다국적기업 글로벌 CSR 전략의 결정요인에 관한 실증연구: 한국 진출 기업의 최고 경영자 특성 분석을 중심으로
최근 글로벌 경쟁이 심화됨에 따라 지속 가능한 경쟁우위를 획득하기 위한 기업의 CSR(기업의 사회적 책임)전략이 크게 발전해왔다. 이에 따라 학문학적으로나 실무적으로 CSR 전략과 기업의 경영성과와의 관계를 규명하려는 많은 연구들이 ...
다국적기업 글로벌 CSR 전략의 결정요인에 관한 실증연구: 한국 진출 기업의 최고 경영자 특성 분석을 중심으로
최근 글로벌 경쟁이 심화됨에 따라 지속 가능한 경쟁우위를 획득하기 위한 기업의 CSR(기업의 사회적 책임)전략이 크게 발전해왔다. 이에 따라 학문학적으로나 실무적으로 CSR 전략과 기업의 경영성과와의 관계를 규명하려는 많은 연구들이 수행되어왔다. 하지만 선행 연구의 대부분은 국내 기업을 대상으로 이해관계자 및 기업 차원의 변수 분석에 집중하는 한계점이 있다. 이에 본 연구는 신흥시장인 한국에 진출한 다국적기업들의 자회사를 대상으로 이해관계자와 기업차원이 아닌 기업의 최고경영자 차원에서 다국적기업의 CSR을 결정하는 요인들에 대해 분석하여 보았다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 본 연구는 문헌연구를 통해 관련 가설을 설정하고 다중회귀분석 기법으로 실증분석을 실시하였으며, 분석결과 다국적기업 자회사의 CSR 전략을 촉진시키는 주요한 요인은 공식적 제도(정부정책 등) 최고경영자의 특성(종교 유무, 전공계열 등)임을 발견했다. 이러한 연구결과를 통해 본 연구는 향후 학문적으로 다국적기업의 CSR 전략 연구에 기여함은 물론 한국시장에 진입하고자 하는 다국적기업들과 정부의 정책관계자들에게 유용한 시사점을 제공해 줄 수 있을 것으로 판단된다.
다국적기업 글로벌 CSR 전략의 결정요인에 관한 실증연구: 한국 진출 기업의 최고 경영자 특성 분석을 중심으로
최근 글로벌 경쟁이 심화됨에 따라 지속 가능한 경쟁우위를 획득하기 위한 기업의 CSR(기업의 사회적 책임)전략이 크게 발전해왔다. 이에 따라 학문학적으로나 실무적으로 CSR 전략과 기업의 경영성과와의 관계를 규명하려는 많은 연구들이 수행되어왔다. 하지만 선행 연구의 대부분은 국내 기업을 대상으로 이해관계자 및 기업 차원의 변수 분석에 집중하는 한계점이 있다. 이에 본 연구는 신흥시장인 한국에 진출한 다국적기업들의 자회사를 대상으로 이해관계자와 기업차원이 아닌 기업의 최고경영자 차원에서 다국적기업의 CSR을 결정하는 요인들에 대해 분석하여 보았다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 본 연구는 문헌연구를 통해 관련 가설을 설정하고 다중회귀분석 기법으로 실증분석을 실시하였으며, 분석결과 다국적기업 자회사의 CSR 전략을 촉진시키는 주요한 요인은 공식적 제도(정부정책 등) 최고경영자의 특성(종교 유무, 전공계열 등)임을 발견했다. 이러한 연구결과를 통해 본 연구는 향후 학문적으로 다국적기업의 CSR 전략 연구에 기여함은 물론 한국시장에 진입하고자 하는 다국적기업들과 정부의 정책관계자들에게 유용한 시사점을 제공해 줄 수 있을 것으로 판단된다.
Determinants of Corporate Social Responsibility Strategy of Multinational Enterprises: An Empirical Analysis of Foreign Subsidiaries in Korea with a Focus on CEO Characteristics
As recently global competition has been deepening, multinational enterprises’ have actively developed corporate s...
Determinants of Corporate Social Responsibility Strategy of Multinational Enterprises: An Empirical Analysis of Foreign Subsidiaries in Korea with a Focus on CEO Characteristics
As recently global competition has been deepening, multinational enterprises’ have actively developed corporate social responsibility (CSR) strategies to obtain a sustainable competitive advantage in the global market. Therefore, academically or practically, numerous studies have been conducted in order to investigate the relationship between the CSR strategy and business performance. However, most preceding studies have a limitation that they focused on an analysis of variables on the dimensions of interested parties and domestic enterprises. Thus, this study analyzed factors determining CSR strategy of multinational companies in Korea, an emerging market with a focus on the characteristics of their CEOs. In order to achieve this purpose of the study, this study established related hypotheses through literature research and conducted an empirical analysis by the multiple-regression method over the data that this study collected from CEOs of 100 foreign MNE subsidiaries in Korea. As a result, it was found that main factors promoting the CSR strategies of subsidiaries of multinational companies are the formal institution (the government policy) and the characteristics of the CEO ( religion, major). Based on these research results, this study may academically contribute to studies of multinational corporations’ CSR strategies and can provide useful implications for multinational companies that would enter the Korean market and the government's policy formulation.
Determinants of Corporate Social Responsibility Strategy of Multinational Enterprises: An Empirical Analysis of Foreign Subsidiaries in Korea with a Focus on CEO Characteristics
As recently global competition has been deepening, multinational enterprises’ have actively developed corporate social responsibility (CSR) strategies to obtain a sustainable competitive advantage in the global market. Therefore, academically or practically, numerous studies have been conducted in order to investigate the relationship between the CSR strategy and business performance. However, most preceding studies have a limitation that they focused on an analysis of variables on the dimensions of interested parties and domestic enterprises. Thus, this study analyzed factors determining CSR strategy of multinational companies in Korea, an emerging market with a focus on the characteristics of their CEOs. In order to achieve this purpose of the study, this study established related hypotheses through literature research and conducted an empirical analysis by the multiple-regression method over the data that this study collected from CEOs of 100 foreign MNE subsidiaries in Korea. As a result, it was found that main factors promoting the CSR strategies of subsidiaries of multinational companies are the formal institution (the government policy) and the characteristics of the CEO ( religion, major). Based on these research results, this study may academically contribute to studies of multinational corporations’ CSR strategies and can provide useful implications for multinational companies that would enter the Korean market and the government's policy formulation.
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