디지털 기술 발달과 정보통신의 발달이 우리 문화생활을 비롯한 일상적 삶과 산업의 판도를 근본적으로 바꿔 놓고 있다. 문화상품재의 온라인화․디지털화는 각 매체의 고유영역과 문화상품 간의 장벽을 허물었고, 매체 간의 이동을 보다 용이하게 만들었다. 이에 기업은 그들의 문화상품 유통에 있어 장르 구분에 큰 의미를 부여하지 않고 하나의 성공한 소재(One Source)를 다양한 장르로 재창조․재구성함으로써(Multi Use), 수익구조를 확장하고 많은 부가가치를 생산하고 있다. 우리는 이러한 현상을 원소스멀티유즈(...
디지털 기술 발달과 정보통신의 발달이 우리 문화생활을 비롯한 일상적 삶과 산업의 판도를 근본적으로 바꿔 놓고 있다. 문화상품재의 온라인화․디지털화는 각 매체의 고유영역과 문화상품 간의 장벽을 허물었고, 매체 간의 이동을 보다 용이하게 만들었다. 이에 기업은 그들의 문화상품 유통에 있어 장르 구분에 큰 의미를 부여하지 않고 하나의 성공한 소재(One Source)를 다양한 장르로 재창조․재구성함으로써(Multi Use), 수익구조를 확장하고 많은 부가가치를 생산하고 있다. 우리는 이러한 현상을 원소스멀티유즈(One Source Multi Use)라고 칭하고 있으며, 영상산업, 출판산업, 게임산업, 관광산업, 문화콘텐츠산업 등에 이르기까지 많은 분야에서 핵심 이슈로 대두되고 있다.
이러한 전반적인 산업의 흐름에 따라 미디어, 통신, 콘텐츠, 영상, 문학 등 많은 분야의 연구자들이 OSMU 현상에 대해 많은 관심을 가지고 활발한 연구를 진행하고 있다. 하지만 OSMU가 특정 산업에 국한되어 있지 않고, 다양한 산업에 걸쳐서 동시다발적으로 발생하여, 이것을 하나로 통합시킬 수 있는 기준점을 찾기가 어렵기 때문에 대부분의 선행연구들은 각 산업분야에서 추진되고 있는 사례를 조사하여 소개하는 수준에 머물렀다.
이에 본 연구에서는 OSMU를 기업의 경영전략 관점으로 접근하여 사례분석을 진행함으로써, 기업의 추진전략을 기준으로 일반적으로 통용될 수 있는 OSMU 전략유형모형을 제시하고 나아가 성공요인과 실패요인을 도출해내고자 한다.
본 연구는 『영화관련산업의 OSMU 전략사례분석』이라는 연구과제에 대하여 가설 검증과 같은 주어진 절차에 따라 진행하는 규정적인(prescriptive) 방법론이라기보다는, 연구자 스스로가 채택한 절차들을 배열하는 기술적(descriptive) 방법론에 더욱 가깝다고 할 수 있다.
본 연구에서는 선행연구에서 OSMU의 분류기준으로 많이 활용하였던 OSMU 추진시기와 함께 자원거점이론의 핵심역량을 더하여 분류기준을 설정하였고, 이를 바탕으로 4가지 OSMU 전략유형을 제시하였다. 이 유형들을 대표할 수 있는 5개의 사례를 조사하여 유형별 특징을 파악하고, 5개 사례를 서로 비교분석하여 OSMU의 효과성에 미치는 요인을 도출하였다. 이와 같은 과정으로 분석한 연구결과를 요약 정리하면 다음과 같다.
첫째, 기존 핵심역량의 경쟁우위가 비교적 안정적인 OSMU 추진을 가능하게 하며, 이러한 높은 성공확률이 각각의 추진시기별(기획/유통) 약점은 보완하고 강점은 더욱더 부각시켜 주는 것으로 나타났다. 즉, 기존 핵심역량을 활용할 수 있는 분야로 OSMU를 추진하는가는 OSMU의 효과성에 가장 많은 영향을 주는 요소이며, 이것이 충족되었을 때, 2가지 형태의 추진시기 모두 OSMU 성과에 긍정적인 효과를 가져다준다는 것을 알 수 있었다.
둘째, 신규 핵심역량을 활용하는 분야로 OSMU를 추진하는 전략은 초기단계에서부터 외부의 역량에 의존해야 하기 때문에 철저한 저작권관리를 통해 원천소스의 희소성확보와 상품의 지속적인 업데이트를 통해 모방가능성을 낮추는 것이 중요하다. 또한 이러한 전략들에서 추진시기는 OSMU 성과에 큰 영향을 주는 것으로 나타났다.
