성인학습자 대상의 문학교육방안 연구 : -학력인정 평생교육시설 중학교 과정을 중심으로- -Focusing on the middle school course of lifelong education facilities recognized as academic career-원문보기
현대사회는 과학기술의 발달과 고도의 산업화로 인하여 물질적 풍요와 더불어 개방화, 세계화 등 급변하는 사회 환경에 적응할 수 있는 정보와 지식이 요구되고 필요한 시대가 되었다. 이러한 사회·경제적 변화는 끊임없이 배워야만 하는 지식기반 사회로 나아가게 했고 과거의 학교교육만으로는 이에 대응할 수 없게 되었다. 이러한 급격한 사회적 변화는 새로운 교육 패러다임을 요구하고, 학교 밖에서 이루어지는 다양한 교육프로그램에 대해서도 관심을 갖게 되었다. 아동, 청소년들만을 교육의 대상으로 여기던 관점에서 벗어나, 주부, 노년층 등을 포함한 성인들을 위한 교육의 필요성과 성인대상의 다양한 교육에 대한 관심이 대두 되었다. 세계화, 지식 정보화 사회화와 더불어 급증하는 교육수요자의 욕구를 충족하기 위하여 교육기관은 제도적 차원에서 질적, 양적인 향상을 도모하고 있다. 특히 학교교육제도 이외에 정규학교의 중도 탈락자, 부적응자, 만학도 등을 위한 학력이 인정되는 제도가 다양해지면서 그에 대한 제도적, 재정적 지원도 점진적으로 이루어지고 있다. 본 연구는 학력인정 평생교육시설 중학교 과정에 재학 중인 성인학습자를 대상으로 성인학습자의 특성에 알맞은 보다 효율적인 문학교육방법을 찾으려는데 그 목적이 있다. 학력인정 평생교육시설 학교는 적령기 일반 학생들을 대상으로 하는 ...
현대사회는 과학기술의 발달과 고도의 산업화로 인하여 물질적 풍요와 더불어 개방화, 세계화 등 급변하는 사회 환경에 적응할 수 있는 정보와 지식이 요구되고 필요한 시대가 되었다. 이러한 사회·경제적 변화는 끊임없이 배워야만 하는 지식기반 사회로 나아가게 했고 과거의 학교교육만으로는 이에 대응할 수 없게 되었다. 이러한 급격한 사회적 변화는 새로운 교육 패러다임을 요구하고, 학교 밖에서 이루어지는 다양한 교육프로그램에 대해서도 관심을 갖게 되었다. 아동, 청소년들만을 교육의 대상으로 여기던 관점에서 벗어나, 주부, 노년층 등을 포함한 성인들을 위한 교육의 필요성과 성인대상의 다양한 교육에 대한 관심이 대두 되었다. 세계화, 지식 정보화 사회화와 더불어 급증하는 교육수요자의 욕구를 충족하기 위하여 교육기관은 제도적 차원에서 질적, 양적인 향상을 도모하고 있다. 특히 학교교육제도 이외에 정규학교의 중도 탈락자, 부적응자, 만학도 등을 위한 학력이 인정되는 제도가 다양해지면서 그에 대한 제도적, 재정적 지원도 점진적으로 이루어지고 있다. 본 연구는 학력인정 평생교육시설 중학교 과정에 재학 중인 성인학습자를 대상으로 성인학습자의 특성에 알맞은 보다 효율적인 문학교육방법을 찾으려는데 그 목적이 있다. 