본 연구는 전통음악의 중요성과 그 비중이 높아지고 있는 현 교육상황에서 유아들에게 사물놀이를 통해 우리의 전통음악을 체험하게 하고 유아사물놀이 지도에 있어서 단계적 지도방안을 제시함으로써 유아들이 보다 쉽게 전통음악의 접할 수 있게 하는 데 목적을 두었다. 현재 국악에 대한 중요성을 인식하면서 교육과정에서도 전통음악 배우기를 장려하고 있으며 유치원 교육과정의 편성 운영지침 중 지역 및 유치원에서의 편성 운영에서 지역 교육청은 지역의 특수성에 바탕을 둔 중점 교육활동에 관한 사항을 편성 하도록 제시하고 있다. 이에 경북 구미시 무을면에 전해지고 있는 무을풍물 가락을 중심으로 한 유아 사물놀이 지도방안연구는 적절하다고 하겠다. 유아기는 유치원이라는 교육기관을 통해 체계적인 교육이 시작되기 때문에 전통음악 또한 교육과정과 함께 시작되어야 한다. 유아들이 유치원에서 가장 많이 구비되어 있는 국악기로 가장 처음 만나는 것이 사물놀이 악기이다. 사물놀이 악기 중 장구는 전통음악에서 장단으로 리듬을 이루고 있는 근간이라고 할 수 있으며 장단 교육을 통하여 리듬과 전통음악의 이해를 높일 수 있다. 무을풍물 가락을 중심으로 한 유아 사물놀이는 전래동요, 민요, 창작국악동요와 여러 가지 움직임과 춤, 놀이를 통한 ...
본 연구는 전통음악의 중요성과 그 비중이 높아지고 있는 현 교육상황에서 유아들에게 사물놀이를 통해 우리의 전통음악을 체험하게 하고 유아사물놀이 지도에 있어서 단계적 지도방안을 제시함으로써 유아들이 보다 쉽게 전통음악의 접할 수 있게 하는 데 목적을 두었다. 현재 국악에 대한 중요성을 인식하면서 교육과정에서도 전통음악 배우기를 장려하고 있으며 유치원 교육과정의 편성 운영지침 중 지역 및 유치원에서의 편성 운영에서 지역 교육청은 지역의 특수성에 바탕을 둔 중점 교육활동에 관한 사항을 편성 하도록 제시하고 있다. 이에 경북 구미시 무을면에 전해지고 있는 무을풍물 가락을 중심으로 한 유아 사물놀이 지도방안연구는 적절하다고 하겠다. 유아기는 유치원이라는 교육기관을 통해 체계적인 교육이 시작되기 때문에 전통음악 또한 교육과정과 함께 시작되어야 한다. 유아들이 유치원에서 가장 많이 구비되어 있는 국악기로 가장 처음 만나는 것이 사물놀이 악기이다. 사물놀이 악기 중 장구는 전통음악에서 장단으로 리듬을 이루고 있는 근간이라고 할 수 있으며 장단 교육을 통하여 리듬과 전통음악의 이해를 높일 수 있다. 무을풍물 가락을 중심으로 한 유아 사물놀이는 전래동요, 민요, 창작국악동요와 여러 가지 움직임과 춤, 놀이를 통한 통합적 접근법을 이용하여 국악수업에 흥미를 가지게 하고 사물악기를 이해하고 사물놀이 장단을 배움으로써 사물놀이 연주가 가능해 지고 유아들 간의 사회성과 협동심을 기른다. 또 지역생활을 바탕으로 형성되어 현재까지 전해 내려온 향토음악인 무을풍물 가락을 통하여 지역사회를 이해하고 지역에 대한 관심을 고취시키며 우리 고유의 멋과 정서를 기를 수 있다.
