[학위논문]지식산업센터 입주만족도 향상을 위한 근로자 지원시설 개선 방안 연구 : 서울디지털산업단지 1단지를 중심으로 A study on the improvement of support facilities in workers for residential satisfaction of knowledge industrial center : focused on the case of Seoul digital industrial complex원문보기
우리나라는 지역산업육성이라는 목표를 달성하기 위해 여러 지원정책을 실시하여 왔으며, 따라서 수도권 내 공장에 대한 수요가 지속적으로 증가하고 있지만 앞서 언급한 규제로 인하여 공장용지 부족이라는 문제점이 발생하고 있고, 이러한 요인은 도시 내 산업기반의 활성화에 어려움으로 작용하고 있다. 이러한 사회적 배경 속에서 정부는 도시지역 내 지식산업, 중소공장 등에 대한 입지 활성화 문제를 해결하기 위하여 지식산업센터 공급 지원정책을 실시하였으며, 아울러 다양한 정책적 지원(관련 법규 개정 및 지원제도 확대 등)을 확대하여 현재까지도 지식산업센터 공급은 지속적으로 확대되고 있다. 이에 따라 최근 지식산업센터는 지식산업, 정보통신 관련 첨단업체들이 주로 입주하여 경제적 부가가치를 창출하는 시설로써의 역할을 담당하고 있다. 반면, 지식산업센터 내부에 설치되는 지원시설은 입주기업 지원, 그리고 근로자의 근로환경개선을 위하여 역할을 충실해야 하고, 다양한 활동을 영위할 수 있는 공간을 지원해야 하지만 정부의 정책 지원이 해당 기업에 한하여 실행되고 있으며, 지식산업센터 내 지원시설에는 어떠한 정책적 지원도 이루어지지 않고 있는 실정이다. 또한 근무공간에 대한 다양한 ...
우리나라는 지역산업육성이라는 목표를 달성하기 위해 여러 지원정책을 실시하여 왔으며, 따라서 수도권 내 공장에 대한 수요가 지속적으로 증가하고 있지만 앞서 언급한 규제로 인하여 공장용지 부족이라는 문제점이 발생하고 있고, 이러한 요인은 도시 내 산업기반의 활성화에 어려움으로 작용하고 있다. 이러한 사회적 배경 속에서 정부는 도시지역 내 지식산업, 중소공장 등에 대한 입지 활성화 문제를 해결하기 위하여 지식산업센터 공급 지원정책을 실시하였으며, 아울러 다양한 정책적 지원(관련 법규 개정 및 지원제도 확대 등)을 확대하여 현재까지도 지식산업센터 공급은 지속적으로 확대되고 있다. 이에 따라 최근 지식산업센터는 지식산업, 정보통신 관련 첨단업체들이 주로 입주하여 경제적 부가가치를 창출하는 시설로써의 역할을 담당하고 있다. 반면, 지식산업센터 내부에 설치되는 지원시설은 입주기업 지원, 그리고 근로자의 근로환경개선을 위하여 역할을 충실해야 하고, 다양한 활동을 영위할 수 있는 공간을 지원해야 하지만 정부의 정책 지원이 해당 기업에 한하여 실행되고 있으며, 지식산업센터 내 지원시설에는 어떠한 정책적 지원도 이루어지지 않고 있는 실정이다. 또한 근무공간에 대한 다양한 어메니티(Amenity)확보의 측면에서 보면, 지식산업센터 내 지원시설은 도시 내 높은 토지비, 공사비, 기타 간접비로 인하여 높은 분양가가 형성되어 있으며, 이러한 가격에 의하여 지원시설은 효율적인 환금성을 위한 상업적 시설로 편향되어 분양되고 있다. 이에 따라 기업 활동에 필요한 다양한 근로환경지원 및 근로자의 복지·편의를 위한 공간 부족 등의 문제점을 유발하고 있으며, 높은 비율의 상업시설을 고 분양가로 분양하여 수익성을 확보하는 것이 우선시 되어 이러한 결과로 인해 입주기업과 근로자들의 생산 활동에 크게 도움이 되지 못하고 있는 실정이다. 이에 본 연구는 근로자 근로환경 지원을 위한 시설인 지식산업센터 지원시설을 대상으로 다각적 분석(정량적·정성적 측면)을 실시하였으며, 근로자 지원시설의 문제점을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 지식산업센터 지원시설 면적 분석결과 법정최고한도(20%)의 평균52.65%를 지원시설 면적으로 사용하고 있는 것으로 나타났다. 