국가직무능력표준(National Competency Standards: NCS)은 학습자의 직무능력을 실질적으로 평가하려는 목적으로 제정되었다. 이를 실행하기 위한 교육평가의 대안적 방법으로 13개 유형의 수행평가를 제시하고 있지만, 현재 평가도구가 개발되어 있지 않다. 이 연구에서는 NCS 직업기초능력 10개 중에서 의사소통능력 평가도구를 개발하고, 이 도구의 타당성과 신뢰성을 검증하였다. 문헌분석과 자료수집을 통해서 ...
국가직무능력표준(National Competency Standards: NCS)은 학습자의 직무능력을 실질적으로 평가하려는 목적으로 제정되었다. 이를 실행하기 위한 교육평가의 대안적 방법으로 13개 유형의 수행평가를 제시하고 있지만, 현재 평가도구가 개발되어 있지 않다. 이 연구에서는 NCS 직업기초능력 10개 중에서 의사소통능력 평가도구를 개발하고, 이 도구의 타당성과 신뢰성을 검증하였다. 문헌분석과 자료수집을 통해서 NCS 의사소통능력 평가도구의 영역과 방향이 설정되었다. 이 연구의 구체적인 내용은 다음과 같다. 첫째, NCS 의사소통능력의 평가영역에 적합한 수행평가유형이 선정되었다. NCS 의사소통능력의 평가영역은 문서이해능력, 문서작성능력, 경청능력, 의사표현능력으로 선정되었으며, 각 영역별 수행목표가 진술되었다. 다음으로, 수행평가유형이 평가영역별로 2개씩 선정되었다. 문서이해능력과 문서작성능력은 서술형 평가와 논술형 평가, 경청능력과 의사표현능력은 평가자 체크리스트와 피평가자 체크리스트이다. 평가영역별로 선정된 수행평가유형은 전문가 검토를 통한 내용타당도 5점 만점 중 평균 4.5점으로 나타났다. 둘째, NCS 의사소통능력 평가유형별로 평가도구가 개발되었다. 평가도구는 평가영역과 수행평가유형의 특성에 따라 문서적 측면과 언어적 측면으로 구분하여 개발되었다. 문서적 측면의 평가도구는 서술형 평가와 논술형 평가의 문항 평가틀로 구성된 이원분류표를 바탕으로 개발되었다. 이들 평가문항은 이원분류표에 따라 문서이해능력 9문항, 문서작성능력 9문항이 개발되었으며, 각 문항마다 채점기준이 제시되었다. 언어적 측면의 평가도구는 평가요소를 평가문항으로 구성하여 평가자 체크리스트와 피평가자 체크리스트로 개발되었다. 경청능력의 평가도구는 6문항으로 구성되었다. 의사표현능력의 평가도구는 프리젠테이션/연설/스피치용 34문항, 회의/보고/면접용 23문항, 업무 중 일상대화용 9문항으로 구성되었다. 최종적으로 NCS 의사소통능력 수행평가도구는 6개 총 63문항이다. 평가도구의 내용타당도는 5점 척도에서 4.3점으로 나타났다. 다음으로, 평가영역별 각 평가문항에 대한 내용타당도 계수를 산출한 결과, 문서이해능력 .46, 문서작성능력 .77, 경청능력 .83, 의사표현능력 .95로 나타났다. 마지막 셋째, 이 연구에서 개발된 NCS 의사소통능력 평가도구의 신뢰도와 사용도는 신뢰도 .98, 사용도 4.4점으로 나타났다. 신뢰도의 상관계수 산출결과는 문서이해능력 .97, 문서작성능력 .97, 경청능력 .98, 의사표현능력 .99(프리젠테이션/연설/스피치), 99(회의/보고/면접), .99(업무 중 일상대화)로 나타났다. 사용도의 설문조사 결과는 5점 척도에서 평균 4.4점이었으며, 인터뷰를 통해서 이 연구에서 개발된 NCS 의사소통능력 평가도구를 수업에서 활용하면서 교수자와 학습자들이 느낀 평가도구에 대한 구체적인 반응을 확인할 수 있었다. 이것은 평가도구의 보완점이나 추후의 연구방향에 대한 정보를 수집하는 데 도움이 되었다. 이 연구에서 개발된 평가도구는 교수자가 학습자들의 의사소통 수행능력을 객관적이고 일관성있게 평가할 수 있다는 것에 의의가 있다. 또한, NCS 의사소통능력 수행평가도구는 효과적인 NCS기반 직업기초능력의 교육을 위해, 의사소통능력 외의 다른 직업기초능력을 평가할 수 있는 평가도구 개발에 기여할 것으로 기대된다. * 주요어: 국가직무능력표준, 수행평가도구, 의사소통능력, 수행평가유형
