우리나라에 유화가 도입된 이후부터 현재까지 수많은 유화작품들이 제작되어 왔으나 당시 작가들의 재료 사용에 대한 인식 부족과 부적절한 관리 등에 의해 많은 작품들이 상실되고 훼손되었다. 유화작품은 다양한 재료들이 서로 영향을 주고받는 층상구조로 이루어져 있다. 작품을 구성하고 있는 재료들은 시간의 흐름에 따라 결합력이 약화되고 주변 환경의 영향을 받아 손상된다. 일반적인 작품의 손상요인들은 온도, 습도, 빛, 미생물 등으로 이러한 요인들이 복합적으로 작용하여 작품 재질에 물리·화학적 변화를 일으킨다. 또한, 작가의 잘못된 재료 선택이나 기법에 따른 결함, 보존환경의 문제, 관리 소홀, 고의적 파손 등에 의해서도 손상이 발생된다. 이러한 요인들로 인해 유화작품에는 다양한 유형의 손상이 나타나게 되는데 유화의 손상은 크게 지지체와 채색층에서의 손상으로 나눌 수 있다. 지지체에서는 찢김, 구멍, 평면성 상실, 미생물 피해 등이 있으며, 채색층의 손상은 주름, ...
우리나라에 유화가 도입된 이후부터 현재까지 수많은 유화작품들이 제작되어 왔으나 당시 작가들의 재료 사용에 대한 인식 부족과 부적절한 관리 등에 의해 많은 작품들이 상실되고 훼손되었다. 유화작품은 다양한 재료들이 서로 영향을 주고받는 층상구조로 이루어져 있다. 작품을 구성하고 있는 재료들은 시간의 흐름에 따라 결합력이 약화되고 주변 환경의 영향을 받아 손상된다. 일반적인 작품의 손상요인들은 온도, 습도, 빛, 미생물 등으로 이러한 요인들이 복합적으로 작용하여 작품 재질에 물리·화학적 변화를 일으킨다. 또한, 작가의 잘못된 재료 선택이나 기법에 따른 결함, 보존환경의 문제, 관리 소홀, 고의적 파손 등에 의해서도 손상이 발생된다. 이러한 요인들로 인해 유화작품에는 다양한 유형의 손상이 나타나게 되는데 유화의 손상은 크게 지지체와 채색층에서의 손상으로 나눌 수 있다. 지지체에서는 찢김, 구멍, 평면성 상실, 미생물 피해 등이 있으며, 채색층의 손상은 주름, 황변, 투명화, 퇴색 및 갈변, 구김, 균열, 박리, 박락, 백화 현상이 있다. 이와 같은 손상 유형들은 유화작품에서 단순히 한 가지 형태로만 발생되는 것도 있지만 작품들마다 재료와 기법의 사용이 다르고 보존 상태 또한 천차만별이기 때문에 위에 나열한 손상 유형들이 각각의 작품들마다 다르게 나타나거나 복합적으로 보여 지는 경우가 많다. 작품의 손상을 최소화할 수 있는 가장 효율적이고 경제적인 방법으로 예방 보존을 들 수 있다. 작품의 열화는 계속해서 진행되므로 전시를 하거나 수장할 시에도 적절한 관리가 필요하다. 일반적으로 유화작품의 보존환경은 온도 18~21℃, 습도 47~55%를 유지하는 것이 좋으며 조명은 자외선이 제거된 것으로 사용하여야 한다. 예방 보존이란 이러한 기후조건뿐만 아니라 작품의 손상을 방지할 수 있는 모든 노력을 말한다. 작품의 손상을 완전히 방지할 수는 없지만, 열화를 늦추고 보존처리를 최소화할 수 있는 매우 중요한 분야이다. 본 연구에서는 유화의 구조적, 재료적 특성과 이에 영향을 끼치는 손상요인들을 바탕으로 손상유형의 단편적인 정의를 포함한 특징들을 구체적으로 다루어 보고자 하였다. 보존가 뿐만 아니라 작가 또한 이러한 작품 손상의 다양한 원인과 유형을 파악하여 올바른 작품제작과 보존을 위한 기초자료로 도움이 되기를 기대한다. 또한 이러한 손상을 미연에 방지하고 작품의 수명을 연장하기 위한 예방보존의 중요성을 인식하고 작품의 전시, 보존환경에 대한 적절한 관리를 할 수 있도록 지속적인 조사와 연구가 필요하다고 생각된다.
