would be interpreted that the Museum lacks components for public audience to feel self-esteem on excellence and scientific principle of Hangeul.
The purpose of this research is to analyze as to whether the National Hangeul Museum functions as a venue for new education and research of Hangeul by overcoming the past framework of image on Hangeul through analysis on permanent exhibition at the National Hangeul Museum (the “Museum”). The research covers all permanent exhibition halls that display creation of Hangeul, transition in use of Hangeul, status on use of Hangeul today and proposal of future tasks. The research is based on analysis of preceding researches and on-site studies. Analysis of contents and its presentation are based on 1) analysis of elementary·middle·high school textbooks on Hangeul which provide general awareness of the public on Hangeul and 2) analysis of preceding researches which provide understanding of different outcomes relating to research on Hangeul in order to overcome the fact that publication of school textbooks are also led by the government. Scope of the preceding researches analyzed is in line with coverage of the exhibition, which is from creation of Hangeul through development in culture of Hangeul. In addition, other preceding researches on Hangeul and its reputation of Hangeul were also analyzed. Scope of on-site studies conducted covers composition of exhibition subjects, exhibition space as well as detailed contents of the exhibition. Based on analysis of preceding researches and on-site studies, character of exhibition at the Museum would be summarized as follows: 1) the Museum displays Hangeul in a way that Hangeul was a character that was basis of the daily life by emphasizing legitimacy of historical background in its creation and usage of Hangeul in the daily life, 2) the Museum functions as a venue of general education by reflecting elements of Hangeul from Korean linguistic, nationalistic and textbook type perspective rather than various outcomes from other researches of Hangeul and 3) excellence of Hangeul and its scientific principle as well as the reputation which maintains such excellence and the principle are not extensively displayed compared to historic importance of research of Hangeul. Based on the above, it comes to the understanding that permanent exhibition at the Museum functions and forms its identity as a general venue of education for the public, however, the Museum does not contain diversified perspectives and opportunities as an extensive venue of research and education where outcomes from diversified researches are integrated and developed. In addition, despite the fact that the Museum emphasizes excellence and scientific principle of Hangeul, limited number of displayed exhibits, lack of scientific display techniques and lack of connectivity of the exhibition flow between exhibition halls would be interpreted that the Museum lacks components for public audience to feel self-esteem on excellence and scientific principle of Hangeul.
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#국립한글박물관 전시 성격 분석 한글
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