교육훈련 프로그램이 개인 및 직무성과에 미치는 영향 : 육군 신병 교육훈련을 중심으로 A Study on the Effects of Education Training Programs on the Individual and Job Performance : Focused on the Korean Army Training원문보기
우리나라는 국민개병주의를 채택하고 있기 때문에 사회의 청년 남자들은 누구나 한 번씩 군대를 다녀온다. 그래서 군대는 일반 사회청년에게 또 하나의 교육기관으로서의 역할을 하고 있다. 즉, 군대 생활은 가정이나 학교와는 달리 비교적 사회 문화적 배경이 다른 젊은이들로 구성되어 있고, 생사고락을 함께하는 전우들과 군대 규율과 질서 속에서 위기와 고난의 경험을 통해 정신적 성숙을 하게 된다. 이로 인해 흔히들 군대에 갔다 오니 사람이 달라졌다는 말을 하게 되는 것이며, 이는 곧 군 생활이 민주 시민적 자질의 습득이나 인간적인 성숙을 단련시키는 한 과정으로서의 역할을 수행하는 것이라고 할 수 있다.
이를 바탕으로 군대생활이 개인과 조직차원의 역량을 실제 강화하는지 이론배경을 토대로 가설을 설정하여 연구모형을 만들었다. 그러나 연구 대상의 군대생활 21개월 전반을 통해 얻어지는 성과를 측정해야 하나 ...
우리나라는 국민개병주의를 채택하고 있기 때문에 사회의 청년 남자들은 누구나 한 번씩 군대를 다녀온다. 그래서 군대는 일반 사회청년에게 또 하나의 교육기관으로서의 역할을 하고 있다. 즉, 군대 생활은 가정이나 학교와는 달리 비교적 사회 문화적 배경이 다른 젊은이들로 구성되어 있고, 생사고락을 함께하는 전우들과 군대 규율과 질서 속에서 위기와 고난의 경험을 통해 정신적 성숙을 하게 된다. 이로 인해 흔히들 군대에 갔다 오니 사람이 달라졌다는 말을 하게 되는 것이며, 이는 곧 군 생활이 민주 시민적 자질의 습득이나 인간적인 성숙을 단련시키는 한 과정으로서의 역할을 수행하는 것이라고 할 수 있다.
이를 바탕으로 군대생활이 개인과 조직차원의 역량을 실제 강화하는지 이론배경을 토대로 가설을 설정하여 연구모형을 만들었다. 그러나 연구 대상의 군대생활 21개월 전반을 통해 얻어지는 성과를 측정해야 하나 종단연구의 한계로 인해 군대 생활의 첫 관문인 신병교육훈련 5주를 통해 동일한 성과를 측정하고자 하였다. 연구모형을 토대로 제안된 가설을 검증하기 위해 육군의 00사단 훈련병을 대상으로 설문을 실시하고 SPSS 통계프로그램을 활용하여 실증 분석하였으며, 분석결과를 살펴보면 다음과 같다.
첫째, 교육훈련 프로그램인 강사(교관), 환경, 조교가 개인차원 역량인 긍정심리자본의 하위 4개 요인인 자기효능감, 희망, 낙관, 복원력과 정(+)의 관계가 있는 것으로 나타나 신병교육훈련이 개인차원의 역량을 강화함을 알 수 있었다.
둘째, 교육훈련 프로그램인 강사(교관), 환경, 조교가 조직차원 역량인 직무열의의 하위 2개 요인인 활력 및 헌신, 몰두와 정(+)의 관계가 있는 것으로 나타나 신병교육훈련이 조직차원의 역량을 강화함을 알 수 있었다.
셋째, 교육훈련 프로그램과 교육성과 간에 학습자인 훈련병의 능력과 태도가 조절효과를 나타낼 것으로 예상하였지만 조절효과가 거의 나타나지 않았다. 즉, 기존의 연구와 달리 학습자의 능력과 태도가 교육성과를 조절하지 못하는 것으로 나타났다. 이것은 군대라는 조직의 특수성이 영향을 미친 것으로 유추할 수 있는데 새로운 연구의 여지를 남겨 놓은 중요한 의미를 지닌다고 할 수 있겠다.