「산업집적활성화및공장설립에관한법률」에서는 지식산업센터의 지원시설의 면적을 “20% 이하”로 규정하고 있다. 즉, 최소 규정이 아닌 최대 수량에 대한 규정만을 실시하고 있으며, 그 결과 연구사례 총 34개의 평균 지원시설 면적 비율은 10.53%인 것으로 조사되었다. 그 중 지원시설면적이 5% 이하인 지식산업센터는 5개소인 것으로 조사되었으며, 5% 초과 10% 이하의 경우도 7개소인 것으로 나타났다. 둘째, 지원시설의 용도별 현황(7개용도)을 조사한 결과, 상업시설에 대해 편중되고 있으며, 최근 준공된 사례일수록 상업시설 면적 비율이 높은 것으로 조사되었다. 지원시설의 용도별 현황(개소 및 면적 비율)을 조사한 결과, 전체 7개용도 중 상업시설은 개수 및 면적 기준 각각 68.01%, 66.02%를 차지하고 있는 반면에 문화시설은 각각 0.13%, 0.20%를 차지하고 있는 것으로 조사되었다. 지원시설 총 면적대비 각 면적 비율(조사 사례 28개 기준)을 세부적으로 살펴보면, 상업시설의 경우 70% 이상의 점유율을 갖는 사례가 12개인 것으로 조사되었으며, 점유율이 88.4%인 사례도 있는 것으로 조사되었다. 또한 2004년을 기준으로 지식산업센터의 상업시설 비율을 비교해보면, 상업시설 점유율 70% 이상의 사례가 31.3%였던 2004년 이전과는 달리 최근에는 상업시설 고점유 지식산업센터의 수가 58.3%인 것으로 조사되어 지속적으로 이러한 사례들이 증가하고 있는 것을 알 수 있다. 셋째, 반면, 지식산업센터 근로자를 대상으로 한 선호도 분석(AHP 분석) 결과, 지식산업센터 내 지원시설 설치 현황과 근로자 선호도와는 차이가 있는 것으로 조사되었다. 서울디지털산업단지 내 34개 지원시설은 총 744개이며, 세부시설 개수는 상업시설(506개소), 업무시설(147개), 교육시설(42개), 운동시설(27개), 의료시설(19개), 기타시설(2개), 문화시설(1개)의 순서인 것으로 나타났다. 반면, 근로자 선호도를 보면, 문화시설(0.0244), 상업시설(0.201), 운동시설(0.190), 의료시설(0.139), 업무시설(0.118), 교육시설(0.086), 기타시설(0.022)의 순서로 선호하고 있는 것으로 조사되어 현 실태와 근로자 니즈(NEEDS)에는 괴리가 있는 것으로 조사되었다. 상기와 같은 문제점을 해결하기 위하여 본 논문에서는 다음과 같은 개선방안을 제안하고자 한다. 첫째, 지식산업센터 지원시설에 대한 “최소 규정”도입이 필요하다. 현행 「산업집적활성화및공장설립게관한법률」에는 지식산업센터 내 지원시설의 면적(산업단지 내부)의 경우 “20% 이하”라고 규정하고 있다. 즉, 지원시설의 총량만을 규제하고 있는 현행 제도로 인하여 지원시설 전체 비율에 대한 문제점 그리고 일부 시설로 지나치게 편중되는 현상이 발생하였다. 따라서 이러한 지원시설 비율에 대한 최대규정에 최소규정을 추가하여 지원시설이 과도하게 배제되는 것을 방지하고, 근로자의 근무환경 개선이라는 정책적 목표를 달성하도록 기반을 마련해야 할 것이다. 둘째, 지원시설 중 일부 용도의 시설로 과도하게 편중 배치되어 일부 시설의 공급이 미비해지는 점을 방지하기 위하여 지원시설의 다양성을 확보할 수 있는 방안이 필요하다고 판단된다. 본 연구의 분석 자료를 보면, 산업단지 구조고도화사업의 대표사례인 서울디지털산업단지 내 지식산업센터의 문화시설 배치율이 상당히 낮은 것으로 조사되었다. 반면, 지원시설 선호도 분석결과 근로자들은 산업단지 내 지식산업센터에서 다양한 문화 활동을 영위하는 것을 바라고 있으며, 이를 통한 근무환경개선을 희망하고 있는 것으로 조사되었다. 