우리나라에 유화가 도입된 이후부터 현재까지 수많은 유화작품들이 제작되어 왔으나 당시 작가들의 재료 사용에 대한 인식 부족과 부적절한 관리 등에 의해 많은 작품들이 상실되고 훼손되었다. 유화작품은 다양한 재료들이 서로 영향을 주고받는 층상구조로 이루어져 있다. 작품을 구성하고 있는 재료들은 시간의 흐름에 따라 결합력이 약화되고 주변 환경의 영향을 받아 손상된다. 일반적인 작품의 손상요인들은 온도, 습도, 빛, 미생물 등으로 이러한 요인들이 복합적으로 작용하여 작품 재질에 물리·화학적 변화를 일으킨다. 또한, 작가의 잘못된 재료 선택이나 기법에 따른 결함, 보존환경의 문제, 관리 소홀, 고의적 파손 등에 의해서도 손상이 발생된다. 이러한 요인들로 인해 유화작품에는 다양한 유형의 손상이 나타나게 되는데 유화의 손상은 크게 지지체와 채색층에서의 손상으로 나눌 수 있다. 지지체에서는 찢김, 구멍, 평면성 상실, 미생물 피해 등이 있으며, 채색층의 손상은 주름, 황변, 투명화, 퇴색 및 갈변, 구김, 균열, 박리, 박락, 백화 현상이 있다. 이와 같은 손상 유형들은 유화작품에서 단순히 한 가지 형태로만 발생되는 것도 있지만 작품들마다 재료와 기법의 사용이 다르고 보존 상태 또한 천차만별이기 때문에 위에 나열한 손상 유형들이 각각의 작품들마다 다르게 나타나거나 복합적으로 보여 지는 경우가 많다. 작품의 손상을 최소화할 수 있는 가장 효율적이고 경제적인 방법으로 예방 보존을 들 수 있다. 작품의 열화는 계속해서 진행되므로 전시를 하거나 수장할 시에도 적절한 관리가 필요하다. 일반적으로 유화작품의 보존환경은 온도 18~21℃, 습도 47~55%를 유지하는 것이 좋으며 조명은 자외선이 제거된 것으로 사용하여야 한다. 예방 보존이란 이러한 기후조건뿐만 아니라 작품의 손상을 방지할 수 있는 모든 노력을 말한다. 작품의 손상을 완전히 방지할 수는 없지만, 열화를 늦추고 보존처리를 최소화할 수 있는 매우 중요한 분야이다. 본 연구에서는 유화의 구조적, 재료적 특성과 이에 영향을 끼치는 손상요인들을 바탕으로 손상유형의 단편적인 정의를 포함한 특징들을 구체적으로 다루어 보고자 하였다. 보존가 뿐만 아니라 작가 또한 이러한 작품 손상의 다양한 원인과 유형을 파악하여 올바른 작품제작과 보존을 위한 기초자료로 도움이 되기를 기대한다. 또한 이러한 손상을 미연에 방지하고 작품의 수명을 연장하기 위한 예방보존의 중요성을 인식하고 작품의 전시, 보존환경에 대한 적절한 관리를 할 수 있도록 지속적인 조사와 연구가 필요하다고 생각된다.
Numerous oil paintings have been made up to date since the oil painting was introduced to our country; however, many works were lost and damaged because of the lack of knowledge of using materials and the inadequate management. Oil paintings has the bed structure that various materials give and take...