본 연구 결과는 훈련병들의 개인 및 조직 역량을 강화하기 위해 강사인 교관과 조교의 엄정한 선발과 교육자로서의 능력 배양에 관심을 두어야 함을 알 수 있었다. 또한, 병영시설이나 훈련장 및 교보재의 개선 등이 역량강화에 영향을 주는 것이 확인되었으므로 시설개선에도 관심을 갖고 보완할 필요성이 입증 되었다.
실증분석을 토대로 볼 때 군대는 국민교육의 도장이라 할 수 있으므로 국민들이 군 복무가 자랑스러운 문화와 의식이 확산되도록 군대의 이미지를 긍정적으로 부각시키는 것이 필요하다. 그리고 국민들은 앞으로도 군대가 합리적이고 건전한 민주시민을 양성하는 교육기관으로 거듭날 것을 기대할 것이며, 군대는 이러한 국민의 염원과 교육성과를 고려하여 보완해 나가야 할 것이다.
우리나라는 국민개병주의를 채택하고 있기 때문에 사회의 청년 남자들은 누구나 한 번씩 군대를 다녀온다. 그래서 군대는 일반 사회청년에게 또 하나의 교육기관으로서의 역할을 하고 있다. 즉, 군대 생활은 가정이나 학교와는 달리 비교적 사회 문화적 배경이 다른 젊은이들로 구성되어 있고, 생사고락을 함께하는 전우들과 군대 규율과 질서 속에서 위기와 고난의 경험을 통해 정신적 성숙을 하게 된다. 이로 인해 흔히들 군대에 갔다 오니 사람이 달라졌다는 말을 하게 되는 것이며, 이는 곧 군 생활이 민주 시민적 자질의 습득이나 인간적인 성숙을 단련시키는 한 과정으로서의 역할을 수행하는 것이라고 할 수 있다.
이를 바탕으로 군대생활이 개인과 조직차원의 역량을 실제 강화하는지 이론배경을 토대로 가설을 설정하여 연구모형을 만들었다. 그러나 연구 대상의 군대생활 21개월 전반을 통해 얻어지는 성과를 측정해야 하나 종단연구의 한계로 인해 군대 생활의 첫 관문인 신병교육훈련 5주를 통해 동일한 성과를 측정하고자 하였다. 연구모형을 토대로 제안된 가설을 검증하기 위해 육군의 00사단 훈련병을 대상으로 설문을 실시하고 SPSS 통계프로그램을 활용하여 실증 분석하였으며, 분석결과를 살펴보면 다음과 같다.
첫째, 교육훈련 프로그램인 강사(교관), 환경, 조교가 개인차원 역량인 긍정심리자본의 하위 4개 요인인 자기효능감, 희망, 낙관, 복원력과 정(+)의 관계가 있는 것으로 나타나 신병교육훈련이 개인차원의 역량을 강화함을 알 수 있었다.
둘째, 교육훈련 프로그램인 강사(교관), 환경, 조교가 조직차원 역량인 직무열의의 하위 2개 요인인 활력 및 헌신, 몰두와 정(+)의 관계가 있는 것으로 나타나 신병교육훈련이 조직차원의 역량을 강화함을 알 수 있었다.
셋째, 교육훈련 프로그램과 교육성과 간에 학습자인 훈련병의 능력과 태도가 조절효과를 나타낼 것으로 예상하였지만 조절효과가 거의 나타나지 않았다. 즉, 기존의 연구와 달리 학습자의 능력과 태도가 교육성과를 조절하지 못하는 것으로 나타났다. 이것은 군대라는 조직의 특수성이 영향을 미친 것으로 유추할 수 있는데 새로운 연구의 여지를 남겨 놓은 중요한 의미를 지닌다고 할 수 있겠다.
본 연구 결과는 훈련병들의 개인 및 조직 역량을 강화하기 위해 강사인 교관과 조교의 엄정한 선발과 교육자로서의 능력 배양에 관심을 두어야 함을 알 수 있었다. 또한, 병영시설이나 훈련장 및 교보재의 개선 등이 역량강화에 영향을 주는 것이 확인되었으므로 시설개선에도 관심을 갖고 보완할 필요성이 입증 되었다.
실증분석을 토대로 볼 때 군대는 국민교육의 도장이라 할 수 있으므로 국민들이 군 복무가 자랑스러운 문화와 의식이 확산되도록 군대의 이미지를 긍정적으로 부각시키는 것이 필요하다. 그리고 국민들은 앞으로도 군대가 합리적이고 건전한 민주시민을 양성하는 교육기관으로 거듭날 것을 기대할 것이며, 군대는 이러한 국민의 염원과 교육성과를 고려하여 보완해 나가야 할 것이다.
