본 연구에서는 7차 과학과 교육과정 생물 I 교과서와 2009 개정 과학과 교육과정 생명과학 I 교과서에 제시된 ‘생명 과학의 이해’ 관련 학습내용을 비교 분석하였다. 이를 위하여 7차 과학과 교육과정에 의해 개발된 6종의 생물 I 교과서와 2009 개정 과학과 교육과정에 의해 개발된 5종의 생명과학 I 교과서를 대상으로 학습목표, 학습개념, 탐구활동 유형과 평가문항 유형을 비교 분석하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 1. 생물 I 1종의 교과...
본 연구에서는 7차 과학과 교육과정 생물 I 교과서와 2009 개정 과학과 교육과정 생명과학 I 교과서에 제시된 ‘생명 과학의 이해’ 관련 학습내용을 비교 분석하였다. 이를 위하여 7차 과학과 교육과정에 의해 개발된 6종의 생물 I 교과서와 2009 개정 과학과 교육과정에 의해 개발된 5종의 생명과학 I 교과서를 대상으로 학습목표, 학습개념, 탐구활동 유형과 평가문항 유형을 비교 분석하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 1. 생물 I 1종의 교과서를 제외하고는 생명과학 I 교과서에서 ‘생명 과학의 발달’과 ‘생물의 구성’ 단원이 추가되었다. ‘생명 과학의 이해’ 관련 학습목표는 생물 I에서 15개, 생명과학 I에서 24개가 제시되었다. 2. ‘생명 과학의 이해’ 관련 내용에 대한 학습개념은 생물 I에서 53개, 생명과학 I에서 135개로 그 수가 늘어났다. 3. ‘생명 과학의 이해’ 관련 내용에 대한 탐구활동의 주제는 생물 I에서 13개, 생명과학 I에서 22개가 제시되었으며, 생명과학 I에서 과학 글쓰기가 새롭게 제시되었고, 생물 I에 비해 다양한 유형의 탐구활동이 나타났다. 4. ‘생명 과학의 이해’ 관련 내용에 대한 평가문항 유형은 생물 I에서 37개, 생명과학 I에서 112개가 제시 되었다. 생물 I 교과서에서는 서술형이 가장 많이 나타났으며, 생명과학 I에서 논술형이 새롭게 제시되었고, 선다형(조합형)이 가장 많이 나타났다. 2009 개정 과학과 교육과정 생명과학 I 교과서에서는 새로운 내용이 추가 또는 옮겨옴에 따라 학습내용의 양이 많아졌지만 분과적으로 구성되어 있던 ‘생명 과학의 이해’ 관련 내용을 포괄적으로 구성함으로써 생명 과학의 성격과 생명 현상의 특징에 대한 포괄적 이해가 가능하도록 하였다. 탐구활동과 평가문항에서 7차 과학과 교육과정 생물 I에 비해 다양한 유형을 제시하고 있지만 탐구활동 유형은 자료해석과 단순읽기의 비중이 높았으며, 평가문항 유형은 선다형(조합형)과 단답형의 비중이 높기 때문에 유형의 다양성을 확보할 수 있는 개선 방향이 필요할 것으로 사료되었다. 또한, 생명 과학 과목을 폭넓게 종합적으로 이해하기 위해서 교과목의 특성 이해의 중요성을 교육과정에 제시하여 교과서에 반영할 수 있는 장치가 마련되어야 한다. 주요어 : 과학과 교육과정, 고등학교, 생명 과학의 이해, 학습내용
본 연구에서는 7차 과학과 교육과정 생물 I 교과서와 2009 개정 과학과 교육과정 생명과학 I 교과서에 제시된 ‘생명 과학의 이해’ 관련 학습내용을 비교 분석하였다. 이를 위하여 7차 과학과 교육과정에 의해 개발된 6종의 생물 I 교과서와 2009 개정 과학과 교육과정에 의해 개발된 5종의 생명과학 I 교과서를 대상으로 학습목표, 학습개념, 탐구활동 유형과 평가문항 유형을 비교 분석하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 1. 생물 I 1종의 교과서를 제외하고는 생명과학 I 교과서에서 ‘생명 과학의 발달’과 ‘생물의 구성’ 단원이 추가되었다. ‘생명 과학의 이해’ 관련 학습목표는 생물 I에서 15개, 생명과학 I에서 24개가 제시되었다. 2. ‘생명 과학의 이해’ 관련 내용에 대한 학습개념은 생물 I에서 53개, 생명과학 I에서 135개로 그 수가 늘어났다. 3. ‘생명 과학의 이해’ 관련 내용에 대한 탐구활동의 주제는 생물 I에서 13개, 생명과학 I에서 22개가 제시되었으며, 생명과학 I에서 과학 글쓰기가 새롭게 제시되었고, 생물 I에 비해 다양한 유형의 탐구활동이 나타났다. 4. ‘생명 과학의 이해’ 관련 내용에 대한 평가문항 유형은 생물 I에서 37개, 생명과학 I에서 112개가 제시 되었다. 생물 I 교과서에서는 서술형이 가장 많이 나타났으며, 생명과학 I에서 논술형이 새롭게 제시되었고, 선다형(조합형)이 가장 많이 나타났다. 2009 개정 과학과 교육과정 생명과학 I 교과서에서는 새로운 내용이 추가 또는 옮겨옴에 따라 학습내용의 양이 많아졌지만 분과적으로 구성되어 있던 ‘생명 과학의 이해’ 관련 내용을 포괄적으로 구성함으로써 생명 과학의 성격과 생명 현상의 특징에 대한 포괄적 이해가 가능하도록 하였다. 탐구활동과 평가문항에서 7차 과학과 교육과정 생물 I에 비해 다양한 유형을 제시하고 있지만 탐구활동 유형은 자료해석과 단순읽기의 비중이 높았으며, 평가문항 유형은 선다형(조합형)과 단답형의 비중이 높기 때문에 유형의 다양성을 확보할 수 있는 개선 방향이 필요할 것으로 사료되었다. 또한, 생명 과학 과목을 폭넓게 종합적으로 이해하기 위해서 교과목의 특성 이해의 중요성을 교육과정에 제시하여 교과서에 반영할 수 있는 장치가 마련되어야 한다. 주요어 : 과학과 교육과정, 고등학교, 생명 과학의 이해, 학습내용
This study conducted a comparative analysis of contents related to ‘Understanding of biological sciences’ presented in the Biology I textbook from the 7th science curriculum and Life Science I textbook from the 2009 revised science curriculum. For that, learning objectives, learning concepts, types ...