학력인정 평생교육시설 학교는 적령기 일반 학생들을 대상으로 하는 직업교육, 정규학교의 중도 탈락자, 부적응자들을 위한 대안적 방법, 교육의 기회를 놓친 만학도들을 위한 초·중등교육 등의 역할을 수행해오고 있다. 학력인정 평생교육시설 중학교에 재학 중인 성인학습자의 연령대를 살펴보면 대부분이 40대 이상의 중장년층이다. 연령의 변화는 건강이나 성격 등 인간발달에 많은 변화를 가져오며 이는 성인학습자의 특성을 이해하는 데 매우 중요한 부분이다. 인간의 발달은 대부분 20대 이후 시각, 청각, 기억력의 감퇴 등 신체적인 부분에서는 쇠퇴하기 시작하지만, 나이가 들면서 사회·문화적 경험이 풍부해지기도 한다. 또한 나이가 들어가면서 옛것과 친근한 것에 대해 고집이 강해지고 새로운 것을 학습하는데 두려움을 커지기도 하지만 사회 경제적인 변화로 인한 교육의 필요성을 느끼고 참여하게 되며, 이는 적극적이고 주도적으로 학습하려는 경향성으로 나타나기도 한다. 이러한 성인학습자들의 다양한 특성들을 실제 교육상황에서 어떻게 고려하고 반영할지 제고해 보아야 할 것이다. 특히 성인학습자의 과거 경험이나 이해력을 바탕으로 성인학습자의 특성을 고려하여 개발된 학력인정 성인문해교육 프로그램의 교육과정과 달리, 학력인정 평생교육시설 중학교의 교육과정은 정규학교 교육과정과 같다. 일부는 탄력적인 운영을 할 수도 있지만 대부분의 과정은 거의 비슷하게 적용되고 있다. 학력인정 성인문해교육 프로그램의 경우와 비교해 볼 때, 학력인정 평생교육시설 학교에도 성인학습자의 특성을 고려한 교육과정이 개발·적용되어야 할 것이다. 수 십 년간 단절되었던 학업을 다시 시작하는 성인학습자들의 가장 큰 어려움은 학습에 대한 막연한 두려움과 자신감의 결여이다. 이를 극복하여 학습활동에 적극적으로 참여하고 그들의 잠재력을 이끌어 낼 수 있는 수업방법은 매우 중요한 부분이다. 학력인정 평생교육시설 중학교에는 정규교육과정이 그대로 적용되기 때문에, 국어과의 문학교육방법을 모색하기 위하여 우선 구인환 외 시수업 절차모형, 반응중심의 수업모형, 대화중심의 수업모형 등 기존의 문학교육방법들을 검토해 보고 이를 바탕으로 수업모형을 구안해 보았다. 성인학습자의 특성을 고려한 수업모형은 수용이론에 바탕을 둔 반응중심 수업모형을 기본으로 하여 학습자와 교사의 활동이 조화를 이루는 수업이 될 수 있도록 구안하였다. 수업모형에 적용한 작품은 기형도 시인의 「엄마 걱정」이다. 성인학습자 대부분의 경우 작품 속의 시적 화자와 비슷한 경험이 있거나, 작품 속의 ‘엄마’의 위치에도 있다는 점에서 공감하기도 쉽고 개개인의 삶의 경험이 작품 이해에 도움이 될 것이라는 점을 고려하여 선정하였다. 성인학습자를 위한 수업모형이 교육적 효과를 얻기 위해서는 실제 교육 현장에서 상황에 맞게 얼마든지 변형되고 응용될 수 있다는 점을 염두에 두어야 한다. 교사는 이를 위하여 주어진 교육목표와 교실 현장에 맞추어 이를 활용하면서 학습자의 학습을 촉진하고 자기주도적인 학습이 될 수 있도록 유도해야 한다. 나아가 상호작용이 활발한 역동적인 수업을 위해서는 교사와 학습자가 서로 노력하고 협력하는 자세가 전제되어야 할 것이다.