셋째, 유통단계에서 점진적으로 OSMU를 실시할 경우, 기존 핵심역량을 활용할 수 있는 분야인가, 신규 핵심역량을 활용하는 분야인가라는 차이점은 OSMU 성과에 큰 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 실제 이러한 유형의 사례들은 OSMU 추진전개방식과 결과가 매우 유사하였다. 즉, 유통단계에서 점진적으로 OSMU를 실시할 경우, 사업다각화를 통한 새로운 핵심역량 탐색이 OSMU의 성공요인이었다고 볼 수 있다.
넷째, 기획단계에서 종합적으로 OSMU를 실시할 경우, OSMU 효과성에 영향을 미치는 주된 요인 기존 핵심역량활용 분야로의 진행이며, 저작권의 공동소유방식을 통한 핵심역량 확보가 성공요인으로 작용할 수 있었다.
이러한 4가지 연구결과를 종합해보았을 때, 위험도가 낮고, 성공확률이 높은 가장 안정적인 OSMU 전략은 기존의 핵심역량을 활용할 수 있는 분야로 1단계, 2단계 점진적으로 창구(window)를 확대해 나가면서 추진하는 것이다. 실제 사례에서 이 전략유형은 기존 핵심역량의 경쟁우위를 바탕으로 한 1차, 2차 창구(window)의 성공이 기업에게 새로운 분야로 사업다각화 할 수 있는 기회를 제공하였고, 이것을 통하여 기업은 신규 핵심역량을 확보해 나아가고 있었다.
OSMU의 시너지효과가 가장 큰 전략유형은 기존의 핵심역량을 활용할 수 있는 분야로 기획단계에서부터 다양한 창구가 동시에 종합적으로 OSMU를 진행하는 것이다. 이 전략유형은 기존 핵심역량을 바탕으로 하여 체계적인 상품 업그레이드가 가능하였으며, 다양한 분야가 서로 조직화되어 동시 진행됨으로써 많은 시너지효과를 가져오고 있었다.
위의 연구결과들은 핵심역량(core competence)과 추진시기는 서로 밀접한 상관관계를 가지고 있으며, 이 2가지 요소가 복합적으로 OSMU의 효과성에 영향을 주고 있음을 의미하고 있다. 이러한 까닭으로 추진시기만으로 OSMU 전략을 살펴보았던 선행연구에서는 OSMU의 성공요인을 파악하기는 어려웠던 것이다.
본 연구는 OSMU 전략을 경영학의 자원거점이론(Resource-Based Theory)으로 접근하여 새로운 전략유형을 제시하고, 이 전략유형을 바탕으로 한 사례연구를 진행함으로써 OSMU 효과성에 핵심역량의 경쟁우위가 주요한 요인으로 작용함을 도출할 수 있었던 것이 가장 큰 의의였다고 할 수 있다. 그러나 본 연구에서는 영화관련산업을 중심으로 5가지의 적은 사례를 다루고 있는 한계점을 지니고 있으며, 향후 연구에서는 다양한 산업분야의 사례분석 진행이 요구되어진다.
디지털 기술 발달과 정보통신의 발달이 우리 문화생활을 비롯한 일상적 삶과 산업의 판도를 근본적으로 바꿔 놓고 있다. 문화상품재의 온라인화․디지털화는 각 매체의 고유영역과 문화상품 간의 장벽을 허물었고, 매체 간의 이동을 보다 용이하게 만들었다. 이에 기업은 그들의 문화상품 유통에 있어 장르 구분에 큰 의미를 부여하지 않고 하나의 성공한 소재(One Source)를 다양한 장르로 재창조․재구성함으로써(Multi Use), 수익구조를 확장하고 많은 부가가치를 생산하고 있다. 우리는 이러한 현상을 원소스멀티유즈(One Source Multi Use)라고 칭하고 있으며, 영상산업, 출판산업, 게임산업, 관광산업, 문화콘텐츠산업 등에 이르기까지 많은 분야에서 핵심 이슈로 대두되고 있다.
이러한 전반적인 산업의 흐름에 따라 미디어, 통신, 콘텐츠, 영상, 문학 등 많은 분야의 연구자들이 OSMU 현상에 대해 많은 관심을 가지고 활발한 연구를 진행하고 있다. 하지만 OSMU가 특정 산업에 국한되어 있지 않고, 다양한 산업에 걸쳐서 동시다발적으로 발생하여, 이것을 하나로 통합시킬 수 있는 기준점을 찾기가 어렵기 때문에 대부분의 선행연구들은 각 산업분야에서 추진되고 있는 사례를 조사하여 소개하는 수준에 머물렀다.