Numerous oil paintings have been made up to date since the oil painting was introduced to our country; however, many works were lost and damaged because of the lack of knowledge of using materials and the inadequate management. Oil paintings has the bed structure that various materials give and take influence each other. Coherence of the materials composing the works weakens over time and is damaged by the influence of surroundings. The general damage factors of works are temperature, moisture, light, microorganism, etc.; these factors work complexly and bring about physical and chemical change to the quality of works. In addition, artists' wrong choice of materials or defect in technique, problems of preservation environment, neglect and deliberate damage can cause damage. There can be various types of damage to oil paintings due to these factors; damage of oil paintings can be largely divided into the support layer and the paint layer: damage of the support layer includes tear, hole, loss of flatness and damage by microorganism; damage of the paint layer wrinkling, yellowing, increase in transparency, fading and browning, buckling, craquelure, lifting and flaking, and blanching. There is the case that one of these damage types simply occur in the oil painting, but as each work uses different materials and techniques and their preservation states are all different, damage types mentioned above often appear differently in each work or appear complexly. Preventive conservation is the most effective and economic method that can minimize damage of works. As deterioration of works continues, adequate management is also necessary in displaying and storing them. Generally, it is desirable to maintain 18~21℃ in temperature and 47~55% in moisture for the preservation environment for oil paintings. Preventive conservation means not only these climate conditions but also all efforts that can prevent damage of works. Damage of works can not be prevented perfectly, but this is a very important field that can delay deterioration and minimize preservation treatment. This study tried to deal with features of damage types in detail, including fragmentary definition of damage types of oil paintings, based on the structural and material characteristics of oil paintings and damage factors influencing the characteristics. This study is expected to be the basic data for right making and preservation of works, by making artists as well as conservators investigate these various causes and types of damage of works. In addition, it would be necessary to recognize the importance of preventive conservation to prevent this damage in advance and to lengthen the life of works, and to conduct continuous research and investigation to properly manage exhibition of works and preservation environment.
Numerous oil paintings have been made up to date since the oil painting was introduced to our country; however, many works were lost and damaged because of the lack of knowledge of using materials and the inadequate management. Oil paintings has the bed structure that various materials give and take influence each other. Coherence of the materials composing the works weakens over time and is damaged by the influence of surroundings. The general damage factors of works are temperature, moisture, light, microorganism, etc.; these factors work complexly and bring about physical and chemical change to the quality of works. In addition, artists' wrong choice of materials or defect in technique, problems of preservation environment, neglect and deliberate damage can cause damage. There can be various types of damage to oil paintings due to these factors; damage of oil paintings can be largely divided into the support layer and the paint layer: damage of the support layer includes tear, hole, loss of flatness and damage by microorganism; damage of the paint layer wrinkling, yellowing, increase in transparency, fading and browning, buckling, craquelure, lifting and flaking, and blanching. There is the case that one of these damage types simply occur in the oil painting, but as each work uses different materials and techniques and their preservation states are all different, damage types mentioned above often appear differently in each work or appear complexly. Preventive conservation is the most effective and economic method that can minimize damage of works. As deterioration of works continues, adequate management is also necessary in displaying and storing them. Generally, it is desirable to maintain 18~21℃ in temperature and 47~55% in moisture for the preservation environment for oil paintings. Preventive conservation means not only these climate conditions but also all efforts that can prevent damage of works. Damage of works can not be prevented perfectly, but this is a very important field that can delay deterioration and minimize preservation treatment. This study tried to deal with features of damage types in detail, including fragmentary definition of damage types of oil paintings, based on the structural and material characteristics of oil paintings and damage factors influencing the characteristics. This study is expected to be the basic data for right making and preservation of works, by making artists as well as conservators investigate these various causes and types of damage of works. In addition, it would be necessary to recognize the importance of preventive conservation to prevent this damage in advance and to lengthen the life of works, and to conduct continuous research and investigation to properly manage exhibition of works and preservation environment.
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