현대사회는 과학기술의 발달과 고도의 산업화로 인하여 물질적 풍요와 더불어 개방화, 세계화 등 급변하는 사회 환경에 적응할 수 있는 정보와 지식이 요구되고 필요한 시대가 되었다. 이러한 사회·경제적 변화는 끊임없이 배워야만 하는 지식기반 사회로 나아가게 했고 과거의 학교교육만으로는 이에 대응할 수 없게 되었다. 이러한 급격한 사회적 변화는 새로운 교육 패러다임을 요구하고, 학교 밖에서 이루어지는 다양한 교육프로그램에 대해서도 관심을 갖게 되었다. 아동, 청소년들만을 교육의 대상으로 여기던 관점에서 벗어나, 주부, 노년층 등을 포함한 성인들을 위한 교육의 필요성과 성인대상의 다양한 교육에 대한 관심이 대두 되었다. 세계화, 지식 정보화 사회화와 더불어 급증하는 교육수요자의 욕구를 충족하기 위하여 교육기관은 제도적 차원에서 질적, 양적인 향상을 도모하고 있다. 특히 학교교육제도 이외에 정규학교의 중도 탈락자, 부적응자, 만학도 등을 위한 학력이 인정되는 제도가 다양해지면서 그에 대한 제도적, 재정적 지원도 점진적으로 이루어지고 있다. 본 연구는 학력인정 평생교육시설 중학교 과정에 재학 중인 성인학습자를 대상으로 성인학습자의 특성에 알맞은 보다 효율적인 문학교육방법을 찾으려는데 그 목적이 있다. 학력인정 평생교육시설 학교는 적령기 일반 학생들을 대상으로 하는 직업교육, 정규학교의 중도 탈락자, 부적응자들을 위한 대안적 방법, 교육의 기회를 놓친 만학도들을 위한 초·중등교육 등의 역할을 수행해오고 있다. 학력인정 평생교육시설 중학교에 재학 중인 성인학습자의 연령대를 살펴보면 대부분이 40대 이상의 중장년층이다. 연령의 변화는 건강이나 성격 등 인간발달에 많은 변화를 가져오며 이는 성인학습자의 특성을 이해하는 데 매우 중요한 부분이다. 인간의 발달은 대부분 20대 이후 시각, 청각, 기억력의 감퇴 등 신체적인 부분에서는 쇠퇴하기 시작하지만, 나이가 들면서 사회·문화적 경험이 풍부해지기도 한다. 또한 나이가 들어가면서 옛것과 친근한 것에 대해 고집이 강해지고 새로운 것을 학습하는데 두려움을 커지기도 하지만 사회 경제적인 변화로 인한 교육의 필요성을 느끼고 참여하게 되며, 이는 적극적이고 주도적으로 학습하려는 경향성으로 나타나기도 한다. 이러한 성인학습자들의 다양한 특성들을 실제 교육상황에서 어떻게 고려하고 반영할지 제고해 보아야 할 것이다. 특히 성인학습자의 과거 경험이나 이해력을 바탕으로 성인학습자의 특성을 고려하여 개발된 학력인정 성인문해교육 프로그램의 교육과정과 달리, 학력인정 평생교육시설 중학교의 교육과정은 정규학교 교육과정과 같다. 일부는 탄력적인 운영을 할 수도 있지만 대부분의 과정은 거의 비슷하게 적용되고 있다. 학력인정 성인문해교육 프로그램의 경우와 비교해 볼 때, 학력인정 평생교육시설 학교에도 성인학습자의 특성을 고려한 교육과정이 개발·적용되어야 할 것이다. 수 십 년간 단절되었던 학업을 다시 시작하는 성인학습자들의 가장 큰 어려움은 학습에 대한 막연한 두려움과 자신감의 결여이다. 이를 극복하여 학습활동에 적극적으로 참여하고 그들의 잠재력을 이끌어 낼 수 있는 수업방법은 매우 중요한 부분이다. 학력인정 평생교육시설 중학교에는 정규교육과정이 그대로 적용되기 때문에, 국어과의 문학교육방법을 모색하기 위하여 우선 구인환 외 시수업 절차모형, 반응중심의 수업모형, 대화중심의 수업모형 등 기존의 문학교육방법들을 검토해 보고 이를 바탕으로 수업모형을 구안해 보았다. 성인학습자의 특성을 고려한 수업모형은 수용이론에 바탕을 둔 반응중심 수업모형을 기본으로 하여 학습자와 교사의 활동이 조화를 이루는 수업이 될 수 있도록 구안하였다. 수업모형에 적용한 작품은 기형도 시인의 「엄마 걱정」이다. 성인학습자 대부분의 경우 작품 속의 시적 화자와 비슷한 경험이 있거나, 작품 속의 ‘엄마’의 위치에도 있다는 점에서 공감하기도 쉽고 개개인의 삶의 경험이 작품 이해에 도움이 될 것이라는 점을 고려하여 선정하였다. 성인학습자를 위한 수업모형이 교육적 효과를 얻기 위해서는 실제 교육 현장에서 상황에 맞게 얼마든지 변형되고 응용될 수 있다는 점을 염두에 두어야 한다. 교사는 이를 위하여 주어진 교육목표와 교실 현장에 맞추어 이를 활용하면서 학습자의 학습을 촉진하고 자기주도적인 학습이 될 수 있도록 유도해야 한다. 나아가 상호작용이 활발한 역동적인 수업을 위해서는 교사와 학습자가 서로 노력하고 협력하는 자세가 전제되어야 할 것이다.
