경부선에 운행을 하고 있는 기관차의 종류는 실로 다양하다. 디젤기관차(7300호대, 7400호대, 7600호대), 신형전기기관차(8200호대, 8500호대), ITX-새마을, 누리로 등이 운행되고 있으며, 각 차량마다 견인력과 운전방식 등 운전 시 고려해야 할 사항들이 상이하게 다르다 그럼에도 불구하고 운전선도는 종류는 하나뿐이다. 또한 철도공사의 운전선도에는 곡선, 신호기의 위치 및 건식번호, ...
경부선에 운행을 하고 있는 기관차의 종류는 실로 다양하다. 디젤기관차(7300호대, 7400호대, 7600호대), 신형전기기관차(8200호대, 8500호대), ITX-새마을, 누리로 등이 운행되고 있으며, 각 차량마다 견인력과 운전방식 등 운전 시 고려해야 할 사항들이 상이하게 다르다 그럼에도 불구하고 운전선도는 종류는 하나뿐이다. 또한 철도공사의 운전선도에는 곡선, 신호기의 위치 및 건식번호, 절연구간 등 최소한의 정보만을 제공하고 있다. 타 공사의 운전선도와 비교하면 다소 미흡한 부분이 있다. 타 공사의 운전선도에는 비해 질적인 측면에서 다소 부실하다. 가령 타 공사의 운전선도 취약구간 및 운전취급 시 주의사항 별도로 명시하여 기관사가 운전선도를 보고 습득할 때 함께 숙지하기 용이하게 만들어진 반면, 철도공사의 운전선도도 기관사에게 습득을 목적으로 다양한 정보를 제공하지만 곡선과 절열구간의 위치를 제외하고는 정작 기관사에 유용한 핵심 정보가 부족하다. 따라서 본 논문에서는 기존 운전선도가 다루지 않은 신형전기기관차(8200호대)를 이용하여 소비된 에너지를 비교·분석하여 최저 사용량과 최고 사용량의 운행기록을 분석하였으며, 경제적 운전에 대한 교육을 받은 기관사와 그렇지 않은 기관사간에 연료소비량을 비교하였다. 또한 주말과 평일, 날씨와 연관성이 있는지도 살펴보았다. 이를 통해 획일적인 운전선도를 각 차량에 맞게 세분화 하고, 숙련된(베터랑) 기관사의 운전취급방법을 모두 취합하여 최적화된 운전선도를 만들어 연료를 절약하는 것이 본 논문의 최종 목표이다. 경제적 운전계획에서 견인력과 제동력이 경제 운전에 영향을 미치는 중요 인자이며 적절한 역행 및 제동 취급은 연료절약의 효과를 가져 온다는 점은 상식으로 통한다. 선행 연구 논문에서도 기관사의 운전취급방법에 따라 연료절감의 효과를 봤다고 명시되어 있다. 하지만 어디에서도 운전취급법의 토대가 되는 운전선도를 개선하여 각각의 기관차에 적합한 표준적인 운전취급방법을 제시하지 않았다. 최적화된 운전선도를 프로그램화 하여 노트북(PC 포함)이나 스마트폰만 있으면 언제 어디서나 열람이 가능하고, 추가 기능으로 원하는 지점을 열어볼 수 있게 한다면 기관사 개개인의 부족한 부분을 찾아서 공부하게 될 것이다. 운전선도의 개선은 모든 기관사의 역량 강화에만 머무르지 않고 안전수송, 고객 편의 제공, 연료 절약의 효과 등 다양한 결과물을 파생하게 될 것이다.
