도시공간을 기반으로 하는 문화예술분야의 도시재생 지원 정책 연구 : 네덜란드 Broedplaatsen 정책과 NDSM지역 재생 사례를 중심으로 A Study on Policy for Cultural Urban Regeneration based on Urban Space원문보기
도시재생은 지역의 공간 환경과 사회 및 경제적 여건의 상호관계를 전제로, 이전의 재개발 및 재건축 방식에서의 물적 기반 정비를 넘어 지역의 자력기반 확보를 통한 종합적인 기능 개선과 활성화를 목적으로 한다. 이러한 목적을 바탕으로 지역 내 또는 외부로부터의 무형 자원을 활용한 도시재생 방식이자 도시민의 삶의 질 향상과 그에 따른 문화 소비 욕구의 증가에 대한 대응으로써 문화예술을 매개로 하는 문화재생이 대두되었다. 초기 문화재생은 랜드마크적 건축물 또는 일단의 문화지구 조성을 통해 쇠퇴한 도시의 이미지를 개선하고 지역 내 관광 자원을 구축하여 도시의 정체성을 강화하는 동시에 경쟁력을 확보하는 수단으로써 활용되었다. 최근에는 마을 만들기 사업과 함께 지역 단위로 세분화되어 공동체 또는 지역 커뮤니티에 문화예술을 적용하는 방식으로서 예술가의 참여가 요구된다. 이러한 흐름은 ...
도시재생은 지역의 공간 환경과 사회 및 경제적 여건의 상호관계를 전제로, 이전의 재개발 및 재건축 방식에서의 물적 기반 정비를 넘어 지역의 자력기반 확보를 통한 종합적인 기능 개선과 활성화를 목적으로 한다. 이러한 목적을 바탕으로 지역 내 또는 외부로부터의 무형 자원을 활용한 도시재생 방식이자 도시민의 삶의 질 향상과 그에 따른 문화 소비 욕구의 증가에 대한 대응으로써 문화예술을 매개로 하는 문화재생이 대두되었다. 초기 문화재생은 랜드마크적 건축물 또는 일단의 문화지구 조성을 통해 쇠퇴한 도시의 이미지를 개선하고 지역 내 관광 자원을 구축하여 도시의 정체성을 강화하는 동시에 경쟁력을 확보하는 수단으로써 활용되었다. 최근에는 마을 만들기 사업과 함께 지역 단위로 세분화되어 공동체 또는 지역 커뮤니티에 문화예술을 적용하는 방식으로서 예술가의 참여가 요구된다. 이러한 흐름은 지역 재생의 거점으로서 문화예술 산업과 그 네트워크가 지니는 파급력을 인식하고 문화예술 기능과 네트워크의 유입을 지역 활성화를 위한 수단으로써 활용하는 것이다. 국내의 문화예술을 매개로 한 도시 재생 관련 제도는 암스테르담의 문화산업 육성 공간 지원 정책과 같이 문화예술 분야를 전문적으로 다루고 있지 않다. 선행연구에서 검토한 서울시 창작 공간 사업은 서울문화재단이 전담하고 있으며 도시재생이나 지역과의 연계를 목표로 설정하고 있지만 이는 프로그램이나 운영을 통해 시행되고 있으며 이를 전문적으로 관여하고 있는 부서는 조직되어 있지 않다. 이에 따라 문화예술 진흥과 지역사회 환원이라는 목표가 상충되고 도시 재생 측면에서의 효과가 미미한 실정이다. 이러한 측면에서 암스테르담의 문화산업 육성 공간 지원 정책의 지원 방식과 정책 수행 조직의 구조를 중심으로 분석하고, 이를 통해 도시 공간을 기반으로 하는 문화예술 지원 정책에 대한 시사점을 제시하고자 한다. 또한 이러한 제도의 실현 사례로서 대안적인 재생 전략을 통해 문화예술 산업의 진흥과 지역 활성화를 동시에 이끈 NDSM지역 재생 사업을 참여 주체의 성격과 사업 참여 방식을 중심으로 분석함으로써 문화예술을 매개로 한 지역 활성화 전략을 수립하는 데 있어 공공부문과 민간부문의 주체가 가져야 할 협력 방식을 제언하고자 한다. 