이에 본 연구에서는 OSMU를 기업의 경영전략 관점으로 접근하여 사례분석을 진행함으로써, 기업의 추진전략을 기준으로 일반적으로 통용될 수 있는 OSMU 전략유형모형을 제시하고 나아가 성공요인과 실패요인을 도출해내고자 한다.
본 연구는 『영화관련산업의 OSMU 전략사례분석』이라는 연구과제에 대하여 가설 검증과 같은 주어진 절차에 따라 진행하는 규정적인(prescriptive) 방법론이라기보다는, 연구자 스스로가 채택한 절차들을 배열하는 기술적(descriptive) 방법론에 더욱 가깝다고 할 수 있다.
본 연구에서는 선행연구에서 OSMU의 분류기준으로 많이 활용하였던 OSMU 추진시기와 함께 자원거점이론의 핵심역량을 더하여 분류기준을 설정하였고, 이를 바탕으로 4가지 OSMU 전략유형을 제시하였다. 이 유형들을 대표할 수 있는 5개의 사례를 조사하여 유형별 특징을 파악하고, 5개 사례를 서로 비교분석하여 OSMU의 효과성에 미치는 요인을 도출하였다. 이와 같은 과정으로 분석한 연구결과를 요약 정리하면 다음과 같다.
첫째, 기존 핵심역량의 경쟁우위가 비교적 안정적인 OSMU 추진을 가능하게 하며, 이러한 높은 성공확률이 각각의 추진시기별(기획/유통) 약점은 보완하고 강점은 더욱더 부각시켜 주는 것으로 나타났다. 즉, 기존 핵심역량을 활용할 수 있는 분야로 OSMU를 추진하는가는 OSMU의 효과성에 가장 많은 영향을 주는 요소이며, 이것이 충족되었을 때, 2가지 형태의 추진시기 모두 OSMU 성과에 긍정적인 효과를 가져다준다는 것을 알 수 있었다.
둘째, 신규 핵심역량을 활용하는 분야로 OSMU를 추진하는 전략은 초기단계에서부터 외부의 역량에 의존해야 하기 때문에 철저한 저작권관리를 통해 원천소스의 희소성확보와 상품의 지속적인 업데이트를 통해 모방가능성을 낮추는 것이 중요하다. 또한 이러한 전략들에서 추진시기는 OSMU 성과에 큰 영향을 주는 것으로 나타났다.
셋째, 유통단계에서 점진적으로 OSMU를 실시할 경우, 기존 핵심역량을 활용할 수 있는 분야인가, 신규 핵심역량을 활용하는 분야인가라는 차이점은 OSMU 성과에 큰 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 실제 이러한 유형의 사례들은 OSMU 추진전개방식과 결과가 매우 유사하였다. 즉, 유통단계에서 점진적으로 OSMU를 실시할 경우, 사업다각화를 통한 새로운 핵심역량 탐색이 OSMU의 성공요인이었다고 볼 수 있다.
넷째, 기획단계에서 종합적으로 OSMU를 실시할 경우, OSMU 효과성에 영향을 미치는 주된 요인 기존 핵심역량활용 분야로의 진행이며, 저작권의 공동소유방식을 통한 핵심역량 확보가 성공요인으로 작용할 수 있었다.
이러한 4가지 연구결과를 종합해보았을 때, 위험도가 낮고, 성공확률이 높은 가장 안정적인 OSMU 전략은 기존의 핵심역량을 활용할 수 있는 분야로 1단계, 2단계 점진적으로 창구(window)를 확대해 나가면서 추진하는 것이다. 실제 사례에서 이 전략유형은 기존 핵심역량의 경쟁우위를 바탕으로 한 1차, 2차 창구(window)의 성공이 기업에게 새로운 분야로 사업다각화 할 수 있는 기회를 제공하였고, 이것을 통하여 기업은 신규 핵심역량을 확보해 나아가고 있었다.
OSMU의 시너지효과가 가장 큰 전략유형은 기존의 핵심역량을 활용할 수 있는 분야로 기획단계에서부터 다양한 창구가 동시에 종합적으로 OSMU를 진행하는 것이다. 이 전략유형은 기존 핵심역량을 바탕으로 하여 체계적인 상품 업그레이드가 가능하였으며, 다양한 분야가 서로 조직화되어 동시 진행됨으로써 많은 시너지효과를 가져오고 있었다.