이에 근로자가 다양하게 이용할 수 있는 지원시설의 확보 방안을 마련해야 할 것이다. 본 연구는 산업단지 구조고도화사업의 대표적인 성공사례로 평가받고 있는 서울디지털단지를 대상으로 근로환경에 영향을 미치는 지원시설의 현황 및 선호도를 조사·분석하였다. 본 연구에서 지적한 문제점과 이를 통한 개선방안은 결국 “산업단지 내 지식산업센터에 대한 계획적 관리”가 필요하다는 결론으로 귀결된다. 따라서 단지 규모의 계획적 수법이며, 용도지역·지구 등의 도시 계획적 측면부터, 건축물 상세 기준 및 내부 용도 지정이 가능한 지구단위계획을 통하여 산업단지를 관리해야 한다고 판단된다. 즉, 산업단지 구조고도화 사업 대상지 전체를 지구단위계획으로 지정하여 계획적 관리하는 것이 필요하며, 이를 통하여 산업단지 내 근로환경 개선을 도모해야 한다고 사료된다.
우리나라는 지역산업육성이라는 목표를 달성하기 위해 여러 지원정책을 실시하여 왔으며, 따라서 수도권 내 공장에 대한 수요가 지속적으로 증가하고 있지만 앞서 언급한 규제로 인하여 공장용지 부족이라는 문제점이 발생하고 있고, 이러한 요인은 도시 내 산업기반의 활성화에 어려움으로 작용하고 있다. 이러한 사회적 배경 속에서 정부는 도시지역 내 지식산업, 중소공장 등에 대한 입지 활성화 문제를 해결하기 위하여 지식산업센터 공급 지원정책을 실시하였으며, 아울러 다양한 정책적 지원(관련 법규 개정 및 지원제도 확대 등)을 확대하여 현재까지도 지식산업센터 공급은 지속적으로 확대되고 있다. 이에 따라 최근 지식산업센터는 지식산업, 정보통신 관련 첨단업체들이 주로 입주하여 경제적 부가가치를 창출하는 시설로써의 역할을 담당하고 있다. 반면, 지식산업센터 내부에 설치되는 지원시설은 입주기업 지원, 그리고 근로자의 근로환경개선을 위하여 역할을 충실해야 하고, 다양한 활동을 영위할 수 있는 공간을 지원해야 하지만 정부의 정책 지원이 해당 기업에 한하여 실행되고 있으며, 지식산업센터 내 지원시설에는 어떠한 정책적 지원도 이루어지지 않고 있는 실정이다. 또한 근무공간에 대한 다양한 어메니티(Amenity)확보의 측면에서 보면, 지식산업센터 내 지원시설은 도시 내 높은 토지비, 공사비, 기타 간접비로 인하여 높은 분양가가 형성되어 있으며, 이러한 가격에 의하여 지원시설은 효율적인 환금성을 위한 상업적 시설로 편향되어 분양되고 있다. 이에 따라 기업 활동에 필요한 다양한 근로환경지원 및 근로자의 복지·편의를 위한 공간 부족 등의 문제점을 유발하고 있으며, 높은 비율의 상업시설을 고 분양가로 분양하여 수익성을 확보하는 것이 우선시 되어 이러한 결과로 인해 입주기업과 근로자들의 생산 활동에 크게 도움이 되지 못하고 있는 실정이다. 이에 본 연구는 근로자 근로환경 지원을 위한 시설인 지식산업센터 지원시설을 대상으로 다각적 분석(정량적·정성적 측면)을 실시하였으며, 근로자 지원시설의 문제점을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 지식산업센터 지원시설 면적 분석결과 법정최고한도(20%)의 평균52.65%를 지원시설 면적으로 사용하고 있는 것으로 나타났다. 「산업집적활성화및공장설립에관한법률」에서는 지식산업센터의 지원시설의 면적을 “20% 이하”로 규정하고 있다. 즉, 최소 규정이 아닌 최대 수량에 대한 규정만을 실시하고 있으며, 그 결과 연구사례 총 34개의 평균 지원시설 면적 비율은 10.53%인 것으로 조사되었다. 그 중 지원시설면적이 5% 이하인 지식산업센터는 5개소인 것으로 조사되었으며, 5% 초과 10% 이하의 경우도 7개소인 것으로 나타났다. 둘째, 지원시설의 용도별 현황(7개용도)을 조사한 결과, 상업시설에 대해 편중되고 있으며, 최근 준공된 사례일수록 상업시설 면적 비율이 높은 것으로 조사되었다. 