본 연구는 전통음악의 중요성과 그 비중이 높아지고 있는 현 교육상황에서 유아들에게 사물놀이를 통해 우리의 전통음악을 체험하게 하고 유아사물놀이 지도에 있어서 단계적 지도방안을 제시함으로써 유아들이 보다 쉽게 전통음악의 접할 수 있게 하는 데 목적을 두었다. 현재 국악에 대한 중요성을 인식하면서 교육과정에서도 전통음악 배우기를 장려하고 있으며 유치원 교육과정의 편성 운영지침 중 지역 및 유치원에서의 편성 운영에서 지역 교육청은 지역의 특수성에 바탕을 둔 중점 교육활동에 관한 사항을 편성 하도록 제시하고 있다. 이에 경북 구미시 무을면에 전해지고 있는 무을풍물 가락을 중심으로 한 유아 사물놀이 지도방안연구는 적절하다고 하겠다. 유아기는 유치원이라는 교육기관을 통해 체계적인 교육이 시작되기 때문에 전통음악 또한 교육과정과 함께 시작되어야 한다. 유아들이 유치원에서 가장 많이 구비되어 있는 국악기로 가장 처음 만나는 것이 사물놀이 악기이다. 사물놀이 악기 중 장구는 전통음악에서 장단으로 리듬을 이루고 있는 근간이라고 할 수 있으며 장단 교육을 통하여 리듬과 전통음악의 이해를 높일 수 있다. 무을풍물 가락을 중심으로 한 유아 사물놀이는 전래동요, 민요, 창작국악동요와 여러 가지 움직임과 춤, 놀이를 통한 통합적 접근법을 이용하여 국악수업에 흥미를 가지게 하고 사물악기를 이해하고 사물놀이 장단을 배움으로써 사물놀이 연주가 가능해 지고 유아들 간의 사회성과 협동심을 기른다. 또 지역생활을 바탕으로 형성되어 현재까지 전해 내려온 향토음악인 무을풍물 가락을 통하여 지역사회를 이해하고 지역에 대한 관심을 고취시키며 우리 고유의 멋과 정서를 기를 수 있다.
The purpose of this study was to examine an educational strategy of Samulnory for young children. This study was initiated with the trend of current educational philosophy of which importance and weight were put in traditional music. For this, the investigator made young children experience domestic...
The purpose of this study was to examine an educational strategy of Samulnory for young children. This study was initiated with the trend of current educational philosophy of which importance and weight were put in traditional music. For this, the investigator made young children experience domestic traditional music via Samulnory and then presented a stepwise educational strategy of Samulnory. The current educational course promotes the learning of traditional music with the recognition of traditional music's importance. Current guidelines for the organization and operation of educational course for the kindergarten describe that local educational agencies must organize and operate such educational activities that are based on regional characteristics and must be pursued intensively by them as the subject of kindergarten educational course. In this vein, this study on a Mueulpungmul garak-based educational strategy of Samulnory which has been handed down to this day in Gumi City, Gyeongbuk seems to be appropriate for the provision of guidelines. Since young children begin to receive a systematic education from the kindergarten, the education of traditional music must be carried out in the kindergarten as well. The traditional musical instrument, young children most frequently encounter in the kindergarten, is the instrument for Samulnory. Among the musical instruments for Samulnory, janggu is a basic instrument that presents rhythms with traditional music's jangdan. Therefore, the understanding of traditional music and rhythms can be improved with the education of jangdan. The Mueulpungmul garak-based young children's Samulnory is a comprehensive approach which uses traditional children's song, folk song, creative Korean children's song, and a variety of movements, dances and plays and makes children have interests in the learning of Korean music. In addition, through it, children can understand the musical instruments of Samulnory and then learn the jangdan of Samulnory, thus being able to play Samulnory and cultivating sociality and cooperation among them as well. Since Mueulpungmul garak was formed on the basis of regional life and has been handed down to this day as a native local music, it can make children understand local society, enhance their interests in local community, and cultivate local taste and emotion.
The purpose of this study was to examine an educational strategy of Samulnory for young children. This study was initiated with the trend of current educational philosophy of which importance and weight were put in traditional music. For this, the investigator made young children experience domestic traditional music via Samulnory and then presented a stepwise educational strategy of Samulnory. The current educational course promotes the learning of traditional music with the recognition of traditional music's importance. Current guidelines for the organization and operation of educational course for the kindergarten describe that local educational agencies must organize and operate such educational activities that are based on regional characteristics and must be pursued intensively by them as the subject of kindergarten educational course. In this vein, this study on a Mueulpungmul garak-based educational strategy of Samulnory which has been handed down to this day in Gumi City, Gyeongbuk seems to be appropriate for the provision of guidelines. Since young children begin to receive a systematic education from the kindergarten, the education of traditional music must be carried out in the kindergarten as well. The traditional musical instrument, young children most frequently encounter in the kindergarten, is the instrument for Samulnory. Among the musical instruments for Samulnory, janggu is a basic instrument that presents rhythms with traditional music's jangdan. Therefore, the understanding of traditional music and rhythms can be improved with the education of jangdan. The Mueulpungmul garak-based young children's Samulnory is a comprehensive approach which uses traditional children's song, folk song, creative Korean children's song, and a variety of movements, dances and plays and makes children have interests in the learning of Korean music. In addition, through it, children can understand the musical instruments of Samulnory and then learn the jangdan of Samulnory, thus being able to play Samulnory and cultivating sociality and cooperation among them as well. Since Mueulpungmul garak was formed on the basis of regional life and has been handed down to this day as a native local music, it can make children understand local society, enhance their interests in local community, and cultivate local taste and emotion.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.