경부선에 운행을 하고 있는 기관차의 종류는 실로 다양하다. 디젤기관차(7300호대, 7400호대, 7600호대), 신형전기기관차(8200호대, 8500호대), ITX-새마을, 누리로 등이 운행되고 있으며, 각 차량마다 견인력과 운전방식 등 운전 시 고려해야 할 사항들이 상이하게 다르다 그럼에도 불구하고 운전선도는 종류는 하나뿐이다. 또한 철도공사의 운전선도에는 곡선, 신호기의 위치 및 건식번호, 절연구간 등 최소한의 정보만을 제공하고 있다. 타 공사의 운전선도와 비교하면 다소 미흡한 부분이 있다. 타 공사의 운전선도에는 비해 질적인 측면에서 다소 부실하다. 가령 타 공사의 운전선도 취약구간 및 운전취급 시 주의사항 별도로 명시하여 기관사가 운전선도를 보고 습득할 때 함께 숙지하기 용이하게 만들어진 반면, 철도공사의 운전선도도 기관사에게 습득을 목적으로 다양한 정보를 제공하지만 곡선과 절열구간의 위치를 제외하고는 정작 기관사에 유용한 핵심 정보가 부족하다. 따라서 본 논문에서는 기존 운전선도가 다루지 않은 신형전기기관차(8200호대)를 이용하여 소비된 에너지를 비교·분석하여 최저 사용량과 최고 사용량의 운행기록을 분석하였으며, 경제적 운전에 대한 교육을 받은 기관사와 그렇지 않은 기관사간에 연료소비량을 비교하였다. 또한 주말과 평일, 날씨와 연관성이 있는지도 살펴보았다. 이를 통해 획일적인 운전선도를 각 차량에 맞게 세분화 하고, 숙련된(베터랑) 기관사의 운전취급방법을 모두 취합하여 최적화된 운전선도를 만들어 연료를 절약하는 것이 본 논문의 최종 목표이다. 경제적 운전계획에서 견인력과 제동력이 경제 운전에 영향을 미치는 중요 인자이며 적절한 역행 및 제동 취급은 연료절약의 효과를 가져 온다는 점은 상식으로 통한다. 선행 연구 논문에서도 기관사의 운전취급방법에 따라 연료절감의 효과를 봤다고 명시되어 있다. 하지만 어디에서도 운전취급법의 토대가 되는 운전선도를 개선하여 각각의 기관차에 적합한 표준적인 운전취급방법을 제시하지 않았다. 최적화된 운전선도를 프로그램화 하여 노트북(PC 포함)이나 스마트폰만 있으면 언제 어디서나 열람이 가능하고, 추가 기능으로 원하는 지점을 열어볼 수 있게 한다면 기관사 개개인의 부족한 부분을 찾아서 공부하게 될 것이다. 운전선도의 개선은 모든 기관사의 역량 강화에만 머무르지 않고 안전수송, 고객 편의 제공, 연료 절약의 효과 등 다양한 결과물을 파생하게 될 것이다.
The existing standard train running diagram shows minimum railway information of curves, locations and numbers of signals. In addition to that, it does not have the information of warning area and train operation method like other railway operation companies. Furthermore, KORAIL has various types of...
The existing standard train running diagram shows minimum railway information of curves, locations and numbers of signals. In addition to that, it does not have the information of warning area and train operation method like other railway operation companies. Furthermore, KORAIL has various types of locomotives on the general railway such as diesel locomotives(7300, 7400, 7600 series), old-model electric locomotives(8000 series), new-model electric locomotives(8200, 8500 series), ITX-cheongchun, ITX-saemaul, Nuriro. This thesis represents that improvement of train running diagram on optimal pulling capacity, offers of the various warning area information could make the locomotive drivers' operation skills better. After making optimized train running diagram with collection of skilled drivers(what is called veterans)' train operation method, this optimized diagram will be placed on rookies and drivers' capacity-building. It means that various train operation method will be integrated into one and all drivers become better veterans. Drivers' skill complement makes better driving on schedule, comfort of passengers, satety transportation, moreover fuel-efficient driving. The result of this research is shown on the preceding thesis. This thesis includes the research of train energy consumption using a watthour meter by drivers' actual measurement from Seoul to Daejeon for a month(July 1~30, 124 times) and analysis of the maximum-minimum energy consumption between well-trained and half-trained drivers to compare one's amount used with another's. The research proves 20% different energy consumption in each individual train operation method and half-trained drivers consumed 5% more energy than well-trained drivers. It means a training of economical train operation method is important and we should look over that each individual train operation method could make different energy consumption. As a result, the more cultivating well-trained drivers, the less energy consumption. Training is an essential, but improving optimized train running diagram is also important. Moreover, developing self-training applications and monitoring operation recordings periodically is accompanied.
The existing standard train running diagram shows minimum railway information of curves, locations and numbers of signals. In addition to that, it does not have the information of warning area and train operation method like other railway operation companies. Furthermore, KORAIL has various types of locomotives on the general railway such as diesel locomotives(7300, 7400, 7600 series), old-model electric locomotives(8000 series), new-model electric locomotives(8200, 8500 series), ITX-cheongchun, ITX-saemaul, Nuriro. This thesis represents that improvement of train running diagram on optimal pulling capacity, offers of the various warning area information could make the locomotive drivers' operation skills better. After making optimized train running diagram with collection of skilled drivers(what is called veterans)' train operation method, this optimized diagram will be placed on rookies and drivers' capacity-building. It means that various train operation method will be integrated into one and all drivers become better veterans. Drivers' skill complement makes better driving on schedule, comfort of passengers, satety transportation, moreover fuel-efficient driving. The result of this research is shown on the preceding thesis. This thesis includes the research of train energy consumption using a watthour meter by drivers' actual measurement from Seoul to Daejeon for a month(July 1~30, 124 times) and analysis of the maximum-minimum energy consumption between well-trained and half-trained drivers to compare one's amount used with another's. The research proves 20% different energy consumption in each individual train operation method and half-trained drivers consumed 5% more energy than well-trained drivers. It means a training of economical train operation method is important and we should look over that each individual train operation method could make different energy consumption. As a result, the more cultivating well-trained drivers, the less energy consumption. Training is an essential, but improving optimized train running diagram is also important. Moreover, developing self-training applications and monitoring operation recordings periodically is accompanied.
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