This study conducted a comparative analysis of contents related to ‘Understanding of biological sciences’ presented in the Biology I textbook from the 7th science curriculum and Life Science I textbook from the 2009 revised science curriculum. For that, learning objectives, learning concepts, types of inquiry activities and types of evaluation questions were compared and analyzed based on 6 kinds of Biology I textbooks which developed by the 7th science curriculum, and 5 kinds of Life science I textbooks which developed by the 2009 revised science curriculum. The results are listed below. 1. Except for one kinds of Biology I textbook, ‘Development of biological sciences’ and ‘Composition of life’ chapters were added into Life science I textbook. For ‘Understanding of biological sciences’ chapter, 15 learning objectives and 24 objectives are suggested to Biology I and Life science I respectively. 2. There were 53 learning concepts that related with ‘Understanding of biological sciences’ in Biology I. It increased to 135 leaning concepts in Life science I. 3. Topics of inquiry activities about contents related to ‘Understanding of biological sciences’ were suggested 13 times in the Biology I and 22 times in the Life science I. From Life science I, science writing was newly suggested and seemed to have more various types of inquiry activities than Biology I. 4. Types of evaluation questions about contents related to ‘Understanding of biological sciences’ were suggested 37 times in the Biology I and 112 times in the Life science I. Descriptive type seemed to appear the most in Biology I textbook. Discussion type was newly suggested to Life science I and had the most multiple-choice type (combination type). Even the amount of learning contents increased due to transfer and addition of new contents to Life science I textbook from the 2009 revised science curriculum though it made possible to have comprehensive understanding about nature of biological science and characteristics of biological phenomenon by constituting fragmented contents about ‘Understanding of biological sciences’ comprehensively. For inquiry activities and evaluation questions, Life science I from the 2009 revised science curriculum suggest more variety of types than Biology I from the 7th science curriculum, but weight of simple reading and data interpretation seemed high. Since weight of multiple-choice type (combination type) and short-answer type were high on types of evaluation questions, it seemed necessary to change improvement direction for securing diversity of types. To understand Life science subject widely and comprehensively, it is necessary to prepare a tool that can reflect importance of understanding characteristics of subjects on textbook by suggesting it to curriculum. Key words: science curriculum, high school, understanding of biological sciences, learning contents
This study conducted a comparative analysis of contents related to ‘Understanding of biological sciences’ presented in the Biology I textbook from the 7th science curriculum and Life Science I textbook from the 2009 revised science curriculum. For that, learning objectives, learning concepts, types of inquiry activities and types of evaluation questions were compared and analyzed based on 6 kinds of Biology I textbooks which developed by the 7th science curriculum, and 5 kinds of Life science I textbooks which developed by the 2009 revised science curriculum. The results are listed below. 1. Except for one kinds of Biology I textbook, ‘Development of biological sciences’ and ‘Composition of life’ chapters were added into Life science I textbook. For ‘Understanding of biological sciences’ chapter, 15 learning objectives and 24 objectives are suggested to Biology I and Life science I respectively. 2. There were 53 learning concepts that related with ‘Understanding of biological sciences’ in Biology I. It increased to 135 leaning concepts in Life science I. 3. Topics of inquiry activities about contents related to ‘Understanding of biological sciences’ were suggested 13 times in the Biology I and 22 times in the Life science I. From Life science I, science writing was newly suggested and seemed to have more various types of inquiry activities than Biology I. 4. Types of evaluation questions about contents related to ‘Understanding of biological sciences’ were suggested 37 times in the Biology I and 112 times in the Life science I. Descriptive type seemed to appear the most in Biology I textbook. Discussion type was newly suggested to Life science I and had the most multiple-choice type (combination type). Even the amount of learning contents increased due to transfer and addition of new contents to Life science I textbook from the 2009 revised science curriculum though it made possible to have comprehensive understanding about nature of biological science and characteristics of biological phenomenon by constituting fragmented contents about ‘Understanding of biological sciences’ comprehensively. For inquiry activities and evaluation questions, Life science I from the 2009 revised science curriculum suggest more variety of types than Biology I from the 7th science curriculum, but weight of simple reading and data interpretation seemed high. Since weight of multiple-choice type (combination type) and short-answer type were high on types of evaluation questions, it seemed necessary to change improvement direction for securing diversity of types. To understand Life science subject widely and comprehensively, it is necessary to prepare a tool that can reflect importance of understanding characteristics of subjects on textbook by suggesting it to curriculum. Key words: science curriculum, high school, understanding of biological sciences, learning contents
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.