본 연구는 전래동요를 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 사회성에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이와 같은 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 전래동요를 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 사회성에 어떠한 영향을 미치는가? 1-1. 전래동요를 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 사회적 협력성에 어떠한 영향을 미치는가? 1-2. 전래동요를 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 사회적 상호작용에 어떠한 영향을 미치는가? 1-3. 전래동요를 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 사회적 독립성에 어떠한 영향을 미치는가? 1-4. 전래동요를 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 공격성에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 광주광역시 서구에 소재한 H유치원의 만 4세 유아들을 대상으로 실험집단 20명과 비교집단 20명으로 총 40명의 유아를 선정하였다. 본 연구에 사용된 검사 도구는 유아의 사회성을 측정하기 위해 Merrell(1996)에 의해 개발된 ‘취학 전 유아 행동척도(PKBS: Preschool and Kindergarten Behavior Scale)를 이진숙(2001)이 번안하여 만든 질문지 가운데 사회성을 측정하기 위하여 하위영역인 사회적 기술을 연구목적에 적절하게 수정 보완하여 사용하였다. 본 연구는 예비실험, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었으며 실험처치 기간은 2015년 5월 18일부터 7월 10일까지 8주에 걸쳐 1주일에 2회씩 총 16회를 실시하였다. 사전검사와 사후검사를 통하여 수집된 자료는 ...
본 연구는 전래동요를 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 사회성에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이와 같은 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 전래동요를 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 사회성에 어떠한 영향을 미치는가? 1-1. 전래동요를 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 사회적 협력성에 어떠한 영향을 미치는가? 1-2. 전래동요를 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 사회적 상호작용에 어떠한 영향을 미치는가? 1-3. 전래동요를 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 사회적 독립성에 어떠한 영향을 미치는가? 1-4. 전래동요를 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 공격성에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 광주광역시 서구에 소재한 H유치원의 만 4세 유아들을 대상으로 실험집단 20명과 비교집단 20명으로 총 40명의 유아를 선정하였다. 본 연구에 사용된 검사 도구는 유아의 사회성을 측정하기 위해 Merrell(1996)에 의해 개발된 ‘취학 전 유아 행동척도(PKBS: Preschool and Kindergarten Behavior Scale)를 이진숙(2001)이 번안하여 만든 질문지 가운데 사회성을 측정하기 위하여 하위영역인 사회적 기술을 연구목적에 적절하게 수정 보완하여 사용하였다. 본 연구는 예비실험, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었으며 실험처치 기간은 2015년 5월 18일부터 7월 10일까지 8주에 걸쳐 1주일에 2회씩 총 16회를 실시하였다. 사전검사와 사후검사를 통하여 수집된 자료는 SPSS 23.0 통계 프로그램을 사용하여 t검증으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약해보면 다음과 같다. 첫째, 전래동요를 활용한 바깥놀이 활동을 한 실험집단이 통제집단보다 사회성에서 유의미하게 높은 점수를 나타냈다. 둘째, 사회성의 하위영역인 사회적 협력성, 사회적 상호작용, 사회적 독립성, 공격성 모두 유의미한 차이를 나타냈다. 결론적으로 전래동요를 활용한 바깥놀이 활동은 유아의 사회성을 증진시키는데 긍정적인 효과를 가져왔음을 알 수 있었다. 따라서 본 연구의 결과는 전래동요를 활용한 바깥놀이 활동이 유아교육 현장에서 유아의 사회성 향상을 위해 적용될 수 있음을 시사한다.
본 연구는 전래동요를 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 사회성에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이와 같은 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 전래동요를 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 사회성에 어떠한 영향을 미치는가? 1-1. 전래동요를 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 사회적 협력성에 어떠한 영향을 미치는가? 1-2. 전래동요를 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 사회적 상호작용에 어떠한 영향을 미치는가? 1-3. 전래동요를 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 사회적 독립성에 어떠한 영향을 미치는가? 1-4. 전래동요를 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 공격성에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 광주광역시 서구에 소재한 H유치원의 만 4세 유아들을 대상으로 실험집단 20명과 비교집단 20명으로 총 40명의 유아를 선정하였다. 본 연구에 사용된 검사 도구는 유아의 사회성을 측정하기 위해 Merrell(1996)에 의해 개발된 ‘취학 전 유아 행동척도(PKBS: Preschool and Kindergarten Behavior Scale)를 이진숙(2001)이 번안하여 만든 질문지 가운데 사회성을 측정하기 위하여 하위영역인 사회적 기술을 연구목적에 적절하게 수정 보완하여 사용하였다. 본 연구는 예비실험, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었으며 실험처치 기간은 2015년 5월 18일부터 7월 10일까지 8주에 걸쳐 1주일에 2회씩 총 16회를 실시하였다. 사전검사와 사후검사를 통하여 수집된 자료는 SPSS 23.0 통계 프로그램을 사용하여 t검증으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약해보면 다음과 같다. 첫째, 전래동요를 활용한 바깥놀이 활동을 한 실험집단이 통제집단보다 사회성에서 유의미하게 높은 점수를 나타냈다. 둘째, 사회성의 하위영역인 사회적 협력성, 사회적 상호작용, 사회적 독립성, 공격성 모두 유의미한 차이를 나타냈다. 결론적으로 전래동요를 활용한 바깥놀이 활동은 유아의 사회성을 증진시키는데 긍정적인 효과를 가져왔음을 알 수 있었다. 따라서 본 연구의 결과는 전래동요를 활용한 바깥놀이 활동이 유아교육 현장에서 유아의 사회성 향상을 위해 적용될 수 있음을 시사한다.