Conscription, also known as mandatory military service or compulsory national service, is legislated in South Korea, with military service stated in Chapter II Article 39 of the Constitution of the Republic of Korea for all males, aged between 18 and 35. The armed forces of a country are not only it...
Conscription, also known as mandatory military service or compulsory national service, is legislated in South Korea, with military service stated in Chapter II Article 39 of the Constitution of the Republic of Korea for all males, aged between 18 and 35. The armed forces of a country are not only its government-sponsored defense, fighting forces but also educational organizations. Everyday life in the Military is different from that in a family or school. Young soldiers achieve the spiritual maturity through the tough experience of the military training and discipline with their comrade-in-arms who have different social and cultural background, which means military life acts as rites of passage to democratic citizenship and human maturity.
The hypothesis was established that military life strengthens the capability of individual and the competency of organization was set by the above theoretical background & research model. However, the performance of this study should be measured during the 21-month military service period, but it has been measured during the 5-week recruits training due to the limitation of longitudinal study. It carried army recruits of some division to a questionnaire for verifying the proposed hypothesis. And the results analyzed by SPSS statistics computer program are as follows.
First, as the training programs (instructor, assistant and environments) are positively related to 4 sub-factors of positive psychological capital (self-efficacy, hope, optimism and resiliency), army recruits training strengthens the personal competence.
Second, as the training programs are positively related to 2 sub-factors of job engagement (dedication & vigor, absorption), army recruits training strengthens the organizational capability.
Third, the ability & attitude of trainees had been expected to represent moderated regression between training programs and training performance, but moderated regression didn't appear. In other words, the ability & attitude of trainees doesn't moderate the performance of training in contrast to the previous studies. This result was meant to be affected by the specificity of the military organization, which has left room for new research.
According to the findings, rigorous selection of instructors & assistants and capacity competencies of trainees are important to enhance individual & organizational competencies of trainees. It has been confirmed that improvement of military training facilities & educational supplies also affects the enhanced capability and therefore it is necessary to have an interest in improving the facilities.
Based on empirical analysis, army is the another home of national education & democratic citizenship, so it is important to highlight army as a positive image to make people have a pride on military service.
Conscription, also known as mandatory military service or compulsory national service, is legislated in South Korea, with military service stated in Chapter II Article 39 of the Constitution of the Republic of Korea for all males, aged between 18 and 35. The armed forces of a country are not only its government-sponsored defense, fighting forces but also educational organizations. Everyday life in the Military is different from that in a family or school. Young soldiers achieve the spiritual maturity through the tough experience of the military training and discipline with their comrade-in-arms who have different social and cultural background, which means military life acts as rites of passage to democratic citizenship and human maturity.
The hypothesis was established that military life strengthens the capability of individual and the competency of organization was set by the above theoretical background & research model. However, the performance of this study should be measured during the 21-month military service period, but it has been measured during the 5-week recruits training due to the limitation of longitudinal study. It carried army recruits of some division to a questionnaire for verifying the proposed hypothesis. And the results analyzed by SPSS statistics computer program are as follows.
First, as the training programs (instructor, assistant and environments) are positively related to 4 sub-factors of positive psychological capital (self-efficacy, hope, optimism and resiliency), army recruits training strengthens the personal competence.
Second, as the training programs are positively related to 2 sub-factors of job engagement (dedication & vigor, absorption), army recruits training strengthens the organizational capability.
Third, the ability & attitude of trainees had been expected to represent moderated regression between training programs and training performance, but moderated regression didn't appear. In other words, the ability & attitude of trainees doesn't moderate the performance of training in contrast to the previous studies. This result was meant to be affected by the specificity of the military organization, which has left room for new research.
According to the findings, rigorous selection of instructors & assistants and capacity competencies of trainees are important to enhance individual & organizational competencies of trainees. It has been confirmed that improvement of military training facilities & educational supplies also affects the enhanced capability and therefore it is necessary to have an interest in improving the facilities.
Based on empirical analysis, army is the another home of national education & democratic citizenship, so it is important to highlight army as a positive image to make people have a pride on military service.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.