마지막으로 제도와 사례에서 나타나는 공통적인 전략을 도출함으로써 시사점을 제시하고자 한다. 암스테르담의 문화산업 육성 공간 지원 정책과 NDSM지역 재생 사례에서 나타는 공통적인 전략을 제시하면 다음과 같다. 먼저 공공은 매개가 되는 문화예술 산업의 특성과 수요를 정확하게 파악하고 이것을 기반으로 전략을 수립해 나가야 한다. 전략을 수립하는 데 있어서 산업의 특성과 수요를 반영한 명확한 기준과 목표가 설정되어야 하며 이를 통해 중심적인 역할을 수행해야 할 것이다. 또한 그러한 기준과 목표를 설정하는 데 있어 사용자 및 수요자의 적극적인 개입을 유도하기 위해 수요자와의 수평적인 협력 관계를 구축해야 한다. 제도의 목표와 방향성, 기준 등과 같은 틀을 제시하고 사용자 및 수요자로 하여금 신뢰도 높은 구체적 전략을 구축할 수 있도록 하여 자율성을 보장하고 주체성을 확립할 수 있도록 해야 할 것이다. 이러한 접근 전략을 통해 문화예술 산업과 지역이 가진 특색이 반영된 세부 전략이 수립될 수 있다. 수요자 및 사용자는 단순한 정책적 수요자 역할에서 벗어나 주체성을 가지고 적극적으로 개입하고 참여해야 한다. 이를 위해 지원 제도 및 입이 지역에 대한 정확한 이해가 필요하며, 문화예술 산업의 네트워크를 바탕으로 하는 구체적인 활동 목표와 방향, 지역적 특성에 적합한 실질적인 운영 전략을 제시할 수 있어야 한다. 이러한 전문성을 토대로 자체적인 재정 및 운영 모델을 구축하여 장기적으로는 제도 지원에 대한 의존성을 낮추고 지속적이고 자생적인 운영이 가능하도록 해야 할 것이다. 이러한 역할과 전략적 토대는 문화예술을 매개로 하는 도시 재생의 효과를 발생시키게 된다. 즉 문화예술 산업 공간은 입지한 지역의 산업과의 연계를 통해 지역 경제를 활성화시키고 사회적인 기능을 수행하는 역할을 하게 된다. 또한 매개체가 되는 문화예술이 가진 특징과 파급력은 문화적 다양성으로 바탕으로 하는 특색 있는 지역들을 조성하게 할 것이다.
도시재생은 지역의 공간 환경과 사회 및 경제적 여건의 상호관계를 전제로, 이전의 재개발 및 재건축 방식에서의 물적 기반 정비를 넘어 지역의 자력기반 확보를 통한 종합적인 기능 개선과 활성화를 목적으로 한다. 이러한 목적을 바탕으로 지역 내 또는 외부로부터의 무형 자원을 활용한 도시재생 방식이자 도시민의 삶의 질 향상과 그에 따른 문화 소비 욕구의 증가에 대한 대응으로써 문화예술을 매개로 하는 문화재생이 대두되었다. 초기 문화재생은 랜드마크적 건축물 또는 일단의 문화지구 조성을 통해 쇠퇴한 도시의 이미지를 개선하고 지역 내 관광 자원을 구축하여 도시의 정체성을 강화하는 동시에 경쟁력을 확보하는 수단으로써 활용되었다. 최근에는 마을 만들기 사업과 함께 지역 단위로 세분화되어 공동체 또는 지역 커뮤니티에 문화예술을 적용하는 방식으로서 예술가의 참여가 요구된다. 이러한 흐름은 지역 재생의 거점으로서 문화예술 산업과 그 네트워크가 지니는 파급력을 인식하고 문화예술 기능과 네트워크의 유입을 지역 활성화를 위한 수단으로써 활용하는 것이다. 국내의 문화예술을 매개로 한 도시 재생 관련 제도는 암스테르담의 문화산업 육성 공간 지원 정책과 같이 문화예술 분야를 전문적으로 다루고 있지 않다. 선행연구에서 검토한 서울시 창작 공간 사업은 서울문화재단이 전담하고 있으며 도시재생이나 지역과의 연계를 목표로 설정하고 있지만 이는 프로그램이나 운영을 통해 시행되고 있으며 이를 전문적으로 관여하고 있는 부서는 조직되어 있지 않다. 