The purpose of this study was to figure out the effect of outdoor play with traditional children’s songs on children’s sociality. Thus, the following questions were set for this study. Question 1. What effect will the outdoor play with traditional children’s songs have on children’s sociality? 1-1. ...
The purpose of this study was to figure out the effect of outdoor play with traditional children’s songs on children’s sociality. Thus, the following questions were set for this study. Question 1. What effect will the outdoor play with traditional children’s songs have on children’s sociality? 1-1. What effect will the outdoor play with traditional children’s songs have on children’s social cooperative capacity? 1-2. What effect will the outdoor play with traditional children’s songs have on children’s social interaction? 1-3. What effect will the outdoor play with traditional children’s songs have on children’s social independence? 1-4. What effect will the outdoor play with traditional children’s songs have on children’s aggression? The subjects of this study were 40 children from H kindergarten in Seo-gu of Gwangju city. They were divided into two groups of twenty, a test group and control group. For the purpose of this study to measure the sociality, this used the assessment tool appropriately adapted the part of social skills from the subcategories of Lee Jinsook’s questionnaire (2001), which adapted PKBS(Preschool and Kindergarten Behavior Scale developed by Merrell,1996). This research was progressed in order of a preliminary test, a preliminary inspection, an experiment, and a post test. The experiment was conducted twice a week over a total of 16 times in eight weeks from May 18, 2015 until July 10. The collected data were analyzed through t-test using SPSS 23.0. The results were as follows: Firstly, the test group experienced the outdoor play with traditional children’s songs showed significantly higher scores in sociality. Secondly, the subcategories of sociality, socially cooperative capacity, social interaction, social independence and social aggression showed the significant differences. As a result, the study might conclude the outdoor play with traditional children’s songs has positive effects on the improvement of children’s sociality. Thus, the research suggests the outdoor play with traditional children’s song can be applied to childhood education field for the improvement of children’s sociality.
The purpose of this study was to figure out the effect of outdoor play with traditional children’s songs on children’s sociality. Thus, the following questions were set for this study. Question 1. What effect will the outdoor play with traditional children’s songs have on children’s sociality? 1-1. What effect will the outdoor play with traditional children’s songs have on children’s social cooperative capacity? 1-2. What effect will the outdoor play with traditional children’s songs have on children’s social interaction? 1-3. What effect will the outdoor play with traditional children’s songs have on children’s social independence? 1-4. What effect will the outdoor play with traditional children’s songs have on children’s aggression? The subjects of this study were 40 children from H kindergarten in Seo-gu of Gwangju city. They were divided into two groups of twenty, a test group and control group. For the purpose of this study to measure the sociality, this used the assessment tool appropriately adapted the part of social skills from the subcategories of Lee Jinsook’s questionnaire (2001), which adapted PKBS(Preschool and Kindergarten Behavior Scale developed by Merrell,1996). This research was progressed in order of a preliminary test, a preliminary inspection, an experiment, and a post test. The experiment was conducted twice a week over a total of 16 times in eight weeks from May 18, 2015 until July 10. The collected data were analyzed through t-test using SPSS 23.0. The results were as follows: Firstly, the test group experienced the outdoor play with traditional children’s songs showed significantly higher scores in sociality. Secondly, the subcategories of sociality, socially cooperative capacity, social interaction, social independence and social aggression showed the significant differences. As a result, the study might conclude the outdoor play with traditional children’s songs has positive effects on the improvement of children’s sociality. Thus, the research suggests the outdoor play with traditional children’s song can be applied to childhood education field for the improvement of children’s sociality.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.