국가직무능력표준(National Competency Standards: NCS)은 학습자의 직무능력을 실질적으로 평가하려는 목적으로 제정되었다. 이를 실행하기 위한 교육평가의 대안적 방법으로 13개 유형의 수행평가를 제시하고 있지만, 현재 평가도구가 개발되어 있지 않다. 이 연구에서는 NCS 직업기초능력 10개 중에서 의사소통능력 평가도구를 개발하고, 이 도구의 타당성과 신뢰성을 검증하였다. 문헌분석과 자료수집을 통해서 NCS 의사소통능력 평가도구의 영역과 방향이 설정되었다. 이 연구의 구체적인 내용은 다음과 같다. 첫째, NCS 의사소통능력의 평가영역에 적합한 수행평가유형이 선정되었다. NCS 의사소통능력의 평가영역은 문서이해능력, 문서작성능력, 경청능력, 의사표현능력으로 선정되었으며, 각 영역별 수행목표가 진술되었다. 다음으로, 수행평가유형이 평가영역별로 2개씩 선정되었다. 문서이해능력과 문서작성능력은 서술형 평가와 논술형 평가, 경청능력과 의사표현능력은 평가자 체크리스트와 피평가자 체크리스트이다. 평가영역별로 선정된 수행평가유형은 전문가 검토를 통한 내용타당도 5점 만점 중 평균 4.5점으로 나타났다. 둘째, NCS 의사소통능력 평가유형별로 평가도구가 개발되었다. 평가도구는 평가영역과 수행평가유형의 특성에 따라 문서적 측면과 언어적 측면으로 구분하여 개발되었다. 문서적 측면의 평가도구는 서술형 평가와 논술형 평가의 문항 평가틀로 구성된 이원분류표를 바탕으로 개발되었다. 이들 평가문항은 이원분류표에 따라 문서이해능력 9문항, 문서작성능력 9문항이 개발되었으며, 각 문항마다 채점기준이 제시되었다. 언어적 측면의 평가도구는 평가요소를 평가문항으로 구성하여 평가자 체크리스트와 피평가자 체크리스트로 개발되었다. 경청능력의 평가도구는 6문항으로 구성되었다. 의사표현능력의 평가도구는 프리젠테이션/연설/스피치용 34문항, 회의/보고/면접용 23문항, 업무 중 일상대화용 9문항으로 구성되었다. 최종적으로 NCS 의사소통능력 수행평가도구는 6개 총 63문항이다. 평가도구의 내용타당도는 5점 척도에서 4.3점으로 나타났다. 다음으로, 평가영역별 각 평가문항에 대한 내용타당도 계수를 산출한 결과, 문서이해능력 .46, 문서작성능력 .77, 경청능력 .83, 의사표현능력 .95로 나타났다. 마지막 셋째, 이 연구에서 개발된 NCS 의사소통능력 평가도구의 신뢰도와 사용도는 신뢰도 .98, 사용도 4.4점으로 나타났다. 신뢰도의 상관계수 산출결과는 문서이해능력 .97, 문서작성능력 .97, 경청능력 .98, 의사표현능력 .99(프리젠테이션/연설/스피치), 99(회의/보고/면접), .99(업무 중 일상대화)로 나타났다. 사용도의 설문조사 결과는 5점 척도에서 평균 4.4점이었으며, 인터뷰를 통해서 이 연구에서 개발된 NCS 의사소통능력 평가도구를 수업에서 활용하면서 교수자와 학습자들이 느낀 평가도구에 대한 구체적인 반응을 확인할 수 있었다. 이것은 평가도구의 보완점이나 추후의 연구방향에 대한 정보를 수집하는 데 도움이 되었다. 이 연구에서 개발된 평가도구는 교수자가 학습자들의 의사소통 수행능력을 객관적이고 일관성있게 평가할 수 있다는 것에 의의가 있다. 또한, NCS 의사소통능력 수행평가도구는 효과적인 NCS기반 직업기초능력의 교육을 위해, 의사소통능력 외의 다른 직업기초능력을 평가할 수 있는 평가도구 개발에 기여할 것으로 기대된다. * 주요어: 국가직무능력표준, 수행평가도구, 의사소통능력, 수행평가유형
National Competency Standards(NCS) is established to assess the competency of college students professional competency with a realistic technique. Thirteen types of performance assessments have been developed and provided as an alternative way in order to access students this competency. However, th...