위의 연구결과들은 핵심역량(core competence)과 추진시기는 서로 밀접한 상관관계를 가지고 있으며, 이 2가지 요소가 복합적으로 OSMU의 효과성에 영향을 주고 있음을 의미하고 있다. 이러한 까닭으로 추진시기만으로 OSMU 전략을 살펴보았던 선행연구에서는 OSMU의 성공요인을 파악하기는 어려웠던 것이다.
본 연구는 OSMU 전략을 경영학의 자원거점이론(Resource-Based Theory)으로 접근하여 새로운 전략유형을 제시하고, 이 전략유형을 바탕으로 한 사례연구를 진행함으로써 OSMU 효과성에 핵심역량의 경쟁우위가 주요한 요인으로 작용함을 도출할 수 있었던 것이 가장 큰 의의였다고 할 수 있다. 그러나 본 연구에서는 영화관련산업을 중심으로 5가지의 적은 사례를 다루고 있는 한계점을 지니고 있으며, 향후 연구에서는 다양한 산업분야의 사례분석 진행이 요구되어진다.
A Case Study of the One Source Multi Use(OSMU) Strategy in Film Industry :
Focusing on the Resource-Based Theory
Lee, Sun Woo
Department of Business Administration
The Graduate School of Hankuk University of Foreign studies
The technical development in the field of digital and informational tec...
A Case Study of the One Source Multi Use(OSMU) Strategy in Film Industry :
Focusing on the Resource-Based Theory
Lee, Sun Woo
Department of Business Administration
The Graduate School of Hankuk University of Foreign studies
The technical development in the field of digital and informational technology have changed the base trend of our daily lives including cultural one and industry. The on-line and digitialization have eliminated the barriers among unique areas of each media and facilitated the movement cross-media. Those trend have lead companies to extend their gain structure and produce much value-added by not valuing on the classifying genres but on the re-creation and reorganization of a successful theme (One Source) into various genres (Multi Use) in distributing their cultural products. This phenomenon is called One Source Multi Use(OSMU), and this has emerged as a key issue in various areas including, film industry, publishment industry, game industry, tourism industry, cultural contents industry.
Those overall stream in industry introduced many researchers of various fields such as media, communication, contents, film, literature to pay attention to OSMU phenomenon and perform active studies on it. The establishment of a standard incorporating those in a single scheme, however, is difficult because the OSMU has not been limited to a particular industrial family but has occurred in multiple industry concurrently, therefore, the previous studies only introduce the cases of OSMU applied in each industry.
The purpose of this study was, therefore, to propose a typical OSMU model available in being applied in entire industries as a propelled strategy of companies, furthermore to determine the factors of success and failure through the case analysis with the viewpoint of considering the OSMU as a managerial strategies of companies
The methodology of this study is more close to a descriptive one in which the procedures selected by researcher is arranged, rather than a prescriptive one in which the study is proceeded by established procedures such as testing hypothesis, for the research question of 'Analyzing case of OSMU in film-related industry'. This study first collected cases of OSMU applied in various industries and investigated related previous studied in order to establish a incorporative perspective. This study, based on them, determined general explanatory factors of OSMU, and propose a analysis model using administrative theories, which has explanatory power to explain those factors, and applied the model in cases.
This study proposed four strategical type of OSMU using the time period when the OSMU was introduced and the core competence which each company have as classification criteria, and assessed the competitive advantages of original contents(source) based on the VRIO model. The characteristics of each types were determined using five cases representing the types, and the factor influencing on the efficacy of OSMU were determined by comparing those cases after classifying into four combination. The results of case analysis using mentioned procedures are as follows:-
First, it was found that the most stable OSMU strategy which has least risk and highest probability of success is one which allow them to utilize established core competence, where the strategy is implemented gradually by extending windows in the order of first and second phases. In the case analysis of this strategy type, the success of the first and second window gave some opportunities to companies to diversify businesses into newer fields, and the companies had acquired new core competence using those diversifications.
Second, it was found that the strategy type in which the synergy effect of OSMU is one which allow them to utilize established core competence, where the marketing procedures ranged from planning to window display are performed concurrently and synthetically. In the case analysis of this strategy type, the systematic upgrade of produces were possible based on established core competence and much synergy effects were generated by promoting various areas organizationally.
Third, it was found that the selection of strategy whether the OSMU is promoted from the time of planning synthetically or of distribution is very important in success of OSMU strategy because the success of OSMU strategy type which is promoted as a new core competence is dependent on the time period introducing. It was also found that the success factor in the OSMU strategy promoted in planning period is the presence of organization among various field whereas that in distribution period is the presence of establishment of new core competence through diversification in the procedure promoted gradually.
