본 연구 논문은 장애청소년을 대상으로 연극치료를 실시하여 그들의 자아존 중감 향상에 어떠한 긍정적인 영향을 미쳤는지 그 효과를 알아보는 것을 목적 으로 하였고, 그것이 차지하는 사회복지 실천현장에 있어서의 시사점을 찾고 자 하였다. 이에 연구방법으로 HTP 사전사후검사, 자아존중감 척도, 연극치료 개별평가를 장애청소년들에게 실시하였고 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 연극치료의 결과를 검토하기 위한 HTP 사전 사후 변화 분석에서 K 는 자신감과 표현력이 향상 되었으며, C는 확연히 그림이 커지고 표현에 자신 감이 생기고, A는 관대한 반응을 보이는 경우가 많아지고 자신감이 향상되었 다고 볼 수 있었다. L은 환경에 대한 불안을 극복하고자 하는 노력이 보이며 사전검사 때보다 그림들은 커져서 자신감이 향상되어 보였고 P는 사후검사에 서 주제에 대한 거부나 불안이 조금은 완화되었다고 볼 수 있다는 결과가 나 왔다. 이것으로 대상자들은 자신감과 표현력이 향상되었을 뿐 아니라 문제를 극복하는 힘이 생겼음을 알 수 있다. 둘째, 자아존중감 척도를 통해 연극치료프로그램에 참여한 집단의 전체적 인 변화를 살펴보면, 집단의 총 자아존중감의 수치는 프로그램 실시전의 평균 값 27.83(...
본 연구 논문은 장애청소년을 대상으로 연극치료를 실시하여 그들의 자아존 중감 향상에 어떠한 긍정적인 영향을 미쳤는지 그 효과를 알아보는 것을 목적 으로 하였고, 그것이 차지하는 사회복지 실천현장에 있어서의 시사점을 찾고 자 하였다. 이에 연구방법으로 HTP 사전사후검사, 자아존중감 척도, 연극치료 개별평가를 장애청소년들에게 실시하였고 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 연극치료의 결과를 검토하기 위한 HTP 사전 사후 변화 분석에서 K 는 자신감과 표현력이 향상 되었으며, C는 확연히 그림이 커지고 표현에 자신 감이 생기고, A는 관대한 반응을 보이는 경우가 많아지고 자신감이 향상되었 다고 볼 수 있었다. L은 환경에 대한 불안을 극복하고자 하는 노력이 보이며 사전검사 때보다 그림들은 커져서 자신감이 향상되어 보였고 P는 사후검사에 서 주제에 대한 거부나 불안이 조금은 완화되었다고 볼 수 있다는 결과가 나 왔다. 이것으로 대상자들은 자신감과 표현력이 향상되었을 뿐 아니라 문제를 극복하는 힘이 생겼음을 알 수 있다. 둘째, 자아존중감 척도를 통해 연극치료프로그램에 참여한 집단의 전체적 인 변화를 살펴보면, 집단의 총 자아존중감의 수치는 프로그램 실시전의 평균 값 27.83(표준편차 5.98)은 프로그램 실시 후 30.16(표준편차 5.03)으로 증가하 였다. 그 변화정도를 대응표본 t검증을 통해 통계적 유의성을 검증한 결과 t값 은 -2.33, 유의도는 0.01로 나타나 유의수준 5%수준에서 볼 때 사전 사후 점 수의 평균차이는 통계적으로 의미 있는 차이임을 나타내었다. 셋째, 연극치료개별평가 분석에서는 자아발달 수준이 낮음, 불안과 불확신, 심리적 불쾌감, 타인의 비판과 평가에 민감함, 타인에 대한 부적절한 행동, 자 기통제부족, 분별없는 말 등을 자아존중감 형성에 부정적인 영향을 주는 요인 으로 본다면 연극치료를 통해서 타인의 평가와 비판을 긍정적으로 수용 하는 자세, 심리적 불쾌감을 바람직한 방법으로 외면화하고 이를 해소 요인능력형 성, 자기통제능력 형성, 상황과 타인에 대한 적절한 상호작용, 불안과 불 확신 을 극복할 수 있는 요인은 긍정적으로 생각하고 상상 할 수 있는 힘, 창조적 으로 생각하고 표현하는 힘의 형성이 된 것으로 보아 자아존중감의 향상이 되 었다고 볼 수 있을 것이다. 특히 연극치료 작업에서의 토론, 다양한 창조적 작 업, 상징적인 이미지 작업, 다양한 예술적 표현 작업, 신체접촉을 통한 교류를 형성시켜 자발성과 자신감 그리고 적극성이 형성되었으며 더 나아가 스스로 용기, 꿈, 희망을 생각하며 미래에 대한 긍정적인 상상을 할 수 있는 힘은 연 극치료가 장애청소년들의 자아존중감 향상에 긍정적 효과가 있다고 볼 수 있 는 점이다. 본 연구가 갖는 사회복지실천상의 의의는 장애청소년들에게 장애를 극복할 수 있는 힘을 갖게 하는 도구로 연극이라는 예술매체가 장애를 승화할 수 있 도록 도움을 준 것이며 또한 사회복지영역에서 연극치료작업으로 실시한 연구 는 처음이기 때문에 앞으로 장애인복지관을 비롯한 여러 사회복지실천 영역과 기관에서 연극치료 작업과 연구가 행하여지기를 기대한다. 본 연구의 결과와 관련하여 장애청소년뿐 아니라 노인, 장애, 비 장애 형제, 장애 어머니, 다문화 가정, 우울증 환자, 문제청소년, 소외받는 여성들을 대상으로 한 연극치료의 효과에 대한 연구가 사회복지실천현장에서 필요함을 시사하고 있다.