지원시설의 용도별 현황(개소 및 면적 비율)을 조사한 결과, 전체 7개용도 중 상업시설은 개수 및 면적 기준 각각 68.01%, 66.02%를 차지하고 있는 반면에 문화시설은 각각 0.13%, 0.20%를 차지하고 있는 것으로 조사되었다. 지원시설 총 면적대비 각 면적 비율(조사 사례 28개 기준)을 세부적으로 살펴보면, 상업시설의 경우 70% 이상의 점유율을 갖는 사례가 12개인 것으로 조사되었으며, 점유율이 88.4%인 사례도 있는 것으로 조사되었다. 또한 2004년을 기준으로 지식산업센터의 상업시설 비율을 비교해보면, 상업시설 점유율 70% 이상의 사례가 31.3%였던 2004년 이전과는 달리 최근에는 상업시설 고점유 지식산업센터의 수가 58.3%인 것으로 조사되어 지속적으로 이러한 사례들이 증가하고 있는 것을 알 수 있다. 셋째, 반면, 지식산업센터 근로자를 대상으로 한 선호도 분석(AHP 분석) 결과, 지식산업센터 내 지원시설 설치 현황과 근로자 선호도와는 차이가 있는 것으로 조사되었다. 서울디지털산업단지 내 34개 지원시설은 총 744개이며, 세부시설 개수는 상업시설(506개소), 업무시설(147개), 교육시설(42개), 운동시설(27개), 의료시설(19개), 기타시설(2개), 문화시설(1개)의 순서인 것으로 나타났다. 반면, 근로자 선호도를 보면, 문화시설(0.0244), 상업시설(0.201), 운동시설(0.190), 의료시설(0.139), 업무시설(0.118), 교육시설(0.086), 기타시설(0.022)의 순서로 선호하고 있는 것으로 조사되어 현 실태와 근로자 니즈(NEEDS)에는 괴리가 있는 것으로 조사되었다. 상기와 같은 문제점을 해결하기 위하여 본 논문에서는 다음과 같은 개선방안을 제안하고자 한다. 첫째, 지식산업센터 지원시설에 대한 “최소 규정”도입이 필요하다. 현행 「산업집적활성화및공장설립게관한법률」에는 지식산업센터 내 지원시설의 면적(산업단지 내부)의 경우 “20% 이하”라고 규정하고 있다. 즉, 지원시설의 총량만을 규제하고 있는 현행 제도로 인하여 지원시설 전체 비율에 대한 문제점 그리고 일부 시설로 지나치게 편중되는 현상이 발생하였다. 따라서 이러한 지원시설 비율에 대한 최대규정에 최소규정을 추가하여 지원시설이 과도하게 배제되는 것을 방지하고, 근로자의 근무환경 개선이라는 정책적 목표를 달성하도록 기반을 마련해야 할 것이다. 둘째, 지원시설 중 일부 용도의 시설로 과도하게 편중 배치되어 일부 시설의 공급이 미비해지는 점을 방지하기 위하여 지원시설의 다양성을 확보할 수 있는 방안이 필요하다고 판단된다. 본 연구의 분석 자료를 보면, 산업단지 구조고도화사업의 대표사례인 서울디지털산업단지 내 지식산업센터의 문화시설 배치율이 상당히 낮은 것으로 조사되었다. 반면, 지원시설 선호도 분석결과 근로자들은 산업단지 내 지식산업센터에서 다양한 문화 활동을 영위하는 것을 바라고 있으며, 이를 통한 근무환경개선을 희망하고 있는 것으로 조사되었다. 이에 근로자가 다양하게 이용할 수 있는 지원시설의 확보 방안을 마련해야 할 것이다. 본 연구는 산업단지 구조고도화사업의 대표적인 성공사례로 평가받고 있는 서울디지털단지를 대상으로 근로환경에 영향을 미치는 지원시설의 현황 및 선호도를 조사·분석하였다. 본 연구에서 지적한 문제점과 이를 통한 개선방안은 결국 “산업단지 내 지식산업센터에 대한 계획적 관리”가 필요하다는 결론으로 귀결된다. 따라서 단지 규모의 계획적 수법이며, 용도지역·지구 등의 도시 계획적 측면부터, 건축물 상세 기준 및 내부 용도 지정이 가능한 지구단위계획을 통하여 산업단지를 관리해야 한다고 판단된다. 즉, 산업단지 구조고도화 사업 대상지 전체를 지구단위계획으로 지정하여 계획적 관리하는 것이 필요하며, 이를 통하여 산업단지 내 근로환경 개선을 도모해야 한다고 사료된다.