이에 따라 문화예술 진흥과 지역사회 환원이라는 목표가 상충되고 도시 재생 측면에서의 효과가 미미한 실정이다. 이러한 측면에서 암스테르담의 문화산업 육성 공간 지원 정책의 지원 방식과 정책 수행 조직의 구조를 중심으로 분석하고, 이를 통해 도시 공간을 기반으로 하는 문화예술 지원 정책에 대한 시사점을 제시하고자 한다. 또한 이러한 제도의 실현 사례로서 대안적인 재생 전략을 통해 문화예술 산업의 진흥과 지역 활성화를 동시에 이끈 NDSM지역 재생 사업을 참여 주체의 성격과 사업 참여 방식을 중심으로 분석함으로써 문화예술을 매개로 한 지역 활성화 전략을 수립하는 데 있어 공공부문과 민간부문의 주체가 가져야 할 협력 방식을 제언하고자 한다. 마지막으로 제도와 사례에서 나타나는 공통적인 전략을 도출함으로써 시사점을 제시하고자 한다. 암스테르담의 문화산업 육성 공간 지원 정책과 NDSM지역 재생 사례에서 나타는 공통적인 전략을 제시하면 다음과 같다. 먼저 공공은 매개가 되는 문화예술 산업의 특성과 수요를 정확하게 파악하고 이것을 기반으로 전략을 수립해 나가야 한다. 전략을 수립하는 데 있어서 산업의 특성과 수요를 반영한 명확한 기준과 목표가 설정되어야 하며 이를 통해 중심적인 역할을 수행해야 할 것이다. 또한 그러한 기준과 목표를 설정하는 데 있어 사용자 및 수요자의 적극적인 개입을 유도하기 위해 수요자와의 수평적인 협력 관계를 구축해야 한다. 제도의 목표와 방향성, 기준 등과 같은 틀을 제시하고 사용자 및 수요자로 하여금 신뢰도 높은 구체적 전략을 구축할 수 있도록 하여 자율성을 보장하고 주체성을 확립할 수 있도록 해야 할 것이다. 이러한 접근 전략을 통해 문화예술 산업과 지역이 가진 특색이 반영된 세부 전략이 수립될 수 있다. 수요자 및 사용자는 단순한 정책적 수요자 역할에서 벗어나 주체성을 가지고 적극적으로 개입하고 참여해야 한다. 이를 위해 지원 제도 및 입이 지역에 대한 정확한 이해가 필요하며, 문화예술 산업의 네트워크를 바탕으로 하는 구체적인 활동 목표와 방향, 지역적 특성에 적합한 실질적인 운영 전략을 제시할 수 있어야 한다. 이러한 전문성을 토대로 자체적인 재정 및 운영 모델을 구축하여 장기적으로는 제도 지원에 대한 의존성을 낮추고 지속적이고 자생적인 운영이 가능하도록 해야 할 것이다. 이러한 역할과 전략적 토대는 문화예술을 매개로 하는 도시 재생의 효과를 발생시키게 된다. 즉 문화예술 산업 공간은 입지한 지역의 산업과의 연계를 통해 지역 경제를 활성화시키고 사회적인 기능을 수행하는 역할을 하게 된다. 또한 매개체가 되는 문화예술이 가진 특징과 파급력은 문화적 다양성으로 바탕으로 하는 특색 있는 지역들을 조성하게 할 것이다.
Beyond a previous ways of redevelopment and renewal, the ways of urban regeneration aim at comprehensive functional enhancement and activation of an area by securing its resources on the premise of interrelationship of spatial environment and social and economical conditions. Based on this purpose, ...