It was found, in this study, that the core competence and the time period of introducing OSMU have close correlations and that those two factors in composition influence on the efficacy of OSMU. This explains the reason the previous studies focused on only the time period of introduction have failed in determining the success factor of OSMU. This study is expected to contribute to this field by proposing a strategy model involving most of OSMU strategy and furthermore determining the success factor of OSMU, through application of the Resource-based Theory of the business administration to the analysis of OSMU strategy and investigating the core competence and VRIO model. It is recommended, whereas only five cases were analyzed in this study, that the incorporative test is needed using case analyses of various industrial field in future.
Key Words: One Source Multi Use, Resource-Based Theory, Core Competence
A Case Study of the One Source Multi Use(OSMU) Strategy in Film Industry :
Focusing on the Resource-Based Theory
Lee, Sun Woo
Department of Business Administration
The Graduate School of Hankuk University of Foreign studies
The technical development in the field of digital and informational technology have changed the base trend of our daily lives including cultural one and industry. The on-line and digitialization have eliminated the barriers among unique areas of each media and facilitated the movement cross-media. Those trend have lead companies to extend their gain structure and produce much value-added by not valuing on the classifying genres but on the re-creation and reorganization of a successful theme (One Source) into various genres (Multi Use) in distributing their cultural products. This phenomenon is called One Source Multi Use(OSMU), and this has emerged as a key issue in various areas including, film industry, publishment industry, game industry, tourism industry, cultural contents industry.
Those overall stream in industry introduced many researchers of various fields such as media, communication, contents, film, literature to pay attention to OSMU phenomenon and perform active studies on it. The establishment of a standard incorporating those in a single scheme, however, is difficult because the OSMU has not been limited to a particular industrial family but has occurred in multiple industry concurrently, therefore, the previous studies only introduce the cases of OSMU applied in each industry.
The purpose of this study was, therefore, to propose a typical OSMU model available in being applied in entire industries as a propelled strategy of companies, furthermore to determine the factors of success and failure through the case analysis with the viewpoint of considering the OSMU as a managerial strategies of companies
The methodology of this study is more close to a descriptive one in which the procedures selected by researcher is arranged, rather than a prescriptive one in which the study is proceeded by established procedures such as testing hypothesis, for the research question of 'Analyzing case of OSMU in film-related industry'. This study first collected cases of OSMU applied in various industries and investigated related previous studied in order to establish a incorporative perspective. This study, based on them, determined general explanatory factors of OSMU, and propose a analysis model using administrative theories, which has explanatory power to explain those factors, and applied the model in cases.
This study proposed four strategical type of OSMU using the time period when the OSMU was introduced and the core competence which each company have as classification criteria, and assessed the competitive advantages of original contents(source) based on the VRIO model. The characteristics of each types were determined using five cases representing the types, and the factor influencing on the efficacy of OSMU were determined by comparing those cases after classifying into four combination. The results of case analysis using mentioned procedures are as follows:-
First, it was found that the most stable OSMU strategy which has least risk and highest probability of success is one which allow them to utilize established core competence, where the strategy is implemented gradually by extending windows in the order of first and second phases. In the case analysis of this strategy type, the success of the first and second window gave some opportunities to companies to diversify businesses into newer fields, and the companies had acquired new core competence using those diversifications.
Second, it was found that the strategy type in which the synergy effect of OSMU is one which allow them to utilize established core competence, where the marketing procedures ranged from planning to window display are performed concurrently and synthetically. In the case analysis of this strategy type, the systematic upgrade of produces were possible based on established core competence and much synergy effects were generated by promoting various areas organizationally.
Third, it was found that the selection of strategy whether the OSMU is promoted from the time of planning synthetically or of distribution is very important in success of OSMU strategy because the success of OSMU strategy type which is promoted as a new core competence is dependent on the time period introducing. It was also found that the success factor in the OSMU strategy promoted in planning period is the presence of organization among various field whereas that in distribution period is the presence of establishment of new core competence through diversification in the procedure promoted gradually.
It was found, in this study, that the core competence and the time period of introducing OSMU have close correlations and that those two factors in composition influence on the efficacy of OSMU. This explains the reason the previous studies focused on only the time period of introduction have failed in determining the success factor of OSMU. This study is expected to contribute to this field by proposing a strategy model involving most of OSMU strategy and furthermore determining the success factor of OSMU, through application of the Resource-based Theory of the business administration to the analysis of OSMU strategy and investigating the core competence and VRIO model. It is recommended, whereas only five cases were analyzed in this study, that the incorporative test is needed using case analyses of various industrial field in future.
Key Words: One Source Multi Use, Resource-Based Theory, Core Competence
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