To achieve the goal that is a regional industry policy, Korea carried out several policies so demands about a factory in the capital area are increased consistently but as mentioned earlier about regulation, there is a problem with lack of factory sites. because of these factors, it's difficult to v...
To achieve the goal that is a regional industry policy, Korea carried out several policies so demands about a factory in the capital area are increased consistently but as mentioned earlier about regulation, there is a problem with lack of factory sites. because of these factors, it's difficult to vitalise the industrial foundation in a city. In these social backgrounds, the government carried out supporting of provision of knowledge industry centre to solve the vitalisation of location about knowledge industry, small-medium factory, the provision of knowledge industry centre keeps extending so far by extending of policy support(revision of related laws and regulations and extension of support system). So the recent knowledge industry centre play a role as a facility that creates economical added value because of the high-tech companies related to knowledge industry, information and communication. On the other hand, supporting facilities that are installed in the knowledge industry centre were supposed to play roles that are supporting the company in the centre and improving working conditions of labourers but since the support policy made by the government apples to some companies, none of the support policy carried out in supporting facilities in knowledge industry centre. Also, if we look at the aspect of various amenities about workspaces, supporting facilities in knowledge industry centre is built high parcel prices due to high land costs, construction costs, indirect costs etc in the city, because of these prices, the supporting facility has a bias toward a commercial facility for efficient cashability, carries out sale in lots with a high price. Therefore, there is a problem with a space that needs to support the various working environments and welfare and convenience of labourers for company activities. So It doesn't help the productive activity of companies in the facility and labours because high rates of commercial facility parcels out with a high price to secure the profitability. So in this study, it carried out multiple analysis(quantitative·qualitative aspects) targeting supporting facilities in the knowledge industry centre that are for improving the working environment of labourers, if we summarise the problems of supporting facilities of labourers, it is as in the following. First, as a result of analysing the supporting facility area in the knowledge industry centre, It uses average 52,65% of 20%(the maximum limit court) as a supporting facility area. According to 「the law of vitalisation of industry integrated and establishment of factory」, It provides the supporting facility area in the knowledge industry centre by "less than 20%". In other words, It carries out not the minimum regulation but only about maximum quantity, As a result, It suggested that the rates of average 34 supporting facility areas of the whole of study case are 10.53%. Among them, It suggested that there are 5 knowledge industry centres that have less than 5% supporting facility areas, 7 knowledge industry centres that have more that 5% but less than 10%. Second, as a result of investigating of purpose of present condition of supporting facility(7 purposes), mostly it has a bias toward about commercial facilities, the more recent case it has, the higher rates commercial facility has. as a result of investigating of purpose of present condition of supporting facility(places and area rates), Among the whole 7 purposes, commercial facilities have 68.01%, 66.02% in terms of places and area rates while cultural facilities have 0.13%, 0.20%. If we look at each rate contract the whole area of supporting facility (standard of 28 study cases) specifically, it suggested that in case of commercial facility has 12 cases having 70% shares, there is a case having 88.4%. Also, compared to the rate of commercial facility in knowledge industry centre in 2004, unlike 2004(at the time, the shares of commercial facility have 31.3%), these days, the number of knowledge industry centres that have high shares are 58.3% so we can notice that such a case is increased consistently. Third, on the contrary, as a result of preference analysis targeting labourers in knowledge industry centre, there is a difference between present condition of installing supporting facilities in knowledge industry centre and preference of labourers. The 34 supporting facilities in Seoul Digital Industrial Complex are 744 as a whole, if we look at the number of specific facilities, in case of commercial facilites, 506, in case of business facilities, 147, in case of educational facilities, 42, in case of sports facilities, 27, in case of medical facilities, 19, in case of etc facilities, 2, in case of cultural facilities, 1. On the other hand, if we look at the preference of labourers, in case of cultural facilities, 0.0244, in case of commercial facilities, 0.021, in case of sports facilities, 