National Competency Standards(NCS) is established to assess the competency of college students professional competency with a realistic technique. Thirteen types of performance assessments have been developed and provided as an alternative way in order to access students this competency. However, the assessment instrument has not been developed so far. In this research, the assessment instrument for communication skills, which are one of NCS vocational basic skills, were developed, and tested the validity and reliability of the instrument. Through the literature analysis and data collection, the scope and direction of developing the NCS communication skills assessment instrument was determined. First, the type of performance assessment instrument, which is adequate for assessing NCS communication skills, was selected. The areas of assessing NCS communication skills included reading comprehension skills, word processing skills, listening comprehension skills, and expression skills. For each assessing area, the performance goal was stated. Next, according to each area, two types of performance assessments were selected. To evaluate reading comprehension skills and word processing skills, I selected descriptive evaluation and essay evaluation, while evaluating listening comprehension skills and expression skills, tester checklist and testee checklist were selected. Each of the selected performance assessment type got 4.5 point average out of possible 5 in validity by expert examination. Second, the assessment instruments were developed by each assessment type of NCS communication skills. Based on the characteristics of each assessment area and performance assessment type, the assessment instruments were classified into document aspect and lingual aspect, and developed. The assessment instrument for document aspect was developed based on the table of specification composed of descriptive evaluation and essay evaluation. Assessment items of this instrument were developed into 9 reading comprehension skills items and 9 word processing skill items based on the table of specification. The scoring criteria of each item was provided. In relation to lingual aspect assessment instrument, this instrument was developed as tester checklist and testee checklist by developing checklist items connecting with assessment factors. In relation to the listening comprehension skills assessment instrument, it was composed of 6 items. The assessment instrument for communication skills was composed of 34 items about presentation / speech, 23 items about meeting / reporting / interview, and 9 items for ordinary business communication. Finally, NCS communication skills performance assessment instrument was composed of 6 tools and 63 items. The validity of assessment instrument received 4.3 out of the possible 5. Then, according to the calculating result of validity of each item of each assessment area, reading comprehension skills received .46, word processing skills received .77, listening comprehension skills received .83, and expression skills received .95. Finally, the reliability and usability of NCS communication skills assessment instrument developed in this study each received .98 and 4.4. The correlation coefficient reliability calculation result was .97 for reading comprehension skills, .97 for word processing skills, .98 for listening comprehension skills, .99 for expression skills (presentation / speech), .99 (meeting/report/interview), and .99 (ordinary communication in business). The survey result of usability received average 4.4 out of possible 5. The professor's and learners' specific and actual responses about the use of developed communication skills assessment instrument in class was examined through the interview. The interview result was helpful in collecting information for further study and to supplement the assessment instrument. This study has its significance in that it can be an assessment instrument, which enables the objective and coherent evaluation of a learner's communication performance skills. Also, the developed NCS communication skills performance assessment instrument will contribute to the development of an assessment instrument for evaluating other vocational basic skills in the future. Keyword : National Competency Standard, performance assessment instrument , communication skills, the type of performance assessment
National Competency Standards(NCS) is established to assess the competency of college students professional competency with a realistic technique. Thirteen types of performance assessments have been developed and provided as an alternative way in order to access students this competency. However, the assessment instrument has not been developed so far. In this research, the assessment instrument for communication skills, which are one of NCS vocational basic skills, were developed, and tested the validity and reliability of the instrument. Through the literature analysis and data collection, the scope and direction of developing the NCS communication skills assessment instrument was determined. First, the type of performance assessment instrument, which is adequate for assessing NCS communication skills, was selected. The areas of assessing NCS communication skills included reading comprehension skills, word processing skills, listening comprehension skills, and expression skills. For each assessing area, the performance goal was stated. Next, according to each area, two types of performance assessments were selected. To evaluate reading comprehension skills and word processing skills, I selected descriptive evaluation and essay evaluation, while evaluating listening comprehension skills and expression skills, tester checklist and testee checklist were selected. Each of the selected performance assessment type got 4.5 point average out of possible 5 in validity by expert examination. Second, the assessment instruments were developed by each assessment type of NCS communication skills. Based on the characteristics of each assessment area and performance assessment type, the assessment instruments were classified into document aspect and lingual aspect, and developed. The assessment instrument for document aspect was developed based on the table of specification composed of descriptive evaluation and essay evaluation. Assessment items of this instrument were developed into 9 reading comprehension skills items and 9 word processing skill items based on the table of specification. The scoring criteria of each item was provided. In relation to lingual aspect assessment instrument, this instrument was developed as tester checklist and testee checklist by developing checklist items connecting with assessment factors. In relation to the listening comprehension skills assessment instrument, it was composed of 6 items. The assessment instrument for communication skills was composed of 34 items about presentation / speech, 23 items about meeting / reporting / interview, and 9 items for ordinary business communication. Finally, NCS communication skills performance assessment instrument was composed of 6 tools and 63 items. The validity of assessment instrument received 4.3 out of the possible 5. Then, according to the calculating result of validity of each item of each assessment area, reading comprehension skills received .46, word processing skills received .77, listening comprehension skills received .83, and expression skills received .95. Finally, the reliability and usability of NCS communication skills assessment instrument developed in this study each received .98 and 4.4. The correlation coefficient reliability calculation result was .97 for reading comprehension skills, .97 for word processing skills, .98 for listening comprehension skills, .99 for expression skills (presentation / speech), .99 (meeting/report/interview), and .99 (ordinary communication in business). The survey result of usability received average 4.4 out of possible 5. The professor's and learners' specific and actual responses about the use of developed communication skills assessment instrument in class was examined through the interview. The interview result was helpful in collecting information for further study and to supplement the assessment instrument. This study has its significance in that it can be an assessment instrument, which enables the objective and coherent evaluation of a learner's communication performance skills. Also, the developed NCS communication skills performance assessment instrument will contribute to the development of an assessment instrument for evaluating other vocational basic skills in the future. Keyword : National Competency Standard, performance assessment instrument , communication skills, the type of performance assessment
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.