A Study on the Method of Literature Education for Adult Learners - Focusing on the middle school course of lifelong education facilities recognized as academic career - Suk-Hui Jeon Department of Korean Education Graduate School of Education, University of Seoul Supervised by Professor Ryu Sun-Tae, ...
A Study on the Method of Literature Education for Adult Learners - Focusing on the middle school course of lifelong education facilities recognized as academic career - Suk-Hui Jeon Department of Korean Education Graduate School of Education, University of Seoul Supervised by Professor Ryu Sun-Tae, Doctor of literature (Abstract) Modern society demands and requires information and knowledge to be able to adopt to the rapidly changing social environment with materialistic abundance, opening and globalization due to the developed science and technology and highly industrialization. This kind of social and economic change led to the knowledge-based society that requires constant learning, making it impossible to respond to it only with the school education in the past. This rapid social change requires a new paradigm of education and leads people to have interest in various educational program occurring outside of the school. So far only the children and juveniles have been the object of education, but the necessity of education for adults including housewives and senior citizens and the interest in various kind of education toward adults have appeared. Educational institution is now planning qualitative and quantitative improvement on systematic level in order to satisfy the rapidly increasing desire of educational consumers with globalization, knowledge and information and socialization. Especially as the certified education system, besides school educational system, is diversified for drop-outs from regular schools, the maladjusted and late students, the systematic and financial support together with it is gradually realized. The purpose of this study is to find a more efficient device of literature education fit for the adult learners who attend to the middle school course in certified lifelong education facility The certified lifelong education facility schools have conducted vocational education with general students of proper age, drop-outs of regular schools, alternative method for the maladjusted and elementary and secondary education to the late students who lost the opportunity of education. The adult learners who attend to the middle school course in certified lifelong education facility are mostly middle-aged over 40s. Getting old brings a lot of change to human development like health or character, and this is a very important part in understanding the characteristics of adult learners. Most human developments including visual sense, auditory sense and memory begins to deteriorate after 20s, but social and cultural experience are getting more rich as getting old. As getting old, people become obstinate to the old and the familiar and more worried about learning something new. Old people, however, feel necessary and take part in the education due to the social and economic change, resulting in the tendency to learn actively and initiatively. It should be reconsidered how to consider and reflect such various characteristics of adult learners in actual situation of education. Especially unlike the educational course of certified adult literature education program that was developed considering the characteristics of adult learners based on the past experience or understanding of adult learners, the curriculum of certified lifelong middle school is the same as that of regular school. Some curriculum may be operated flexibly, but most curriculum is operated almost similarly. Compared to the certified adult literature education program, the curriculum that considers the characteristics of adult learners should be developed and applied to certified lifelong education facility school. The biggest difficult that adult learners feel when they renew the study disconnected for decades is the obscure fear of learning and the lacking of self-confidence. A teaching method that can help the learners cope with it and take actively part in learning activity and draw the potential from them is very important part. The regular curriculum is applied as it is to the certified lifelong education facility middle school. Accordingly, to grope for a method of literature education, the existing methods of literature education including In-Hwan Gu's model of poem class process. reaction-oriented teaching model and conversation-oriented teaching model were reviewed and based on it, a teaching model was designed. A teaching model that considers the characteristics of adult learners was designed to be a class in which activities of learners and teachers are harmonized, based on the reaction-oriented teaching model that is founded on reception theory. The work applied to teaching model is 「Worrying about Mom」 by poet Hyeong-Do Gi. It was chosen considering that each of adult learners' life experience would be helpful in understanding the work and it would be easy to sympathize as most of them have already experienced a similar situation as the poetic speaker or stood in the status of 'mom' in the work. It should be in mind that to get educational effect, the teaching model for adult learners could be transformed and applied without limit in actual educational field to fit for the situation. For that, teachers should apply it to fit for the given educational goal and class situation and promote learners' study so that it can be self-initiative learning. Furthermore, the mutually collaborate and cooperative attitude of teachers and learners should be premised for a dynamic lesson in which the interaction is active.