본 연구 논문은 장애청소년을 대상으로 연극치료를 실시하여 그들의 자아존 중감 향상에 어떠한 긍정적인 영향을 미쳤는지 그 효과를 알아보는 것을 목적 으로 하였고, 그것이 차지하는 사회복지 실천현장에 있어서의 시사점을 찾고 자 하였다. 이에 연구방법으로 HTP 사전사후검사, 자아존중감 척도, 연극치료 개별평가를 장애청소년들에게 실시하였고 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 연극치료의 결과를 검토하기 위한 HTP 사전 사후 변화 분석에서 K 는 자신감과 표현력이 향상 되었으며, C는 확연히 그림이 커지고 표현에 자신 감이 생기고, A는 관대한 반응을 보이는 경우가 많아지고 자신감이 향상되었 다고 볼 수 있었다. L은 환경에 대한 불안을 극복하고자 하는 노력이 보이며 사전검사 때보다 그림들은 커져서 자신감이 향상되어 보였고 P는 사후검사에 서 주제에 대한 거부나 불안이 조금은 완화되었다고 볼 수 있다는 결과가 나 왔다. 이것으로 대상자들은 자신감과 표현력이 향상되었을 뿐 아니라 문제를 극복하는 힘이 생겼음을 알 수 있다. 둘째, 자아존중감 척도를 통해 연극치료프로그램에 참여한 집단의 전체적 인 변화를 살펴보면, 집단의 총 자아존중감의 수치는 프로그램 실시전의 평균 값 27.83(표준편차 5.98)은 프로그램 실시 후 30.16(표준편차 5.03)으로 증가하 였다. 그 변화정도를 대응표본 t검증을 통해 통계적 유의성을 검증한 결과 t값 은 -2.33, 유의도는 0.01로 나타나 유의수준 5%수준에서 볼 때 사전 사후 점 수의 평균차이는 통계적으로 의미 있는 차이임을 나타내었다. 셋째, 연극치료개별평가 분석에서는 자아발달 수준이 낮음, 불안과 불확신, 심리적 불쾌감, 타인의 비판과 평가에 민감함, 타인에 대한 부적절한 행동, 자 기통제부족, 분별없는 말 등을 자아존중감 형성에 부정적인 영향을 주는 요인 으로 본다면 연극치료를 통해서 타인의 평가와 비판을 긍정적으로 수용 하는 자세, 심리적 불쾌감을 바람직한 방법으로 외면화하고 이를 해소 요인능력형 성, 자기통제능력 형성, 상황과 타인에 대한 적절한 상호작용, 불안과 불 확신 을 극복할 수 있는 요인은 긍정적으로 생각하고 상상 할 수 있는 힘, 창조적 으로 생각하고 표현하는 힘의 형성이 된 것으로 보아 자아존중감의 향상이 되 었다고 볼 수 있을 것이다. 특히 연극치료 작업에서의 토론, 다양한 창조적 작 업, 상징적인 이미지 작업, 다양한 예술적 표현 작업, 신체접촉을 통한 교류를 형성시켜 자발성과 자신감 그리고 적극성이 형성되었으며 더 나아가 스스로 용기, 꿈, 희망을 생각하며 미래에 대한 긍정적인 상상을 할 수 있는 힘은 연 극치료가 장애청소년들의 자아존중감 향상에 긍정적 효과가 있다고 볼 수 있 는 점이다. 본 연구가 갖는 사회복지실천상의 의의는 장애청소년들에게 장애를 극복할 수 있는 힘을 갖게 하는 도구로 연극이라는 예술매체가 장애를 승화할 수 있 도록 도움을 준 것이며 또한 사회복지영역에서 연극치료작업으로 실시한 연구 는 처음이기 때문에 앞으로 장애인복지관을 비롯한 여러 사회복지실천 영역과 기관에서 연극치료 작업과 연구가 행하여지기를 기대한다. 본 연구의 결과와 관련하여 장애청소년뿐 아니라 노인, 장애, 비 장애 형제, 장애 어머니, 다문화 가정, 우울증 환자, 문제청소년, 소외받는 여성들을 대상으로 한 연극치료의 효과에 대한 연구가 사회복지실천현장에서 필요함을 시사하고 있다.