Beyond a previous ways of redevelopment and renewal, the ways of urban regeneration aim at comprehensive functional enhancement and activation of an area by securing its resources on the premise of interrelationship of spatial environment and social and economical conditions. Based on this purpose, cultural regeneration which implements intangible cultural resources of in and out of an area has been on the rise as a response to the increase of improving the life quality and needs of cultural consumption. The initial cultural regeneration was utilized as a means to improve image of decline city through building a landmark or designating a cultural district then using them as a regional tourism resources to be competitive at the same time strengthening the identity of the city. In recent years, the participation of artists is required as a way to apply the culture and art in local community. These flows show that art and culture industry and its network has influence on regional regeneration and vitalization. A national urban regeneration policy using culture and art are not covered its professional fields that are shown in Broedplaatsen policy of Amsterdam. The project of Seoul Art Space which is analyzed in preceding research has been managed by the Seoul Foundation for Arts Culture(SFAC), which establishes local regeneration and communication with a regions as an objective and realizes this through several programs although no departments and part of organization are exclusively responsible for it. Therefore, two objectives of encouraging culture and arts and returning to local community conflict and effects on urban regeneration are insignificant. In this respect, this study suggests implications for a policy of cultural regeneration based on space through analyzing Broedplaatsen policy of Amsterdam by structure of policy performing organization and a means of applying the policy. Also, as a case study, this study analyzed NDSM project which accomplished both promoting art and culture industry and improving local environments through an alternative regeneration strategy, focusing on features of participants and their ways of participations then suggested cooperative partnerships of the public and the private sector for establishing cultural regeneration strategy based on an area. Finally, the study derived common strategies that appeared in the policy and practices. The common strategy appeared in both Broedplaatsen policy and NDSM project are as follows. First, the public sector need to comprehend exact features and demands of culture and art industry that is mediated and get out to develop a strategy based on this. The strategy should set a clear criteria and objectives that reflect the characteristics and needs of the industry and will have to play a central role through it. In addition, it aims to set such standards and should establish a horizontal working relationship with the users in order to induce the active involvement of them. The policy should suggest a framework including objectives, directions and criteria and allow the users to establish reliable and detailed strategy by ensuring them to secure their autonomy and independence. Though this strategical approach, detailed strategies would be established reflecting characteristics of each area and art and culture industry. The users should be actively involved and participate with their independence out of recipient of the policy. In order to this, they are required to comprehense the exact policy and features of their regional location and to present specific targets, directions based on their industrial network and practical operational strategies suited to their local conditions. Based on their financial and operational model, the users gradually lower the dependence on institutional supports and establish sustainable and indigenous operating method in the long term. These roles and strategic underpinnings thereby generates the effect on urban regeneration with culture and arts. That is, the art and culture industry enables local economy and community to vitalize by linking its industry with local industry and its location has social function of the region. Then these locations with cultural effects create in a nationwide various regions on the basis of cultural diversity.
Beyond a previous ways of redevelopment and renewal, the ways of urban regeneration aim at comprehensive functional enhancement and activation of an area by securing its resources on the premise of interrelationship of spatial environment and social and economical conditions. Based on this purpose, cultural regeneration which implements intangible cultural resources of in and out of an area has been on the rise as a response to the increase of improving the life quality and needs of cultural consumption. The initial cultural regeneration was utilized as a means to improve image of decline city through building a landmark or designating a cultural district then using them as a regional tourism resources to be competitive at the same time strengthening the identity of the city. In recent years, the participation of artists is required as a way to apply the culture and art in local community. These flows show that art and culture industry and its network has influence on regional regeneration and vitalization. A national urban regeneration policy using culture and art are not covered its professional fields that are shown in Broedplaatsen policy of Amsterdam. The project of Seoul Art Space which is analyzed in preceding research has been managed by the Seoul Foundation for Arts Culture(SFAC), which establishes local regeneration and communication with a regions as an objective and realizes this through several programs although no departments and part of organization are exclusively responsible for it. Therefore, two objectives of encouraging culture and arts and returning to local community conflict and effects on urban regeneration are insignificant. In this respect, this study suggests implications for a policy of cultural regeneration based on space through analyzing Broedplaatsen policy of Amsterdam by structure of policy performing organization and a means of applying the policy. Also, as a case study, this study analyzed NDSM project which accomplished both promoting art and culture industry and improving local environments through an alternative regeneration strategy, focusing on features of participants and their ways of participations then suggested cooperative partnerships of the public and the private sector for establishing cultural regeneration strategy based on an area. Finally, the study derived common strategies that appeared in the policy and practices. The common strategy appeared in both Broedplaatsen policy and NDSM project are as follows. First, the public sector need to comprehend exact features and demands of culture and art industry that is mediated and get out to develop a strategy based on this. The strategy should set a clear criteria and objectives that reflect the characteristics and needs of the industry and will have to play a central role through it. In addition, it aims to set such standards and should establish a horizontal working relationship with the users in order to induce the active involvement of them. The policy should suggest a framework including objectives, directions and criteria and allow the users to establish reliable and detailed strategy by ensuring them to secure their autonomy and independence. Though this strategical approach, detailed strategies would be established reflecting characteristics of each area and art and culture industry. The users should be actively involved and participate with their independence out of recipient of the policy. In order to this, they are required to comprehense the exact policy and features of their regional location and to present specific targets, directions based on their industrial network and practical operational strategies suited to their local conditions. Based on their financial and operational model, the users gradually lower the dependence on institutional supports and establish sustainable and indigenous operating method in the long term. These roles and strategic underpinnings thereby generates the effect on urban regeneration with culture and arts. That is, the art and culture industry enables local economy and community to vitalize by linking its industry with local industry and its location has social function of the region. Then these locations with cultural effects create in a nationwide various regions on the basis of cultural diversity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.