국내의 교통신호제어 시스템은 90년대 이후 연구개발이 전무한 상황이다. 국내외에 현재 보급되어 있는 신호제어 시스템은 대부분 지점검지체계를 기반으로 하고 있으며, 이는 차량이 통과하는 구간의 주행정보를 모두 반영할 수 없기 때문에 오차가 발생하는 문제점이 있다. 이에 따라, 링크 주행여건을 모두 반영할 수 있는 통행시간을 활용하여 신호제어를 할 수 있는 방안이 필요하다. 한편, 기존의 신호제어 알고리즘은 지체, 연동폭, 포화도 등의 정량적인 속성을 바탕으로 정형화되어 있다. 그런데 때때로 이러한 기계적인 알고리즘보다 사람의 직관적이고 경험적인 판단을 통해 제어하는 편이 효율적인 예외상황들이 발생한다. 본 연구에서는 ...
국내의 교통신호제어 시스템은 90년대 이후 연구개발이 전무한 상황이다. 국내외에 현재 보급되어 있는 신호제어 시스템은 대부분 지점검지체계를 기반으로 하고 있으며, 이는 차량이 통과하는 구간의 주행정보를 모두 반영할 수 없기 때문에 오차가 발생하는 문제점이 있다. 이에 따라, 링크 주행여건을 모두 반영할 수 있는 통행시간을 활용하여 신호제어를 할 수 있는 방안이 필요하다. 한편, 기존의 신호제어 알고리즘은 지체, 연동폭, 포화도 등의 정량적인 속성을 바탕으로 정형화되어 있다. 그런데 때때로 이러한 기계적인 알고리즘보다 사람의 직관적이고 경험적인 판단을 통해 제어하는 편이 효율적인 예외상황들이 발생한다. 본 연구에서는 구간검지체계에서 산정한 통행속도를 신호제어 변수로 하고, 사람의 직관적이고 경험적인(Heuristic) 판단논리를 입력한 신호제어 알고리즘을 개발하였다. 인공지능 신호제어의 재현을 목표로, 사람이 일반적으로 판단할 수 있는 경험적인 규칙들을 정립하였다. 단시간 내 정체해소 가능성, 상류 교차로까지 생성된 대기행렬, 정체상태 이동류가 현시에 많이 포함 되는지의 여부 총 3가지를 고려하여 녹색시간배분을 조정한다. 이러한 Heuristic 신호제어 알고리즘의 효과를 검증하기 위해, 동 단위 네트워크에 대한 시뮬레이션 실험을 수행하였다. 그 결과 지정체가 심한 축구간의 지체와 대기행렬길이를 감소시키고 통행속도를 증가시켰으며, 네트워크 전체에 대한 지체도 감소시킬 수 있을 것으로 나타났다.
국내의 교통신호제어 시스템은 90년대 이후 연구개발이 전무한 상황이다. 국내외에 현재 보급되어 있는 신호제어 시스템은 대부분 지점검지체계를 기반으로 하고 있으며, 이는 차량이 통과하는 구간의 주행정보를 모두 반영할 수 없기 때문에 오차가 발생하는 문제점이 있다. 이에 따라, 링크 주행여건을 모두 반영할 수 있는 통행시간을 활용하여 신호제어를 할 수 있는 방안이 필요하다. 한편, 기존의 신호제어 알고리즘은 지체, 연동폭, 포화도 등의 정량적인 속성을 바탕으로 정형화되어 있다. 그런데 때때로 이러한 기계적인 알고리즘보다 사람의 직관적이고 경험적인 판단을 통해 제어하는 편이 효율적인 예외상황들이 발생한다. 본 연구에서는 구간검지체계에서 산정한 통행속도를 신호제어 변수로 하고, 사람의 직관적이고 경험적인(Heuristic) 판단논리를 입력한 신호제어 알고리즘을 개발하였다. 인공지능 신호제어의 재현을 목표로, 사람이 일반적으로 판단할 수 있는 경험적인 규칙들을 정립하였다. 단시간 내 정체해소 가능성, 상류 교차로까지 생성된 대기행렬, 정체상태 이동류가 현시에 많이 포함 되는지의 여부 총 3가지를 고려하여 녹색시간배분을 조정한다. 이러한 Heuristic 신호제어 알고리즘의 효과를 검증하기 위해, 동 단위 네트워크에 대한 시뮬레이션 실험을 수행하였다. 그 결과 지정체가 심한 축구간의 지체와 대기행렬길이를 감소시키고 통행속도를 증가시켰으며, 네트워크 전체에 대한 지체도 감소시킬 수 있을 것으로 나타났다.
There is no Research and Development on national Traffic signal control system since 90’s. Most of the signal control systems home and abroad are based on Point detection system, which is defective because it can’t take travel sectional information into account. Therefore, the signal control methodo...
There is no Research and Development on national Traffic signal control system since 90’s. Most of the signal control systems home and abroad are based on Point detection system, which is defective because it can’t take travel sectional information into account. Therefore, the signal control methodology must be able to consider Travel time that contains travel sectional information. In the meantime, the existing signal control algorithm is based on quantitative performance indexes like delay, bandwidth, degree of saturation, etc. However, the Intuitive and Heuristic decision of a person is more meaningful rather than the existing signal control algorithm in some cases. In this study, a signal control algorithm of which the signal control variable is Travel time was developed. The Intuitive and Heuristic logic of a person was entered into the signal control algorithm. The Heuristic and Empirical rules that traffic operation administrator can decide was formulated to realize the artificial intelligence signal control. There are 3 considerations in the Heuristic signal control logics(rules) : The possibility to relieve traffic congestion in a short time, The vehicle queue length up to upstream intersection, How many group of moving platoon is included on the signal Phase. The Heuristic signal control algorithm adjusts the Green time split based on the Heuristic control logics. To verify the effectiveness of the algorithm, the traffic simulation at network unit was performed. As a result of the simulation, the travel speed of the critical section was increased and the queue length and delay of the critical section and total network was decreased.
There is no Research and Development on national Traffic signal control system since 90’s. Most of the signal control systems home and abroad are based on Point detection system, which is defective because it can’t take travel sectional information into account. Therefore, the signal control methodology must be able to consider Travel time that contains travel sectional information. In the meantime, the existing signal control algorithm is based on quantitative performance indexes like delay, bandwidth, degree of saturation, etc. However, the Intuitive and Heuristic decision of a person is more meaningful rather than the existing signal control algorithm in some cases. In this study, a signal control algorithm of which the signal control variable is Travel time was developed. The Intuitive and Heuristic logic of a person was entered into the signal control algorithm. The Heuristic and Empirical rules that traffic operation administrator can decide was formulated to realize the artificial intelligence signal control. There are 3 considerations in the Heuristic signal control logics(rules) : The possibility to relieve traffic congestion in a short time, The vehicle queue length up to upstream intersection, How many group of moving platoon is included on the signal Phase. The Heuristic signal control algorithm adjusts the Green time split based on the Heuristic control logics. To verify the effectiveness of the algorithm, the traffic simulation at network unit was performed. As a result of the simulation, the travel speed of the critical section was increased and the queue length and delay of the critical section and total network was decreased.
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