세계 각국이 문화산업에 대해 중시하면서, OSMU는 문화산업의 중심적 발전 형식으로서 애니메이션 이미지의 산업화에 매우 중요한 작용을 한다. 본문은 애니메이션 이미지의 OSMU 산업화 발전현황을 둘러싸고, OSMU의 특징을 기초로, 국내외 전공학술잡지, 학위논문 및 인터넷 검색조사를 결합하여 연구를 진행하였다. OSMU는 "하나의 창의, 여러 개 용도"를 뜻한다. 애니메이션 이미지에서 출발하여, 애니메이션 제작, 영화, 애니메이션 출판, 권한부여상품, 게임 등 여러 영역에서의 발전 형식을 말한다. 본논문에서는 미키마우스, 스머프, 도라에몽, 헬로키티 및 뽀로로등 5개 애니메이션 이미지의 발전현황을 사례로 실제 OSMU발전의 다양화영역에 대한 연구를 통해 애니메이션 이미지와 OSMU의 발전방향을 분석하였다. 제1, 2장에서는 중점적으로 본 논문의 연구목적, 방법과 범위를 서술하였고, 기존의 이론을 기초로 하였으며, OSMU와 애니메이션 이미지 산업화의 관계를 뚜렷하게 인식하고 OSMU가 애니메이션 이미지 산업에 대한 중요성을 명확히 하였다. 제3장에서는 OSMU와 애니메이션 이미지 산업의 관계를 결합하여 5개 애니메이션 이미지 사례의 발전현황을 연구하였다. 애니메이션 이미지 발전방향을 모색하였고, 중요하게 인식되는 애니메이션의 창의적인 이미지는 시청자들에 의하며, 구체적으로 실현이 되며, 애니메이션 이미지의 판권보호의식, 애니메이션 이미지의 ...
세계 각국이 문화산업에 대해 중시하면서, OSMU는 문화산업의 중심적 발전 형식으로서 애니메이션 이미지의 산업화에 매우 중요한 작용을 한다. 본문은 애니메이션 이미지의 OSMU 산업화 발전현황을 둘러싸고, OSMU의 특징을 기초로, 국내외 전공학술잡지, 학위논문 및 인터넷 검색조사를 결합하여 연구를 진행하였다. OSMU는 "하나의 창의, 여러 개 용도"를 뜻한다. 애니메이션 이미지에서 출발하여, 애니메이션 제작, 영화, 애니메이션 출판, 권한부여상품, 게임 등 여러 영역에서의 발전 형식을 말한다. 본논문에서는 미키마우스, 스머프, 도라에몽, 헬로키티 및 뽀로로등 5개 애니메이션 이미지의 발전현황을 사례로 실제 OSMU발전의 다양화영역에 대한 연구를 통해 애니메이션 이미지와 OSMU의 발전방향을 분석하였다. 제1, 2장에서는 중점적으로 본 논문의 연구목적, 방법과 범위를 서술하였고, 기존의 이론을 기초로 하였으며, OSMU와 애니메이션 이미지 산업화의 관계를 뚜렷하게 인식하고 OSMU가 애니메이션 이미지 산업에 대한 중요성을 명확히 하였다. 제3장에서는 OSMU와 애니메이션 이미지 산업의 관계를 결합하여 5개 애니메이션 이미지 사례의 발전현황을 연구하였다. 애니메이션 이미지 발전방향을 모색하였고, 중요하게 인식되는 애니메이션의 창의적인 이미지는 시청자들에 의하며, 구체적으로 실현이 되며, 애니메이션 이미지의 판권보호의식, 애니메이션 이미지의 전파과정, 애니메이션 이미지 브랜드의 수립등 4개 방면에서 중요하게 실현이 된다. 또한 권한부여제품, 영화, 출판물, 테마파크, 게임 5개 방면에서 OSMU의 발전방향이 구체적인 행동이나 형태로 표현 되였다. 제4장은 결론부분이고, 위의 5개의 예에 대한 분석을 통하여 우리는 애니메이션 캐릭터 산업의 성공은 사람들에게 사랑을 받는 것 이외에 브랜드 권한부여, 전파경로, 영역발전에도 주의를 돌려야 한다는 것을 알 수 있다.