A Study on the Method of Literature Education for Adult Learners - Focusing on the middle school course of lifelong education facilities recognized as academic career - Suk-Hui Jeon Department of Korean Education Graduate School of Education, University of Seoul Supervised by Professor Ryu Sun-Tae, Doctor of literature (Abstract) Modern society demands and requires information and knowledge to be able to adopt to the rapidly changing social environment with materialistic abundance, opening and globalization due to the developed science and technology and highly industrialization. This kind of social and economic change led to the knowledge-based society that requires constant learning, making it impossible to respond to it only with the school education in the past. This rapid social change requires a new paradigm of education and leads people to have interest in various educational program occurring outside of the school. So far only the children and juveniles have been the object of education, but the necessity of education for adults including housewives and senior citizens and the interest in various kind of education toward adults have appeared. Educational institution is now planning qualitative and quantitative improvement on systematic level in order to satisfy the rapidly increasing desire of educational consumers with globalization, knowledge and information and socialization. Especially as the certified education system, besides school educational system, is diversified for drop-outs from regular schools, the maladjusted and late students, the systematic and financial support together with it is gradually realized. The purpose of this study is to find a more efficient device of literature education fit for the adult learners who attend to the middle school course in certified lifelong education facility The certified lifelong education facility schools have conducted vocational education with general students of proper age, drop-outs of regular schools, alternative method for the maladjusted and elementary and secondary education to the late students who lost the opportunity of education. The adult learners who attend to the middle school course in certified lifelong education facility are mostly middle-aged over 40s. Getting old brings a lot of change to human development like health or character, and this is a very important part in understanding the characteristics of adult learners. Most human developments including visual sense, auditory sense and memory begins to deteriorate after 20s, but social and cultural experience are getting more rich as getting old. As getting old, people become obstinate to the old and the familiar and more worried about learning something new. Old people, however, feel necessary and take part in the education due to the social and economic change, resulting in the tendency to learn actively and initiatively. It should be reconsidered how to consider and reflect such various characteristics of adult learners in actual situation of education. Especially unlike the educational course of certified adult literature education program that was developed considering the characteristics of adult learners based on the past experience or understanding of adult learners, the curriculum of certified lifelong middle school is the same as that of regular school. Some curriculum may be operated flexibly, but most curriculum is operated almost similarly. Compared to the certified adult literature education program, the curriculum that considers the characteristics of adult learners should be developed and applied to certified lifelong education facility school. The biggest difficult that adult learners feel when they renew the study disconnected for decades is the obscure fear of learning and the lacking of self-confidence. A teaching method that can help the learners cope with it and take actively part in learning activity and draw the potential from them is very important part. The regular curriculum is applied as it is to the certified lifelong education facility middle school. Accordingly, to grope for a method of literature education, the existing methods of literature education including In-Hwan Gu's model of poem class process. reaction-oriented teaching model and conversation-oriented teaching model were reviewed and based on it, a teaching model was designed. A teaching model that considers the characteristics of adult learners was designed to be a class in which activities of learners and teachers are harmonized, based on the reaction-oriented teaching model that is founded on reception theory. The work applied to teaching model is 「Worrying about Mom」 by poet Hyeong-Do Gi. It was chosen considering that each of adult learners' life experience would be helpful in understanding the work and it would be easy to sympathize as most of them have already experienced a similar situation as the poetic speaker or stood in the status of 'mom' in the work. It should be in mind that to get educational effect, the teaching model for adult learners could be transformed and applied without limit in actual educational field to fit for the situation. For that, teachers should apply it to fit for the given educational goal and class situation and promote learners' study so that it can be self-initiative learning. Furthermore, the mutually collaborate and cooperative attitude of teachers and learners should be premised for a dynamic lesson in which the interaction is active.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.