The purpose of this research paper is to find out the effect after conducting Drama Therapy for mental disorder teenagers to improve their self-esteem of any positive influence, also social implications by that effect which occupies in the field of social welfare. Accordingly studies on the HTP prel...
The purpose of this research paper is to find out the effect after conducting Drama Therapy for mental disorder teenagers to improve their self-esteem of any positive influence, also social implications by that effect which occupies in the field of social welfare. Accordingly studies on the HTP preliminary and post examination, a criterion of self-esteem and individual evaluation for disabled adolescents were conducted. The result are as follow. First, according to the analysis for the change in the HTP preliminary and post examination in order to review the result of Drama Therapy, K has improved confidence and expression, C has confidence in expression and clearly the picture became bigger, and expressing generous response have been increased also confidence has been improved in A's case. L for the environment, the effort to overcome a felling of uneasiness is observed, confidence seems to grow in proportion to the picture becomes bigger than the preliminary examination, P in the post examination have eased off rejection or uneasiness on the subject little bit in accordance with the result. For this reason their confidence and expression has been improved as well as they have the power to overcome their problems. Second, according to the overall change of Drama Therapy participants throughout a criterion of self-esteem, their total values of self-esteem increased from an average 27.83 (standard deviation 5.98) to 30.16 (standard deviation 5.03) after Drama Therapy. T verify that changes in the sample corresponds with the degree of statistical significance resulting t value -2.33 verified availability, note also listed as the 0.01 significance level 5% level when viewed from the average difference between pre and post scores that represent statistically significant differences. Third, on Individual Drama Therapy evaluation analysis if the low level of self-development, uneasiness and uncertainty, psychological discomfort, sensitiveness to criticism and evaluation of others, inappropriate behavior to others, lack of self-control, indiscreet languages are viewed as main negative factors for formation of self-esteem then throughout Drama Therapy acceptance to criticism and evaluation of others with a positive attitude, disregarding psychological discomfort in a desirable way and formation of the ability that solves the problem, formation of self-control skill, an appropriate interaction between situation and another person, power that enables thinking and imagining positively factors which can overcome anxiety and uncertainty, formation of the power that thinks and expresses creatively can be seen as outcome of improvement of self-esteem. Drama Therapy work, especially in a discussion, a variety of creative work, the symbolic image work, a variety of art work, formation of an interchange through physical contact can form spontaneousness, confidence and positiveness further more the power that enables positive imagination regarding future while thinking courage, dream and hope by itself can be a great example of positive effect of welfare center for the handicapped.
The purpose of this research paper is to find out the effect after conducting Drama Therapy for mental disorder teenagers to improve their self-esteem of any positive influence, also social implications by that effect which occupies in the field of social welfare. Accordingly studies on the HTP preliminary and post examination, a criterion of self-esteem and individual evaluation for disabled adolescents were conducted. The result are as follow. First, according to the analysis for the change in the HTP preliminary and post examination in order to review the result of Drama Therapy, K has improved confidence and expression, C has confidence in expression and clearly the picture became bigger, and expressing generous response have been increased also confidence has been improved in A's case. L for the environment, the effort to overcome a felling of uneasiness is observed, confidence seems to grow in proportion to the picture becomes bigger than the preliminary examination, P in the post examination have eased off rejection or uneasiness on the subject little bit in accordance with the result. For this reason their confidence and expression has been improved as well as they have the power to overcome their problems. Second, according to the overall change of Drama Therapy participants throughout a criterion of self-esteem, their total values of self-esteem increased from an average 27.83 (standard deviation 5.98) to 30.16 (standard deviation 5.03) after Drama Therapy. T verify that changes in the sample corresponds with the degree of statistical significance resulting t value -2.33 verified availability, note also listed as the 0.01 significance level 5% level when viewed from the average difference between pre and post scores that represent statistically significant differences. Third, on Individual Drama Therapy evaluation analysis if the low level of self-development, uneasiness and uncertainty, psychological discomfort, sensitiveness to criticism and evaluation of others, inappropriate behavior to others, lack of self-control, indiscreet languages are viewed as main negative factors for formation of self-esteem then throughout Drama Therapy acceptance to criticism and evaluation of others with a positive attitude, disregarding psychological discomfort in a desirable way and formation of the ability that solves the problem, formation of self-control skill, an appropriate interaction between situation and another person, power that enables thinking and imagining positively factors which can overcome anxiety and uncertainty, formation of the power that thinks and expresses creatively can be seen as outcome of improvement of self-esteem. Drama Therapy work, especially in a discussion, a variety of creative work, the symbolic image work, a variety of art work, formation of an interchange through physical contact can form spontaneousness, confidence and positiveness further more the power that enables positive imagination regarding future while thinking courage, dream and hope by itself can be a great example of positive effect of welfare center for the handicapped.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.