세계 각국이 문화산업에 대해 중시하면서, OSMU는 문화산업의 중심적 발전 형식으로서 애니메이션 이미지의 산업화에 매우 중요한 작용을 한다. 본문은 애니메이션 이미지의 OSMU 산업화 발전현황을 둘러싸고, OSMU의 특징을 기초로, 국내외 전공학술잡지, 학위논문 및 인터넷 검색조사를 결합하여 연구를 진행하였다. OSMU는 "하나의 창의, 여러 개 용도"를 뜻한다. 애니메이션 이미지에서 출발하여, 애니메이션 제작, 영화, 애니메이션 출판, 권한부여상품, 게임 등 여러 영역에서의 발전 형식을 말한다. 본논문에서는 미키마우스, 스머프, 도라에몽, 헬로키티 및 뽀로로등 5개 애니메이션 이미지의 발전현황을 사례로 실제 OSMU발전의 다양화영역에 대한 연구를 통해 애니메이션 이미지와 OSMU의 발전방향을 분석하였다. 제1, 2장에서는 중점적으로 본 논문의 연구목적, 방법과 범위를 서술하였고, 기존의 이론을 기초로 하였으며, OSMU와 애니메이션 이미지 산업화의 관계를 뚜렷하게 인식하고 OSMU가 애니메이션 이미지 산업에 대한 중요성을 명확히 하였다. 제3장에서는 OSMU와 애니메이션 이미지 산업의 관계를 결합하여 5개 애니메이션 이미지 사례의 발전현황을 연구하였다. 애니메이션 이미지 발전방향을 모색하였고, 중요하게 인식되는 애니메이션의 창의적인 이미지는 시청자들에 의하며, 구체적으로 실현이 되며, 애니메이션 이미지의 판권보호의식, 애니메이션 이미지의 전파과정, 애니메이션 이미지 브랜드의 수립등 4개 방면에서 중요하게 실현이 된다. 또한 권한부여제품, 영화, 출판물, 테마파크, 게임 5개 방면에서 OSMU의 발전방향이 구체적인 행동이나 형태로 표현 되였다. 제4장은 결론부분이고, 위의 5개의 예에 대한 분석을 통하여 우리는 애니메이션 캐릭터 산업의 성공은 사람들에게 사랑을 받는 것 이외에 브랜드 권한부여, 전파경로, 영역발전에도 주의를 돌려야 한다는 것을 알 수 있다.
As countries around the world to pay attention to the cultural industry, and OSMU as the center of the cultural industry development mode has a very important role in the industrialization of the cartoon figure. This paper is following OSMU to research the present situation of the cartoon image of i...
As countries around the world to pay attention to the cultural industry, and OSMU as the center of the cultural industry development mode has a very important role in the industrialization of the cartoon figure. This paper is following OSMU to research the present situation of the cartoon image of industrialization on the basis of OSMU characteristics, and combining domestic with international professional journals to study the degree thesis and collecting with research. OSMU is One Source Multi Use which means this is a kind of development model following the cartoon figure extending to animation, film, cartoon publishing, licensing merchane, games, and other areas. With five cartoon figure as examples which are Mikey Mouse, The Smurfs, Doraemon, Hello Kitty and Pororo. Through the comprehensive study and research of OSMU instance to understand what is OSMU and the developing direction of OSMU. first chapter and second chapter which focuse on the purpose, the scope and methods in this thesis and based on personal theory. Understanding and aware of the relationship between OSMU and the industrialization of the cartoon figure. Has been clear about the importance of OSMU. third chapter combined with the relationship between OSMU and the industrialization of the cartoon figure, and research the development of cartoon figure in current situation to Summarise the development direction of cartoon figure. The main point which is the cartoon figure of creativity can be accepted by audient, and cartoon figure copyright protection consciousness, and as well the spread of the cartoon figure channel, moreover creating cartoon figure brand four aspects, as well as from the authorized products, films, publications, theme park, gamesembodied in five areas to show the development direction. last chapter is the conclusion part. Using the analysis of five instances, so we not only learn that the success of cartoon figure industry to be loved by people, but aslo need pay attention to brand licensing, media, the importance of development in area. As author of this paper provides a research direction in academic research in the future.
As countries around the world to pay attention to the cultural industry, and OSMU as the center of the cultural industry development mode has a very important role in the industrialization of the cartoon figure. This paper is following OSMU to research the present situation of the cartoon image of industrialization on the basis of OSMU characteristics, and combining domestic with international professional journals to study the degree thesis and collecting with research. OSMU is One Source Multi Use which means this is a kind of development model following the cartoon figure extending to animation, film, cartoon publishing, licensing merchane, games, and other areas. With five cartoon figure as examples which are Mikey Mouse, The Smurfs, Doraemon, Hello Kitty and Pororo. Through the comprehensive study and research of OSMU instance to understand what is OSMU and the developing direction of OSMU. first chapter and second chapter which focuse on the purpose, the scope and methods in this thesis and based on personal theory. Understanding and aware of the relationship between OSMU and the industrialization of the cartoon figure. Has been clear about the importance of OSMU. third chapter combined with the relationship between OSMU and the industrialization of the cartoon figure, and research the development of cartoon figure in current situation to Summarise the development direction of cartoon figure. The main point which is the cartoon figure of creativity can be accepted by audient, and cartoon figure copyright protection consciousness, and as well the spread of the cartoon figure channel, moreover creating cartoon figure brand four aspects, as well as from the authorized products, films, publications, theme park, gamesembodied in five areas to show the development direction. last chapter is the conclusion part. Using the analysis of five instances, so we not only learn that the success of cartoon figure industry to be loved by people, but aslo need pay attention to brand licensing, media, the importance of development in area. As author of this paper provides a research direction in academic research in the future.
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