0.190, in case of medical facilities, 0.139, in case of business facilities, 0.118, in case of educational facilities, 0.086, in case of etc facilites, 0.022. It means there is a gap between the present condition and labourer's needs. To solve these problems, in this study, it suggests the solutions as follows. First, the introduction of "minimum regulation" about supporting facility in the knowledge industry centre is needed. according to the present condition of 「the law of vitalisation of industry integrated and establishment of factory」, in case of supporting facility area in the knowledge industry centre(inside of industrial complex), it provides "less than 20%". In other words, due to the existing system that regulates only the total amount of supporting facilities, there are problems with the whole rate of supporting facility, having a bias toward some facilities. Therefore, it needs to add the minimum regulation to the maximum regulation about supporting facility rates to prevent exclusion of supporting facility, achieve the goal that improves the working environment of labourers. Second, to prevent the imperfection of supplying of some facilities due to having a bias toward deployment of some facilities, it needs a solution that can have a diversity about supporting facility. If we look at the analysis materials in this study, the deployment rates of cultural facility in knowledge industry centre in Seoul Digital Industrial Complex that is the main example of industrial structure acceleration are very low. On the contrary, as a result of preference analysis of supporting facilities, Labourers hope to lead the various cultural activities in knowledge industry centre in industrial complex, they hope the working environment will be improved by this. So it needs a plan to secure the supporting facilities that can be used variously by labourers. In this study, it investigated and analysed the present condition and preference of supporting facilities that influence the working environment targeting Seoul Digital Industrial Complex that is evaluated as a successful example of industrial complex structure acceleration business. the pointed problems in this study and the solutions are concluded as "systematic management about knowledge industry centre in industrial complex." Therefore, from aspect of complex area and city planning such as specific use area, it needs to manage the industrial complex through district plans that can set the building specific criteria and purpose. In other words, the whole of industrial complex structure acceleration business needed to be managed systematically by making it district plan, the working environment in industrial complex needs to improve through that.
To achieve the goal that is a regional industry policy, Korea carried out several policies so demands about a factory in the capital area are increased consistently but as mentioned earlier about regulation, there is a problem with lack of factory sites. because of these factors, it's difficult to vitalise the industrial foundation in a city. In these social backgrounds, the government carried out supporting of provision of knowledge industry centre to solve the vitalisation of location about knowledge industry, small-medium factory, the provision of knowledge industry centre keeps extending so far by extending of policy support(revision of related laws and regulations and extension of support system). So the recent knowledge industry centre play a role as a facility that creates economical added value because of the high-tech companies related to knowledge industry, information and communication. On the other hand, supporting facilities that are installed in the knowledge industry centre were supposed to play roles that are supporting the company in the centre and improving working conditions of labourers but since the support policy made by the government apples to some companies, none of the support policy carried out in supporting facilities in knowledge industry centre. Also, if we look at the aspect of various amenities about workspaces, supporting facilities in knowledge industry centre is built high parcel prices due to high land costs, construction costs, indirect costs etc in the city, because of these prices, the supporting facility has a bias toward a commercial facility for efficient cashability, carries out sale in lots with a high price. Therefore, there is a problem with a space that needs to support the various working environments and welfare and convenience of labourers for company activities. So It doesn't help the productive activity of companies in the facility and labours because high rates of commercial facility parcels out with a high price to secure the profitability. So in this study, it carried out multiple analysis(quantitative·qualitative aspects) targeting supporting facilities in the knowledge industry centre that are for improving the working environment of labourers, if we summarise the problems of supporting facilities of labourers, it is as in the following. First, as a result of analysing the supporting facility area in the knowledge industry centre, It uses average 52,65% of 20%(the maximum limit court) as a supporting facility area. According to 「the law of vitalisation of industry integrated and establishment of factory」, It provides the supporting facility area in the knowledge industry centre by "less than 20%". In other words, It carries out not the minimum regulation but only about maximum quantity, As a result, It suggested that the rates of average 34 supporting facility areas of the whole of study case are 10.53%. Among them, It suggested that there are 5 knowledge industry centres that have less than 5% supporting facility areas, 7 knowledge industry centres that have more that 5% but less than 10%. Second, as a result of investigating of purpose of present condition of supporting facility(7 purposes), mostly it has a bias toward about commercial facilities, the more recent case it has, the higher rates commercial facility has. as a result of investigating of purpose of present condition of supporting facility(places and area rates), Among the whole 7 purposes, commercial facilities have 68.01%, 66.02% in terms of places and area rates while cultural facilities have 0.13%, 0.20%. If we look at each rate contract the whole area of supporting facility (standard of 28 study cases) specifically, it suggested that in case of commercial facility has 12 cases having 70% shares, there is a case having 88.4%. Also, compared to the rate of commercial facility in knowledge industry centre in 2004, unlike 2004(at the time, the shares of commercial facility have 31.3%), these days, the number of knowledge industry centres that have high shares are 58.3% so we can notice that such a case is increased consistently. Third, on the contrary, as a result of preference analysis targeting labourers in knowledge industry centre, there is a difference between present condition of installing supporting facilities in knowledge industry centre and preference of labourers. The 34 supporting facilities in Seoul Digital Industrial Complex are 744 as a whole, if we look at the number of specific facilities, in case of commercial facilites, 506, in case of business facilities, 147, in case of educational facilities, 42, in case of sports facilities, 27, in case of medical facilities, 19, in case of etc facilities, 2, in case of cultural facilities, 1. On the other hand, if we look at the preference of labourers, in case of cultural facilities, 0.0244, in case of commercial facilities, 0.021, in case of sports facilities, 0.190, in case of medical facilities, 0.139, in case of business facilities, 0.118, in case of educational facilities, 0.086, in case of etc facilites, 0.022. It means there is a gap between the present condition and labourer's needs. To solve these problems, in this study, it suggests the solutions as follows. First, the introduction of "minimum regulation" about supporting facility in the knowledge industry centre is needed. according to the present condition of 「the law of vitalisation of industry integrated and establishment of factory」, in case of supporting facility area in the knowledge industry centre(inside of industrial complex), it provides "less than 20%". In other words, due to the existing system that regulates only the total amount of supporting facilities, there are problems with the whole rate of supporting facility, having a bias toward some facilities. Therefore, it needs to add the minimum regulation to the maximum regulation about supporting facility rates to prevent exclusion of supporting facility, achieve the goal that improves the working environment of labourers. Second, to prevent the imperfection of supplying of some facilities due to having a bias toward deployment of some facilities, it needs a solution that can have a diversity about supporting facility. If we look at the analysis materials in this study, the deployment rates of cultural facility in knowledge industry centre in Seoul Digital Industrial Complex that is the main example of industrial structure acceleration are very low. On the contrary, as a result of preference analysis of supporting facilities, Labourers hope to lead the various cultural activities in knowledge industry centre in industrial complex, they hope the working environment will be improved by this. So it needs a plan to secure the supporting facilities that can be used variously by labourers. In this study, it investigated and analysed the present condition and preference of supporting facilities that influence the working environment targeting Seoul Digital Industrial Complex that is evaluated as a successful example of industrial complex structure acceleration business. the pointed problems in this study and the solutions are concluded as "systematic management about knowledge industry centre in industrial complex." Therefore, from aspect of complex area and city planning such as specific use area, it needs to manage the industrial complex through district plans that can set the building specific criteria and purpose. In other words, the whole of industrial complex structure acceleration business needed to be managed systematically by making it district plan, the working environment in industrial complex needs to improve through that.
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